Weer hoge bloeddruk!
donderdag 14 november 2013 om 15:56
Een jaar geleden had ik een hoge bloeddruk. Ik was ook erg gespannen, kon me slecht concentreren, sliep slecht, was hyper, oververmoeid eigenlijk en er werd een burn-out vastgesteld. Ik ben hard aan het werk gegaan met mezelf. Eerst uitrusten, en leren ontspannen, en daarna cognitieve therapie en ben daarna weer begonnen met uren opbouwen met werken. Mijn bloeddruk was weer normaal en ik voelde me rustig en ontspannen. Ik werk inmiddels weer mijn volledige uren (28) en meende alles weer goed op de rit te hebben. Afgelopen 14 dagen merkte ik wel weer wat onrust bij mezelf, af en toe hoofdpijn, gejaagdheid en iets slechter slapen, dwz slecht doorslapen, rond vier uur wakker en daarna onrustig slapen. Ik pas de geleerde ontspantechnieken toe natuurlijk en dat heeft dan vaak wel effect in die zin dat ik me daarna rustiger voel. Vanochtend was ik bij de bedrijfsverpleegkundige voor een algemene gezondheidscheck, en zij constateerde een te hoge bloeddruk. Ze heeft het drie keer gemeten en alledrie de keren was het te hoog (149/97 146/103 en 139/93). Ik baal daar zo van, het is natuurlijk een momentopname maar ik combinatie met die klachten van de laatste weken, denk ik wel dat dit niet alleen vandaag zo is. Wat kan ik nog doen om mijn bloeddruk te verlagen, want het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik juist die klachten heb als gevolg van de hoge bloeddruk en dat die klachten niet de oorzaak zijn van de hoge bloeddruk, zeker nu ik veel minder stress ervaar dan vorig jaar (kip/ei-verhaal). Wat heeft bij jullie goed geholpen om de bloeddruk te verlagen?
donderdag 14 november 2013 om 16:22
Ik heb dus hetzelde... alles is onderzocht, het is puur stress geweest. Ik zit nu helaas in de ww, dus veel thuis en mijn bd is weer als een zonnetje (110-65).
Hoe ziet jouw week eruit? En heb je een gezin? Waar maak je je zorgen om?
Hoe ziet jouw week eruit? En heb je een gezin? Waar maak je je zorgen om?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
donderdag 14 november 2013 om 18:07
quote:bootje_op_de_golven schreef op donderdag 14 november 2013 16:07 Ga eens naar de huisarts!
Je bent toch gekke henkie als je daar mee door blijft lopen, je zit boven de norm. Wie zegt dat er geen lichamelijke oorzaak is? Goede tip, behalve dat woordje 'eens'. Heb afgelopen jaar bloeddruk voortdurend gemonitoord bij de huisarts. En deze was tot maand/anderhalve maand geleden nog/weer goed. En sinds vandaag weet ik dat ie weer hoog is. Ik blijf dus nergens mee doorlopen, als het rapport vd gezondheidscheck binnen is ga ik daar natuurlijk mee naar de huisarts. Ik wil alleen weten wat goed heeft gewerkt bij mensen die ook een hoge bloeddruk hebben gehad.
Je bent toch gekke henkie als je daar mee door blijft lopen, je zit boven de norm. Wie zegt dat er geen lichamelijke oorzaak is? Goede tip, behalve dat woordje 'eens'. Heb afgelopen jaar bloeddruk voortdurend gemonitoord bij de huisarts. En deze was tot maand/anderhalve maand geleden nog/weer goed. En sinds vandaag weet ik dat ie weer hoog is. Ik blijf dus nergens mee doorlopen, als het rapport vd gezondheidscheck binnen is ga ik daar natuurlijk mee naar de huisarts. Ik wil alleen weten wat goed heeft gewerkt bij mensen die ook een hoge bloeddruk hebben gehad.
donderdag 14 november 2013 om 18:08
donderdag 14 november 2013 om 18:11
quote:suzyqfive schreef op donderdag 14 november 2013 16:22 Ik heb dus hetzelde... alles is onderzocht, het is puur stress geweest. Ik zit nu helaas in de ww, dus veel thuis en mijn bd is weer als een zonnetje (110-65).
Hoe ziet jouw week eruit? En heb je een gezin? Waar maak je je zorgen om? Dank je voor je reactie. Ik heb een gezin en werk part-time, vaak vanuit huis. Ik heb daar ook veel plezier in en wil dat niet zomaar opgeven. Ik heb nu een goede balans gevonden en wil nu dus even verder kijken dan alleen naar de stress, want die heb ik nu aanzienlijk teruggebracht.
Hoe ziet jouw week eruit? En heb je een gezin? Waar maak je je zorgen om? Dank je voor je reactie. Ik heb een gezin en werk part-time, vaak vanuit huis. Ik heb daar ook veel plezier in en wil dat niet zomaar opgeven. Ik heb nu een goede balans gevonden en wil nu dus even verder kijken dan alleen naar de stress, want die heb ik nu aanzienlijk teruggebracht.

donderdag 14 november 2013 om 18:13
"burn-out vastgesteld. Ik ben hard aan het werk gegaan met mezelf. Eerst uitrusten, en leren ontspannen, en daarna cognitieve therapie en ben daarna weer begonnen met uren opbouwen met werken"
Ligt het aan mij of klinkt dit toch een beetje vreemd?
Geen aanval op TO maar meer hoe er naar dit soort situaties gekeken wordt
Ligt het aan mij of klinkt dit toch een beetje vreemd?
Geen aanval op TO maar meer hoe er naar dit soort situaties gekeken wordt
donderdag 14 november 2013 om 18:29
quote:bloem2012 schreef op 14 november 2013 @ 18:08:
[...]
Ik neem je antwoord niet serieus. Ik hoorde vandaag dat het heel lastig kan zijn om de juiste pillen en de juiste dosering te vinden. Ik wil daar niet als eerste naar grijpen.
Ik begrijp dus echt niet waarom mijn antwoord niet serieus genomen wordt. Soms is het niet te verklaren waarom je nu precies hoge bloeddruk hebt, kan ook familiaal zijn.
Je hebt er veel zelf aan gedaan en het heeft niet of onvoldoende gewerkt. en dan is dit misschien toch de beste optie.
[...]
Ik neem je antwoord niet serieus. Ik hoorde vandaag dat het heel lastig kan zijn om de juiste pillen en de juiste dosering te vinden. Ik wil daar niet als eerste naar grijpen.
Ik begrijp dus echt niet waarom mijn antwoord niet serieus genomen wordt. Soms is het niet te verklaren waarom je nu precies hoge bloeddruk hebt, kan ook familiaal zijn.
Je hebt er veel zelf aan gedaan en het heeft niet of onvoldoende gewerkt. en dan is dit misschien toch de beste optie.
donderdag 14 november 2013 om 18:56
Natuurlijk is het goed om hoge bloeddruk proberen te verhelpen door te zorgen voor minder stress momenten in je leven, ontspanningsoefeningen te gaan doen en af te vallen als je te zwaar bent. Dan kan hoge bloeddruk ook verdwijnen en dat is beter dan medicijnen slikken want die hebben ook allerlei bijwerkingen.
Maar als dat niet helpt en dat lijkt het geval te zijn dan kunnen pillen een uitkomst zijn. Het is dan maar net wat je liever wil.
Vroeg overlijden door hoge bloeddruk of er iets aan doen.
Maar als dat niet helpt en dat lijkt het geval te zijn dan kunnen pillen een uitkomst zijn. Het is dan maar net wat je liever wil.
Vroeg overlijden door hoge bloeddruk of er iets aan doen.

donderdag 14 november 2013 om 19:09
Ik kan blijkbaar niet quoten mobiel, maar wil graag reageren op je opmerking dat het erg lastig is om medicijnen en de juiste doseringen vinden. Klinkklare onzin dit. Ik heb al 14 jaar medicijnen tegen hoge bloeddruk, al jarenlang dezelfde en ook al jarenlang dezelfde dosering.
Ik ben helemaal binnenstebuiten gekeerd en er is geen oorzaak waarom mijn bloeddruk hoog is. Dus ik ben afhankelijk van medicijnen.
Wat ik verder nog wil vragen Bloem, heb je onlangs veel drop gegeten? Of drink je zoethoutthee? Daardoor kan je bloeddruk namelijk ook hoger worden. Er zit een stofje in die bloeddrukverhogend werkt.
Ik hoop dat het gauw over is!
Ik ben helemaal binnenstebuiten gekeerd en er is geen oorzaak waarom mijn bloeddruk hoog is. Dus ik ben afhankelijk van medicijnen.
Wat ik verder nog wil vragen Bloem, heb je onlangs veel drop gegeten? Of drink je zoethoutthee? Daardoor kan je bloeddruk namelijk ook hoger worden. Er zit een stofje in die bloeddrukverhogend werkt.
Ik hoop dat het gauw over is!
donderdag 14 november 2013 om 19:14
donderdag 14 november 2013 om 19:26
@dikkestreep (en anderen) (kan opeens niet meer quoten), goed om te horen van die medicijnen. Dit is wat die verpleegkundige vertelde en dat schrok me wel wat af om voor medicijnen te kiezen. Ik neem geen drop of zoethoutthee, ben ermee bekend. En natuurlijk kies ik voor medicijnen als al het andere niet helpt, want nee natuurLijk kies ik er niet voor om vroeg te overlijden..... en ja, ik kan best een paar kilootjes missen en veel bewegen schiet er ook wel eens bij in de laatste tijd en dat ga ik nu natuurlijk ook weer bovenaan het prioriteitenlijstje zetten (boven alle andere dingen die ik moet). Ik hoopte alleen dat ik een paar tips zou kunnen krijgen wat heel goed heeft geholpen.... misschien een bepaald dieet, of een bepaalde sport of beweging die gemakkelijk is vol te houden, of gewoon wat ervaringen van mensen die dit herkennen....

vrijdag 15 november 2013 om 07:47
vrijdag 15 november 2013 om 07:53
Ik weet uit ervaring dat sporten & afvallen een enorm verschil kunnen maken. Ik sta zelf onder bloeddrukcontrole en mijn gewicht & sportfrequentie schommelen nog wel eens een beetje. Een paar weken goed sporten en paar kilo afvallen, zie ik direct terug in een lagere bloeddruk. En helaas andersom ook...
vrijdag 15 november 2013 om 08:34

vrijdag 15 november 2013 om 10:49
Volgens het protocol van mijn huisarts wordt medicatie pas overwogen vanaf een bloeddruk van 140/95. Als je tegen die grens aan zit, wordt eerst gekeken of door aanpassingen in de levensstijl (sporten, veel groente/fruit, matig zout, afvallen) de bloeddruk niet omlaag gaat. Je kunt je huisarts vragen om een 24-uurs bloeddrukmeting. Vaak blijkt de bloeddruk over de dag gemiddeld wel onder de normen te blijven. Bij mij helaas niet. Gemiddeld zat ik precies op 140/95 maar omdat de uitschieters naar boven zo hoog waren moest ik toch doorgaan met medicatie.
Mocht medicatie nodig zijn, dan wordt waarschijnlijk eerst begonnen met een plastablet. Als die niet werkt begint vaak een heel uitprobeertraject van medicijnen. Wat hierboven gezegd wordt klopt dus echt wel. Als je gelijk iets hebt wat werkt, heeft je huisarts in een keer goed gegokt Ik heb al van alles gehad. Sommige dingen werkten helemaal niet, en van andere liep ik al na een dag doodziek rond met een opgeblazen rood hoofd (vaatverwijder). Oh, en er was ook een pilletje waarvan ik 10 kg. aan kwam in 8 maanden (die er nog steeds niet af zijn).
Het zou dus mooi zijn als aanpassing van je eet/leefgewoonten er wel voor zorgt dat je bloeddruk omlaag gaat, zodat je medicatie kunt voorkomen. Moet het toch, dan is het niet anders want doorlopen met een te hoge bloeddruk zorgt op termijn voor schade.
Mocht medicatie nodig zijn, dan wordt waarschijnlijk eerst begonnen met een plastablet. Als die niet werkt begint vaak een heel uitprobeertraject van medicijnen. Wat hierboven gezegd wordt klopt dus echt wel. Als je gelijk iets hebt wat werkt, heeft je huisarts in een keer goed gegokt Ik heb al van alles gehad. Sommige dingen werkten helemaal niet, en van andere liep ik al na een dag doodziek rond met een opgeblazen rood hoofd (vaatverwijder). Oh, en er was ook een pilletje waarvan ik 10 kg. aan kwam in 8 maanden (die er nog steeds niet af zijn).
Het zou dus mooi zijn als aanpassing van je eet/leefgewoonten er wel voor zorgt dat je bloeddruk omlaag gaat, zodat je medicatie kunt voorkomen. Moet het toch, dan is het niet anders want doorlopen met een te hoge bloeddruk zorgt op termijn voor schade.

vrijdag 15 november 2013 om 11:01
quote:bloem2012 schreef op 14 november 2013 @ 22:43:
zeg dubbeltje, ik weet sinds een paar uur dat ik misschien medicatie zou moeten gaan slikken tegen een hoge bloeddruk. Mag ik even afwegen of dit echt de enige optie is?
Als je overal zo aangebrand op reageert snap ik wel een beetje waar je hoge bloeddruk vandaan komt
Afvallen, meer bewegen (welke sport maakt niet uit, kies gewoon de sport die jij leuk vindt en die je dus kunt volhouden), en anders eventueel medicatie. Er is zoveel op de markt tegen hoge bloeddruk, en er wordt volgens protocol gestart met een medicijn wat al jaren op de markt is en waarvan bekend is dat het veilig is, en efficiënt.
zeg dubbeltje, ik weet sinds een paar uur dat ik misschien medicatie zou moeten gaan slikken tegen een hoge bloeddruk. Mag ik even afwegen of dit echt de enige optie is?
Als je overal zo aangebrand op reageert snap ik wel een beetje waar je hoge bloeddruk vandaan komt
Afvallen, meer bewegen (welke sport maakt niet uit, kies gewoon de sport die jij leuk vindt en die je dus kunt volhouden), en anders eventueel medicatie. Er is zoveel op de markt tegen hoge bloeddruk, en er wordt volgens protocol gestart met een medicijn wat al jaren op de markt is en waarvan bekend is dat het veilig is, en efficiënt.
vrijdag 15 november 2013 om 14:02
begrijpelijk wel hoor dat je dit wilt afwegen...
De bloeddruk medicatie is best troep!
Ik heb sinds februari een te hoge bloeddruk om een niet herleidbare reden met 195/110 naar de eerste hulp in het ziekenhuis gestuurd na onderzoeken dus toch weer naar huis in eerste instantie zonder pillen. De bloeddruk zakte iets maar niet noemenswaardig. Toen gestart met de pillen, ik had geen keuze ... een bloeddruk zo hoog als de mijne kan leiden tot de dood en tot blijvende schade aan je lichaam bv blind worden.
Maar die pillen waren geen pretje, bijwerkingen logen er niet om van allergieklachten tot opgezwollen keel en hartkloppingen maar uiteindelijk is de juiste mix voor mij gevonden (pas sinds een maand of 2) waarmee ik een mooie bloeddruk heb. De bijwerkingen zijn minimaal, ik moet voorzichtig doen als ik 's nachts opsta want anders ga ik tegen de vlakte.
Ik heb sinds februari een te hoge bloeddruk om een niet herleidbare reden met 195/110 naar de eerste hulp in het ziekenhuis gestuurd na onderzoeken dus toch weer naar huis in eerste instantie zonder pillen. De bloeddruk zakte iets maar niet noemenswaardig. Toen gestart met de pillen, ik had geen keuze ... een bloeddruk zo hoog als de mijne kan leiden tot de dood en tot blijvende schade aan je lichaam bv blind worden.
Maar die pillen waren geen pretje, bijwerkingen logen er niet om van allergieklachten tot opgezwollen keel en hartkloppingen maar uiteindelijk is de juiste mix voor mij gevonden (pas sinds een maand of 2) waarmee ik een mooie bloeddruk heb. De bijwerkingen zijn minimaal, ik moet voorzichtig doen als ik 's nachts opsta want anders ga ik tegen de vlakte.
vrijdag 15 november 2013 om 14:07
@Betjebig, dank je voor het delen van je ervaring. Zo weet ik een beetje wat me te wachten en te doen staat. Klopt dus wel wat die verpleegkundige vertelde over het afstellen van medicatie? En het is dus inderdaad beter en zelfs volgens protocol om eerst andere manieren uit te proberen om de bd te verlagen ipv direct aan de pillen te gaan... Dat zei mijn gevoel ook al. Fijn dat je even de tijd voor me hebt genomen! Dankjewel!
vrijdag 15 november 2013 om 14:13
quote:femme1979 schreef op vrijdag 15 november 2013 14:02 begrijpelijk wel hoor dat je dit wilt afwegen...
Maar die pillen waren geen pretje, bijwerkingen logen er niet om van allergieklachten tot opgezwollen keel en hartkloppingen maar uiteindelijk is de juiste mix voor mij gevonden (pas sinds een maand of 2) waarmee ik een mooie bloeddruk heb. De bijwerkingen zijn minimaal, ik moet voorzichtig doen als ik 's nachts opsta want anders ga ik tegen de vlakte. Dank je voor het delen van je ervaring. En sterkte, lijkt me allemaal heel naar zo. Ik ga er alles aan doen om te proberen de bd omlaag te krijgen met een (nog) gezondere levensstijl.
Maar die pillen waren geen pretje, bijwerkingen logen er niet om van allergieklachten tot opgezwollen keel en hartkloppingen maar uiteindelijk is de juiste mix voor mij gevonden (pas sinds een maand of 2) waarmee ik een mooie bloeddruk heb. De bijwerkingen zijn minimaal, ik moet voorzichtig doen als ik 's nachts opsta want anders ga ik tegen de vlakte. Dank je voor het delen van je ervaring. En sterkte, lijkt me allemaal heel naar zo. Ik ga er alles aan doen om te proberen de bd omlaag te krijgen met een (nog) gezondere levensstijl.