Luister jij goed?
dinsdag 12 november 2013 om 20:58
dinsdag 12 november 2013 om 21:02
dinsdag 12 november 2013 om 21:10
Ik vind dat ik goed kan luisteren. Krijg dit ook heel vaak terug. Ik luister zonder te bedenken wat ik wil vragen/antwoorden. Dat komt vanzelf, of gewoon niet.
Ik heb ooit eens tijdens een spirituele cursus mogen ervaren hoe fijn luisteren naar een ander (en als er naar jezelf geluisterd wordt) eigenlijk is.
Vaak gebeurt het dat een ander je uit je eigen gedachten stroom/verhaallijn haalt door een vraag te stellen. Goed bedoeld, maar vaak (onbewust) vanuit een eigen behoefte: ik wil interesse tonen, duidelijkheid, etc.
Maar als je echt luistert, mag er ook stilte vallen, mensen zijn dan vaak nog niet klaar met wat ze te vertellen hebben.
Als er echt geluisterd wordt, lucht dat zo op en hoef je vaak niet eens wat anders te doen dan dat.
Ligt er natuurlijk wel aan wat voor soort gesprek het is. Soms is respons gewoon nodig, maar de kunst is dan bij de ander te zijn en niet bij je eigen gedachten. Lastig, maar zodra je je daar bewust van wordt gaat dat steeds makkelijker.
Ik heb ooit eens tijdens een spirituele cursus mogen ervaren hoe fijn luisteren naar een ander (en als er naar jezelf geluisterd wordt) eigenlijk is.
Vaak gebeurt het dat een ander je uit je eigen gedachten stroom/verhaallijn haalt door een vraag te stellen. Goed bedoeld, maar vaak (onbewust) vanuit een eigen behoefte: ik wil interesse tonen, duidelijkheid, etc.
Maar als je echt luistert, mag er ook stilte vallen, mensen zijn dan vaak nog niet klaar met wat ze te vertellen hebben.
Als er echt geluisterd wordt, lucht dat zo op en hoef je vaak niet eens wat anders te doen dan dat.
Ligt er natuurlijk wel aan wat voor soort gesprek het is. Soms is respons gewoon nodig, maar de kunst is dan bij de ander te zijn en niet bij je eigen gedachten. Lastig, maar zodra je je daar bewust van wordt gaat dat steeds makkelijker.
dinsdag 12 november 2013 om 21:24
Volgens mij is slecht luisteren vaak een gevolg van niet gehoord worden. Zo raken mensen in een soort van uitlegdwang of verdedigingsdwang of verklaringsdrang. ehm ...bij mij gebeurt zo iets. Vaak luister ik beter naar mensen die zelf niet snel oordelen, die je laten zijn wie je bent ipv je te vangen in een kader.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
dinsdag 12 november 2013 om 21:31
Ik vind dat mensen i.h.a. slecht luisteren. Mensen die echt goed naar mij luisteren, zijn in de minderheid helaas. Ik wou dat het omgekeerd was.
Ik maak weleens mee dat:
- mensen mij iets vragen maar niet luisteren naar het antwoord. Ze onderbreken mij en gaat dan kletsen met iemand anders;
- mensen mij onderbreken terwijl ik praat.
Ik probeer wel te luisteren en mijn gedachten niet te laten afdwalen. Ik vermoed dat mensen luisteren zien als een automatisme waarbij dat regelmatig misgaat.
Ik maak weleens mee dat:
- mensen mij iets vragen maar niet luisteren naar het antwoord. Ze onderbreken mij en gaat dan kletsen met iemand anders;
- mensen mij onderbreken terwijl ik praat.
Ik probeer wel te luisteren en mijn gedachten niet te laten afdwalen. Ik vermoed dat mensen luisteren zien als een automatisme waarbij dat regelmatig misgaat.
World of Warcraft: Legion
dinsdag 12 november 2013 om 21:49
Ik heb overigens problemen met het luisteren naar het Nederlands op TV. Het is vaak onverstaanbaar. Ik zet de ondertiteling aan om het te kunnen volgen. Dat probleem heb ik niet met Duits of Engels. Op resp. de Duitse en Engelstalige TV (en ook in Amerikaanse films) wordt gewoon beter en duidelijker gesproken dan op de Nederlandse TV.
Rob Geus (bekend van Red mijn vakantie en Smaakpolitie) was zeer onverstaanbaar, maar hij is later beter geworden. Nieuwslezers praten duidelijk.
Rob Geus (bekend van Red mijn vakantie en Smaakpolitie) was zeer onverstaanbaar, maar hij is later beter geworden. Nieuwslezers praten duidelijk.
World of Warcraft: Legion
dinsdag 12 november 2013 om 22:09
Het ligt er bij mij heel erg aan in hoeverre ik werkelijk geboeid, geïnteresseerd of meelevend ben.
Net als met een concentratieboog bij bijvoorbeeld een film, documentaire, het doornemen van een artikel, college volgen of het lezen van een boek.
Vind ik de materie interessant dan neem ik alles goed in mij op. Moet ik luisteren omdat het moet, verplicht is of sociaal wenselijk dan kost mij dat meer moeite, dwaal ik sneller af, ben ik er met mijn gedachten niet helemaal meer bij. Dat is voor mij dus echt een graadmeter.
Net als met een concentratieboog bij bijvoorbeeld een film, documentaire, het doornemen van een artikel, college volgen of het lezen van een boek.
Vind ik de materie interessant dan neem ik alles goed in mij op. Moet ik luisteren omdat het moet, verplicht is of sociaal wenselijk dan kost mij dat meer moeite, dwaal ik sneller af, ben ik er met mijn gedachten niet helemaal meer bij. Dat is voor mij dus echt een graadmeter.
dinsdag 12 november 2013 om 22:33
woensdag 13 november 2013 om 08:06
woensdag 13 november 2013 om 08:18
woensdag 13 november 2013 om 11:00
Ik luister ook niet altijd even goed, maar het ligt er ook een beetje aan wat voor gesprek je voert. Laatst werkte ik een hele dag samen met een collega die ik nog niet zo goed kende, en die vertelde van alles over haar zoontje enzo. Vorige week vroeg ik nog aan haar:"Hoe gaat het met *naam zoontje*?" En ze was helemaal verbaasd dat ik nog wist hoe hij heette
Maar andere keren heb ik ook wel dat mijn vriend zegt "Ja ik ga morgen naar vrienden, dat had ik toch verteld?" En dat ik dan echt geen idee heb waar hij het over heeft... Achja