Gezondheid alle pijlers

"genezen verklaard"

08-11-2013 09:30 40 berichten
Een kleine irritatie van mijn kant. Ik lees hier (en hoor in het echte leven) zo vaak dat iemand "genezen verklaard" wordt gelijk na het afronden van de behandeling van kanker. Een grote misvatting, zo eentje van je moet er geweest zijn om het te snappen.

Kanker is een ziekte die zich op celniveau afspeelt en pas zichtbaar is wanneer er aardig wat van zit. Een enkele cel of een paar cellen zijn met geen enkele scan te vinden. Vandaar dat ook als iemand ogenschijnlijk "schoon" (ook al zo'n vage term) is na behandeling de kanker toch na enige of langere tijd kan terugkomen. Wat je ook doet. En dat bij verreweg de meeste kankers geen genezing meer mogelijk is wanneer die eenmaal systemisch (dat wil zeggen verspreid door het lichaam via de bloedbaan of het verdere lymfesysteem) is. Er is dan wel nog vaak behandeling mogelijk, soms zelf jarenlang. Maar ondanks alle adviezen om naar die ene knappe arts te gaan of een ingewikkeld dieet te volgen zal iemand nooit meer helemaal genezen.

Dit is geen verwijt aan de buitenwereld, ik snapte het ook pas toen ik zelf kanker kreeg. Maar dit onbegrip leidt wel tot onbegrip en dwingende adviezen die voor degene die kanker heeft kwetsend kunnen zijn en leiden tot onbegrip naar de artsen. Zoals ik ook hier in een topic weer adviezen las om toch vooral naar BE of DLD te gaan.

Ik ben gelukkig in de omstandigheid dat er bij mij kennenlijk/waarschijnlijk geen cellen verspreid waren. Maar weet ook dat dat geen verdienste is, maar puur geluk hebben. Aan de forummers hier die dat geluk niet hebben wens ik kwalitijd, de balans tussen zo lang mogelijk en zo prettig mogelijk leven.

Dat moest ik even kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je heel bang bent dat je niet gezond of genezen bent. Is dat je angst? Dat de kanker niet echt weg is en je het lot tart door te zeggen dat je genezen bent?
Ga in therapie!
De term is inderdaad schoon. Maar wees blij dat artsen dat "verklaren", want het betekent voor heel veel mensen heel erg veel. Niet alleen emotioneel omdat het een zekere rust geeft, maar ook heel praktisch bij bijv het afsluiten van een hypotheek. Je moet er toch niet aan denken dat je op basis van een nare ziekteperiode (wat al erg genoeg is) ook nog eens de rest van je leven met een stickertje "verhoogde kans op dodelijke ziektes" rond moet blijven lopen?
quote:suzyqfive schreef op 08 november 2013 @ 10:09:

[...]

De oncologen hier zeggen: schoon verklaardNou als er 1 braakterm is is het die wel. Vooral die 'reclame' met die vrouw, "ik ben schoon" op zo'n zalvende toon ook brrrr vreselijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik denk dat 'schoon' toch de beste term is, en dat je het moet blijven zien als iets dat voorlopig zo is.

Mijn moeder gaat na 3 jaar weer die molen in. Ik had zo graag voor haar gewild dat ze de term 'schoon' te horen zou krijgen. Vandaag de grote uitslag of er uitzaaiingen zijn en hoe erg... Dus ja, zoals ik hierboven al las: voor veel mensen betekend het heel erg veel.
quote:suzyqfive schreef op 08 november 2013 @ 10:07:

Positief denken en dat is ook goed voor de verdere genezing.

Dit pik ik er even uit, want het klopt niet, en ik denk dat veel mensen niet beseffen, dat deze uitspraak ook best kwetsend kan zijn voor mensen met ongeneeslijke kanker.

Lees eens het artikel op http://www.ntvg.nl/publicatie/geluk-en-kanker en dan vooral ook de reactie van H. Robers daaronder.

Verder on topic. Grotendeels eens met Solomio. Het gaat om het risico dat de kanker weer terugkomt, en dat is na 5 jaar klein geworden, echter natuurlijk niet afwezig. Maar dat is het ook niet bij andere mensen. Na het afsluiten van de behandeling, hebben patienten doorgaans wél reden tot blijdschap, net zoals als ze na 5 jaar (of 10 jaar, of wat er bij hun soort kanker dan ook voor staat) nog altijd schoon zijn.

TO ik snap dat je heel veel angst hebt dat de kanker weer terug komt, maar je suggereert hier dingen die gewoon niet kloppen. Kinderen kunnen prima van bv leukemie genezen en 80 worden. Natuurlijk zijn er risico's, zowel op basis van genetische constitutie, als door een behandeling met toxische medicatie, maar die risico's zijn zeker geen doodvonnis, en dat suggereer je zo ongeveer wel. Dat is jammer, want positief denken mag dan wel niet bijdragen aan je overlevingskansen, het kan je leven denk ik wel een stukje aangenamer maken...
Zó eens met hupseflups. Dat positief denken verhaal moet echt de wereld uit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Niet iedereen denkt er hetzelfde over als jij. Ik ken mensen die wel graag zeggen dat ze genezen zijn, ondanks wij allemaal weten dat het geen garantie is voor de toekomst. Het klinkt gewoon wat positiever.
quote:suzyqfive schreef op 08 november 2013 @ 10:07:

Door dat uit te spreken, spreken mensen ook hoop uit.

Positief denken en dat is ook goed voor de verdere genezing.

Het klinkt nu een beetje alsof je je erg slachtofferig voelt, het zwaard van Damocles hangt nog steeds boven je hoofd, alsof je er zelf niet in gelooft dat het niet meer terug komt.Serieus dat denk je toch niet echt he? En dat je het durft te tikken! BAH
quote:hupseflups schreef op 08 november 2013 @ 10:51:

[...]

Dit pik ik er even uit, want het klopt niet, en ik denk dat veel mensen niet beseffen, dat deze uitspraak ook best kwetsend kan zijn voor mensen met ongeneeslijke kanker.

Lees eens het artikel op http://www.ntvg.nl/publicatie/geluk-en-kanker en dan vooral ook de reactie van H. Robers daaronder.

Verder on topic. Grotendeels eens met Solomio. Het gaat om het risico dat de kanker weer terugkomt, en dat is na 5 jaar klein geworden, echter natuurlijk niet afwezig. Maar dat is het ook niet bij andere mensen. Na het afsluiten van de behandeling, hebben patienten doorgaans wél reden tot blijdschap, net zoals als ze na 5 jaar (of 10 jaar, of wat er bij hun soort kanker dan ook voor staat) nog altijd schoon zijn.

TO ik snap dat je heel veel angst hebt dat de kanker weer terug komt, maar je suggereert hier dingen die gewoon niet kloppen. Kinderen kunnen prima van bv leukemie genezen en 80 worden. Natuurlijk zijn er risico's, zowel op basis van genetische constitutie, als door een behandeling met toxische medicatie, maar die risico's zijn zeker geen doodvonnis, en dat suggereer je zo ongeveer wel. Dat is jammer, want positief denken mag dan wel niet bijdragen aan je overlevingskansen, het kan je leven denk ik wel een stukje aangenamer maken...+1
Dat positief denken goed voor de genezing vind klinkt indetdaad ook erg kwetsend. Mijn oma had net haar dochter een paar maanden aan kanker verloren toen zij zelf twee soorten kanker afhankelijk van elkaar scheen te hebben. Zij werd die periode uiteraard geleefd, en er was echt geen sprake van positief denken. Gelukkig is ze 7 jaar later kankervrij.
quote:Elliot schreef op 08 november 2013 @ 10:27:

TO, ik heb het idee dat je nog midden in het verwerkingsproces zit, voel jij dat ook zo?Nee hoor, ik heb het aardig verwerkt. Tis wel jaarlijkse controletijd en een familielid is net teruggeroepen nav bevolkingsonderzoek.
Ik ben de eerste die positief denkt! En wie leest dat ik geen genezing zie, jawel hoor. Al zie ik lang niet altijd een 1-op-1 relatie tussen behandeling en genezing (overleving). Maar dat is weer wat anders.
Volgens mij wordt er gesproken over overlevingspercentages:

"Bij eierstokkanker is het moeilijk aan te geven wanneer iemand echt genezen is. Ook na een in opzet curatieve behandeling bestaat het risico dat de ziekte terugkomt. We spreken daarom liever niet van 'genezingspercentages' maar van 'overlevingspercentages'. Daarbij wordt meestal een periode van vijf jaar vanaf de diagnose aangehouden. "

( www.kankerwiehelpt.nl)
Erecoto, ik snap precies wat je bedoelt. Ik heb ook kanker en erger me aan de term 'genezen' vlak na de behandeling. Zo werkt de ziekte helaas niet. Een arts zou zoiets nooit zeggen, maar in de volksmond en in RTL Boulevard wordt het te pas en te onpas gebruikt. Mijn arts gebruikt de term 'schoon' ook niet, hij zegt alleen dat er op dat moment geen kanker te zien is.

Kanker is een verzamelnaam van heel veel verschillende ziektes. Voor sommige is zo'n 5-jaarsoverleving nietszeggend. Bij borstkanker kan je na 10 jaar nog uitzaaiingen ontdekken. En bij eierstokkanker overlijdt een derde van de vrouwen die de 5 jaar hebben gehaald alsnog aan de ziekte.
quote:korenwolf schreef op vrijdag 08 november 2013 10:02 Wat is dan de correcte term als iemand niet meer behandeld hoeft te worden en statistisch evenveel kans op kanker heeft als ieder ander?

In het onderzoek heeft men het vaak over 'cancer survivors'. Daar valt iedereen onder die ooit gediagnosticeerd is en nog in leven is op het moment van het onderzoek.

Ik snap het gevoel van TO, mensen die ooit de diagnose kanker hebben gehad kunnen daar 10 jaar na dato nog last van hebben. (Fysiek echt veel vermoeider dan gemiddeld, moeite met het afsluiten van een hypotheek, etc.) Dan is het extra pijnlijk als de omgeving reageert met ' je bent toch genezen?!?' (Als in: kappen met zeuren, nu weten we het wel)
beetje handige huisvrouw slaat een stel drukknopen in het kruis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven