Filipijnen

28-05-2008 12:27 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er wel eens op de Filipijnen geweest? En wil haar/zijn ervaringen met mij delen?
Nooit geweest maar wel ervaring met de Filipijnen.. vriend is sinds zijn bezoek daar ex-vriend

Sorry voor de niet ter zake doende reaktie (heb ballorige bui), hoop dat je veel reakties krijgt!
Ik ben er afgelopen winter 5 weken geweest. Met name Palawan is ongelofelijk mooi. Verder vonden wij het - een uitzondering daargelaten - eigenlijk best wel tegenvallen. Het eten is echt heel erg slecht overal, of zoals mijn vriend zei: Filippijns eten is schokkend. Of om het iets genuanceerder te zeggen: wat ons in de week die we intussen in de Filippijnen hebben doorgebracht aan eten is voorgezet heeft ons niet enthousiast kunnen maken. Nou nee, het is gewoon schokkend. Het lijkt wel alsof eten maken gezien wordt als een straf, en alsof iedereen die deze straf krijgt opgelegd zijn best doet om te laten merken dat hij het er niet mee eens is. Kruiden en specerijen worden bijna niet gebruikt en de bereidingswijzen worden zo simpel mogelijk gehouden. Voor één van de meer arbeidsintensieve gerechten worden stukjes rundvlees gebakken tot ze geblakerd zijn en daarna verzopen in sojasaus om ze wat minder taai te maken. Dat geheel wordt nog een poosje doorgebakken voor het geval dat dat geblakerde alleen aan de buitenkant zit, en ten slotte wordt er een paar keer met een auto overheen gereden. Dan wordt dat aan de hond aangeboden, en als die het niet wil is het klaar is om met een hoopje rijst op tafel gezet te worden.

Is het de schuld van de Spanjaarden of van de Amerikanen? De invloeden zijn in ieder geval merkbaar. Een standaard Filippijns ontbijt zoals we het hebben leren kennen bestaat uit rijst met gebakken ei en ‘iets anders’. Dat ‘anders’ kan bijvoorbeeld gebakken (gecremeerde, dus) hotdog-worst zijn, of corned beef. Waarmee niet verklaard is waarom dit soort gerechten worden bereid door mensen die in een deel van de wereld wonen waar eten en godsdienst bijna dezelfde status hebben. Indonesiërs zijn toch ook niet massaal boterhammen met kaas bij hun rijst gaan leggen? Hebben Maleisiërs soms het gekookte everzwijn in muntsaus (Asterix, het arme dier!) leren waarderen? Hoe het ook zij, we hebben een antwoord gevonden op de vraag waarom we in Amsterdam, waar het wemelt van de Aziatische eetgelegenheden, geen Filippijns restaurant zijn tegengekomen.

Dit heb ik gekopierd van mijn vriend z'n weblog.

Verder hebben we erg veel pech gehad met het weer. Vreselijk veel regen. Dat gecombineerd met het slechte eten en de overal erg luid aanwezige vechthanen was voor ons de aanleiding om eerder naar Indonesie te vertrekken (gelukkig!!). Mocht je interesse hebben in de rest van het weblog, over onze ervaringen en foto's in de Filipijnen, kan ik je de url wel mailen.
Same here, Eigenwijs

De ex is daar nu al weer een tijdje op zoek naar de perfecte vrouw, die ook aardig tegen hem is als hij haar niet betaald.
Oh, dat klinkt niet echt positief!! En het leek mij juist supergaaf. Leuke combi van natuur/cultuur en strand. Maar het eten is dus niet te (vr)eten... Mmmmm... ik ben wel benieuwd naar je url, zou hem graag willen lezen!
Ok xxxx staat het hele verhaal. Het begint bij 9/11/2007- Nieuw Hoofdstuk. Lees ze!
Ik zou afgelopen voorjaar naar de Filipijnen, ticket al bijna geboekt en toch maar even op de site van het ministerie van buitenlandse zaken gekeken.....

De nederlandse was al niet erg positief: (http://www.minbuza.nl/nl/...eisadvies_filipijnen.html)

Maar ik keek ook nog even op de duitse en toen zag ik er maar van af....

Generell wird Reisenden Vorsicht empfohlen. Auf die Benutzung öffentlicher Massenverkehrsmittel sollte so weit wie möglich verzichtet und größere Menschenansammlungen (z.B. Marktplätze, Bus-Terminals, Wartebereiche von Häfen und Flughäfen) sollten so weit wie möglich gemieden werden.

Ik bedoel, als je openbaar vervoer beter kunt mijden word het wel erg moeillijk....
Ik vond het er absoluut niet gevaarlijk, qua aanslagen ed dan he, qua rijvaardigheid was weer een ander verhaal...
Ik ben in 2005 in Luzon geweest, het noorder eiland waar ook Manila in ligt. Heb het absoluut niet zo ervaren als hierboven.

Ok, ik ben meer Zuid-Amerika minded, maar vond de Filipijnen toch wel erg mooi hoor! Qua natuur was het prachtig. We véél bevolking en weinig wegen, waardoor reizen lang duurt. Het kost geen drol daar en ik vond de mensen allemaal ERG aardig, daar werd ik op den duur wel een beetje kriegel van, ze waren me iets TE aardig. De hele dag lachen, zwaaien, enz. Maar ik hoorde dat dat in meerdere Aziatische landen zo was.

Ook het eten vond ik niet verkeerd. Ik heb onderweg een aantal typisch Filipijnse dingen gegeten en vond het eigenlijk best wel lekker Het enige dat natuurlijk onbegrijpelijk is, is balot, een half uitgebroed ei dat ze koken en vervolgens opeten. Je kan het kuiken in het ei zien zitten. Wordt daar gezien als een delicatesse.

De Filipijnen zijn toeristisch gezien nog niet zo ontwikkeld, en dat vond ik juist mooi. In het noorden van Luzon, Banaue en omgeving, is het allemaal nog zo puur. Prachtig!

Manila is een grote stad zoals zoveel grote steden zijn. Vond het niet veel mooier of lelijker dan bijvoorbeeld San José of Casablanca. Je kan er wel heel goedkoop shoppen.

Qua strand ken ik eigenlijk alleen het eiland Mindoro, dat onder Luzon ligt. Ik vond de kleur van het water en strand wat tegenvallen, maarja ik ben dan ook verwend, woon en werk in de Caribbean met haar knalblauwe zee. Je kan voor de kust van Mindoro mooi snorkelen maar veel koraal is dood. Het water is heel helder en er zijn nog zo vreselijk veel afgelegen, mooie onontdekte stranden daar....

Succes bij het maken van je beslissing!
Bedankt voor jullie ervaringen. Dit jaar ben ik in Sri Lanka geweest, hier was ook het issue gevaarlijk of niet. Maar ben heel blij dat ik gegaan ben, niets van gemerkt. Nou denk ik wel dat het op de Filipijnen wat erger is. Maar ik wil toch wel heel erg graag!! Zit nu ook voor Vietnam te kijken maar Filipijnen lijkt me gewoon zo waanzinnig mooi en er zijn zo veel mogelijkheden daar! Ik ga gewoon nog maar veel lezen, tis pas voor april 2009 dus heb nog de tijd!
Ik ben in 2006 een maand in de filipijnen geweest en ga volgend jaar terug. Ik vond het fantastisch. Je moet geen luxe vakantie verwachten, want het toerisme staat nog in de kinderschoenen. Je kan bijvoorbeeld vanuit Nederland weinig hotels boeken. Maar wij waren in het hoogseizoen en overal waar we een kamer/hutje wilde was er plek.

Het is er dus ook heerlijk rustig door de weinige toeristen en te gek om alleen rond te reizen als je daar van houd. Wij zijn in Manila, Bohol, Cebu, Negros, en Palawan geweest. Manila is leuk om gezien te hebben maar niet om langer dan een dag of 2 rond te kijken.

Palawan & Bohol hebben een prachtige natuur, en zeker Bohol is makkelijk te bereizen met een motor/brommer. We hebben erg veel gezien, en genoten van de vriendelijkheid van de mensen. De stad Cebu vonden wij niet echt bijzonder, maar je kan er fantastisch shoppen en eten. Negros heb ik maar een klein stukje van gezien maar ga ik waarschijnlijk volgend jaar terug.

Wij hadden prachtig weer, dus dat zal ook wel geholpen hebben. Het verhaal van Mayou over het eten herken ik totaal niet. We hebben een hoop lokaal gegeten, als we ergens verbleven aten we wat de pot schafte, heerlijk verse groenten, vers brood en vlees of vis. Ik heb overal heerlijk gegeten. En naast het lekkere verse eten heb je in elke stad de gebruikelijke fast food ketens + een aantal filipijnse, dus overal is ook een hamburger, pizza of bord spaghettig te krijgen. Het ligt er misschien een beetje aan wat je gewend bent.

Alles ten samen was het voor mij een van de mooiste reizen die ik heb gemaakt, prachtige natuur, vrijheid om zelf te doen en laten wat we wilden, super goedkoop, lekker eten en prachtig weer. Wel een tip, als je gaat backpacken neem dan een matje/luchtbed mee, want in sommige accomadaties lig je op een bamboo bed met een flinter dun rubbere matje.
quote:VanPuffelen schreef op 28 mei 2008 @ 16:44:

Same here, Eigenwijs

De ex is daar nu al weer een tijdje op zoek naar de perfecte vrouw, die ook aardig tegen hem is als hij haar niet betaald.
Oww Filipijnen staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Mayou, heb even op jullie weblog gekeken, wat een leuke foto's. Ik zou alleen wel de link weghalen als ik jou was, vanwege je privacy.
Cum non tum age
Ja je hebt gelijk, helemaal vergeten, thanks.

Ben bezig met een hema album nu, maar het is zo'n klus (maar wel een leuke!).
hi merretje, welke maand ben je geweest? ik denk aan april of mei. wij hebben 3 weken. heb een beetje dezelfde als die jij hebt gedaan in mn hoofd maar dat is natuurlijk te veel voor 3 weken. wij houden namelijk niet van een al te strakke planning. denk dat ik negros dan laat schieten. wat vind jij? eigenlijk wil ik ook graag naar banaue oid, maar dat ligt weer in het noorden, uit de route dus... ik moet nog ff goed gaan puzzelen. heb ook een boekje van Vietnam gehaald, moet er gewoon eens ff goed in gaan verdiepen...
Ik ben vorig jaar naar de Filipijnen geweest, wij zaten in de Visayas. Wat betreft de waarschuwingen op internet: Manilla schijnt inderdaad niet heel veilig te zijn en dan heb je nog ergens een eiland liggen waar nog wat rebellen zitten. Maar er zijn zo ontzettend veel eilanden, wij hebben ons niet onveilig gevoeld. Mensen zijn super aardig en er is best veel te zien qua natuur. Alles is nog niet echt ontwikkeld en dat sprak ons eigenlijk wel aan, niet op iedere straathoek lastig gevallen worden over van alles en nog wat en geen gezeur om fooien. Het reizen duurt idd wel wat langer maar dat is volgens mij ook wel gebruikelijk in Azie. Wij hebben ons prima vermaakt iig!
quote:milanootje schreef op 09 juni 2008 @ 12:03:

hi merretje, welke maand ben je geweest? ik denk aan april of mei. wij hebben 3 weken. heb een beetje dezelfde als die jij hebt gedaan in mn hoofd maar dat is natuurlijk te veel voor 3 weken. wij houden namelijk niet van een al te strakke planning. denk dat ik negros dan laat schieten. wat vind jij? eigenlijk wil ik ook graag naar banaue oid, maar dat ligt weer in het noorden, uit de route dus... ik moet nog ff goed gaan puzzelen. heb ook een boekje van Vietnam gehaald, moet er gewoon eens ff goed in gaan verdiepen...

Wij zijn dezelfde tijd geweest, 3e week van april tot half mei.

Dat wouden wij inderdaad ook, Banaue, maar de reistijden per bus schrokken ons af. Toen wij gingen waren er geen vluchten naa het Noorden, maar misschien inmiddels wel weer want ze heben ooit bestaan. Wij vonden na Manila twee eilanden op zich wel genoeg, om het toch veel reizen is tussen de verschillende eiland. We hebben dan ook weinig van Cebu en Negros gezien.
Als je een paar weken gaat zou ik naar Palawan, Bohol en Negros gaan. Die eilanden vond ik echt mooi (met name Palawan en Bohol). Mocht je leuke resorts zoeken, dan heb ik nog wel wat tips.

Het onveilige eiland is Mindanao en dan met name het zuiden daarvan, maar ook daar gaan gewoon toeristen heen.
Waar ik nu aan denk is; stopover Hongkong, 3 dagen. Verder naar Manilla, 2 nachten, 4 dagen noord Luzon (Banaue oa), vanuit daar vliegen naar Palawan, week daar en dan nog een paar dagen naar Boracay. Of vind je dat ik ook echt nog naar Bohol moet gaan? Ik hoor niemand over Boracay, is wel een piepklein eiland/weinig te doen maar schijnt prachtig te zijn... Heeft iemand ook de kanotocht in Pagsanjan gedaan, dit lijkt me ook superleuk. Dit kan ik als dagtrip doen vanuit Manilla.

Kom maar door hoor met leuke resorts!!
Wij zijn niet naar Boracay gegaan omdat het niet op de route lag en omdat het daar toen ook erg slecht weer was (maar dat was het toen overal eigenlijk).

Op Palawan in El Nido, zaten wij in het Greenview resort. Weiswaar buiten El Nido, maar erg lekker met een waanzinnig mooi uitzicht. Tricycles brengen je zo naar el Nido, geen probleem. In El Nido zelf zat ook nog een erg mooi resort, maar daar is me de naam even van ontschoten. In El Nido kun je overal trips boeken naar de omliggende eilanden. Doen!!! Als je een week plant, zou ik naar El Nido vliegen, want de bus vanuit Porto Princessa doet er een hele dag over (hobbeldebobbel).

Wij vonden Bohol erg leuk, omdat het zo authentiek is. Geslapen in Nuts Huts. Een erg eenvoudig resort, midden in de natuur, maar helemaal leuk. De Chocolate Hills bezocht met een scooter vanaf het resort. En die rare Tarsiers gezien.

Bij nader inzien: als ik jouw programma zie zou ik dat lekker zo houden. Bohol is leuk, maar Boracay ook. Banaue staat ook nog op mijn lijstje.Ga je ook naar de koppensnellers toe?

Manilla zou ik niet te lang blijven hangen, stinkstad.
Raad je ons aan om op Palawan in El Nido te gaan zitten? Daar zijn de mooiste stranden zeker? Graag wil ik ook die tour doen van de ondergrondse rivier. Heb jij dat ook gedaan? Denk je dat er vanaf Manilla op El Nido gevlogen wordt? Ik zie er namelijk niets over in mn boekje daar hebben ze het alleen over de hoofdstad van Palawan om op te vliegen. Niets gelezen over de koppensnellers. Zitten die ook in noord Luzon? Is Manilla te vergelijken met Bangkok of een andere Aziatische grote stad?
Ik vond El Nido erg leuk als plaatsje, erg laid back en vandaar heb je allerlei tochten naar de allermooiste plekjes en stranden zoals Secret Beach, Hidden Beach, Big and Small Lagoon en Miniloc, waar expeditie Robinson is opgenomen. Je kunt ook een vulkaan beklimmen en naar Snake Island. Wij zijn zelf niet naar de ondergrondse rivier geweest omdat we mensen hadden gesproken die het erg vonden tegenvallen en omdat het te ver was van waar we op dat moment zaten (Port Barton).

Als het goed is gaan er rechtstreekse vluchten naar El Nido vanaf Manilla, maar niet zo vaak. Wij zijn via Puerto Princessa gegaan. Wel lang van te voren boeken want het is maar een klein propeller vliegtuigje.

Dit komt van een blog van een vriendin van mij:

1. Banaue, rijstterassen

2. Bontoc, Koppensnellers

3. Segada, Hanging Coffins

4. Angeles, Mount Pinatubo

5. Manila, omdat je daar nou eenmaal weer heen moet

6. Donsol (weekje), zwemmen met de whalesharks

7. Boracay (weekje), duiken en feestje

8. Malapascua (weekje), duiken

9. Bohol (weekje), chocolade heuvels

10 Misschien Palawan, (weekje) met super eilandjes

Punt 1-4 is allemaal noord Luzon. Google ze!

Manilla is met niets te vergelijken. Het is een ongelofelijke grote stad met overal bussen en Jeepneys en auto's en files en uitlaatgassen. Je moet het echt ondergaan, maar niemand blijft er lang hangen.
Had ik maar zoveel "weekjes"...

Ik ga vanavond ff googlen! Bedankt!
Grappig dat je dat mentioned van Exp. Robinson, toen is mijn aandacht namelijk naar de Filipijnnen gegaan. Dat vond ik zo bizar mooi! Palawan moet het dus zeker worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven