Gezondheid alle pijlers

Afvallen d.m.v. operatie (maagband, GBP of sleeve) deel 4!

09-04-2012 16:49 2237 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dit is deel 4 over maagverkleinende operaties zoals een maagband, Gastric Bypass, Gastric Sleeve of een Duodenal Switch.

Zoek je informatie, ben je nieuwsgierig naar het leven na een operatie, zit je zelf in het traject, twijfel je over wel of niet naar de huisarts gaan voor de eventuele stap. Of ben je inmiddels al een 'oudje' en wil je gezellig mee komen praten?

Kom er bij en laat van je horen

Ook een link om te zien waar je goed geholpen word, een lijst opgesteld door CZ :

http://www.cz.nl/consumen ... jken/beste-zorg-bariatrie

Overzicht (overgenomen uit het 3e deel)

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2013 12:16
Reden: lijst verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
Ojee wat nu
Coral, ben ook erg benieuwd hoe het met je gaat?

Ik heb deze week eindelijk bericht gekregen. Had eerst nog moeten bellen, want de post was dus niet aangekomen bij Bariatrie. Ik mag de 19de naar de info-ochtend en 4 december naar het carrouselspreekuur.
Ik kom weer even spieken..

Heb het héle topic gelezen en me hier al eens eerder gemeld in mei, maar toen was ik nog er nog niet aan toe. Nu wel en ik heb op 13 januari de eerste gesprekken in Eindhoven.

Ik vind het eng. Als ik alle verhalen hier lees vind ik het echt heel heftig en daardoor zie ik er enorm tegenop. Maar ik wil ook niet meer te dik zijn (BMI 40) en na 15 jaar knokken heb ik geen keus meer voor mijn gevoel.

Ik heb een eetstoornis verleden (boulimia, speelt nu al heel lang geen rol meer) en hopelijk word ik niet daarom afgekeurd. Ik heb keihard gewerkt om ervan af te komen en alles wat het veroorzaakt heeft te verwerken en dat is gelukt

Hopelijk heb ik over een jaar ook een positief verhaal.
Spannend olivia! Ga je voor een bypass? Opzich heb je niet zo'n extreem hoge bmi. Met een bmi van 40 wordt een bypass hier in het zkh niet aangeraden of het moet echt om een bepaalde reden zijn.

Ik had een bmi van 42 en heb een bandje gekregen. Ik moet nog 15 kg en dan ben ik al op gewicht. Nou ben/was ik wel een 'grote' eter. Maar ik kan nog best lekker snoepen hoor haha.
Olivia: mss komen we elkaar wel tegen in Eindhoven! In Eindhoven bieden ze geen bandjes meer aan, maar of je in aanmerking komt voor een GBP kan ik niet zeggen want ik had een BMI van 47. Welkom iig bij de club!

Ben inmiddels over de magische grens van 30 kg dus nu op naar de grens dat mijn gewicht overgaat naat twee cijfers en dat is nog 6 kg te gaan. Mijn streven is om dit doel voor de jaarwisseling te halen. (En als dat niet lukt ook prima.) Zie het maar als een soort stuk achter de deur.

Heb nu wel vrij erge last van haaruitval: iemand tips? (Ik heb al eerder haaruitval gehad als gevolg van een eczeemsoort en heb dus al erg dun haar.)

@coral: what happened?
Hier ben ik dan weer. Was best heftig. Na de GBP ging het niet zo goed met mij. Ik durfde niet te eten, en te drinken. En omdat ik ritme stoornissen heb krijg ik bloed verdunners. Plus ik moest mij elke dag 2 (!) keer per dag in de buik met fraxiparine spuiten. Dat zijn ook bloed verdunners. Ik ben 2 weken na de operatie dan ook met spoed naar Arnhem vervoerd. Met de ambulance. Ik kwam binnen op de SEH met een bloeddruk van 70/35!!! Heb o.a. 2 zakken bloed gekregen, ( ik poepte gewoon bloed thuis. ) mijn nieren werkten nog maar voor 11%. Ik ben om 14:30 ongeveer op SEH gekomen en om 02:00 uur lag ik op de medi-care. Ik weet echt niet wat ze allemaal gedaan hebben. Ben veel kwijt. Maar ik was ook totaal gedesorienteerd. Als ik thuis naar de WC moest liep ik over al tegen aan. Tegen de kast, de muur, de deur. En als ik op de WC zat wilde ik zo snel mogelijk weer naar bed. Ik rende nog net niet. Met mijn man stevig in de armen. Heb 2 weken in Arnhem gelegen.nu gaat het wel weer beter. Nieren werken nog niet helemaal zoals het moet. Maar ik voel me redelijk. Wel moe nog. Vanmorgen bij Vitalys geweest om de 6 weken na controle te ondergaan. En wat schets mijn verbazing?? 15 kilo er af al. 27 september ben ik geopereerd. Dat is toch geweldig! Er is dus ook nog wel goed nieuws.
Welkom Olivia1! Ik heb bij mijn intake en bij de psycholoog aangegeven dat ik vroeger een eetbuistoornis heb gehad en daarvoor behandeld ben, in '95 meen ik. Was verder geen probleem.
Coral: wat een ellende Hopelijk knap je snel verder op.Sterkte!
Heftig vrouw!! Maar al 15 kilo eraf!!!
So happy!!!
Internist gezien, beetje verwarrend dat de afspraak op de oncologiepoli was, maar daar bleek ze óók spreekuur te doen. Hart en longen beluisterd, buik gevoeld, bloeddruk gemeten (nu weer 139/78 en "perfect" volgens de arts).

Bloed afgestaan en urine ingeleverd, maandag belt ze terug met de uitslagen. Als daar niets geks uitkomt, ziet zij geen belemmeringen voor een operatie. Fingers crossed.
So happy.
Olivia, ga je naar het MMC of het Catharina. Ik ga naar het MMC in Eindhoven.

Wapiti, wat zeggen ze in het ziekenhuis over haaruitval? Misschien heb je extra B-vitamines nodig?

Coral, wat een heftig verhaal. Kwam dat allemaal door de bloedverdunners. Wel 15 kilo kwijt Hoe gaat het nu met eten?

Tanja, welke operatie gaat het worden als het door gaat?
Dinsdag ga ik dus naar de info-ochtend en ik ben erg benieuwd. Heb alle vragenlijsten ingevuld en alle info gelezen die ik online heb gekregen van hun. Als ik het lees slaat de twijfel wel toe, ben ik bang voor wat komen gaat misschien.
Internist belde net terug met de bloeduitslagen: bloed, ijzer, suiker, lever- en nierwaardes zijn prima. Schildklier is iets te langzaam, dus dat moet de huisarts over een week of 4 nog eens controleren. En m'n eeuwige blaasontsteking dook natuurlijk ook weer op.

Maar wat de internist betreft zijn er geen belemmeringen voor een operatie, wat betekent dat het nu afwachten is tot ik weer terug kan naar de diëtist in het ziekenhuis (morgen naar de lokale diëtist, overleggen hoe het gaat met het ritme).
bluebird: in principe doen ze hier bypasses, tenzij tijdens de operatie blijkt dat dat te lastig is - ze leggen eerst de darm vrij, als die niet ver genoeg 'opgetrokken kan worden, doen ze een sleeve.

De voorkeur voor een GBP komt doordat daar bewezen goede resultaten van zijn, terwijl dat bij de sleeve nog niet voldoende is onderzocht (wat niet wil zeggen dat dat niet zou werken).

Als ze een sleeve doen, is de bedoeling dat er een paar maanden later alsnog een GBP volgt (als je al zoveel bent afgevallen dat die darm makkelijker verlegd kan worden).

Wat ik me wel afvraag: bij een sleeve blijft de portier (de kringspier onderaan) zitten, en dat voelt logischer voor me. Ook iets om nog na te vragen.
Diëtist was tevreden - eetritme gaat beter, hoewel nog niet geheel automatisch. Ik had de lunch al aangepast naar 1 boterham en 1 knackebrod, omdat ik 2 boterhammen als lunch alleen tegen heug en meug weg krijg en dan absoluut geen ruimte meer heb voor het middagtussendoortje, maar dat vond ze prima.

Ze mailt donderdag de ziekenhuisdiëtist en die roept me dan weer op voor een nieuw gesprek.
@Bluebird: hoe was het dinsdag?

@Tanja: het wordt dus steeds spannender. Het lijkt soms wel een programma als de voice: iedere keer ga je een ronde verder, ben je dichter bij je doel enz. enz.

@Olivia: ik zit trouwens in het Catharina (en dus niet het MMC). Maar het MMC is toch Veldhoven?

@Coral: dat klinkt als een grote ellende, maar als pleister op de wonde heb je in ieder geval een afvalspurt gemaakt! Goed bezig!

@Brendah: hoe is het met jou? Blijf je qua gewicht nu stabiel? En hoe is het met jouw vriendin? Hopelijk knapt ze langzaam maar zeker op!

Deze week had ik mijn controle weer eens. Heb geen conditietest gedaan omdat ik weer vrij vervelende rugklachten heb en mijn rug niet verder wilde uitdagen. Maar goed de overige testjes waren positief: kracht is wat toegenomen en mijn hartslag in rust was veel lager.

De dietiste was nog niet zo tevreden. mijn eiwitintake is nog te weinig. Dus daar moet ik aan gaan werken. Wel kon zij me vertellen dat zoete zuivel bij mensen ook klachten kunnen uitlokken (lactose intolerantie). Die zuivel liet ik al staan en nu helemaal dus.

En verder waren mijn bloeduitslagen wel goed (en zelfs verbeterd tov van voor de operatie). Alleen een B12 tekort dreigt maar daar deden ze niks aan. Later deze week teruggebeld dat ze waren vergeten dat er wel iets aan gedaan moet worden. (Oeps!) Ik krijg nu injecties hiervoor. Hopelijk helpt dat ook tegen de haaruitval... (Had altijd al zo weinig na een haaruitval jaaaaren terug.)

En verder heb ik er nu 33 kg af. De 100-kilogrens nadert en hopelijk haal ik die voor het eind van het jaar. (Is mijn doel maar als het niet lukt is het jammer.)

O en ik moet minder sporten van de fysio want ik sport meer dan mijn lichaam aankan (ivm mijn bindweefselaandoening). Dus terugschroeven naar 2x per week en dan ff aankijken. O jee dat wordt lastig want ik wil zo graag sporten om sneller af te vallen en gezond bezig te zijn. Maar goed in de lappenmand zitten is ook niet wat ik wil. Dus tsja het is voor het goede doel...
B12-injecties doen ze vooral als ze vermoeden dat B12 niet goed wordt opgenomen in de maag, door ontbreken van of tekort aan Intrinsic Factor. Ik kan me zomaar voorstellen dat een maagverkleining in welke vorm ook daar invloed op heeft, nog los van de afgenomen hoeveelheid die je kunt eten.

De B-vitamines zijn een beetje tricky: te laag is slecht, te hoog ook (aanhoudend veel te hoog kan leiden tot zenuwschade).

Dus als ze adviseren om een prik te halen, zou ik dat zeker doen, mits je maar gecontroleerd wordt, maar dat gebeurt vanzelf al.
Tuurlijk ga ik die spuiten halen. En ze zeiden dat B12 idd kan afnemen na een GBP doordat het niet meer (voldoende) wordt opgenomen. Ik heb altijd een prima B12 peil gehad voorheen.
Bericht van de lokale diëtiste (Y), die bericht heeft gekregen van de ziekenhuisdiëtist (L).

Y had L een mail gestuurd dat ik wat haar betrof wel weer terugkon naar L, maar L vindt dat ik "in elk geval" twee maanden begeleiding via een eerstelijndiëtist heb. Dus Y en ik hebben een nieuwe afspraak gemaakt voor 10 december.
quote:tanja030 schreef op 18 november 2013 @ 17:06:

Wat ik me wel afvraag: bij een sleeve blijft de portier (de kringspier onderaan) zitten, en dat voelt logischer voor me. Ook iets om nog na te vragen.Dat vraag ik me ook af. Het zal ook wel de reden zijn dat je na een GBP sneller last hebt van dumping.
quote:Wapiti schreef op 21 november 2013 @ 15:42:

@Bluebird: hoe was het dinsdag?

Alle informatie had ik al gelezen van tevoren, maar het was fijn om ook vragen te kunnen stellen. Verder heb ik alle afspraken meegekregen voor het carrousel-spreekuur.

@Olivia: ik zit trouwens in het Catharina (en dus niet het MMC). Maar het MMC is toch Veldhoven?

Niet aan mij gericht, maar ik ga wel naar het MMC en dat is in Eindhoven. Alleen de operatie wordt in Veldhoven gedaan.
Hm, internist was tevreden, maar bij bezoek aan de praktijkverpleegkundige vanmiddag, ivm die verslechterende nierwaardes, bleek dat die nog net zo slecht zijn (duidt op afnemende filterfunctie van de nieren).

Geen sta-in-de-weg voor een operatie, maar wel vreemd en reden tot onderzoek. Misschien is het een bijwerking van medicijnen, misschien ligt er een link met de auto-immuunziekte waar ik al eerder van verdacht werd, misschien is er iets anders aan de hand. Nou schrik ik niet zo snel want bij onderzoek produceer ik wel vaker vreemde waardes.

Dinsdag overlegt de pleeg en belt ze me terug over hoe en wat.
Bij GBP stellen ze die "buiten werking" of halen ze hem weg. Ik heb ook GBP en nooit een dumping.

In MCL ook een GBP tenzij er te weinig ruimte is dan een sleeve. Overigens doen ze in MCL ook veel MGBP

(mini gastric bypass)

Heb sinds GBP ook last van tekort aan B12 en haal 1x per 4 weken een B12 spuit. Kans dat je het minder opneemt is heel groot.

Ik blijf stabiel en het is bijna 1.5 jaar geleden. Met vriendin gaat het niet goed nog. Na de grote operatie heeft ze alweer 2 keer in ziekenhuis gelegen. Het kan nog wel 1.5 tot 2 jaar duren voor lichaam hersteld is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven