Gezondheid alle pijlers

In hoeverre griep besmettelijk?

17-11-2013 10:13 38 berichten
Ik heb voor het eerst sinds decennia griep en weet dus niet zoveel van de besmettelijkheid van griep. Behalve dan dat sommige mensen meer besmettelijk zijn dan anderen. Nu lees ik op internet dat griep zo'n 5 dagen besmettelijk is vanaf de dag vóórdat het doorzette. In mijn geval woensdag.

Nu mijn vraag: ik had vandaag héél graag naar mijn opa (in verzorgingshuis) en oma (zwak hart) gewild. Staat al langer op de planning. Kan dat zonder dat ik me zorgen moet maken dat ik ze wat aandoe? Als ik bijvoorbeeld een sjaal omwikkel en niet knuffel is het dan ok? Of stel ik me aan, ben ik overbezorgd en kan ik gewoon gaan? Of juist helemaal niet? Of bel je hiervoor een dokter?

Ik heb geen idee. Wat zouden jullie doen? Ik voel me iig weer wat beter. Geen koorts meer, alleen nog wat belabberd.
Als jij echte griep hebt dan zou je niet nu al weer op de been zijn.

Laat niet onverlet dat het natuurlijk hartstikke debiel is om zulke zwakke mensen op te zoeken als je ziek bent. Of dat nou een verkoudheid is of griep.
En met meer besmettelijk zijn bedoelde ik uiteraard 'meer ontvankelijk zijn voor besmetting.'
Ah. Check. Debiel zelfs?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon gaan. Weet je hoeveel mensen ze tegenkomen die ook een of ander virus met zich mee dragen. Bovendien komen ze waarschijnlijk in de supermarkt, pakken ze allerlei besmette dingen beet. Sjaal omwikkelen en niet knuffelen zijn overdreven maatregelen.

Als je nu buikgriep of een echte griep had gehad was het een ander verhaal.

En nee, hiervoor bel je geen dokter
Ik zou niet gaan, ook om de andere mensen daar waarvan je niet weet hoe zwak ze zijn.
Ik vind dat je dan niet op bezoek kunt gaan naar mensen met een zeer zwakke gezondheid, waarbij de griep dus dodelijk kan zijn. Ik zal dat risico niet nemen.
Ja debiel ja. Vind jij het echt verstandig klinken iemand met een zwak hart te gaan bezoeken terwijl jij ziek bent?
Joh, die mensen wonen in een verzorgingshuis. Weet je hoeveel hoestend en snotterend personeel daar loopt? En wat dacht je van al die bezoekers die dezelfde deurkrukken beetpakken?
Ja zeker niet doen. Erg onverstandig.

En id met griep ben je echt niet in staat om na 5 dagen ergens op bezoek te gaan.
De griep is dus al voorbij maar las dat de besmettingsperiode langer was. Maar ik neem liever het risico ook niet. Wilde gewoon even controleren of ik me wellicht niet aan zou stellen als ik niet zou gaan. Ik heb nl zelf echt géén idee want ben dus nooit ziek.
Jeetje, wat een harde reacties meteen weer. Ze zegt toch dat ze er geen verstand van heeft en het daarom vraagt?

Ik zou een weekje wachten als dat kan, dan weet je zeker dat je niets op ze overbrengt. Enne, een sjaal is lekker warm voor jou, maar een griepvirus laat zich daar niet door blokkeren hoor

Beterschap!
Doe maar niet.. Ga volgende week langs.

Maar echte griep heb je niet, dan ben je 1 a 2 wkn erg beroerd en moet je niet aan op visite gaan denken
Ik wil inderdaad in mijn onwetendheid niet iets naars overdragen. En had dus geen idee dat een sjaal niet werkte.. ik probeer volgende week dan wel te gaan, bel ze vanavond en stuur ze deze week nog een kaartje. Dank voor de antwoorden in ieder geval!
Gelukkig dat ik dan geen echte griep heb. Lig nu al ruim 3 dagen in bed met paracetamol en alleen maar fruit en soep. Ben al blij dat ik me beter voel.
Ik zou het niet doen. Ik ben bij mijn opa in het ziekenhuis geweest toen ik keelpijn had. De volgende dag is hij overleden. Aan iets heel anders uiteindelijk, maar ik heb me maanden onnodig schuldig gevoeld. Pas na een gesprek bij de huisarts kon ik het laten gaan. Ik was toen 19 en het is al een heel lang geleden, maar ik kan me zo dat gevoel weer voorstellen.

Met andere woorden; ga over een paar dagen, als je weer hersteld bent.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:berberana schreef op 17 november 2013 @ 10:28:

Gelukkig dat ik dan geen echte griep heb. Lig nu al ruim 3 dagen in bed met paracetamol en alleen maar fruit en soep. Ben al blij dat ik me beter voel.Kijk, en dat is dus wat het anders maakt. In dat geval zou ik niet gaan.
Hebben ze geen griepprik gehad in het verzorgingstehuis? Da's toch standaard voor oude mensen?
quote:kettle schreef op 17 november 2013 @ 10:34:

Hebben ze geen griepprik gehad in het verzorgingstehuis? Da's toch standaard voor oude mensen?Het wordt standaard aangeboden, maar er is een hele grote groep die hem niet haalt. Bovendien beschermt het niet tegen nieuwe virussen. Het personeel heeft hem meestal ook niet gehad.
Waarom bel je ze niet op en leg je het uit aan je opa en oma?

Laat hen beslissen of ze je over de vloer willen hebben of niet.
Ik zou niet gaan. Ik zou geen enkel risico willen nemen in geval van de griep. Misschien kun je het verzorgingshuis opbellen om te informeren hoe ze hier tegen aan kijken.
Ik vond het, tijdens chemo's, altijd fijn als mensen even overlegden. Je opa en oma zijn heel kwetsbaar en een echte griep kan fataal worden voor ze. Is het dat je waard?

Verder heb ik ook een griepprik gehad, maar iedereen met griep mag nog even een weekje wachten hoor!
Mijn opa heeft Alzheimer en mijn oma zou alleen maar willen dat ik kom zonder over eventuele consequenties na te denken. Ik geef haar die keus dus liever niet.

Ik blijf dus wel thuis vanavond en probeer volgende week te gaan. Kan ik ze extra veel knuffelen, hopelijk.
Dank in ieder geval voor alle antwoorden! Ik heb dus echt géén idee, wilde niet meteen een arts opbellen en ook niet blind op Google vertrouwen.
Volgens het RIVM ben je met verkoudheid (je hebt toch geen griep?) 5 dagen besmettelijk vanaf het begin van je klachten en neemt de besmettelijkheid af met de dag.

Ouderen hebben meer weerstand tegen verschillende virussen dan jongeren.

http://www.rivm.nl/Docume ... eerzijnmensenbesmettelijk

Lijkt mij dat je best kunt gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven