Gezondheid alle pijlers

In hoeverre griep besmettelijk?

17-11-2013 10:13 38 berichten
Ik heb voor het eerst sinds decennia griep en weet dus niet zoveel van de besmettelijkheid van griep. Behalve dan dat sommige mensen meer besmettelijk zijn dan anderen. Nu lees ik op internet dat griep zo'n 5 dagen besmettelijk is vanaf de dag vóórdat het doorzette. In mijn geval woensdag.

Nu mijn vraag: ik had vandaag héél graag naar mijn opa (in verzorgingshuis) en oma (zwak hart) gewild. Staat al langer op de planning. Kan dat zonder dat ik me zorgen moet maken dat ik ze wat aandoe? Als ik bijvoorbeeld een sjaal omwikkel en niet knuffel is het dan ok? Of stel ik me aan, ben ik overbezorgd en kan ik gewoon gaan? Of juist helemaal niet? Of bel je hiervoor een dokter?

Ik heb geen idee. Wat zouden jullie doen? Ik voel me iig weer wat beter. Geen koorts meer, alleen nog wat belabberd.
Ik heb niet de symptomen van verkoudheid (ik snotter/hoest niet, wel koorts). Kan zijn dat het geen griep is. Ik ben niet langs een arts geweest. Maar daarnaast zijn mijn opa en oma geen gezonde volwassenen..
Ik zou niet langsgaan bij een groep mensen met een vaak broze gezondheid, als ik niet helemaal fit ben. Tuurlijk zijn er legio andere manieren waarop ze ziek kunnen worden, maar je kan het iig zoveel mogelijk proberen te vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niet langsgaan bij je grootouders.

Tenzij je daar heel dringende zaken te regelen hebt.

En ondanks griepprik kan je net zo goed nog de griep krijgen hoor, alleen meestal iets minder heftig verloop.
quote:berberana schreef op 17 november 2013 @ 11:01:

Ik heb niet de symptomen van verkoudheid (ik snotter/hoest niet, wel koorts). Kan zijn dat het geen griep is. Ik ben niet langs een arts geweest. Maar daarnaast zijn mijn opa en oma geen gezonde volwassenen..

Dan denk ik ook niet dat je verkouden bent.

Misschien een luchtweginfectie ofzo?

Dan zou ik inderdaad bezoek uitstellen.

Beterschap!
Nee, zou ik niet doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het verschil tussen griep (influenza) en verkoudheid met koorts is dat je bij griep echt binnen een paar uur ziek wordt. Het komt voor je gevoel ineens opzetten.

Je beroerd voelen met een beetje koorts, keelpijn , loopneus, komt meestal door een verkoudheidsvirus.

De meeste virussen worden verspreid door handcontact, niezen en hoesten. Veel handen wassen dus. Het beste is als je hoest om dat in je elleboog te doen en niet in je hand, je raakt dan ook weer klinken en trapleuningen aan en zo verspreid je het virus.

Bij oude en kwetsbare mensen zou ik niet langsgaan als je iets onder de leden hebt. Of het nu een flinke verkoudheid, griep of buikgriep is. Oudere mensen hebben een lagere weerstand en zijn ook vaak langer en heftiger ziek.

Dat je een sjaal omdoet staat leuk maar heeft geen enkel effect, niet voor jou en niet voor je grootouders
Is niet zo belangrijk of het nu wel of geen griep is, jij bent er in ieder geval goed ziek van zo te lezen. Oudere mensen met een slechte weerstand waarschijnlijk nog meer. Natuurlik is niet elke besmetting uit te sluiten, maar zou het in jou geval ook niet opzoeken.

Goed idee om het een weekje uit te stellen!
quote:berberana schreef op 17 november 2013 @ 10:27:

Ik wil inderdaad in mijn onwetendheid niet iets naars overdragen. En had dus geen idee dat een sjaal niet werkte.. ik probeer volgende week dan wel te gaan, bel ze vanavond en stuur ze deze week nog een kaartje. Dank voor de antwoorden in ieder geval!Alsof een sjaal een bacterie kan tegenhouden. Als je dat denkt ben je echt wel debiel ja.
quote:berberana schreef op 17 november 2013 @ 10:28:

Gelukkig dat ik dan geen echte griep heb. Lig nu al ruim 3 dagen in bed met paracetamol en alleen maar fruit en soep. Ben al blij dat ik me beter voel.Als jeje nog zo beroerd voelt, snap ik uberhaupt je overweging niet om op visite te gaan. Heeft weinig met onwetenheid te maken maar alles met common sense.
quote:Naara schreef op 17 november 2013 @ 12:47:

[...]

Alsof een sjaal een bacterie kan tegenhouden. Als je dat denkt ben je echt wel debiel ja.

dat jij spreekt over een bacterie terwijl het hier duidelijk gaat over een virale infectie is dan weer.. euhm

een sjaal is volgens mij nog zo'n gek idee niet, als je hoest en niest, dan spetteren de druppeltjes tenminste niet de omgeving in.

maar ik zou toch wegblijven.

(ter info: omdat er gesproken werd over het feit dat ouderen meestal wel gevaccineerd zijn tegen griep: dat klopt, maar het vaccin is minder effectief bij ouderen omdat hun afweersysteem sowieso zwakker is.

dus wegblijven bij griep is nog steeds zinvol, ook al zijn ze gevaccineerd.)
Ik ga dus ook niet. Ook niet met sjaal. Mijn oom en tante gaan vandaag langs en ik waarschijnlijk volgende week!
Als je griep hebt lig je dooziek in bed en KAN je niet eens op visite bij iemand, doodeenvoudig omdat je te ziek bent,.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb nu dus ook geen griep meer (of heb het blijkbaar niet eens gehad) maar vroeg me af hoe lang het nog besmettelijk was nu ik me weer beter voelde. Zoals ik me eergisteren voelde was mijn bed uitkomen al te veel moeite.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven