Gezondheid alle pijlers

Jong en nu al spataderen?

19-06-2008 13:21 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ondanks dat ik nog maar 24 jaar jong ben en nu al last heb van spataders vroeg ik me af of hier nog meer (jonge) vrouwen zijn die hier ook last van hebben?

Bij mij gaat het voornamelijk om 'takjes' rondom de enkels. Ik laat ze vanaf vorig jaar zelfs 2 á 3 x per jaar laseren om het er iets mooier uit te laten zien. Mocht ik zwanger worden dan moet ik zelfs steunkousen dragen

Ik hoor graag een reactie, ben benieuwd!
Ik ben net in de 30 en heb er ook last van. Zelfs al een operatie achter de rug voor een grote en de kleintjes worden binnenkort gelaserd. Leuk is anders maar er is helaas weinig aan te doen.
Balen zeg! Ben je misschien een tikje te zwaar?
to Shera: En, is de operatie gelukt? Een beter resultaat nu?

Weet iemand of er ook cremes bestaan of andere middelen om het wat te verminderen (ook voor het aanzicht)

to pixiefire: nee ben zekers niet te zwaar. 1.80 en 68 kilo.

Daar ligt het niet aan. Het is ook meestal erfelijk bepaald (zoals helaas in mijn geval)
Klopt,is erfelijk bepaald vaak .Heb ze op mijn bovenbeen ,al vanaf mijn zestiende . Daarna twee zwangerschappen en overgewicht en ze zijn niet groter geworden .heb er geen last van maar vind het een rot gezicht .

Cremes die er zijn helpen vlg mij niet.Heb weleens gehoord dat je ze kunt laten doorspuiten ??
Ik ben ook zeker niet te zwaar. Is idd meestal erfelijk bepaald en/of door staand/zittend werk. Zie ook info van de kliniek.

Weet nog niet of het gelukt is, moet volgende maand terug komen voor controle.

Helaas komen spataderen na behandeling vaak weer terug. Bij recidive gaat het meestal om andere vaten. De kans dat een gesloten vat weer opengaat is ongeveer 10%. Onbehandelde spataderen kunnen problemen geven, maar het hoeft niet. Er zijn mensen met primaire spataderen die nauwelijks of geen klachten hebben en geen problemen! Maar anderen, die hun spataderen hebben gekregen na een zwangerschap of een doorgemaakte trombose, kunnen wel last krijgen. Men spreekt dan van secundaire spataderen. Zij hebben een grotere kans op bijvoorbeeld een open been of dermatologische aandoening die met spataderen kan samenhangen, zoals eczemen. Die moet je dus wel behandelen.

Preventie

Spataderen zijn over het algemeen een kwestie van aanleg. Daarnaast zijn er gaanzettende factorenh zoals:

ã zwangerschap

ã pilgebruik

ã trombose

ã overgewicht

ã staand beroep

Bij staande beroepen is het schoeisel heel belangrijk. Schoenen moeten goede ondersteuning bieden aan de voeten. Dan krijg je een betere loopwijze en een betere pompwerking van de (kuit)spieren, en dus een betere bloedcirculatie. Je moet beslist geen hoge hakken dragen, want dan doet de kuitspierpomp het niet goed meer. Als je veel staat kun je proberen af en toe wat te lopen of loopbewegingen op de plaats te maken. En mocht je nou toch last krijgen? Bij beginnende last kun je steunkousen gaan dragen. Het beste is een elastische steunkous drukklasse 2, confectie of naar maat.

Klasse 1 is vergelijkbaar met gstay all dayh kousen. Tegenwoordig kun je klasse 2 kousen ook in wat modieuzere tinten krijgen dan de ouderwetse huidskleur. De BSN (merk) producten zijn hier goed in!

Verder zijn steunkousen ook praktisch bij lange bus- of vliegreizen om te voorkomen dat je dikke voeten krijgt. Dan pas je aan het eind van de reis tenminste nog in je schoenen.
@Plompiedom, de arts zal kijken of het verholpen kan worden door inspuiting of dat er een operatie nodig is.

Sclerocompressietherapie, waarbij spataderen worden ingespoten met een vloeistof of een foam van de etsende stof aethoxysclerol waarbij na verloop van tijd ( 2 dagen ) de verbindweefseling van de vaatwanden goed op gang komt en zo de ader doet verdwijnen. Tijdens de behandeling worden de benen stevig gezwachteld met een korte rek zwachtel, waarbij na de laatste inspuitingen het bovenbeen nog 10 dagen en het onderbeen 14 dagen gezwachteld blijft. In plaats van de zwachtels kan gekozen worden voor het dragen ( na 2-3 dagen ) van elastische steunkousen, klasse 2.
Mijn moeder had ze al met 18, destijds nooit iets aan laten doen. Maar later wel steunkousen moeten dragen. Hele dikke kabels waren het, super lelijk, vooral rond haar knieholtes. Ze heeft vanaf dr 20 nooit meer een korte broek aan gehad. Op haar 60 laten helpen dmv strippen en nu zijn de grootste weg.

Ook in onze familie is er aanleg, mn broer van 20 heeft ze ook al. En er zit trombose in de familie. Dus gewoon goed laten nakijken door een arts en evt. een aantal jaren in de gaten houden. Vandaag de dag hoef je er niet meer zo lang mee om te lopen als dat mijn moeder ooit deed. ...

Informeer eens in het ziekenhuis!
Gewoon een verwijsbrief aan je huisarts vragen voor een kliniek bij jou in de buurt.
ik heb ze ook en ben 26. heb er nog niks aan laten doen maar baal er wel behoorlijk van moet ik zeggen. in de zomer denk ik toch even na en bedenk ik me meestal als ik een rokje aan wil trekken. ik ben lerares dus zitten en lopen wisselen zich genoeg af, helaas is het toch erfelijk volgens mij, allebei mijn ouders hebben er last van
Ik heb de spataderen geërfd van mijn moeder. Ik heb ze ook al jaren, maar ik heb er nooit last van. Ze liggen niet echt "op" de huid, maar je ziet ze wel heel goed. Ik heb van mijn lies tot aan mijn enkels prachtige blauwe lijnen lopen En inderdaad, ik heb in de zomer nooit korte rokken of korte broeken aan (tenminste, niet in het openbaar). Nu vind ik mijn benen sowieso niet zo mooi en ik draag niet graag rokken, dus ik heb er niet zo'n last van.
Ik had er wel last van maar ook als ik er geen last van had gehad dan zou ik er wat aan hebben laten doen. Ik ben ook niet zo'n rokkendrager maar als het echt warm is wil ik ook weleens een korte broek of rok aan zonder die ontsierende blauwe aderen eronder. Ook ga ik weleens in bikini en vind ik het gewoon ronduit lelijk staan. Verder is inspuiten een relatief kleine ingreep die vergoed wordt door de verzekering.
ik heb idd ook van die lijnen. gelukkig nog geen bobbelige aderen. en net als mariska zegt, mijn benen zijn sowieso net echt om over naar huis te schrijven vind ik zelf, dus een broek ipv een rokje vind ik niet zo erg.

op vakantie heb ik er trouwens schijt aan. met 30+ graden en niemand die je kent hihi
Mijn moeder heeft ook bobbelige aderen. Ze is al in de zestig heeft vroeger een operatie gehad wat is mislukt. Als advied inderdaad: lange broeken dragen!

Ik kan er ontzettend van balen dat ik dit heb geërfd. Ik weet dat er ergere dingen zijn maar toe.. benen is wel een stuk vrouwelijkheid wat je graag wil laten zien (vooral in de zomer)

Binnenkort maar weer laseren!
mijn ma heeft echt van die kabels op dr benen.

bij mij zitten ze er, maar je ziet ze niet. ja een paar blauwe strepen, maar daar erger ik me niet aan.

doorspuiten heeft een oom van mij laten doen, maar je krijgt garantie tot de deur heeft de arts verteld. en idd, ze zitten er allemaal weer.

ik kan dr wel mee leven, heb er geen moeite mee. en als mijn benen pijn doen, leg ik ze op de tafel. het meest vervelende vind ik als je in de nacht door de pijn wakker word!
Hoi!

Wat een bekend verhaal. Ook ik ben 24 en heb sinds een half jaar last van mijn spataderen. Ik heb een staand beroep, overgewicht en bij ons is het ook erfelijk bepaald. Het zou bijna raar zijn als ik ze niet zou krijgen, haha. Ik heb ze op mijn bovenbenen, niet echt zichtbaar, en onder mijn enkels. Daar heb ik wel echt pijn aan. Ik loop op goede schoenen en loop 's avonds vaak op slippers, om ze wat rust te gunnen.

Ik heb intussen mijn doorverwijskaart voor de vaatchirurg. Die gaat er 17 juli naar kijken.

Heb jij er ook echt pijn aan?

Juul.
Hoi allemaal,

ik las dit en ik moest even reageren. Ikzelf heb helaas ook aanleg voor spataderen . Ik vind vooral de pijn en het vermoeide gevoel erg vervelend. Totdat ik spatadertherapie ontdekte! Sindsdien is de pijn die ik had verdwenen en die was echt erg! Het is een soort speciale beenmassage die eigenlijk best lekker aanvoelt. De aderen die je al hebt verdwijnen niet maar worden wel wat lichter, en ik heb sindsdien nauwelijks nieuwe erbij gekregen. O en ik had trouwens op mijn 16e al de eerste adertjes. Groeten van Inci
To Inci: wat voor beenmassage is dat precies? Is er informatie op internet te lezen want hier heb ik ook zeker wel belang bij!

tojulia2: ik heb ontzettend gevoelige onderbenen. Als ik per ongeluk een tikje krijg doet het al ZEER! vooral de enkels houden snel vocht vast met warm weer of als ik veel heb gestaan..
Hallo Snoepje,

Ik weet niet hoe ik een link moet maken maar kijk eens op www.spatadertherapie.com en dan kun je er daar meer over lezen en evt. therapeuten vlak bij jou vinden.

Veel succes!

Groetjes van Inci
o het wordt vanzelf een link, da's handig...
Hier ook spataderen, ben 29! Veel te jong om ontsierd te worden door die zooi

Heb ze gelukkig alleen nog maar op mn bovenbeen, en ze liggen er niet op, is gewoon als een mooi rivierengebied op een landkaart.

ben aan de stevige kant, en heb een staand beroep, zal natuurlijk de ideale "hoe kweek ik spataderen" situatie zijn, zucht...
Ja hoor hier ook al zo'n jonge 'vaatlijder'..;-) Heb al een keer trombose gehad (rechterbeen) en met name bij mijn enkels heb ik ook van die 'takjes'...Links heb ik ook al een spatader in spé zitten...heb er nog geen last van gelukkig.

Het zit bij ons in de familie..ik heb een stollingsafwijking. Zal tijdens eventuele zwangerschap ook steunkousen moeten dragen. Achja zolang ik er nog niet veel last van heb...tis lelijk maar goed, jammer de bammer!
Ik heb ze ook. Helaas.

Ze zijn bij mij gekomen toen ik zwanger raakte van de oudste en meteen 25 kilo aankwam. Ik ben nu 29.

Hierna overgewicht gehouden en ik werk in de zorg..

Ik heb er een paar in mijn knieholte en op mijn kuiten.

Ik heb het idee dat het hierbij blijft, ze zitten er al ruim 4 jaar.

In mijn knieholte doen ze soms pijn als ik lang heb gewerkt. Dan moet ik savonds echt even met mijn benen omhoog gaan liggen.
Hey snoepje, ik ben 28 en ben vorig jaar aan beide benen geopereerd vanwege mijn spataderen, beide vaten in mijn bovenbenen zijn gestript. Ik kreeg er een paar jaar geleden al last van (staand beroep en zit ook in de familie, mijn broer is er ook al aan geholpen) en tijdens mijn zwangerschap in 2006 werd het helemaal erg. Steunkousen verminderen de klachten, maar voorkomen niet dat je (meer) spataderen krijgt, is genetisch bepaald (de een heeft nou eenmaal zwakkere vaten dan de ander), vertelde de vaatchirurg mij destijds. Ik draag ze dus niet, vind het teveel gedoe voor weinig resultaat. Maar dat laseren lijkt mij ook wel wat, heb ook nog diverse kleine vaatjes, waar laat je dat doen en wordt dat ook vergoedt door je zorgverzekering?
Ik ben 26 en heb al sinds een jaar of 2 spataders op een knie. In het begin gingen ze nog wel weg als ik m'n knie even masseerde maar nu niet meer. Nu snapt mn moeder ook eindelijk waarom ik geen korte broeken en rokjes aan wil en het allemaal over de knie moet. Ik vind ze zo lelijk maar ik durf er nog niks aan te laten doen Ik kan namelijk niet tegen naalden en ik hoor dat als je er eenmaal iets aan laat doen dat ze dan sneller terug komen. Maarja als het erger word moet ik wel natuurlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven