Luister jij goed?

12-11-2013 20:49 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren gehoord: De meeste mensen luisteren niet met de bedoeling om te begrijpen, ze luisteren met de bedoeling om te antwoorden.

Ik vind het zo waar. Ik vind dat veel mensen slecht luisteren en onthouden. Hoe zit het bij jou?
Niet goed genoeg. 1 van mijn persoonlijke doelen ook
Of ze horen wat ze zelf willen horen. Ik probeer wel goed te luisteren, maar interpreteer het vooral vanuit mijn eigen context. Dus echt goed luisteren vind ik niet meevallen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik verbaas mensen er vaak mee dat ik dingen nog weet die ze een tijd terug tussen neus en lippen door noemde. Namen van huisdieren, gebeurtenissen met bepaalde personen.

Maar in een discussie vind ik dat veel moeilijker, dan hoor ik vaak wat ik wil horen.
Wat zeg je?
Ik vind dat ik goed kan luisteren. Krijg dit ook heel vaak terug. Ik luister zonder te bedenken wat ik wil vragen/antwoorden. Dat komt vanzelf, of gewoon niet.

Ik heb ooit eens tijdens een spirituele cursus mogen ervaren hoe fijn luisteren naar een ander (en als er naar jezelf geluisterd wordt) eigenlijk is.

Vaak gebeurt het dat een ander je uit je eigen gedachten stroom/verhaallijn haalt door een vraag te stellen. Goed bedoeld, maar vaak (onbewust) vanuit een eigen behoefte: ik wil interesse tonen, duidelijkheid, etc.

Maar als je echt luistert, mag er ook stilte vallen, mensen zijn dan vaak nog niet klaar met wat ze te vertellen hebben.

Als er echt geluisterd wordt, lucht dat zo op en hoef je vaak niet eens wat anders te doen dan dat.

Ligt er natuurlijk wel aan wat voor soort gesprek het is. Soms is respons gewoon nodig, maar de kunst is dan bij de ander te zijn en niet bij je eigen gedachten. Lastig, maar zodra je je daar bewust van wordt gaat dat steeds makkelijker.
Ligt eraan wie er praat en waarover. Als die kennis/ collega weer zijn ei kwijt moet over de zoveelste ruzie thuis luister ik echt niet goed.. Dan maak ik hooguit luistergeluiden en vang ik wel wat dingen op, maar echt goed luisteren doe ik dan niet.
quote:tekenis schreef op 12 november 2013 @ 21:03:

Wat zeg je?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
lezen doen ze ook zo slecht, en schrijven ook trouwens
quote:tekenis schreef op 12 november 2013 @ 21:03:

Wat zeg je?
Het is een eigenschap die ik beter wil maken. Ik ben in mijn werk en vaak ook prive zo veel alleen of alleen met kinderen dat ik een gesprek met een volwassene soms wat te enthousiast tekeer ga.
Volgens mij is slecht luisteren vaak een gevolg van niet gehoord worden. Zo raken mensen in een soort van uitlegdwang of verdedigingsdwang of verklaringsdrang. ehm ...bij mij gebeurt zo iets. Vaak luister ik beter naar mensen die zelf niet snel oordelen, die je laten zijn wie je bent ipv je te vangen in een kader.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Ik vind dat mensen i.h.a. slecht luisteren. Mensen die echt goed naar mij luisteren, zijn in de minderheid helaas. Ik wou dat het omgekeerd was.

Ik maak weleens mee dat:

- mensen mij iets vragen maar niet luisteren naar het antwoord. Ze onderbreken mij en gaat dan kletsen met iemand anders;

- mensen mij onderbreken terwijl ik praat.

Ik probeer wel te luisteren en mijn gedachten niet te laten afdwalen. Ik vermoed dat mensen luisteren zien als een automatisme waarbij dat regelmatig misgaat.
World of Warcraft: Legion
Ik moet er wel op letten, ben geen natuurtalent. Ik vind het vooral lastig bij mensen die langzaam praten. Weet op zich vaak wel wat ze zeiden maar moet eerlijk toegeven dat ik meestal aan het einde van het gesprek ook een boodschappenlijstje heb:-S
Veel mensen luisteren vooral naar zichzelf.
Ik heb overigens problemen met het luisteren naar het Nederlands op TV. Het is vaak onverstaanbaar. Ik zet de ondertiteling aan om het te kunnen volgen. Dat probleem heb ik niet met Duits of Engels. Op resp. de Duitse en Engelstalige TV (en ook in Amerikaanse films) wordt gewoon beter en duidelijker gesproken dan op de Nederlandse TV.

Rob Geus (bekend van Red mijn vakantie en Smaakpolitie) was zeer onverstaanbaar, maar hij is later beter geworden. Nieuwslezers praten duidelijk.
World of Warcraft: Legion
Het ligt er bij mij heel erg aan in hoeverre ik werkelijk geboeid, geïnteresseerd of meelevend ben.

Net als met een concentratieboog bij bijvoorbeeld een film, documentaire, het doornemen van een artikel, college volgen of het lezen van een boek.

Vind ik de materie interessant dan neem ik alles goed in mij op. Moet ik luisteren omdat het moet, verplicht is of sociaal wenselijk dan kost mij dat meer moeite, dwaal ik sneller af, ben ik er met mijn gedachten niet helemaal meer bij. Dat is voor mij dus echt een graadmeter.
Ja ik maak ook wel vaak mee dat mensen je onderbreken. Stel ik vertel over een onderwerp, dan gaat die persoon weer vertellen dat ze ook iemand kent met het onderwerp.
Violette1982, ik ken dat wel van mijn vader, volgens mij is dat een manier om een gezamelijk gespreksonderwerp te zoeken of om een soort van bevestiging te geven aan de ander.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Ik kan heel goed luisteren. Maar vooral heeel goed praten, veel en aan een stuk door.

En ik zeg vaak al wat voor ik het doorheb.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Wisselend. Als ik ontspannen ben wel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:DidiRidi schreef op 12 november 2013 @ 22:33:

Violette1982, ik ken dat wel van mijn vader, volgens mij is dat een manier om een gezamelijk gespreksonderwerp te zoeken of om een soort van bevestiging te geven aan de ander. en nu doe je het zelf.
Je hebt van die mensen die vragen 'hoe gaat het met je' en nog voor je een hele zin hebt uitgesproken al beginnen te vertellen wat voor drama's zij allemaal in hun leven hebben. Ook erg: de mensen die het altijd 'erger hebben meegemaakt' als jij iets probeert te vertellen!
Ik luister ook niet altijd even goed, maar het ligt er ook een beetje aan wat voor gesprek je voert. Laatst werkte ik een hele dag samen met een collega die ik nog niet zo goed kende, en die vertelde van alles over haar zoontje enzo. Vorige week vroeg ik nog aan haar:"Hoe gaat het met *naam zoontje*?" En ze was helemaal verbaasd dat ik nog wist hoe hij heette :P Maar andere keren heb ik ook wel dat mijn vriend zegt "Ja ik ga morgen naar vrienden, dat had ik toch verteld?" En dat ik dan echt geen idee heb waar hij het over heeft... Achja :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven