Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en volwassen deel 4

22-12-2011 19:26 3121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer van ons beugelkletstopic!

Hier kunnen alle stoere vrouwen met een beugel (of beugel-to-be) zich verzamelen en gezellig meepraten over die hele metalen of keramische handel in hun mond.

Klaag, vraag, lach en baal dus gerust met ons mee!

Het vorige topic vind je hier: Beugel en volwassen: deel 3

En aangezien iedereen hier intussen wel een tandentic heeft gekweekt zijn foto's steeds meer dan welkom!

Foto's plaatsen doe je zo:

1. Je foto moet al op het internet staan (hyves, mijnalbum, tinypic,..)

2. Je klikt de foto aan die je wil plaatsen

3. Dan klik je met rechts, en kiest 'eigenschappen'

4. Kopieer de hele regel die achter 'Adres' staat

5. Kies nu hier in dit scherm het icoontje van het schilderij ('voeg een afbeelding toe')

6. Plak de gekopieerde regel in het schermpje dat verschijnt (verwijder de 'http' die er al staat)

7. En daar is je foto!

(bij Mac gaan 3 en 4 samen in 'kopieer locatie afbeelding')
En hoe veel tijd zat er bij jullie tussen het eerste gesprek en het plaatsen van de beugel?

Berry78, hopelijk komt het snelmweer goed met dat loszittende kiesje en je koortslip.

Het zal vast wel ergens geschreven staan maar ik heb al zoveel gelezen hier, teveel info om te omthouden maar een paar pagina's terug ik zag een paar foto,s van je ondergebit.

Zo te zien heb/ had je daar, door die ene tand die dwars staat, wat weinig ruimte. Echter, zo op het oog zijn er geen kiezen bij jou getrokken, althans niet je kleine kiesjes, klopt dit?

Bij de 4de foto staat alles toch weer netjes in de rij. Toch wel knap wat ze tegenwoordig allemaal kunnen.
De afspraken tussen het eerste gesprek en daarna de afspraak happen/foto s en daarna het zetten van de beugel was zo rond telkens de 2 weken, maar ws heeft dat ook veel te maken met hoe druk de ortho het al dan niet heeft.

Bij mij is er niks getrokken, dus daar ben ik inderdaad wel blij mee, maar het heeft allemaal flink moeten bewegen om het in het gareel te krijgen. Nou ja, we zien maandag wel.
Inderdaad, ik heb de lijst van beugelaars uit de OP gehaald, was totaal niet meer up to date en de meesten schreven hier niet meer.

Succes aan de nieuwe beugelaars! Ik geniet nog elke dag van het resultaat dus het is zeker de moeite

8 november ga ik terug naar de ortho voor een controle van de retentiebeugel. Ik ga dan ook nog eens vragen of ik niet nog een onderbeugel kan krijgen, er beweegt nog van alles daar. Toen mijn beugel er pas af was, zaten er spleetjes waar de banden gezeten hadden, nu niet meer. Toen ontstond er ergens anders een minispleetje maar dat is inmiddels ook weer gesloten.

Ik vind het maar linke boel, daar onderaan, al lijkt het wel onder controle, maar toch.

En ik ben eerst naar de ortho gegaan en toen naar de tandarts, je hoeft niet per se op zijn toestemming te wachten maar het is het beste natuurlijk. Iemand vroeg hoeveel tijd er tussen de eerste afspraken zat: dat hangt echt van de drukte van je orthopraktijk af.

En is iemand nu echt al onze kletstopics aan het lezen?

Je kan je vragen gerust stellen! Ik kom hier niet vaak meer, maar de meeste vragen van 'beginners' zijn vrij standaard en makkelijk voor iedereen te beantwoorden
Torrentia, ik was de 40 ook ruim gepasseerd toen ik aan een beugel begon. Volgende week gaat hij er uit en het resultaat is mooi geworden. Ik zou anderhalf a 2 jaar een beugel hebben en het is uiteindelijk 15 maanden geworden. Gewoon doen! De stand van de tanden wordt er sowieso niet beter op, omdat je kaak krimpt. Dus niets doen, betekent achteruitgang.
2,5 weken na mijn kaakoperatie kan ik zeggen dat het best goed gaat. Ik heb er ontzettend tegenaan zitten hikken, maar ben er uiteindelijk toch voor gegaan.

De eerste week was best afzien, met mijn opgeblazen hoofd, pijn en het niet kunnen eten. Gelukkig heb ik veeeeel geslapen en met 3x daags 600mg ibuprofen in je mik gaat dat prima, moet ik zeggen.

De zwelling is bijna weg en de pijn ook. Intussen ben ik alweer een week aan het werk. Wel in mijn eigen tempo, want ik ben nog steeds erg moe. Mijn middagdutje hou ik er voorlopig ook nog even in.

Kauwen mag natuurlijk nog niet. Ik zit nog steeds aan vloeibaar en zacht voedsel en dat begint me behoorlijk te vervelen. Gisteren een stukje vis en geprakte bloemkool gegeten en dat ging goed. Vanavond aan de stamppot, ook lekker.

Ondanks het feit dat ik veel minder heb gegeten dan normaal, heb ik toch nauwelijks honger gehad in de afgelopen weken. Op een of andere manier past je lichaam zich aan, lijkt wel.

Wel zou ik zo graag mijn tanden eens fatsoenlijk willen poetsen, maar ik kan er niet bij aan de binnenkant. Ik krijg mijn mond niet ver genoeg open. Dus ik blijf maar lekker spoelen.

Sinds een aantal dagen heb ik ontzettend last van mijn kiezen, zowel boven als onder. Ik krijg er zelfs hoofdpijn van. Het is net alsof ze erg los staan en elke keer als ik er met mijn tong tegenaan kom, krijg ik een pijnscheut. Is dit herkenbaar voor iemand?

Bijkomende voordelen van de kaakoperatie? Mijn stoppen-met-roken-kilo's zijn er zo goed als af en mijn gezichtshuid is strakker (gratis mini-facelift )
Polydox, wat een goed vooruitzicht! Bij mij duurde het traject juist langer, ook begonnen na mijn veertigste. Kwam ook omdat de gaten van de getrokken kiesjes niet zo goed wilden sluiten. Daardoor was ik later klaar voor de operatie. Planning was twee jaar, maar ben daar nu al zeven maanden overheen.

Carma, dat klinkt goed joh! Stoer dat je hebt doorgezet. Wel vervelend dat je eerst nog niet lekker kunt poetsen he. Komt vanzelf weer. Peuterborsteltje krijg je er straks wel tussen hoor. Nog even doorzetten, over een poosje is het allemaal beter! Ik bleek trouwens een allergie op te bouwen voor chloorhexedine, al mijn slijmvliezen zetten op na gebruik en ik kwam onder de uitslag te zitten. Ben toen meteen maar gestopt (was na tien dagen) en kon al voorzichtig de waterpik gebruiken op een zachte stand.

Ik ben weer bij de kaakchirurg geweest voor een nacontrole, operatie is inmiddels zes maanden geleden. Foto's zagen er prima uit en ik hoef pas over een jaar weer. Binnenkort naar de ortho en ik hoop dan toch te horen dat de beugel er bijna uit mag. Kan niet lang meer duren nu!
Bij mij hoefde gelukkig niks getrokken te worden, dat scheelt denk ik wel. Bij mij waren met name de voortanden afwijkend qua stand (crowding)

Ik vind het eruit halen van de beugel wel spannend. De achterste brackets zijn er al af, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Bij zo'n incognito zitten die krengen wel heel erg vast.
Carma, dat is niet niks zeg wat jij hebt doorgemaakt na de operatie. Fijn dat het nu voor een groot deel achter de rug is.

sterkte nog.
Dank je Berry en Rebelsmeisje.

Inmiddels gaat het weer wat beter. Ik heb lossere elastieken waardoor ik beter kan eten en poetsen en dat scheelt al een hoop.
hoi Berrie, hoe gaat het nu met je loszittende kiezen, hoop dat het meevalt.

polydox is je beugel er al uit?
Ja gisterenochtend. Was wel even een hele bedoening, een aantal brackets zijn doorgeslepen. Maar goed hij is er uit en wat een maf gevoel is dat zeg. Maar ik vind het heerlijk nu, kan ook weer makkelijker praten. Je hoorde het wel niet, maar ik het was toch wel een trucje om normaal te praten. En wat geweldig was: gisteren uit eten geweest en een maaltijdsalade gegeten. En geen gerommel naderhand omdat alle sla tussen de brackets zit. Ik heb nu een draadje en over 4 weken moet ik happen voor een nachtbeugel. Kan nu nog niet, want de kiezen passen nog niet helemaal. Die moeten zich gaan settelen.
Gefeliciteerd met je beugelloze gebit Polydox.

Bij mij mag hij er 11 november uit; hoera.

Vind ik ook wel eng omdat ik boven witte keramieke slotjes heb (beneden metalen) Die keramieke zitten ontzettend vast heb ik al eens gemerkt toen ze er een moesten verplaatsen, brrrr.

Polydox bedoel jij dat jij ook die witte van keramiek had?
Berrie, je zal wel blij zijn met het einde van je beugel in zicht. Ik neem aan dat je loszittende kiezen nu ook weer vast zitten, of is er niets meer aan te doen?

Polydox moeten je kiezen zich nog settelen omdat ze los zitten?

Maar gelukkig ben jij van je beugel verlost. Hoop dat je tevreden bent.

Deze week moet ik weer naar de ortho. Twee maanden geleden zei ze dat ik hem nog 3 maanden moet dragen dusssssss......

maar je weet het nooit helemaal zeker. Straks vind ze weer iets.

Als ze mijn black triangle alsnog weg kan krijgen en mocht dat een paar maanden duren, dan vind ik het wel goed. Anders liever vandaag dan morgen mijn beugel eruit. Ben hem zo zat.

Lotte heb jij het wel eens meegemaakt dat patienten eisten dat de beugel er nu meteen uit moet?
Ja greeneye, dat heb ik al een paar keer meegemaakt.

Patiënten moeten in dat geval wel een brief tekenen, waarin staat dat ze op eigen initiatief met de behandeling willen stoppen, en dat alle consequenties (instabiel resulaat, relapse) op eigen risico zijn.
Lotte, hadden zij dan pijn of hadden ze er schoon genoeg van?

Ik heb er ook genoeg van maar als de ortho zou zeggen dat mijn kiezen nog niet goed staan o.i.d. dan moet de beugel nog maar even blijven.
Wij hadden een jonge patiënt met tandvleesproblemen. Het tandvlees was heel dik, het leek wel een soort allergische reactie. Hij heeft de beugel wel een tijd gehad hoor, zeker anderhalf jaar. Toen was hij nog niet klaar, maar zijn ouders en hijzelf wilden de beugel er toch uit hebben.

Ook hadden we een jongen van 19, die met de kermis meereisde. Hij kon niet maandelijks op controle komen. Hij was nog lang niet klaar, maar wilde toch de beugel eruit hebben. Ik heb die beugel zelf verwijderd. Toen ik de mondhygiëne zag, wist ik dat het maar beter was ook, zonder beugel....
Even een update van mij, toch even een ander verhaal dan van jullie waar de beugel er al uit is of bijna uit mag! Ik heb nu net ook onder een vaste beugel gekregen en heb vanwege mijn overbeet ook een uitneembaar plaatje in mijn mond. Daardoor kan ik niet meer volledig dichtbijten, dus dat is erg lastig eten! Ja ik moet hem dus inhouden bij het eten... Het is deels ter bescherming van de onderste blokjes, die ik er anders af zou kunnen bijten (?) maar vooral om te zorgen dat mijn onderste kiezen gaan uitgroeien. Heel bijzonder dat dat kan! Ik ben erg benieuwd!
Wat fijn dat bij sommigen de buegel er uit is, of bijna, zoals bij berry78 en misschien bijna bijngreeeneye1. Voor de anderen, nig even doorzetten voor het mooie resultaat.

Ik ben vandaag geweest voor een orienterend gesprek. Het is bij de zelfde praktijk als waar mijn tandarts zit. De orthodontist heeft naar mijn gebit gekeken en naar de fotos die 2 maanden terug door mijn tandarts zijn gemaakt. De orhto zag geen enkel probleem dus de beugel kan geplaatst worden.

Mijn grote probleem was eigenlijk alleen mijn bovengebit maar ik wil toch ook graag de onderkant laten doen, daar staan de onderste 4 snijtanden niet helemaal recht.

Bovendien was het maar enkele hnderden euro's duurder om ook aan de onderkant een beugel te laten plaatsen en als ik dan toch bezig ben..

Volgende maand moet ik terug voor de afdruk e.d. en in januari wordt de beugel,dan geplaatst.
Wat goed dat je hebt doorgezet! Komt vast goed! En inderdaad wel slim om ook meteen de onderkant te laten doen. Vaak is het wel meer dan alleen een paar tanden rechtzetten, maar wordt ook je beet aangepakt... Dus je kiezen ook zeg maar. Dat zijn ze nu bij mij ook aan het doen... Dus straks heb ik dan echt een 'perfect' gebit haha! En jij ook hopelijk!! Hoe lang zou het traject bij jou gaan duren? Heeft de ortho dat gezegd?
Hij schatte een maand of 18, maar dit kon ook langer (of korter) zijn, afhankelijk van hoe veel zin mijn tanden hebben om zich te verplaatsen.

Er werd mij gezegd dat als ik ook onder zou doen er hiervoor niks getrokken hoeft te worden maar dat er dan wat gevijld zou worden. Nou zag ik het ook niet zo zitten om iets te laten trekken maar dat afvijlen klinkt mij nou ook weer een beetje eng in de oren, want dan wordt er toch wat beschadigd aan je glazuur?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Zooo ik kom ook nog even buurten, ben vandaag naar de 1e retentie-afspraak gegaan. Alles stond nog perfect, maar ik heb wel naar een extra nachtbeugel voor onder gevraagd (ik heb draadjes boven en onder en een nachtbeugel boven). Zoals verwacht heb ik een beetje moeten zeuren maar ik krijg 'm toch.

De opperortho kwam kijken terwijl de ortho afdrukken aan het nemen was, noemde ze me daar paranoia terwijl ik met zo'n bak plasticine in m'n bek zat

"Tja het is jouw keuze hoor." Ja, dat zou ik denken.

Kost me wel weer 150 euro, maar ik ben toch liever gerust, die beugel heeft me ook genoeg gekost, dat (al dan niet half) opnieuw doen zou me wat meer kosten denk ik..
Goed zo Lien, lekker doen wat je zelf wilt!

En Torrentia, dat vijlen (ook wel slicen of strippen genoemd) is zó minimaal, dat het echt geen kwaad kan voor je glazuur hoor. Anders zouden ze het uiteraard nooit doen.
Bedankt voor de uitleg Lotte35.

Eigenlijk vind ik het het voornaamste dat er wat aan mijn bovengebit. gedaan wordt met een beugel.

De onderkant staat wel recht, op de onderste 4 snijtanden na. Die staan , denk door ruimtegebrek, niet netjes op een rij. Aan de ene kant stoort mij dit niet heel erg, aan de andere kant, als ik toch aan de beugel ga kan ik dit wel gelijk ook laten behandelen.

Omdat ik hier op, het forum las dat sommigen er spijt van hadden dat ze, in eerste instantie, alleen voor de bovenkant een beugel hadden genomen, ben ik hier toch ook over na gaan denken.

Echter was ikmer zelf van uit gegaan dat er, om ruimte te maken wat getrokken moet worden en het trekken van een snijtant of kiezen, staat mij niet zo aan dus als het met vijlen ook kan, lijkt mij dat van de twee keuzes de iets minder vervelende optie.

Maar er is nu nog allleen nog maar een orienterend gesprek geweest, waar naar de stand van mijn gebit is gekeken en waarbij de foto's bekeken zijn die onlangs door mijn tandarts gemaakt zijn.

Er is nog geen gipsafdruk gemaakt dus Ik houdt er nog wel rekening mee dat er er na aanleiding daarvan misschien een andere conclusie wordt getrokken.

Overigens lijkt de stand van mijn ondergebit op iemand die hiervan foto's op het forum geplaatst heeft, en waarbij er ook niks getrokken hoefde te worden, volgens mij was jij dat Lotte. Het is te veel leeswerk om het weer allemaal terug te zoeken.

Ik ben heel blij en opgelucht dat een beugel bij mij nog kan. Ik was toch wel een beetje bang dat het voor mij niet mogelijk zou zijn. De orthodontist klonk er positief over maar het klinkt gek, ik ben pas echt blij wanneer de beugel werkelijk geplaatst is, ook al weet ik dat het ook pijnlijk kan zijn.
En Berry78, is je beugel er vandaag uitgegaan? Viel het verwijderen een beetje mee en ben je blij met het resultaat?
Hallo Torentina,

Wat leuk dat je er aan denkt. Ja, vanmorgen ging hij er toch echt uit. De metalen onderste vlogen er zonder problemen in een keer af maar de witte keramieke op de boventanden waren moeilijker. Wist ik ook al want er was er ooit een verplaatst. Zo n keramieke slotje breekt dan tussen de tang en dan blijven ze stukjes proberen te pakken en indien nodig met een boor het verwijderen. Niet leuk maar ik zag er zo tegenop dat het uiteindelijk heel erg meeviel.

Ik ben hartstikke blij met het resultaat. Het staat recht. Omdat ik heel lang een hele scheve voortand had is er een beetje tandvlees omhoog gedrukt en die tand is wat afgesleten door zijn scheefstand. Maar ik vind het zo prima ik ga er niet meer aan laten slijpen.

Nu zitten er wel 2 draadjes achter mijn tanden t e m de snijtanden. Dat is weer even wennen met mijn tong. Maar goed iedereen die dat heeft zegt dat dat snel went.

Het was het allemaal zeker waard! Dus voor jou vast ook een goed idee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven