vogelpindakaas

23-11-2013 16:52 77 berichten
Sinds een jaar of twee is er 'vogelpindakaas' te koop.

Dat zou beter voor vogels zijn dan gewone pindakaas (in verband met het zoutgehalte), volgens de Vogelbescherming.

Ik ben een dierenliefhebber, dus na twee potten gewone pindakaas (Calvé), kwam ik een pot vogelpindakaas tegen bij Intratuin, die ik prompt gekocht heb.

Maar, ze lusten het niet hoor!!

De pot heeft 5 dagen gehangen, maar er werd niet naar omgekeken.

Dus sinds gisteren hangt er weer gewone pindakaas (nu van de Lidl - de lekkerste volgens Kassa geloof ik) en er wordt om gevochten door koolmezen, pimpelmezen, kauwtjes en zelfs een brutale specht!!

Waarom verzinnen ze zoiets eigenlijk?

Zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben?
quote:Nouschi schreef op 24 november 2013 @ 22:15:

Hoe hangen jullie die potten op dan?

Als het wat kouder wordt hang ik een pot op in de speciale houder.

In een week is de pot leeg en komt er een nieuwe!

Google even op 'pindakaaspothouder', dan zie je hoe!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze ook zien liggen (wie niet trouwens, je struikelt erover).

En bij de intratuin hing er een briefje bij dat de vogelbescherming adviseerd om vogels het hele jaar door te voeren.

Dat vond ik zulke onzin.

In de zomer is er genoeg te eten voor vogels!! Ik heb nog nooit vogels dood zien liggen in de zomer, behalve als het zo heet is dat de mussen van het dak vallen natuurlijk!

Verbaasde mij er echt over
'Mijn' vogels eten gewoon de pindakaas van de Aldi met stukjes noot.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Bij de Action hebben ze ook vogelpindakaas voor 1,50. Dat valt qua prijs nog wel mee. Maar uit mijn pot pindakaas wordt alleen maar gegeten door een stel brutale kauwen.
Grief is just love with nowhere to go
quote:nursejacky schreef op 25 november 2013 @ 08:39:

En bij de intratuin hing er een briefje bij dat de vogelbescherming adviseerd om vogels het hele jaar door te voeren.

Dat vond ik zulke onzin.

Op zich is het geen onzin want met name als er jongen zijn verbruiken de vogels veel energie om voedsel te brengen.

Maar ik merk heel sterk dat als het wat warmer is, er bijna geen meesjes etc meer zijn in de wijk. Net of ze, als ze gaan broeden, in een ander gebied gaan zitten.

Hoe hangen jullie die potten op dan?Omwikkeld met tape aan een tak in de boom
O maar dat ze meer energie nodig hebben met kleintjes snap ik, maar er is jaren geroepen dat het niet nodig is, en nu dan ineens wel. Terwijl die beestjes het jaren zonder onze bijvoeding redden in de zomer.

Ik vermoed dat het een marketing trucje is
quote:nursejacky schreef op 25 november 2013 @ 08:39:

Dat vond ik zulke onzin.

In de zomer is er genoeg te eten voor vogels!! Ik heb nog nooit vogels dood zien liggen in de zomer, behalve als het zo heet is dat de mussen van het dak vallen natuurlijk!

Ik snap dat wel. Veel tuinen zijn niet meer vogelvriendelijke. Er is weinig voedsel voor vogels beschikbaar. Dus wil je vogels in de wijk houden, dan moeten ze worden bijgevoerd.

Het is overigens geen advies van de vogelbescherming om het hele jaar pindakaas aan te bieden, elk seizoen vraagt zijn eigen voedsel. In het voorjaar juist geen vet aanbieden, maar eiwitten.

http://www.vogelbeschermi ... els_voeren/wanneer_voeren
Ik zat het inderdaad net ook te lezen.

Maar dat staat er dus niet op het briefje bij intratuin

Want die willen gewoon verkopen!
Wat irritant, bij mij gooien de kauwtjes steeds de pot pindakaas uit het huisje net een uur geleden terug gestopt, nu ligt hij weer op de grond.
Duidelijk. Ik wil ook een huisje
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ja, met een hele grote zaadbol. In de winter lieten ze die hangen.

In de lente werd er wel van gegeten. (maar dan kan je ze beter weg halen, omdat de jonge in het nest niet tegen dat vet kunnen. Is niet gezond voor ze.)

Het vet van die bollen kan bevriezen en dan kunnen ze het niet eten. Datzelfde geldt voor pindakaas. Dat smeer ik dus uit op een lekker stuk volkorenbrood met veel granen en leg dat in de zon.

Dan ontdooid het.

Maar..... als ik een vogeltje was dan zou ik ook liever vlees eten. En op dit moment is er nog genoeg te eten aan insecten.

Dus - maar ik kan me vergissen - waarschijnlijk moet je NIET het hele potje op tafel zetten.

Dit spotje lijkt er op http://www.youtube.com/watch?v=nQuIifJ5y1c
Bij de Action hebben ze het ook.

Maar daar hebben ze zakken zaad en van die kleine silo's waar het in kan. Dat kunnen ze altijd eten. Dat bevriest niet. Er zit een dakje op en zodoende kan er ook geen water in.
quote:snoopylynn schreef op 24 november 2013 @ 22:09:

Ik ben er ook ingetrapt. Mijn variant bevat overheerlijke meelwormen, maar neehoor ze hebben nog geen hapje genomen en het ding hangt er al een week.

Soms duurt het idd lang eer ze zoiets ontdekken. En vaak hebben ze meer honger als het kouder wordt (dan durven ze meer worden ze minder schuw)

En het kan helpen om een goede plek uit te kiezen, waar ze veilig zijn tegen sperwers e.d., dus dichtbij een dichte struik waar ze snel dekking kunenn zoeken

Hoe hangen jullie die potten op dan?

Een slangklem om de pot heen, stokje ertussen en vastdraaien.

Dan met een ijzerdraad aan de tak hangen.

Hier is de pot inmiddels zo ver leeg dat de Pimpelmeesjes er helemaal in verdwijnen als ze wat gaan eten
Ik koop altijd zoutloze pindakaas van albert heijn merk, die staan tussen de dieet producten, waar ook zonnatura staat enzo. Is maar 1,60 geloof ik. Smaakt en ruikt precies zoals de normale.

Alleen die potjes zijn wat dikker, dus je moet ze de pindakaas in een ander potje doen als je zo'n speciale pindakaashouder hebt.
Ik denk dat de kauwtjes hier vorig jaar ook de pot pindakaas uit de speciale pindakaaspothanger (is dat een woord? ) hebben geduwd. Hij zat in ieder geval stevig vast, maar op een morgen lag de pot op de grond. Overal glas (fijn als je een hond hebt) dus dit jaar maar eens kijken hoe ik de pot wat steviger kan bevestigen.
Ach, ze hebben verschillende smaken. Misschien was het de verkeerde smaak?

Dit is trouwens een leuk cadeau voor de ware vogelliefhebber.

https://www.vogelbescherm ... nbiedingen?product_id=851

Hier komen de vogeltjes trouwens zelf de beestjes van de ramen pikken. Is wel grappig. Ik kan ze vanuit mijn bed naar binnen zien gluren door de jaloezie.
quote:lucky_birdie schreef op 04 december 2013 @ 07:47:

Ik denk dat de kauwtjes hier vorig jaar ook de pot pindakaas uit de speciale pindakaaspothanger (is dat een woord? ) hebben geduwd. Hij zat in ieder geval stevig vast, maar op een morgen lag de pot op de grond. Overal glas (fijn als je een hond hebt) dus dit jaar maar eens kijken hoe ik de pot wat steviger kan bevestigen.

Hier vlogen de grote vogels nog net niet weg met de zaadbollen (zaadballen klinkt wel stoerder, maar zo erg was het nog niet.)

Je moet er wel voor zorgen dat de grote vogels er niet bij kunnen. Want de kraaien, kauwen, gaaien, merels en zo die springen en proberen of ze het met geweld er uit krijgen.

Ik heb nu aan een touwtje een hele ketting gehangen. Op veilige afstand van hek en takken die ze als springplank kunnen gebruiken. Tot nu toe hangt alles nog.

(* Er is alleen iemand die brood op het dak van mijn schuur gooit en dat vind ik minder. *)

EDIT: Mischien een stukje gaas spannen boven en onder? Van dat slappe spul dat de grote vogels niet houdt.
Dit zou ik niet kopen. Maar vraag me ook af of dit werkt.

https://www.vogelbescherm ... oedersilos?product_id=231

Er staat bij: "Deze mooie pindasilo houdt grote vogels zoals eksters, kauwen en duiven op afstand door de kooi die er omheen zit. Kleine vogels zoals mussen en mezen kunnen ongestoord eten. Ook in zaden variant. Geschikt voor premium (gepelde) pinda's."
Ik zag dit topic net te laat,ik heb gisteren zo,n pot vogelpindakaas met huisje bij de action gekocht.

Vandaag opgehangen,maar hier zitten ook heel veel kauwen,dus ik denk dat die weer op de 1e rang zitten.

verder heb ik de vet ballen opgehangen en winterzaad op schotels.

Ik moet altijd wel lachen met die kauwen,Mijn hondjes leggen af en toe een drolletje in de tuin en als ik dat niet in de gaten heb gehad dan komen de kauwen de drolletjes ophalen en vliegen er zo mee weg.

Ik kwam niet meer bij toen ik dat voor de 1e keer zag gebeuren,hij pikte een drol op ,vloog er mee naar de schoorsteen en ging hem toen op zitten peuzelen .

If you don,t like whats,s being said,change the conversation
quote:Pumps_italiaans schreef op 04 december 2013 @ 15:53:

[afbeelding] Dit zou ik niet kopen. Maar vraag me ook af of dit werkt.

https://www.vogelbescherm ... oedersilos?product_id=231

Er staat bij: "Deze mooie pindasilo houdt grote vogels zoals eksters, kauwen en duiven op afstand door de kooi die er omheen zit. Kleine vogels zoals mussen en mezen kunnen ongestoord eten. Ook in zaden variant. Geschikt voor premium (gepelde) pinda's."Die van de foto heb ik. (Uit de kringlopwinkel nieuw.) Het werkt als een tierelier, had ik niet verwacht, om de twee dagen kan ik bijvullen. Vogeltjes zijn maar een berg veren, dus die passen e rprima door.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik vraag mijzelf af waarom kauwen en eksters enz het eten minder gegund wordt? Die hebben toch ook honger? Geen aanval oid, gewoon benieuwd:)
quote:forumviva1 schreef op 03 december 2013 @ 22:30:

Ik koop altijd zoutloze pindakaas van albert heijn merk, die staan tussen de dieet producten, waar ook zonnatura staat enzo. Is maar 1,60 geloof ik. Smaakt en ruikt precies zoals de normale.

Alleen die potjes zijn wat dikker, dus je moet ze de pindakaas in een ander potje doen als je zo'n speciale pindakaashouder hebt.

Hé wat leuk dat het topic nog steeds in beweging is.

Ondertussen hebben de kauwtjes bij mij de pot eruit gegooid, kapot. Om herhaling te voorkomen heb ik nu de onderste helft van een plastic (Rivella) fles in de houder geklemd, zit goed, en gevuld met pindakaas. Groot sukses, zelfs een specht komt regelmatig even happen.

Wat betreft de zoutloze pindakaas, dat is wel wat de Vogelbescherming adviseert. Zij erkennen dat niet bewezen is in welke mate zout slecht is voor vogels, maar zoutloos is dan in ieder geval beter.

Ik zou zeggen, koop geen vogelpindakaas meer, dat is zonde van je geld.
quote:masque schreef op 04 december 2013 @ 18:13:

Ik vraag mijzelf af waarom kauwen en eksters enz het eten minder gegund wordt? Die hebben toch ook honger? Geen aanval oid, gewoon benieuwd:)Die krijgen hier ook eten, maar vogels hebben ook etenstijd, en met bijvoorbeeld die bol kunnen zij prima eten zonder dat alles voor hun neus wordt weggekaapt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven