NSB-studentenfeest afgelast

29-11-2013 21:01 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://nos.nl/artikel/580530-nsbstudent ... elast.html

NSB-studentenfeest afgelast

Een groep studenten in Groningen is van plan geweest om een NSB-feest te organiseren. De zaak kwam aan het licht toen een van de studenten veertig Jodensterren bestelde bij een bedrijf dat buttons maakt.

Een 20-jarige studente van de Rijksuniversiteit Groningen bestelde de buttons bij het bedrijf Classic Buttons. Volgens het Nieuw Israëlietisch Weekblad (NIW) schreef ze in haar e-mail dat "het een beetje ongebruikelijke button is. Maar ter verklaring: het is bedoeld voor een themafeest". Dat feest stond voor 16 november gepland.

Schaamte

De eigenaar van het bedrijf sloeg steil achterover. "Ik heb een Joodse vader en heb hem meteen gebeld. Dat studenten zoiets bedenken", zegt hij in het NIW.

De vader alarmeerde de politie. De speciale studentenagent die erop af werd gestuurd, kreeg te horen dat het feest al was afgelast.

"Ze realiseerden zich dat het NSB-thema niet zo grappig en ludiek was als op voorhand was gedacht. Ze schaamden zich er diep voor", zegt de Groningse politie.

Nog sneller bezopen

De studente die de buttons bestelde, zei tegen het NIW dat de studenten een verjaardagsfeest organiseerden met als thema Nog Sneller Bezopen. " Op een gegeven moment dacht iemand: hé, laten we wat sterren bestellen. Als student doe je weleens iets stoms".

Volgens het NIW plaatste de studente eerder een foto van Adolf Hitler op haar Facebookpagina met een grappig bedoelde tekst eronder.

Jaren 60

Het incident herinnert aan een schandaal rond een Amsterdamse studentenvereniging in de jaren zestig. Daar werden bij een ontgroening 200 feuten, eerstejaars leden, opgesloten in een afgesloten kamer. Daarin werd een varken losgelaten dat een laxeermiddel had gegeten. De studentenvereniging noemde dat 'Dachautje spelen'.

Het incident kwam naar buiten omdat een aantal studenten door gebrek aan zuurstof was flauwgevallen.

-----------------

Ik verbaas me er toch iedere keer weer over hoe dom sommige studenten wel niet zijn. Hoe kom je alleen al op het idee? Laat ze maar verplicht een schokkende documentaire over de tweede wereldoorlog zien. Maar ook dat zal niet overkomen.
Ik ook hoor, dat mensen het bedenken. Hoe kom je er op. Alleen al het lef hebben om daadwerkelijk van die sterren te bestellen. Of ja lef, gebrek aan enige vorm van intelligentie kan ook.
Voor mij zit het teleurstellende er juist in dat het om mensen gaat die intelligent genoeg zouden moeten zijn voor zo'n studie en dan met die intelligentie dit soort dingen bedenken en uitvoeren.

Gebruik die hersens dan voor iets goeds.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Misschien komt dat nog, misschien is het een faaase
Laten we het hopen, maar op het moment ziet het er ongunstig uit.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Dat komt door die prefrontale corteeeeex. Het excuus om je als een losgeslagen idioot te kunnen gedragen.
Mag je die dan ook met terugwerkende kracht gebruiken? Ben nu te oud, maar heb me op die leeftijd altijd keurig gedragen!

Kan ook komen omdat ik maar HBO deed, moest natuurlijk naar de uuuniiii
Ach, verenigingsstudenten blinken al decennia/eeuwen lang niet uit in goede smaak (zie dat verhaal over Dachautje spelen), en met de meesten komt het wel weer in orde .
Op zich snap ik in de verte de humor trouwens nog wel van het bedenken van zo'n raar feest, omdat het echt alle grenzen overschrijdt en humor heeft nou eenmaal te maken met grenzen. Maar dat je dan ook daadwerkelijk naar een winkel gaat om veertig jodensterren te bestellen snap ik niet. Hou je zieke humor voor jezelf en je gelijkgestemden en val er geen mensen mee lastig die er een ander gevoel voor humor op na houden of die je ermee zou kunnen kwetsen. Je hebt echt maar drie hersencellen nodig om te snappen dat dit een heel gevoelig onderwerp is.
Maar niet alle studenten in alle verenigingen grossieren in dergelijke wansmaak. Je moet toch een bepaald type zijn om je aangetrokken te voelen tot het soort vereniging wat dit soort zieke lolligheden bedenkt.
quote:Lughnasadh schreef op 30 november 2013 @ 20:17:

Maar niet alle studenten in alle verenigingen grossieren in dergelijke wansmaak. Je moet toch een bepaald type zijn om je aangetrokken te voelen tot het soort vereniging wat dit soort zieke lolligheden bedenkt.Daar heb jij weer gelijk in. Het is voor mij zelfs een reden geweest om helemaal niet in een vereniging te willen. Ik was wel eens mee geweest als introducée, en toen had ik er al genoeg van. Terwijl ik zelf toch ook niet geheel smetteloos ben op het gebied van zieke humor, en het een vrij gematigd dispuut was waar ik dan kwam.
quote:

zuz schreef op 30 november 2013 @ 17:10:

Maar NSB staat niet voor NSB van toen maar voor nog sneller bezopen. Leuk dus, verder vond ik het ook wel een leuk idee en niet raar. Bizar dat zo'n medewerker daar een drama van moet maken.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Eensch met Voldemort. Heb die schoen ook wel eens aangetrokken en hij pastte.
MrsStanleyWalker, ik doe effe met je mee..
Nou ja.. dat dus..
quote:Larissje schreef op 30 november 2013 @ 18:25:

Volgens mij probeert Dana een punt te maken.Inderdaad.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:hollebollegijs schreef op 30 november 2013 @ 16:49:

[...]

Hahaha ik lezen, hij is echt voor jou geschreven.

Zoek een posting van mij op waarin ik schrijf "De .......... enz."

Dan vind je er NUL of het moet die over het festival zijn als parodie op jouw stigmatisering.

Jij bent de persoon in deze draad die over een kam scheert, ik kan er niets anders van maken.

Heb je 'm écht gelezen? Dan ben ik toch wel verschrikkelijk benieuwd wat ik in moet vullen op jouw puntjes in "De ........... enz." Want ik heb serieus geen idee wat je bedoelt.

Even voor alle duidelijkheid: we hebben het dus over deze column, toch?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:hollebollegijs schreef op 30 november 2013 @ 18:41:

[...]

Dana is een vat vol vooroordelen, droevig maar waar.

Ik denk dat Dana heel hard aan zichzelf moet werken in plaats van

vingerwijzen naar forumgenoten.

Dana sterkte.Bedankt voor je bezorgdheid, hoor. Wat een fijn warm bad is het Vivaforum toch.
quote:ranny1989 schreef op 30 november 2013 @ 19:24:

[...]

ik lees en kijk veel over WO2. Laatst het boek gelezen: het meisje met de rode jas, nu bezig met volgens mij: Eva uit Berlijn. Kinderen die de oorlog overleeft hebben.Als ik ongevraagd een tip mag geven kijk deze documentaire eens:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1100828

De laatste zeven maanden van Anne Frank

"In deze documentaire worden vrouwen geïnterviewd die Anne Frank en haar familie hebben meegemaakt tijdens hun laatste maanden in gevangenschap. Sommigen waren zelfs aanwezig op het moment dat Anne stierf. Een indrukwekkende documentaire die het leed, de emotie en de pijn van de kampen op indringende wijze laat zien. Het verhaal van de geïnterviewde vrouwen gaat verder waar het dagboek van Anne eindigde."
quote:funkyfun schreef op zaterdag 30 november 2013 21:14 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="ranny1989 in "NSB-studentenfeest afgelast"" class="messagelink">ranny1989 schreef op 30 november 2013 @ 19:24</a>:</b>

[...]

ik lees en kijk veel over WO2. Laatst het boek gelezen: het meisje met de rode jas, nu bezig met volgens mij: Eva uit Berlijn. Kinderen die de oorlog overleeft hebben.</div></blockquote>Als ik ongevraagd een tip mag geven kijk deze documentaire eens:

<a href="http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1100828" class="link">http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1100828</a>

De laatste zeven maanden van Anne Frank

"In deze documentaire worden vrouwen geïnterviewd die Anne Frank en haar familie hebben meegemaakt tijdens hun laatste maanden in gevangenschap. Sommigen waren zelfs aanwezig op het moment dat Anne stierf. Een indrukwekkende documentaire die het leed, de emotie en de pijn van de kampen op indringende wijze laat zien. Het verhaal van de geïnterviewde vrouwen gaat verder waar het dagboek van Anne eindigde." Bedankt, deze ga ik vanavond zeker even kijken! Ik laat wel even weten als ik hem gezien heb!
quote:hollebollegijs schreef op 30 november 2013 @ 18:41:

[...]

Dana is een vat vol vooroordelen, droevig maar waar.

Ik denk dat Dana heel hard aan zichzelf moet werken in plaats van vingerwijzen naar forumgenoten.

Dana sterkte.En dat je nu precies doet wat je Dana verwijt.... Lastig zeker, zo'n balk in je oog?
quote:Dana schreef op 30 november 2013 @ 20:59:

[...]

Heb je 'm écht gelezen? Dan ben ik toch wel verschrikkelijk benieuwd wat ik in moet vullen op jouw puntjes in "De ........... enz." Want ik heb serieus geen idee wat je bedoelt.

Wat jij doet is het gedrag van van een deel van de bevolking invullen voor de rest van de bevolking.

Voorbeeld: "De Duitsers drinken allemaal grote pullen bier" want ik heb het zelf gezien op de oktoberfeesten.

Ja ik heb de column echt gelezen.

quote:waranaka schreef op 30 november 2013 @ 21:59:

[...]

En dat je nu precies doet wat je Dana verwijt.... Lastig zeker, zo'n balk in je oog? ja helemaal.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Lady-Voldemort schreef op 30 november 2013 @ 19:39:

[...]

Oh gelukkig, dan viel het dus allemaal reuze mee en dan zijn de mensen die in zo'kamp hebben gezeten gewoon een stelletje huilies .

Als de universiteiten tegenwoordig echt bevolkt werden door dergelijke oerdomme schreeuwlelijken zou de toekomst er somber uitzien. Maar gelukkig ben jij waarschijnlijk een uitzondering, of gewoon een trol van de heel vervelende soort.

Dat is ook echt wat ik zeg. Hij/zij overdrijft gewoonweg: er zijn redelijk wat overlevenden uit vernietigingskampen en is 't dus heel goed mogelijk dat de cliënt wel een overlevende was uit een vernietigingskamp. Ken de geschiedenis zou ik zeggen, ik ken zelfs twee namen van overlevenden door een grootschalige ontsnapping. En één daarvan is nog levend in Nederland, oud maar levend.

Wie is de trol Jij of ik? Je kunt 't namelijk niet op een correcte manier of: iemand een trol of dom noemen omdat iemand een andere mening heeft (de mening dat het niet beledigend was bedoeld maar voor de leuk en dat mensen het niet zo absurd serieus moeten nemen).
quote:shahla schreef op 30 november 2013 @ 19:47:

[...]

Ik geloof er ook niks van dat het zo niet bedoeld was.

Ik geloof dat het precies zo bedoeld was als is overgekomen.

Wow. Als je zulke vermoedens hebt, denk ik juist dat jij zo bent. Je projecteert imo gewoon, want anders had je niet de gedachte dat het wel zo bedoeld was. In het bericht staat zelfs dat de studenten zich achteraf doodschamen en het echt niet op die manier hebben bedoeld.
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 01:55:

[...]

Dat is ook echt wat ik zeg. Hij/zij overdrijft gewoonweg: er zijn redelijk wat overlevenden uit vernietigingskampen en is 't dus heel goed mogelijk dat de cliënt wel een overlevende was uit een vernietigingskamp. Ken de geschiedenis zou ik zeggen, ik ken zelfs twee namen van overlevenden door een grootschalige ontsnapping. En één daarvan is nog levend in Nederland, oud maar levend.

Wie is de trol Jij of ik? Je kunt 't namelijk niet op een correcte manier of: iemand een trol of dom noemen omdat iemand een andere mening heeft (de mening dat het niet beledigend was bedoeld maar voor de leuk en dat mensen het niet zo absurd serieus moeten nemen).

Wat hebben overlevenden van een concentratiekamp in hemelsnaam met dit topic te maken?

Het gaat hier om een smakeloze,misplaatste poging tot het organiseren van een feest, wat in de ogen van Dana als voorbeeld moet dienen van de verdorven geest van 'De Nederlander'.

Ik denk dat Dana best eens familie van Verene Shepherd zou kunnen zijn, mits gedrag een aanwijzing is van genetische verwantschap.
quote:oscarzetaacosta schreef op 01 december 2013 @ 02:37:

[...]

Wat hebben overlevenden van een concentratiekamp in hemelsnaam met dit topic te maken?

Het gaat hier om een smakeloze,misplaatste poging tot het organiseren van een feest, wat in de ogen van Dana als voorbeeld moet dienen van de verdorven geest van 'De Nederlander'.

Ik denk dat Dana best eens familie van Verene Shepherd zou kunnen zijn, mits gedrag een aanwijzing is van genetische verwantschap.

Waarom vraag je aan mij wat overlevenden uit een vernietigingskamp ermee te maken hebben? Ik quote iemand, dus het antwoord ligt sowieso niet bij mij.

Het gaat om een onschuldig iets, niet met gemene intenties. De posts van Dana lees ik niet, want na 1 post van haar zie ik al met wat voor type we te maken hebben.
quote:zuz schreef op 30 november 2013 @ 17:26:

Die het bewust hebben meegemaakt? Zijn allemaal al te oud voor woorden of dood.

En daarna

Ik citeer je maar even. Als je toch uit je nek leutert, doe het dan wel consequent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven