Ov. nl als toerist

29-11-2013 12:37 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallootjes

Ik zat te denken om gezellig even te shoppen in Amsterdam! Gezellig met de trein, (parkeerkosten inperken) Maar ik woon in Belgie en heb geen Nederlands Ov. Chipkaart, en hoe moeten 'toeristen' dan in Nederland reizen met het Ov? Vooral met die poortjes waar je niet uit/in kan zonder de chipkaart.

Je kunt in de automaat gewoon een kaartje kopen met je pinpas. Of aan het loket met contant geld als je dat liever hebt. Dan betaal je wel ¤0,50 extra.
Van die poortjes staat er altijd wel een of meerdere open, omdat er genoeg mensen zijn die niet reizen met de Ov chipkaart.
En voor metro en tram kun je eventueel ook een dagkaart kopen, bij de metro kun je die uit een automaat halen, bij de tram gewoon bij de kaartjesverkoper.

Trein gewoon een ticket, maar ik denk dat je die zelfs al wel in België kan kopen online.
Je kunt ook een ov-kaart kopen. Meestal worden die verkocht bij de treinkaartautomaat.
Losse kaartjes kopen of een dagkaart. Deze kun uit de automaten halen van het GVB (metro, tram en bus). Ook op de automaten van de NS (trein) kun je losse kaarten kopen. De automaten zijn te vinden in de stationshal.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik neem aan dat je vanuit Belgie een reisproduct met de trein kan kopen van jouw woonplek tot amsterdam. Als je dan nog in adam de metro/tram/bus wilt gebruiken kan je aan de automaten ovchipkaart kopen (wegwerpkaartje). Als je nog van plan bent om in adam de trein te pakken, kan je nog een ouderwets papieren kaartje kopen zonder gebruik te hoeven maken van de OV chip.
quote:Nemesis. schreef op 29 november 2013 @ 12:40:

Je kunt in de automaat gewoon een kaartje kopen met je pinpas. Of aan het loket met contant geld als je dat liever hebt. Dan betaal je wel ¤0,50 extra.Ligt er ook aan waar je bent. In kleine plaatsen kun je met een buitenlandse pas geen reet en al helemaal niet met geld. Zelden zo'n toeristonvriendelijke OV maatschappij in een westers land meegemaakt als bij de NS.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
In het buitenland koop ik altijd 'n dagkaart waarmee ik van bussen, treinen, metro's en ferry's gebruik kan maken. Geen idee of zoiets ook in Amsterdam bestaat en hoe duur zo'n dagkaart dan is. Vind losse kaartjes moeten kopen ook helemaal niet klantvriendelijk. En strippenkaarten al helemaal niet, snapte daar zelf ook nooit iets van met die zones.
Als je geen OV chipkaart hebt, word je uitgemolken door de busmaatschappijen. Ik ga zelden of nooit met de stadsbus en heb dus (nog) geen OV kaart aangeschaft. Laatst dacht ik wel even snel de bus naar de stad te nemen, is letterlijk 4 haltes. Kocht een los kaartje bij de chauffeur: of ik maar even ¤ 3,50 wilde afrekenen! Als je wél een OV kaart hebt, kost hetzelfde ritje ¤ 0,80. Kijk, dat ze een extraatje vragen voor de "moeite" om een papieren kaartje te verstrekken, tot daar aan toe, maar 450% méér is belachelijk (en ook zeker niet toeristvriendelijk). Laat ze dan voor een papieren kaartje bijv. ¤ 1,20 vragen, dat zou ik me dan nog kunnen voorstellen. Stel dat je met zijn tweeën bent, dan kun je hier in de stad nog beter een taxi pakken dan de bus!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:elninjoo schreef op 29 november 2013 @ 13:45:

In het buitenland koop ik altijd 'n dagkaart waarmee ik van bussen, treinen, metro's en ferry's gebruik kan maken. Geen idee of zoiets ook in Amsterdam bestaat en hoe duur zo'n dagkaart dan is. Vind losse kaartjes moeten kopen ook helemaal niet klantvriendelijk. En strippenkaarten al helemaal niet, snapte daar zelf ook nooit iets van met die zones.Ja hoor, voor gvb trajecten ( dus zo ongeveer alle Ov. In Amsterdam) kun je een dagkaart kopen.
quote:Mevrouw75 schreef op 29 november 2013 @ 13:58:

[...]

Ja hoor, voor gvb trajecten ( dus zo ongeveer alle Ov. In Amsterdam) kun je een dagkaart kopen.en hoe duur kost zoiets?
quote:pejeka schreef op 29 november 2013 @ 13:47:

Als je geen OV chipkaart hebt, word je uitgemolken door de busmaatschappijen. Ik ga zelden of nooit met de stadsbus en heb dus (nog) geen OV kaart aangeschaft. Laatst dacht ik wel even snel de bus naar de stad te nemen, is letterlijk 4 haltes. Kocht een los kaartje bij de chauffeur: of ik maar even ¤ 3,50 wilde afrekenen! Als je wél een OV kaart hebt, kost hetzelfde ritje ¤ 0,80. Kijk, dat ze een extraatje vragen voor de "moeite" om een papieren kaartje te verstrekken, tot daar aan toe, maar 450% méér is belachelijk (en ook zeker niet toeristvriendelijk). Laat ze dan voor een papieren kaartje bijv. ¤ 1,20 vragen, dat zou ik me dan nog kunnen voorstellen. Stel dat je met zijn tweeën bent, dan kun je hier in de stad nog beter een taxi pakken dan de bus!Of gewoon een ov-chipkaart aanschaffen, heb je er zo uit. Ik heb ook een eigen oystercard voor london die ik dus alleen maar op vakantie gebruik. Hartstikke makkelijk en voordelig.
Oh veel beter dan. Vooral als die poortjes open zijn. Laatste keer dat ik in Nederland het Ov heb gebruikt waren er nog strippenkaarten, dat was vele malen fijner, denk ik dan, ach nu dit uitproberen met de chipkaart. Bedankt voor jullie hulp!
quote:borderwalk schreef op 29 november 2013 @ 14:18:

[...]

Of gewoon een ov-chipkaart aanschaffen, heb je er zo uit. Ik heb ook een eigen oystercard voor london die ik dus alleen maar op vakantie gebruik. Hartstikke makkelijk en voordelig.Ik ben gewoon tegen het principe dat ik voor een dienst die ik zelden benut, van tevoren tientallen euro's moet storten om er gebruik van de kunnen maken. Dat vind ik net zo idioot als dat de AH zou zeggen dat je éérst 50 euro op hun rekening moet zetten voordat je de winkel in mag. Bovendien houd ik er niet van als mijn reisbewegingen in een database worden opgeslagen. Daar heeft niemand iets mee te maken.
quote:elninjoo schreef op 29 november 2013 @ 13:59:

[...]

en hoe duur kost zoiets?7,50 lees ik nu. Vanaf moment van inchecken 24 uur geldig.
quote:pejeka schreef op 29 november 2013 @ 14:23:

[...]

Ik ben gewoon tegen het principe dat ik voor een dienst die ik zelden benut, van tevoren tientallen euro's moet storten om er gebruik van de kunnen maken. Dat vind ik net zo idioot als dat de AH zou zeggen dat je éérst 50 euro op hun rekening moet zetten voordat je de winkel in mag. Bovendien houd ik er niet van als mijn reisbewegingen in een database worden opgeslagen. Daar heeft niemand iets mee te maken.Dan kies je toch voor een anonieme en zet je er maar een tientje op? Voor de bus hoeft er minder op te staan als minimum dan bij de ns.
quote:borderwalk schreef op 29 november 2013 @ 14:43:

[...]

Dan kies je toch voor een anonieme en zet je er maar een tientje op? Voor de bus hoeft er minder op te staan als minimum dan bij de ns.Waarom moet ik nú 10 euro (plus 7,50 kaartkosten) betalen voor een ritje met de bus dat 80 cent kost en dat ik misschien pas over een jaar een keer ga maken? Dat is toch waanzin?
quote:pejeka schreef op 29 november 2013 @ 14:52:

[...]

Waarom moet ik nú 10 euro (plus 7,50 kaartkosten) betalen voor een ritje met de bus dat 80 cent kost en dat ik misschien pas over een jaar een keer ga maken? Dat is toch waanzin?

Omdat dat ritje je zonder chipkaart 3,50 kost.

Je mag principieel doen, maar ik denk alleen maar zet je er toch 2 euro op (en jammer dat je er geen gekocht hebt toen hij geïntroduceerd werd, toen was de kaart bij veel vervoerders maar 1 euro of werd gratis weggegeven). Ik had er op een gegeven moment zelfs drie.

(Ik ben overigens voor het afschaffen van de mogelijkheid om kaartjes te kopen in de bus. Veel veiliger als er geen wisselgeld meegenomen hoeft te worden)
quote:pejeka schreef op 29 november 2013 @ 14:52:

[...]

Waarom moet ik nú 10 euro (plus 7,50 kaartkosten) betalen voor een ritje met de bus dat 80 cent kost en dat ik misschien pas over een jaar een keer ga maken? Dat is toch waanzin?Oh en ik heb nog iets van 9 pond op mijn oystercard staan van mijn reisje afgelopen herfst en nog geen plannen gemaakt om weer naar London te gaan. Ik kan alleen maar denken: das makkelijk, hoef ik niet eerst langs de automaat om em op te laden, maar kan ik meteen door naar het hotel.
quote:borderwalk schreef op 29 november 2013 @ 15:05:

[...]

Omdat dat ritje je zonder chipkaart 3,50 kost.

Je mag principieel doen, maar ik denk alleen maar zet je er toch 2 euro op (en jammer dat je er geen gekocht hebt toen hij geïntroduceerd werd, toen was de kaart bij veel vervoerders maar 1 euro of werd gratis weggegeven). Ik had er op een gegeven moment zelfs drie.

(Ik ben overigens voor het afschaffen van de mogelijkheid om kaartjes te kopen in de bus. Veel veiliger als er geen wisselgeld meegenomen hoeft te worden)Stel dat jouw supermarkt zou stellen: je moet éérst voor 7,50 een pasje kopen, dan eerst minimaal een paar tientjes op onze rekening storten, want anders mag je geen boodschappen doen? Of een winkel waar je maar af en toe komt zo'n principe in zou voeren. Zou je dat dan ook "normaal" vinden? En dat ze dan bovendien zouden zeggen: OK, je mag best zónder pasje boodschappen komen doen, maar dan betaal je wél 4 keer zo veel?
Ik ben ook voor het afschaffen van geld in de bus. Veel te veel risico voor de chauffeur. Ook een principe ;)

Het is inderdaad NU vrij prijzig zon kaart te kopen maar dat was het niet.

Als TO nog een keer naar NL gaat of vrienden heeft die gaan kun je beter een anonieme kaart kopen. Ben je in 1 keer klaar en wordt je overal meegenomen.
Het was toch altijd al zo dat je meer geld kwijt was als je los een paar strippen kocht in de bus, dan dat je van te voren geld investeerde en een hele strippenkaart kocht.

Waarschijnlijk is het allemaal toch korte termijn werk die ov chipkaart, over een aantal jaar betalen we vast alles met 1 'iets'. Scan, chip, pas, telefoon of iets dat nog niet is uitgevonden.
quote:pejeka schreef op 29 november 2013 @ 15:13:

[...]

Stel dat jouw supermarkt zou stellen: je moet éérst voor 7,50 een pasje kopen, dan eerst minimaal een paar tientjes op onze rekening storten, want anders mag je geen boodschappen doen? Of een winkel waar je maar af en toe komt zo'n principe in zou voeren. Zou je dat dan ook "normaal" vinden? En dat ze dan bovendien zouden zeggen: OK, je mag best zónder pasje boodschappen komen doen, maar dan betaal je wél 4 keer zo veel?Oh en wat ik zou doen? Ik zou meteen bij de introductie zo'n pas nemen. Dan krijg ik em als aanmoediging vast gratis of voor 5 euro met 5 euro tegoed erop oid. Dan zou ik dat ding aan mijn bankrekening koppelen en dan boodschappen gaan doen.
Kijk voor de treinreis ook even op de internationale site van b-rail, komen vaak aanbiedingen langs. Vrijdag en in het weekend ben je (zonder speciale aanbieding) het voordeligst uit met een benelux weekend retour.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven