Werk & Studie alle pijlers

Vraag arbeidsarts

22-11-2013 08:44 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb ivm herkenning een nieuw account gemaakt. Sinds een tijd zit ik, nu nog, 50% ziek thuis.

Dit word snel weer uitgebouwd naar volledige dagen. Echter, 1 dag zal dan uiteindelijk weer wegvallen ivm therapie.

Dit is door de bedrijfsarts besloten dat dat in orde is. Ik merk echter aan mijn directe leidinggevende dat ze dat niet ziet zitten ivm het rooster.

Kan werk hierin dwarszitten of is wat de bedrijfsarts zegt iets wat werkgever dient over te nemen?

Ik voel mij erg ongemakkelijk als mijn leidinggevende gaat zitten trekken gevoelsmatig, wanneer ik wel weer op die dag kan werken dan, of ik wel de hele dag weg moet zijn etc...
quote:doubtall schreef op 22 november 2013 @ 11:32:

[...]

Ik kan de therapie niet in mijn eigen vrije tijd doen, daar de dag van therapie niet te verschuiven is.

De bedrijfsarts heeft aangegeven dat bij start van de therapie ik nog niet voldoende zal zijn hersteld om weer 4 volle dagen te gaan werken. Dat is iets wat wel later kan worden bekeken.

Ik snap dat mijn werkgever hier niet op zit te wachten, ikzelf ook niet. Zou graag normaal "net als alle anderen" zijn.

Maar dat is niet zo. Ik moet ermee dealen, maar wel binnen mijn kunnen.Aangezien je werkdagen wel te verschuiven zijn, zou dat wel kunnen. Het is een kwestie van mentaliteit vind ik eerlijk gezegd. Je kunt steeds denken in termen van niet kunnen, maar je kunt ook denken in termen van oplossingen. Voorlopig proef ik bij jou alleen maar een hele erge hakken in het zand houding.
Okee. Ik stelde die vraag omdat ik me wel kan voorstellen dat een werkgever zijn bedenkingen heeft bij een helderziende bedrijfsarts die nu al weet dat je over 1,5 maand niet in staat zal zijn de 4 volle dagen te blijven werken die je tegen die tijd hebt opgebouwd. Als de therapie volgende week zou beginnen, dan zou zo'n advies veel meer voor de hand liggen.

En je hoeft niet de dag van de therapie om te wisselen, want dat kan inderdaad niet. Maar je kunt ongetwijfeld wel je vrije dag omwisselen, want of je die dag ziekgemeld bent wegens therapie of een vrije dag hebt, voor het rooster van die dag maakt dat niet uit. Niet inzetbaar is niet inzetbaar.

De vraag is dus eigenlijk of werkelijk niet van je gevergd kan worden dat je therapie volgt in eigen tijd. Je bedrijfsarts zegt 1,5 maand van tevoren al van niet, hoewel hij je nu wel arbeidsgeschikt genoeg acht om je 4 halve dagen op te bouwen naar 4 hele dagen. En dat komt best vreemd over.
quote:doubtall schreef op 22 november 2013 @ 08:44:

Dit is door de bedrijfsarts besloten dat dat in orde is. Ik merk echter aan mijn directe leidinggevende dat ze dat niet ziet zitten ivm het rooster.

Ik voel mij erg ongemakkelijk als mijn leidinggevende gaat zitten trekken gevoelsmatig, wanneer ik wel weer op die dag kan werken dan, of ik wel de hele dag weg moet zijn etc...

Volgens mij loop je echt heel erg op de zaken vooruit. Je hebt het gevoel dat je leidinggevende het nog niet ziet zitten en je voelt je nu al ongemakkelijk bij het idee dat je baas dat straks misschien wel gaat zeggen.

Volgens mij weet je best dat je nu weer langzaam op gaat bouwen naar 4 hele dagen. En het klinkt ook niet alsof je dat niet wilt. En waarschijnlijk is 4 dagen werken en een dag therapie in het begin wel veel inderdaad, dus misschien werk je inderdaad wel 3 dagen in het begin. Maar het is logische dat je baas je de vraag stelt wanneer je weer gewoon 4 dagen gaat werken en hoe jullie daar samen zo snel mogelijk weer naar toe gaan werken. Dat is niet perse om je onder druk te zetten en als jij met de bedrijfsarts een goed plan bedenkt weet je nog helemaal niet wat je leidinggevende daar van vindt. Dus ga eerst maar gewoon opbouwen en je dan zorgen maken over de andere dingen.
quote:Medina schreef op 22 november 2013 @ 12:04:

Okee. Ik stelde die vraag omdat ik me wel kan voorstellen dat een werkgever zijn bedenkingen heeft bij een helderziende bedrijfsarts die nu al weet dat je over 1,5 maand niet in staat zal zijn de 4 volle dagen te blijven werken die je tegen die tijd hebt opgebouwd. Als de therapie volgende week zou beginnen, dan zou zo'n advies veel meer voor de hand liggen.

En je hoeft niet de dag van de therapie om te wisselen, want dat kan inderdaad niet. Maar je kunt ongetwijfeld wel je vrije dag omwisselen, want of je die dag ziekgemeld bent wegens therapie of een vrije dag hebt, voor het rooster van die dag maakt dat niet uit. Niet inzetbaar is niet inzetbaar.

De vraag is dus eigenlijk of werkelijk niet van je gevergd kan worden dat je therapie volgt in eigen tijd. Je bedrijfsarts zegt 1,5 maand van tevoren al van niet, hoewel hij je nu wel arbeidsgeschikt genoeg acht om je 4 halve dagen op te bouwen naar 4 hele dagen. En dat komt best vreemd over.

Die opmerking over helderziende bedrijfsarts is natuurlijk onzin. Een goede bedrijfsarts weet aan de hand van diagnose en prognose heus wel wat wel en niet haalbaar is en binnen welke termijn. Uiteraard blijft het persoonlijk en maatwerk. Een dag therapie is ook belastend dus terecht dat hij bij de opbouw van uren daar ook rekening mee houdt.

Ik kreeg juist een beetje het idee dat de therapie (bijvoorbeeld) op vrijdag is en TO's vrije dag op woensdag maar dat de leidinggevende TO graag juist op die vrijdag wil inroosteren. Dat kan niet en daar kun je maar beter heel erg duidelijk over zijn. Op termijn kan (gedeeltelijk) inroosteren op woensdag waarschijnlijk wel.
[quote]hiltje schreef op 22 november 2013 @ 12:42:

[...]

Die opmerking over helderziende bedrijfsarts is natuurlijk onzin. Een goede bedrijfsarts weet aan de hand van diagnose en prognose heus wel wat wel en niet haalbaar is en binnen welke termijn. Uiteraard blijft het persoonlijk en maatwerk. Een dag therapie is ook belastend dus terecht dat hij bij de opbouw van uren daar ook rekening mee houdt.

Ik kreeg juist een beetje het idee dat de therapie (bijvoorbeeld) op vrijdag is en TO's vrije dag op woensdag maar dat de leidinggevende TO graag juist op die vrijdag wil inroosteren. Dat kan niet en daar kun je maar beter heel erg duidelijk over zijn. Op termijn kan (gedeeltelijk) inroosteren op woensdag waarschijnlijk wel.[/quote]

Dit is inderdaad het geval. Ik vind het niet erg om uiteindelijk, wanneer mogelijk/haalbaar een deel van mijjn (normale) vrije dag te gaan werken om de uren te compenseren.. Maar het zal lastig worden en zeker in het begin al niet haalbaar.

En nee, dan denk ik niet alleen in problemen. Ik heb zelf namelijk al vele dingen gedaan om mijn herstel te versnellen.
Er werd ergens gezegd dat ik nu wel al kan opbouwen naar 4 dagen, maar dat straks ik niet direct de therapie daarnaast kan doen (of iets in deze strekking)

Dat klopt! De therapie gaat namelijk veel meer vragen en vergen dan een werkdag!
quote:hiltje schreef op 22 november 2013 @ 12:42:

[...]

Merkwaardig dat je eerst iemand arbeidsgeschikt genoeg acht dat zij tegen die tijd de volledige arbeidsduur zal kunnen werken (de prognose is dus 4 dagen) en daarbij nu al -1,5 maand van tevoren - besluit dat er na de opbouw tot 4 volle dagen tegen die tijd weer zal moeten worden afgebouwd naar 3 dagen, zonder dat er opnieuw een ziekmelding of herbeoordeling aan vooraf gaat om te kijken of TO die 4 dagen wel redt. Dat is zeker helderziend.
quote:NummerZoveel schreef op 22 november 2013 @ 10:41:

Wat gobbsmack ook al zegt, de werkgever bepaalt. Dat is namelijk ook de partij die jouw salaris doorbetaald. De arts adviseert, maar een werkgever hoeft dat advies niet op te volgen. Als jij en/of je werkgever het niet eens zijn met het advies van de arts, kan er een second opinion aangevraagd worden bij het UWV.

Dit klopt helemaal niet, vraag me toch af waarom mensen denken dat werkgevers alles kunnen maken.

Ze kunnen de eigen ingehuurde arboarts inderdaad naast zich neerleggen, maar dan is TO strakjes langdurig volledig ziek en heeft ook ernstige financiele gevolgen voor de werkgever. De werkgever kan dan gedwongen worden om de werknemer nog langer dan de 2 jaar door te betalen.

Zij moeten namelijk aan UWV kunnen laten zien dat zij alles hebben gedaan net als TO om te zorgen dat TO kan herstellen en weer op haar eigen werk kan worden ingezet.
quote:Medina schreef op 22 november 2013 @ 13:16:

[...]

Merkwaardig dat je eerst iemand arbeidsgeschikt genoeg acht dat zij tegen die tijd de volledige arbeidsduur zal kunnen werken (de prognose is dus 4 dagen) en daarbij nu al -1,5 maand van tevoren - besluit dat er na de opbouw tot 4 volle dagen tegen die tijd weer zal moeten worden afgebouwd naar 3 dagen, zonder dat er opnieuw een ziekmelding of herbeoordeling aan vooraf gaat om te kijken of TO die 4 dagen wel redt. Dat is zeker helderziend.

Serieus als iemand het net allemaal red kwa werk en energie en dan een therapie gaat volgen om daar op langer termijn gezonder van te worden.

Ik kan zelf dan ook wel bedenken dat de therapie veel gaat eisen van je.. naast die ene werkdag erg veel energie.

Is niet helderziend, is gewoon een goede arts.

En het is ook heel normaal om een prognose te maken met opbouw van uren en als die prognose niet gehaald word om die tussentijds aan te passen.

Als jullie geen idee hebben waar je het over hebt, hou dan eens allemaal jullie mond ipv TO onnodig bang te gaan zitten maken.
Klein beetje echte info:

http://www.uwv.nl/Werkgev ... /re-integreren/index.aspx
quote:doubtall schreef op 22 november 2013 @ 12:56:

Er werd ergens gezegd dat ik nu wel al kan opbouwen naar 4 dagen, maar dat straks ik niet direct de therapie daarnaast kan doen (of iets in deze strekking)

Dat klopt! De therapie gaat namelijk veel meer vragen en vergen dan een werkdag!

Heb je ook de rest van mijn post gelezen? Dat het logisch is dat je baas hier graag iets over wil weten, over wanneer hij je weer fulltime kan verwachten? En dat hij daar nu afspraken over wil maken?

Misschien moet je zelf maar bedenken welke afspraken je kunt maken, en die afspraken kunnen ook zijn dat je elke twee weken elkaar verteld hoe het ervoor staat en dat het ook mogelijk is om halve dagen te werken op je vierde dag, of om thuis te werken zodat jij zoveel mogelijk bijdraagt EN jij je tijd krijgt om aan je herstel te werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven