Werk & Studie alle pijlers

sollicitatiebrief tips

20-11-2013 22:13 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben bezig om een sollicitatiebrief te maken, maar

begin een beetje vast te lopen.

Hieronder voor zover ik de brief klaar heb.

Als iemand nog tips heeft.. graag.

.Betreft: Vacature, assistent-filiaalmanager

Geachte Meneer of Mevrouw,

Op de website www.----.nl zag ik de vacature “Assistent-filiaalmanager” voor uw winkel in plaatsnaam.

Deze vacature zet mij aan tot reageren omdat deze functie erg bij mij past en ik graag wil werken en doorgroeien in de mode branche.

Dit omdat ik erg geïnteresseerd ben in de laatste modetrends.

De ervaring die ik ondertussen heb opgedaan bij mijn huidige werkgever maakt het plaatje voor deze functie compleet.

Op dit moment werk ik bij -------------- in plaatsnaam.

Ik werk daar nu ruim 4 jaar als verkoper met heel veel plezier maar omdat er geen doorgroeimogelijkheden zijn, omdat dit een franchisebedrijf is en mode mij steeds meer interesseert, is het voor mij nu tijd om mij in de mode te verdiepen.

Ik beschik over diverse eigenschappen waarmee ik graag als ‘’Assistent filiaalmanager’’ uw team wil versterken.

• Ik kan goed met klanten omgaan.

• Ik ben servicegericht.

• Ik ben flexibel en stressbestendig.

• Ik ben commercieel en een echte teamspeler.

• Ik heb voldoende ervaring in detailhandel in het algemeen.

• Ik ben modebewust.

Graag kom ik in een gesprek een nadere toelichting geven op mijn brief en cv.

In afwachting op uw antwoord en met vriendelijke groet,

Lynnetje
"Ik werk daar nu ruim 4 jaar als verkoper met heel veel plezier maar omdat er geen doorgroeimogelijkheden zijn, omdat dit een franchisebedrijf is en mode mij steeds meer interesseert, is het voor mij nu tijd om mij in de mode te verdiepen. " Deze zin vind ik te lang, omdat hij niet lekker loopt. Daarnaast: haal dat lijstje weg en link die eigenschappen aan deze of andere ervaring.

Aangezien je assistent-filiaalmanager wil worden zou ik je motivatie ook wat uitbreiden. Interesse in de laatste trends zou ik wat karig vinden als ik mocht kiezen wie het werd.
Je kunt nog zo veel interesse in mode hebben en misschien ook wel een hele goede verkoopster zijn, maar als je solliciteert naar assistent manager zou ik zeker belichten waarom jij goed kunt organiseren, waarom jij een helder inzicht hebt in wat er moet gebeuren in een winkel en waarom jij leidinggevende kwaliteiten zou hebben.
Je zegt dat je geschikt bent maar je geeft nergens aan waarom. Ook herhaal je jezelf.

En wat Jo al zegt: om een (assistent)manager te zijn heb je wel wat meer nodig dan interesse in mode.
Wat maakt je geschikt? Wat helpt is om te beschrijven wat je nu doet in je huidige werk. Bijvoorbeeld:

In mijn huidige werk ben ik verantwoordelijk voor het openen van de winkel, het opmaken van de kassa na afloop van de werkdag en begeleid ik nieuwe collega's. Verder ondersteun ik bij het uitzoeken van de nieuwe collectie en hou ik de voorraad in de gaten (ik fantaseer een eind weg hoor). Wanneer er klachten zijn, ben ik het aanspreekpunt.

Op deze manier kan de lezer zelf eruit halen dat je ervaring hebt, verantwoordelijkheidsgevoel, flexibel, teamspeler enzovoort enzovoort enzovoort
Persoonlijk vind ik dat je erg veel heel formele taal gebruikt, maar eigenlijk niks zegt. Zinnen als 'deze vacature zet mij aan tor reageren omdat deze functie goed bij mij past'. Dat jij dat denkt is nogal logisch, anders schreef je die brief niet, maar waarom dan?

Verder is het lijstje met je kwaliteiten ook niet heel informatief. (Bijna) iedereen vindt zichzelf flexibel, stressbestendig en een teamspeler. Dat zijn ook een beetje loze kreten. Ik zou eerder een specifiek iets noemen uit je huidige baan waaruit een of meerdere van die punten blijken. Iets wat jij doet wat niet al je collega's ook doen. Of iets dat je georganiseerd hebt oid. Hetzelfde geldt voor 'geïnteresseerd in mode'. Heb je daar voorbeelden van, heb je stukken geschreven op een blog, deelgenomen aan cursussen, ben je verantwoordelijk voor het aankleden van de etalage, weet ik wat.

Aan de positieve kant: je gebruikt wel een beetje formele taal, maar dat is altijd nog heel veel beter dan de brieven met 'Hoi, blablabla, mazzel Piet'. Je zou verbaasd zijn hoe vaak dat voorkomt, dus dan is dit al heel veel beter.

Succes!
Bedankt voor jullie reactie’s.

Hier kan ik wel iets mee.

Ik werk daar nu ruim 4 jaar als verkoper met heel veel plezier maar omdat er geen doorgroeimogelijkheden zijn, omdat dit een franchisebedrijf is en mode mij steeds meer interesseert, is het voor mij nu tijd om mij in de mode te verdiepen.

Dit is inderdaad geen lekkere zin, nog maar even over nadenken.

En beter formuleren waarom ik geschikt ben..

Zal nog eens even gaan brainstormen.

Nogmaals bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven