Thailand regendrama, help!

22-11-2013 06:54 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste vivadames,

Na maanden naar onze vakantie toegeleefd te hebben,zijn wij afgelopen zondag gearriveerd in Thailand. Een dag in Bangkok gebleven en toen door naar Koh Lipe,alwaar wij 2 uur de zon hebben gezien terwijl wij op onze zoekgeraakte koffer zaten te wachten. Eenmaal in het resort, bleek de koffer gevonden en zijn wij met een opgelucht gevoel even gaan zwemmen in zee, het was inmiddels geheel bewolkt geworden. En al snel goot het van de regen. En dat doet het nu nog steeds.....en horen we diverse stormwaarschuwingen. Via internet blijkt ons vooruitzicht: de komende twee weken is het overal in Thailand slecht!

Morgen moeten we in principe weg van Koh Lipe, maar nu het overal slecht is en blijft hebben we werkelijk geen flauw idee waar heen te gaan. Naar huis gaan lijkt ons soms zelfs al een betere optie....

Maar liever blijven we en maken we er wat van. Wie heeft er tips of suggesties over waar heen te gaan voor beter weer? Logischerwijs willen we wel in de buurt blijven en niet naar een ander continent ofzo vliegen.

Alle hulp wordt erg gewaardeerd!
Wat balen zeg! Hier zit je niet op te wachten tijdens je verre reis. Ik weet dat je het liever niet wilt horen maar wij zijn tijdens een rondreis vanaf ko samui naar Kuala Lumpur gevlogen. Vanaf hier kan je naar verschillende mooie plaatsen en ook stranden (niet de oost kant want daar is nu ook regenseizoen). Heel veel succes en veel zonnendansjes doen. Groetjes
Balen zeg! Ik heb even met je meegekeken: het zuiden is inderdaad heel slecht, maar het noorden lijkt een stuk beter (vanaf Bangkok omhoog). Is het een idee om naar Chiang Mai te gaan? Of je kijkt waar goedkope tickets naartoe gaan én waar het lekker weer is: Maleisie (zit je nu al heel dichtbij), Laos, Cambodja?

Veel succes, maak er wat van!
Dank voor je reactie Siera! Het is inderdaad erg balen en stiekem ben ik er best een beetje verdrietig van.

Maar....Kuala Lumpur, dat is nog redelijk in de buurt. Wie weet wel een optie. Al moet ik eerst nog uitzoeken hoe het weer daar nu is. Ben jij toen vanaf koh samui gevlogen?
Jeetje wat rot zeg. Ik heb geen tips, toen ik er was heb ik maar twee keer een bui gezien en dat was echt niet normaal hard...

Je kan dan niet zoveel, Thailand is erg gericht op buiten anders zou ik zeggen zoek een lekker relax oord. Maar ook dat is meestal voornamelijk allemaal buiten.

Thailand is wel echt groot, weet je 100% zeker dat het nu overal zo is? Want als ik op weeronline kijk is het nu in Chiang Mai gewoon 30 graden met zon. Daar begint het 28nov 6 dagen te regenen maar dan heb je weer even een paar dagen en kijk je van daaruit weer verder.

Je kan er de meest prachtige jungle tour doen. De niet toeristische kiezen. Is wel wat duurder, naar waaaauuw dan heb je ook wat.

Succes en hopelijk nog een fijne vakantie!
Suuz, het noorden is nu nog goed maar het slechte weer schuift die kant op. Dus ook daar al snel veeeeeel regen.

Laos is het onderzoeken waard, ga ik even in duiken.
Balen, maar ja het is wel het regenseizoen en dat had je kunnen weten. In het noorden is het regenseizoen alweer grotendeels voorbij. In het zuiden duurt het wel tot eind november/begin december. Dus of je pakt een binnenlandse vlucht naar het noorden of richting Koh Chang, of naar de westkust van Maleisie zoals bijvoorbeeld de Perhentians. Maar dat is nog best wel een aardige reis.

Ik heb ook eens een week regen gehad op Samui en dat was geen feest, want op het laatst weet je niet meer wat je moet doen om de dag door te komen. Dus je zult iets moeten bedenken.
Eva het is hier en daar even een dag of 2 goed en dan weer alleen maar regen. Ik wil best reizen maar voorkomen dat we achter de regen aan reizen of we heen en weer blijven gaan.

Fijn jullie medeleven in ieder geval, dat verzacht het leed een beetje.
Vanaf 1 dec is het in Kanchanaburi ook weer prachtig weer, ook een must see..
Tja, het is het regenseizoen, ik denk niet dat je het droog houdt, waar je ook naar toe gaat in die regio.

Ik wil je toch een leuke vakantie toewensen.
Ik zou naar het noorden gaan idd want daar is het wel grotendeels voorbij nu zolangzamerhand. Lekker een weekje in de bergen bij Chiang Mai en dan weer naar het zuiden mits het een beetje beter weer is. Informeer eens op ko Chang bij de resorts (of laat een reisbureau bellen voor je. Dat ligt in een beetje vreemde hoek en heeft vaak ander weer dan de rest van het land. (klinkt gek, maar wij hebben daar regelmatig de mooiste onweersstormen voorbij zien trekken 's nachts terwijl het bij ons mooi weer was.

Geniet in ieder geval van de warmte, ondanks de regen koelt het niet echt af in het zuiden en zwemmen in de zee in de stromende regen is ook een belevenis!
In Bangkok ziet het er prima uit hoor voor de komende dagen. Je moet ook een beetje door de weerkaartjes heen prikken. Al staat er dat er een flinke regenbui valt, je weet natuurlijk nooit hoe laat dat is. Het kan best overdag prima zijn en tegen vier uur 's middags wordt het dan bewolkt en 's avonds gaat het regenen. Dat is niet erg. In de regel is het in het noorden in november een stuk droger dan in het zuiden.
@kaar, het regenseizoen is hier officieel voorbij. Juist daarom zijn we in deze periode gegaan. De oostkust heeft nu regenseizoen en de westkust niet meer. Dit hadden we dus niet kunnen weten.

Koh chang geeft ook alleen maar regen op...

Laos lijkt beter te zijn.

We zijn geen ervaren reizigers, nog nooit op de bonnefooi gegaan en dit voelt als een lastige puzzel. Switchen naar Laos kan zeker, maar we hebben ons vooral voorbereid op Thailand en weer even niet waar we goed aan doen.
Volgens mij is het in Noord Thailand doorgaans prima in deze tijd van 't jaar, dus ga daar lekker rondreizen. Het is daar hartstikke mooi!
Nou als dat zo is, boek vandaag nog een binnenlandse vlucht naar Chiang Mai!!! Praaaachtig daar. Als je naar Laos gaat heb je een toeristenvisum nodig geloof ik, dus dat wel regelen. Dat kan prima vanuit Chiang Mai.

Maar wil je toch in Thailand blijven reis dan 28okt terug naar Kanchanaburi en mogelijk kan je daarna wel richting Koh Tao, Krabi? Eilanden op. Hoelang zijn jullie er nog?
U heeft voor Laos een visum nodig. Een 30 dagen visum is bij alle door TMreizen gebruikte grensovergangen verkrijgbaar. Dit visa-on-arrival krijgt u tevens bij aankomst op de luchthavens van Vientiane en Luang Prabang. De kosten van het visum zijn ongeveer 35 US$. Uw paspoort dient bij vertrek uit Laos nog 6 maanden geldig te zijn en een lege bladzijde te hebben. U moet voor het visa-on-arrival tevens twee recente pasfoto's inleveren.
Er is natuurlijk geen officieel of officieus regenseizoen, de natuur laat zich niet dwingen, en overal op internet had je kunnen lezen dat de beste tijd om te gaan is van januari tot maart. Maar goed, dat doet er niet toe. Je zult een oplossing moeten bedenken en met een vlucht ben je vandaag nog ergens anders. Ik weet niet op welk weerbericht je kijkt, maar vergelijk er een paar, dan zul je zien dat ze allemaal wat anders zeggen. Op weer.nl staat dat er de komende week in Laos maar 5 tot 10 mm regen valt en dat is helemaal niks. En ook op weeronline zie je dat er de aankomende week geen regen valt in Chiang Mai. Je kunt vliegen vanaf Krabi of Phuket.
Of vanaf Bangkok!
Laos en Noord-Thailand zal elkaar niet veel ontlopen qua weer denk ik. Als je nog nooit gereis hebt op die manier zou ik eerder in noord Thailand gaan rond hobbelen dan naar Laos gaan. Moeilijker reizen, minder goed ov en minder mensen die Engels spreken. Mooi land, dat dan weer wel...
@eva, grote dank voor je Laos visum tip! Voor Maleisië had ik daar al wel naar gekeken maar voor Laos was ik dat even vergeten. Het weer ziet er daar goed uit, dus wie weet.

@kaar, echt overal waar we gelezen en gevraagd hebben werd voor de zuidwestkust als beste reistijd nov-maart aangegeven. Ach, maakt ook niet uit we zitten er nu al haha.

We hebben net bedacht het per dag te zullen bekijken. We willen in ieder geval dichterbij of op bij het vasteland zitten. Vanaf koh lipe kunnen we naar langkawi varen (Maleisië) en daar lijkt het de komende dagen goed te zijn. Langkawi heeft een luchthaven en dat biedt betere reismogelijkheden dan vanaf een eiland in ren tropische storm

Mogelijk later via Kuala Lumpur naar het noorden van Thailand?
Schattig, in het regenseizoen naar Zuid Thailand gaan en dan verbaasd zijn over regen.

Ik sluit me bij de rest aan: ga richting Chiang Mai of naar het Noordoosten.
Dit zegt het Thais Meteorologisch departement ervan:

Advisory

"Heavy rain and Stron"

No. 13 Time Issued : November 22, 2013

The active low pressure cell covers the lower South of Thailand will move to the Andaman Sea by tonight. Abundant rain and heavy to very heavy rain in many places are likely in the South. People in the provinces include Chumphon, Surat Thani, Nakhon Si Thammarat, Phatthalung, Songkhla, Pattani, Yala, Narathiwat, Phang-nga, Phuket, Krabi, Trang and Satun should beware of heavy to very heavy rain until tomorrow.

The strong wind wave in the Gulf of Thailand from Prachuap Khiri Khan downward and the Andaman Sea is expected 2-4 meters high. All ship should proceed with caution and small boats keep ashore during 22-23 November, 2013.

The advisory will be effect on 22 November 2013 at 11.00 a.m.

(Signed) Chongkolnee Yusabye

(Mrs. Chongkolnee Yusabye)

Deputy Director-General acting
En hier kun je het Thaise weerbericht bekijken per regio.
Ik zou niet gaan varen en ook niet richting Maleisie, er is in Langkawi alleen maar regen voorspeld. Pak het eerste vliegtuig dat je kan vinden naar Bangkok of het Noorden.
Frizz, die site hadden wij ook gevonden. Is een handige!

En tja schattig.....jammer dat je het zo noemt. We zijn goed voorbereid op reis gegaan en als men zegt dat de regentijd tot en met oktober is dan verwacht je in november wel een bui maar geen aaneengeregen regendagen zonder ook maar 1 straaltje zon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven