Ischias en behandeling geweigerd... iemand alternatief?
zaterdag 9 november 2013 om 22:12
Afgelopen week is er bij mij Ischias (zenuwpijn) geconstateerd. Niet echt ernstige aandoening, wel rete-pijnlijk. Vind ik.
Huisarts schreef Tramadol en Diazepam voor als pijnstillers.
Nadat ik die gegoogeld had was mijn eerste reactie: hell no dat ik dat vergif ga slikken, het is gadorie een opiaat! En diazepam mag ik sowieso niet vanwege angststoornis therapie.
Ik doe het voor nu even met mijn vertrouwde diclofenac en maandag terug naar de huisarts.
Nu hoor ik veel over Dry Needling. Iemand ervaring mee?
Andere tips ook zéér welkom.
O ja, en een knuffel ook wel eigenlijk.
Huisarts schreef Tramadol en Diazepam voor als pijnstillers.
Nadat ik die gegoogeld had was mijn eerste reactie: hell no dat ik dat vergif ga slikken, het is gadorie een opiaat! En diazepam mag ik sowieso niet vanwege angststoornis therapie.
Ik doe het voor nu even met mijn vertrouwde diclofenac en maandag terug naar de huisarts.
Nu hoor ik veel over Dry Needling. Iemand ervaring mee?
Andere tips ook zéér welkom.
O ja, en een knuffel ook wel eigenlijk.
Huts!
zondag 10 november 2013 om 10:25
Pijn kan je tot wanhoop drijven, maar ik zou toch binnen de reguliere geneeskunst naar een oplossing zoeken.
http://www.kwakzalverij.nl/1326/
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 10 november 2013 om 11:01
De reguliere geneeskunde strooit met opiaten. Maar die zijn helemaal niet eng, schadelijk of naar, want die zijn tenslotte door een arts voorgeschreven. En dan is het goed. En dan wordt je beter. In tegenstelling tot bijvoorbeeld wen acupuncturist, aldus die vereniging tegen kwakzalverij.
(Zegt de naam Jansen Steur je iets? Of Google eens op 'rechtszaak Orthopeed Hoorn'. Zo maar even zaken van Echte Artsen waarbij de patiënten niet bepaald beter werden)
(Zegt de naam Jansen Steur je iets? Of Google eens op 'rechtszaak Orthopeed Hoorn'. Zo maar even zaken van Echte Artsen waarbij de patiënten niet bepaald beter werden)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 10 november 2013 om 11:29
Bella heeft waarschijnlijk aangegeven dat ze heel graag dinsdag weer wil werken, dat kan maar op een manier gerealiseerd worden op deze korte termijn: opiaten. Logische conclusie van de arts dus. Bovendien geldt er een conservatief behandeladvies voor ischias: vaak gaat het vanzelf over met pijnmedicatie als ondersteuning om het dragelijk te maken.
zondag 10 november 2013 om 11:43
Allemensen wat een reacties, super! Ik heb er heel veel aan.
De oorzaak is gelukkig geen hernia, maar verkrampte spieren in de onderrug. Dat maakt de behandeling met dry needling mogelijk. Dat dat pijn doet, dat is dan maar zo. Dat doet het nu ook. Daar geef ik niet zoveel om.
Ik ga echter niks doen zonder overleg met de eigen huisarts die mijn geschiedenis kent. De arts van vrijdag was een vervangster. Kundige dame, niets mis mee en ik denk dat Bootje gelijk heeft...
Ik heb de nadruk gelegd op asap weer gaan werken. Dat maakt haar behandeling logisch, toch wil ik eerst andere mogelijkheden bespreken.
Vandaag gaat het redelijk tot goed met de pijn. Morgen overleg dus.
Dank allemaal!
De oorzaak is gelukkig geen hernia, maar verkrampte spieren in de onderrug. Dat maakt de behandeling met dry needling mogelijk. Dat dat pijn doet, dat is dan maar zo. Dat doet het nu ook. Daar geef ik niet zoveel om.
Ik ga echter niks doen zonder overleg met de eigen huisarts die mijn geschiedenis kent. De arts van vrijdag was een vervangster. Kundige dame, niets mis mee en ik denk dat Bootje gelijk heeft...
Ik heb de nadruk gelegd op asap weer gaan werken. Dat maakt haar behandeling logisch, toch wil ik eerst andere mogelijkheden bespreken.
Vandaag gaat het redelijk tot goed met de pijn. Morgen overleg dus.
Dank allemaal!
Huts!
zondag 10 november 2013 om 11:51
Ik heb ervaring met de medicatie die je voorgeschreven hebt gekregen en de ischias, het deed bij mij niks. Nou bleek er bij mij een hernia te zitten en de medicatie die ik er voor kreeg zijn dezelfde als die IBA beschrijft. Niks hielp echter, ook de morfine niet. (ben uiteindelijk geopereerd) Toendertijd wel ook dry needling gedaan en dat helpt om stijve spieren weer enigzins rustiger te krijgen maar ik kan je garanderen dat de te prikken plaatsen geen pretje zijn.
Van alle bijwerkingen van de voorgeschreven medicatie werd ik overigens niet blij, zeker gezien dat het ook nog geeneens hielp.
Van alle bijwerkingen van de voorgeschreven medicatie werd ik overigens niet blij, zeker gezien dat het ook nog geeneens hielp.

zondag 10 november 2013 om 12:29
quote:Solomio schreef op 10 november 2013 @ 10:25:
Pijn kan je tot wanhoop drijven, maar ik zou toch binnen de reguliere geneeskunst naar een oplossing zoeken.
Ik heb zelden zo'n onnozel artikel gelezen. Ik wordt al maanden 2x per week behandeld en heb misschien 1x een blauw plekje gehad. In al die tijd heeft mijn fysio misschien 2x een kleine bloeding veroorzaakt (als in 1 drupje bloed; ik heb meer bloed verloren door mijn kitten dat ik nu 9 weken heb). Hij waarschuwde me vorige week de griepprik niet te halen op dezelfde dag als een needlingsessie. En om niet naar de sauna te gaan op de dag van behandeling. Erg onzorgvuldig allemaal.
Een fysiotherapeut weet precies waar spieren, pezen, bloedvaten en botten zitten. Dat is dus wel even wat anders dan de buurvrouw of de kapster, die "ook aan dry needling zouden kunnen doen" volgens dat onnozele schrijfsel.
Uiteraard is dry needling kwakzalverij. Daarom wordt het in de VS voorgeschreven door artsen van de befaamde Mayo kliniek en werken zij met getrainde fysiotherapeuten samen.
Ik heb zelden zo'n onnozel artikel gelezen. Ik wordt al maanden 2x per week behandeld en heb misschien 1x een blauw plekje gehad. In al die tijd heeft mijn fysio misschien 2x een kleine bloeding veroorzaakt (als in 1 drupje bloed; ik heb meer bloed verloren door mijn kitten dat ik nu 9 weken heb). Hij waarschuwde me vorige week de griepprik niet te halen op dezelfde dag als een needlingsessie. En om niet naar de sauna te gaan op de dag van behandeling. Erg onzorgvuldig allemaal.
Een fysiotherapeut weet precies waar spieren, pezen, bloedvaten en botten zitten. Dat is dus wel even wat anders dan de buurvrouw of de kapster, die "ook aan dry needling zouden kunnen doen" volgens dat onnozele schrijfsel.
Uiteraard is dry needling kwakzalverij. Daarom wordt het in de VS voorgeschreven door artsen van de befaamde Mayo kliniek en werken zij met getrainde fysiotherapeuten samen.
zondag 10 november 2013 om 12:36
IBA, ik heb zojuist gegoogeld op dry needling in mijn woonplaats. Er zijn hier zeker een stuk of 20 gerenommeerde fysiotherapie praktijken die dit uitvoeren en die daarvoor iets van een certificaat of diplomering hebben.
Het lijkt mij dus geen alternatieve geneeswijze. Ik neem het morgen mee dank dat je je ervaring wilde delen.
Het lijkt mij dus geen alternatieve geneeswijze. Ik neem het morgen mee dank dat je je ervaring wilde delen.
Huts!

zondag 10 november 2013 om 12:40

zondag 10 november 2013 om 13:18
Eens met Iba, wat een onnozel artikel. Erg goed om kritisch te zijn op kwakzalverij, maar dat artikel gaat alleen over onbevoegde uitvoering, en zeurt wat over de uiterlijkheden. Een kwakzalverjager die zich van kwakzalfmethodes bedient. Er wordt en is wel degelijk onderzoek naar deze methode gedaan. Daar mag je dan weer kritiek op hebben, maar kom dan met onderbouwde inhoudelijke kritiek.
Verder heb ik niets inhoudelijks toe te voegen, behalve dan je sterkte te wensen.
Verder heb ik niets inhoudelijks toe te voegen, behalve dan je sterkte te wensen.
zondag 10 november 2013 om 14:42
Ik heb ook meerdere malen ischias gehad, 2x tijdens zwangerschap en meerdere keren los daarvan. Ik heb bekkeninstabiliteit en regelmatig zitten juist in de onderrug, bil spieren zo strak dat de zenuw beklemd raakt.
Ik krijg triggerpointtherapie maar dan dmv massage bij een bekkentherapeut. Dry needling doet een vriendin die fysio is ook in haar praktijk. Het wordt idd wel eens als kwakzalverij benoemd maar dat is natuurlijk onzin. Het is erg effectief en bewezen dat het werkt.
Wel moet je rekening houden met napijn tot 24u na de behandeling.
Ik krijg triggerpointtherapie maar dan dmv massage bij een bekkentherapeut. Dry needling doet een vriendin die fysio is ook in haar praktijk. Het wordt idd wel eens als kwakzalverij benoemd maar dat is natuurlijk onzin. Het is erg effectief en bewezen dat het werkt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

zondag 10 november 2013 om 16:00
quote:suzyqfive schreef op 10 november 2013 @ 14:42:
Ik heb ook meerdere malen ischias gehad, 2x tijdens zwangerschap en meerdere keren los daarvan. Ik heb bekkeninstabiliteit en regelmatig zitten juist in de onderrug, bil spieren zo strak dat de zenuw beklemd raakt.
Bij ernstige verklevingen nog wel langer dan 24 uur. Ik ga altijd in de ochtend en vaak was het de hele dag erna ook nog pijnlijk.
Na langer behandelen, als de zaak wat losser is, neemt de napijn wel af.
Bij ernstige verklevingen nog wel langer dan 24 uur. Ik ga altijd in de ochtend en vaak was het de hele dag erna ook nog pijnlijk.
Na langer behandelen, als de zaak wat losser is, neemt de napijn wel af.
zondag 10 november 2013 om 18:44
Als fysiotherapeut behandel ik vaak triggerpoints. Soms schiet het niet op en stuur ik iemand door naar de collega die Dry Needling doet. Het werkt zo goed dat die cursus hoog op mijn verlanglijst staat! Dat artikel van die vereniging tegen kwakzalverij is dan ook nergens op gebaseerd. Er zijn genoeg studies te vinden die dan ook de positieve effecten beschrijven.
Ik zou zeker wel naar een fysio gaan die DN doet. Die zal het namelijk combineren met oefeningen voor thuis. Je wil namelijk ook de oorzaak van de triggerpoints aanpakken en niet alleen de klacht behandelen.
Veel succes!
Ik zou zeker wel naar een fysio gaan die DN doet. Die zal het namelijk combineren met oefeningen voor thuis. Je wil namelijk ook de oorzaak van de triggerpoints aanpakken en niet alleen de klacht behandelen.
Veel succes!
dinsdag 1 april 2014 om 10:33
dinsdag 1 april 2014 om 17:41