Lastige situatie.

14-11-2013 12:36 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk vind ik het moeilijk om hier een topic over te openen, maar het zit me nogal dwars.

Ik heb een vriendin die ik nog niet zolang ken.

Onze kinderen hebben dezelfde leeftijd en kunnen goed met elkaar overweg. En wij dus ook.

Ze is heel lief, wil veel te graag aardig gevonden worden, doet alles voor haar kinderen. Heeft een man die veel van huis is. Aardige vent, heb hem 2 keer gezien en gesproken.

Een paar dagen geleden was ik bij haar( mijn kinderen en ik).

Haar man is er toch weinig, dus gezellig met z,n allen gegeten.

Ze is altijd wel paniekerig over haar garage. Daar kom je van buitenaf ook niet in. Alles gaat via de voordeur. Vond ik al raar met zo,n groot huis en buiten spelende kinderen.

Gisteren glipten de kinderen dus de garage in, wat niet mag is altijd leuk.

Ik stond het dichtstbij de tussendeur naar de garage en ging ze achterna. Veel rommel, maar dat heb ik ook in mijn schuurtje.

Dat was voor mij dus niet schokkend.

Wel dat er honderden lege wijnflessen stonden.

Ze drinkt wel steeds een wijntje als ik daar ben. Ik dacht dat ze dat misschien gezellig vond.

En ze is ook wel gestresst door alles, dus verder niks achter gezocht.

Toen ik weer binnen kwam zei ze;,, ja, mijn voorraad lege flessen is groot he? Ik vergeet ze steeds weg te brengen. Maar af en toe een wijntje ontspant me.,,

Ik heb net gedaan of er niks aan de hand was. Ben zelf ook geen heilige. Ik rook en af en toe in mijn kindvrije dagen een jointje.

Maar nu begrijp ik wel waarom ze vaak onrustig is en nooit lang bij mij op de koffie blijft.

Wat moet ik doen, hierover met haar praten? Of het negeren?

En waarom ziet haar man dat niet?

Die is meestal niet thuis , geeft haar wel dure kleren die niet haar smaak zijn.

Ze is een mooie meid, al vindt ze zichzelf lelijk.

En bovenal is ze hartstikke lief.
wij slapen nooit.
Hm, honderden flessen is wel erg veel. Al zou ze elke dag een fles leeg drinken, dan is ze dus al een jaar niet naar de glasbak geweest.

Misschien volgende keer als jullie een wijntje drinken vragen of ze dat elke dag doet, ook als ze alleen is?
tsja, alcoholisten erkennen vaak niet dat ze een probleem hebben, dus tot dat ze dat doorhebben, zullen ze er zelf niet veel aan doen

dus je kunt hier niets mee, je kunt het beste vragen hoe ze in het leven staan als je die vriendin weer op bezoek hebt, om een eventueel onderliggend probleem te vinden
Ik drink zelf niet, maar ze heeft me verteld elke dag een paar wijntjes te drinken.

Ik dacht s,avonds of een keertje rond 17 uur, maar het was half 3.

En ze was er echt aan toe.

Ze is meestal alleen, ik heb haar man nog nooit daar thuis ontmoet.

Dat was 2 keer op zaterdag bij sport.

Dus ze drinkt alleen.

Ze werkt part-time, heeft veel lichamelijke klachten, te mager.

Ook al draagt ze verhullende kleren, je ziet het.

Zelf ben ik ook heel slank,maar zij lijkt heel breekbaar.
wij slapen nooit.
Ik zou er niet rechtstreeks over beginnen, het feit dat ze niet wilt dat de flessen gezien worden lijkt mij dat ze zich schaamt. Dat kan haar ook afschrikken en ze lijkt me heel eenzaam. Natuurlijk wil je iets doen, maar verslaving is een lastig iets en als buitenstaander kun je er vaak vrij weinig mee. Zeker als je haar nog niet zo goed kent.

Misschien kun je zelf iets delen over ervaringen van bijvoorbeeld vriendinnen van vriendinnen. Dat zij ziet dat je niet oordeelt en dat ze uit haarzelf haar verhaal kan vertellen. Zolang zij niet zat is als jouw kinderen bij haar spelen, zou ik haar niet rechtstreeks confronteren.
Misschien ziet haar man het wel, maar steekt hij zijn kop in het zand. Of niet en maken ze er ruzie over. Dat weet je niet.
Ze weet ook wel dat ik niet oordeel.

En heel langzaam aan deelt ze ook wel wat dingen, heel subtiel.

En is dan ook in staat dat in een volgend gesprek te bagatelliseren.

Ik krijg ook het idee dat haar man doordeweeks nooit thuis slaapt.

Ze praat heel weinig over hem.

Zelf rent ze zich een slag in het rond, biedt overal hulp aan, zorgt dat haar kinderen overal bij zijn.

Ze vertelde me dat ze een pleaser is en dat ze bang is dat haar kinderen geen aansluiting krijgen en ook pleasers worden.
wij slapen nooit.
Zelf ben ik het tegenovergestelde.

Het boeit me niet zo wat anderen van mij vinden.
wij slapen nooit.
Jeetje wat schrijnend eigenlijk.. Fijn dat ze een luisterend oor heeft bij jou, maar zo te horen heeft ze meer nodig dan dat. Alhoewel het een goede stap is dat ze wat deelt. Ik denk niet dat jij de situatie meer kan helpen dan je al doet :(
Ik lees even mee, zit zelf in een gelijkwaardige situatie. Een goede vriendin van mij drinkt ook erg veel, en ik maak me daar tegenwoordig echt zorgen om.

Ik heb geen idee hoe ik dat met haar moet bespreken, ik heb het een paar keer geprobeerd maar merk dat ze daar erg defensief op reageert. Ook met overduidelijke leugens (dat ze bijvoorbeeld echt maar heel weinig drinkt en dat het gewoon toeval is dat ze net die dag dat ik er ben 6 biertjes drinkt overdag en dat ze dat anders noooooit doet)
Ja, precies, schrijnend. Dat is wel het goeie woord.

Het raakt me ook echt.

Zou ze heel eenzaam zijn, ondanks familie in de buurt?

Zelf ben ik een alleenstaande moeder, geen familie in de buurt, wel vrienden.
wij slapen nooit.
slwhisper, je weet gewoon niet hoe te beginnen zonder belerend over te komen.

Zelf heb ik na een hectische dag ook weleens zin in een jointje, maar ik doe het niet.

Ik begrijp dus heel goed hoe ze zich voelt.

Maar ja, die ellendige wijn is overal te koop, heel anders dan sneaky een coffeshop binnen gaan.
wij slapen nooit.
Ik kan even niet zo makkelijk Googlen, maar volgens mij hebben diverse organisaties voor verslavingszorg adviezen voor omstanders online staan. Kijk even bij Jellinek ed.
Bedankt Frizz, daar ga ik vanavond even rustig neuzen.
wij slapen nooit.
Jeez wat een lastig probleem inderdaad. Dat ze mager is past bij een full-blown alcoholist, je trek verdwijnt van veel drank.

Dat ze de flessen 'vergeet' weg te brengen lijkt erop dat ze eigenlijk graag wil dat iemand haar betrapt. Want zo moeilijk is het niet om elke dag een paar lege flessen richting glasbak te krijgen als je echt niet wil dat iemand haar betrapt.

Ik zou er wel naar vragen. Naar hoe ze het doet als ze alleen thuis is, of ze dan veel drinkt etc. Niet een kruisverhoor, een paar vragen en opletten hoe (on)gemakkelijk ze zich eronder voelt. Het zou best kunnen dat ze meer kwijt wil dan je denkt.

En ze heeft wel hulp nodig. Want haar kinderen merken dit ook. Hoe oud zijn ze?
Zo,n idee had ik ook al moringa, dat ze er misschien over wil praten.

Ze geeft soms een hele subtiele hint in die richting.

Kinderen zijn 8 en 5 jaar.

Ik wil het ook niet bij haar man aankaarten.
wij slapen nooit.
Toen wij bij haar aten at ze voor haar doen veel.

Ze vond het ook erg gezellig met z,n allen aan tafel, ondanks 4 drukke kinderen.

Wat me ook opviel is dat haar kinderen weinig eten.

Ze zien er wel goed uit, maar een complete maaltijd hoefden ze niet te eten.
wij slapen nooit.
Eenzaamheid is een gevoel, hoeft niet overeen te komen met het aantal contacten wat je dan wel, dan niet hebt. Maar met een afwezige man zou ik me zelf erg eenzaam voelen, en me niet de moeite waard vinden om bij te zijn.

Ik heb een alcoholistische schoonvader gehad. Ze weten echt wel dat wat ze doen niet best is, maar schuiven het liever weg. Ook inderdaad de smoesjes dat het maar een paar drankjes was, of dat het écht niet elke dag is. Het is ook wat om afhankelijk te zijn van alcohol. Vooral omdat het zo makkelijk te kopen is, en het lijkt alsof iedereen om je heen er wel goed mee om weet te gaan.
Ze organiseert wel bijna elk weekend een uitstapje voor haar en haar man.

Later vraag ik dan hoe het was, krijg ik vage, korte antwoorden op.

Ik heb het idee dat zij het gezin uit alle macht probeert te redden ofzo.
wij slapen nooit.
Je hoeft het ook niet bij haar man aan te kaarten. Eerst bij haar navragen.

Als ze zo'n hint geeft in die richting, is het mogelijk om daar dan op in te haken?

Of het ter sprake brengen: ik heb die flessen gezien, ik ben bezorgd, hoe zit het nou?

Vind het wel zorgelijk voor haar kinderen. Misschien dat die link van Frizz daar wat over zegt?
quote:valentinamaria schreef op 14 november 2013 @ 13:16:

slwhisper, je weet gewoon niet hoe te beginnen zonder belerend over te komen.

.

Precies, en in mijn geval is het lastig omdat zij duidelijk niet wil toegeven dat ze een probleem heeft. Terwijl we beiden wel beter weten....

Als ze bij mij is is het inmiddels zover dat, als ik alcohol in huis heb, ik het verstop. Dat vind ik ook niet gezond.. maar ik heb het meegemaakt dat ze om bijvoorbeeld een wijntje vroeg en vervolgens die hele fles leeg drinkt. Als ik dan voorzichtig voorstel wat anders te nemen wijst ze dat af omdat ze 'toevallig net ff zin heeft in een wijntje'

Dat is uiteraard mijn probleem, ik weet echt niet hoe ik daar op zo'n moment mee om moet gaan, dus zeg ik nu maar dat ik geen alcohol in huis heb. Waarop ze nog wel eens voor wil stellen even langs de supermarkt te gaan....

Maar alles onder het mom van 'toevallig vandaag heb ik daar zin in'. En dat slaat de discussie ook al dood. Ze blijft volhouden dat het allemaal uitzonderingen zijn...
Ze heeft wel toe gegeven elke dag een paar glaasjes te drinken.

Ik probeer er wel op in te haken, erg lastig vanwege het bagatelliseren.

En dan heb je nog afleidende kinderen erbij.

Haar alleen te spreken krijgen is moeilijk. Ze is altijd druk.
wij slapen nooit.
Als ze al een keer alleen bij mij komt heeft ze maar heel even tijd.

Ik begrijp nu ook dat ze geen koffie wil maar een wijntje.
wij slapen nooit.
Ik vind het ten opzichte van de kinderen wel heel zorgelijk. Rijdt ze auto met ze met wijn achter de kiezen? Wat als er iets ernstigs gebeurd, hoe kan ze dan nog een juiste inschatting maken? Is ze in staat de kinderen goed te begeleiden/op te voeden? Voelen de kinderen zich veilig bij een mamma die soms zo anders doet als ze heeft gedronken? Enz enz.
Frizz, ik weet niet hoeveel ze overdag drinkt.

Na al die lege flessen heb ik wel een vermoeden, maar ze komt nooit dronken over. Ze ruikt nooit naar drank.

Haar oudste heeft wel wat issues, zit op speciaal onderwijs.

Schijnt ook al geld te geven aan andere kinderen zodat ze met hem willen spelen.

Hun band lijkt me wel anders dan tussen mijn kinderen en mij.

Maar ja, ik ben ook al zolang alleenstaande moeder, dat is toch weer anders dan met 2 ouders.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven