Rammend lekkere hutspot

09-11-2013 16:17 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag kookwonders in de krochten en kieren van Viva's forum! Ik kon er in de voedselpijler nog niets over vinden, dus hopelijk overtreed ik hier geen (ongeschreven) regels.

Ik zoek het allerlekkerste recept voor hutspot. Ik heb een 'ambachtelijk bereide' rookworst en wil die het liefste in de pan samen met de hutspot laten garen, zodat de smaak alvast een beetje in de hutspot trekt, maar ik kan daar nergens een recept van vinden.

Ook wil ik het liefst een recept waar niet al te ruim water bij komt kijken, omdat de smaak dan zo slap wordt.

Ik heb wel redelijk wat kruiden en smaakmakers in huis (geen spekjes helaas), een kleine greep:

Roomboter

Halfvolle melk

Bouillon (zowel groente als vlees)

Laurierblaadjes

Kruidnagelen

Peper

Zout

Kerrie

Ketjap

Aardappelkruiden

Olie

Sambal

En nog veel meer kruiden, die ik nu niet allemaal uit het kastje ga trekken.

Heeft er iemand een rammend lekker hutspotrecept met rookworst?

Alvast bedankt! Oja, en ik moet over 2 uur beginnen met koken (uiterlijk).
Hutspot en lekker zijn twee dingen die onmogelijk bij elkaar kunnen horen
Stamp of hutspot met shoarma ipv rookworst. LEKKERRRRRRR!!!!!
Ik ben ook niet dol op hutspot... helaas. Geef mij maar zuurkool of boerenkool dus aan mijn bijdrage heb je ook niet veel behalve dat het ook heerlijk is met rookworst.
Doe mij maar een bakkie pleur...!
De uien in ringen bakken ipv koken? Zelf nooit gedaan, maar een collega raadde dat laatst aan.
quote:_lupine_ schreef op 09 november 2013 @ 17:04:

De uien in ringen bakken ipv koken? Zelf nooit gedaan, maar een collega raadde dat laatst aan.Dat en dan knoflook (weet niet of je dat in huis hebt) en een gedroogde chilipeper meebakken. Knoflook niet bruin bakken maar fruiten.
De aardappelen en wortelen koken in bouillon en kerrie kort meebakken met de uien en knoflook.
Aardappel, wortel en ui samen koken. Samen met een laurierblaadje, peper en zout. Worst kan er bij, houd dan wel in de gaten dat hij niet te heet wordt en openbarst.

Lekker door de hutspot is blokjes komijnekaas

Ook lekker gekarameliseerde ui en geitenkaas over de hutspot strooien.

Wat ik ook wel eens probeerde: wortel in blokjes kort koken en dan onder de grill met olie, komijnzaad, rode ui en goede boter. Dit dan door de aardappelpuree stampen.

Hopelijk kun je hier wat mee! Eet smakelijk!!!
Wat een goeie tips! Dat klinkt allemaal lekker. Ik ga denk ik eerst de uien onderin de pan glazig bakken. Dan bak ik de aardappels/wortelen kort mee en dan giet ik er een laagje bouillon op met laurierblaadjes en leg ik de worst er bovenop. En dan smoren.

(samengevoegd van tips hier en internet ) :-)

Knoflook lijkt mij lekker, maar daar houdt m'n vriend niet van, dus dat doe ik maar even niet (jammer!). Nu maar hopen dat ik overal de juiste verhoudingen mee vang :-)
Omdat wortels een vrij flauwige smaak hebben horen er juist uitgebakken spekjes bij. Gewoon 'n ons bacon uitbakken, laten drogen en fijn snipperen volstaat per persoonsportie. En de jus die ontstaat van het uitbakken van het spek (met croma) stamp ik door de stamppot. Op alle soorten stamppotten van toepassing.
Water giet ik altijd af voordat ik ga 'hutsen' en ik gooi er een paar eetlepels mayonaise door, heerlijk!
Nu heb ik ook zin in hutspot, dus dat ga ik lekker maken van de week met behulp van de tips hier!
De pan staat op het vuur te stoven. Ben benieuwd! Die mayo erdoorheen lijkt mij ook wel lekker, dus dat probeer ik straks op het eind ook nog.

De aangefruite uitjes smoren nu met de aardappels en wortelen in vleesbouillon (komt tot iets meer dan de helft van de stukjes) met laurierblaadjes erin en een ingeprikte rookworst er bovenop. Nu half uurtje sudderen :-) Dan lekker gieten en stampen!

Dat grillidee met komijnzaad klinkt ook erg goed, dat probeer ik volgende keer.
Dit is gewoon wat er in hutspot hoort te zitten:

1 kilo wortelen

1 kilo aardappelen

400 gram uien

1 blokje bouillon

peper (naar smaak)

zout (naar smaak)

Eventueel nog klapstuk erbij.

Dat gemorrel aan sommige recepten
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 09 november 2013 @ 18:48:

1 kilo wortelen

1 kilo aardappelen

400 gram uien

1 blokje bouillon

peper (naar smaak)

zout (naar smaak)

Dat gemorrel aan sommige recepten Maar dan wel met de spekjes van EN erbij...zonder teveel vet...
quote:iamalady schreef op 09 november 2013 @ 19:14:

[...]

Maar dan wel met de spekjes van EN erbij...zonder teveel vet...Klapstuk erbij is veel lekkerderderderder.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Geen spek. De unieke smaak van hutspot zit 'm nu juist in de zoete wortel in combi met de ui. Spekjes vind ik horen bij andijvie stamp, het zout combineert goed met het bittere. Gewoon een goede aardappel nemen,gewoon koken en afgieten. Uiten even aanfruiten (is echt wel het lekkerst) en de wortels mee laten stoven. Lekker stampen met een klont roomboter en eventueel een scheutje slagroom. Snufje zout, beetje witte peper.
Hutspot met prei er bij in koken, is ook heerlijk.
Misschien dat ik hier nog een recept lees waardoor ik het nog eens wil proberen. Maar hutspot is echt iets dat ik niet meer heb gegeten sinds ik op mijzelf ben gaan wonen. Brrr.
Wij stampen er nog geruld gekruid gehakt doorheen met een klont boter en nootmuskaat. Géén spekjes.
En niet te fijn stampen (babyvoeding), houd het een beetje grof.
Uien bakken , scheut zoete sojasaus erbij en flink wat boemboe sate ( conimex) bij de uien doen.

Aardappelen en wortelen koken met kruidenbouillontablet.

mmmmmmmmmmmmm
hutspot is heel lekker met wat tacokruiden of chilipoeder, en gebakken blokjes chorizoworst ipv spekjes, wordr het lekker pittig van, als je niet van flauw houdt
quote:Tickel schreef op 09 november 2013 @ 19:48:

[...]

Klapstuk erbij is veel lekkerderderderder.Hutspot met hachee ook heerlijk..
quote:Tickel schreef op 09 november 2013 @ 18:48:

1 kilo wortelen

1 kilo aardappelen

400 gram uien

1 blokje bouillon

peper (naar smaak)

zout (naar smaak)

Dat gemorrel aan sommige recepten Mijn verhouding hutspot/aardappels ligt iets anders maar heb ook voorkeur voor 'gewone' stamppotten, al gebruik ik geen klapstuk maar succadelappen of hachee. Wat me wel lekker lijkt is van die reclame van Unox, die oma die er nasikruiden en sambal door doet terwijl kinderen denken dat ze dementerend is. e

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven