NSB-studentenfeest afgelast

29-11-2013 21:01 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://nos.nl/artikel/580530-nsbstudent ... elast.html

NSB-studentenfeest afgelast

Een groep studenten in Groningen is van plan geweest om een NSB-feest te organiseren. De zaak kwam aan het licht toen een van de studenten veertig Jodensterren bestelde bij een bedrijf dat buttons maakt.

Een 20-jarige studente van de Rijksuniversiteit Groningen bestelde de buttons bij het bedrijf Classic Buttons. Volgens het Nieuw Israëlietisch Weekblad (NIW) schreef ze in haar e-mail dat "het een beetje ongebruikelijke button is. Maar ter verklaring: het is bedoeld voor een themafeest". Dat feest stond voor 16 november gepland.

Schaamte

De eigenaar van het bedrijf sloeg steil achterover. "Ik heb een Joodse vader en heb hem meteen gebeld. Dat studenten zoiets bedenken", zegt hij in het NIW.

De vader alarmeerde de politie. De speciale studentenagent die erop af werd gestuurd, kreeg te horen dat het feest al was afgelast.

"Ze realiseerden zich dat het NSB-thema niet zo grappig en ludiek was als op voorhand was gedacht. Ze schaamden zich er diep voor", zegt de Groningse politie.

Nog sneller bezopen

De studente die de buttons bestelde, zei tegen het NIW dat de studenten een verjaardagsfeest organiseerden met als thema Nog Sneller Bezopen. " Op een gegeven moment dacht iemand: hé, laten we wat sterren bestellen. Als student doe je weleens iets stoms".

Volgens het NIW plaatste de studente eerder een foto van Adolf Hitler op haar Facebookpagina met een grappig bedoelde tekst eronder.

Jaren 60

Het incident herinnert aan een schandaal rond een Amsterdamse studentenvereniging in de jaren zestig. Daar werden bij een ontgroening 200 feuten, eerstejaars leden, opgesloten in een afgesloten kamer. Daarin werd een varken losgelaten dat een laxeermiddel had gegeten. De studentenvereniging noemde dat 'Dachautje spelen'.

Het incident kwam naar buiten omdat een aantal studenten door gebrek aan zuurstof was flauwgevallen.

-----------------

Ik verbaas me er toch iedere keer weer over hoe dom sommige studenten wel niet zijn. Hoe kom je alleen al op het idee? Laat ze maar verplicht een schokkende documentaire over de tweede wereldoorlog zien. Maar ook dat zal niet overkomen.
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 02:01:

[...]

Wow. Als je zulke vermoedens hebt, denk ik juist dat jij zo bent. Je projecteert imo gewoon, want anders had je niet de gedachte dat het wel zo bedoeld was. In het bericht staat zelfs dat de studenten zich achteraf doodschamen en het echt niet op die manier hebben bedoeld.

Tuurlijk joh.

Laten we even vergelijken hoe jij in dit topic gepost hebt en hoe ik in dit topic gepost hebt en laten we dan even concluderen wie hier de NSB-er is. Hint: Ik ben het niet.

Mijn conclusie dat het ónzin is dat het niet zo bedoeld is van die triestelingen is gewoon 'common sense'. Als het echt niet zo bedoeld was, hadden ze geen poging gewaagd dat thema te organiseren door ergens Jodensterren te willen bestellen, te liegen dat het feest niet doorging maar, newsflash, stiekem ging het toch door. Ik ben meestal de eerste die mensen nog het voordeel van de twijfel geeft, maar dit is een prima voorbeeld waar er gewoon géén voordeel te behalen valt.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Vinden "wij Hollanders" iets eens een keer racistisch is het weer niet goed.
Aan de holocaust zat wel degelijk een racistisch randje ja.
quote:Lughnasadh schreef op 01 december 2013 @ 09:31:

[...]

Ik citeer je maar even. Als je toch uit je nek leutert, doe het dan wel consequent.Waar leuter ik uit m'n nek dan? Het sluit toch precies op elkaar aan? De meeste zijn nu of dood of te oud voor woorden (in de 90/100 jaar). Klopt gewoon precies. Misschien vind jij dat jong, dat kan, maar ik vind het bijzonder oud.
quote:zuz, 5 minuten geleden

Waar leuter ik uit m'n nek dan? Het sluit toch precies op elkaar aan? De meeste zijn nu of dood of te oud voor woorden (in de 90/100 jaar). Klopt gewoon precies. Misschien vind jij dat jong, dat kan, maar ik vind het bijzonder oud.

Hoezo te oud voor woorden? Tellen ze niet mee mee omdat ze oud zijn? Is het dan bon ton dat een stelletje kutstudenten hen tot in het diepst van hun ziel kwetsen, want ze zijn toch te oud voor woorden? En als dat stelletje kutstudenten zich echt zo zou schamen zouden ze hun kutfeestje niet stiekem door hebben laten gaan.

Verder zijn de overlevenden niet allemaal negentig/honderd. Ik ken er een aantal persoonlijk van rond de tachtig en ze hebben het ondanks hun jonge leeftijd in de oorlog heel bewust meegemaakt en ondervinden hier nog steeds veel leed van. Maar blijkbaar telt in jouw ogen hun leed niet, toch te oud voor woorden.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Jemig, waar heb jij je hersencellen verzopen, in de corpsballenkroeg? Ik heb je toch geciteerd? Eerst beweer je dat het allemaal niet zo erg is, want die mensen die de oorlog meegemaakt hebben en er aanstoot aan kunnen nemen zijn toch al dood of zo dement als een deur en krijgen er niets van mee, en later schrijf je dat er nog "redelijk wat overlevenden" zijn van diezelfde oorlog.

En dat is geen contradictie?

En wat is in godsnaam "te oud voor woorden?" Als je 80 bent heb je de oorlog heel bewust meegemaakt hoor. Dan hoef je nog echt niet op sterven na dood te zijn.
Overigens zijn het niet de studenten zelf die dit in de media hebben geslingerd en waarschijnlijk werden er geen oorlogsslachtoffers uitgenodigd op het feest zelf. Waarschijnlijk wordt dit soort misselijke ongein wel vaker uitgevreten binnenskamers.
Zat in de kwaliteits-serie "Feuten" niet ook een fout-feestje waarin iemand als SS-er ging (of iets in die geest?).
quote:Murdoch schreef op 01 december 2013 @ 11:37:

Aan de holocaust zat wel degelijk een racistisch randje ja.
Ja Medunkt, de Kroonprins. Een paar jaar geleden was er ook een vereniging die een feestje aankondigde met een filmpje waarin Joseph Fritzl figureerde.
quote:Lughnasadh schreef op 01 december 2013 @ 13:11:

Jemig, waar heb jij je hersencellen verzopen, in de corpsballenkroeg? Ik heb je toch geciteerd? Eerst beweer je dat het allemaal niet zo erg is, want die mensen die de oorlog meegemaakt hebben en er aanstoot aan kunnen nemen zijn toch al dood of zo dement als een deur en krijgen er niets van mee, en later schrijf je dat er nog "redelijk wat overlevenden" zijn van diezelfde oorlog.

En dat is geen contradictie?

En wat is in godsnaam "te oud voor woorden?" Als je 80 bent heb je de oorlog heel bewust meegemaakt hoor. Dan hoef je nog echt niet op sterven na dood te zijn.

Je verdraait m'n woorden, ik heb niks over dementie/niks meekrijgen gezegd. De meeste mensen die de oorlog bewust hebben meegemaakt zijn of dood of erg oud. Iemand hier beweert dat er maar enkelingen zijn die een vernietigingskamp hebben overleefd, ik geef aan dat er meerdere ontsnappingen waren (en uit Sobibor bijv. een grootschalige met honderden overlevenden). Dat staat los van het feit of de overlevenden nu nog levend of dood zijn. Neem een Selma Wijnberg (iets van 90 jaar en dus oud), zij leeft nu nog steeds in Nederland. Ook een overlevende uit een vernietigingskamp.

Ik weet niet wát je precies probeert te zeggen, maar wat ik zeg is niet tegenstrijdig. Ken je geschiedenis gewoon. Het is inmiddels al een lange tijd geleden en de jeugd staat er niet zo erg meer bij stil. Er worden gewoon grappen over gemaakt, iedereen vindt dat oké en ik vind dat mensen het niet zo serieus moeten nemen.
Overlevenden van de opstand

Het aantal overlevenden van Sobibor is niet exact bekend. Algemeen wordt aangenomen dat het er minder dan vijftig zijn. Jules Schelvis komt in zijn boek Vernietigingskamp Sobibor tot 47, waaronder vijf mannen die op 27 juli 1943 uit het Waldkommando ontsnapten. De overige 42 zijn overlevenden van de opstand van 14 oktober 1943.

Het lijkt er niet op dat er honderden overlevenden waren.

(Of ik begrijp het verkeerd en wordt er bedoeld dat dit het aantal is wat nu nog leeft, maar logischer zou zijn dat het om het aantal gaat wat is ontsnapt én overleefde.)
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 13:32:

[...]

iedereen vindt dat okéGelul. Er zijn al meerderen in dit topic die het níet oké vinden.
Het is zelfs verboten.
quote:shahla schreef op 01 december 2013 @ 13:35:

Overlevenden van de opstand

Het aantal overlevenden van Sobibor is niet exact bekend. Algemeen wordt aangenomen dat het er minder dan vijftig zijn. Jules Schelvis komt in zijn boek Vernietigingskamp Sobibor tot 47, waaronder vijf mannen die op 27 juli 1943 uit het Waldkommando ontsnapten. De overige 42 zijn overlevenden van de opstand van 14 oktober 1943.

Het lijkt er niet op dat er honderden overlevenden waren.

(Of ik begrijp het verkeerd en wordt er bedoeld dat dit het aantal is wat nu nog leeft, maar logischer zou zijn dat het om het aantal gaat wat is ontsnapt én overleefde.)Ik weet niet wat je wil bereiken, maar er zijn zo'n 300 mensen ontsnapt bij dé ontsnapping uit Sobibor. Zo'n grote ontsnapping met zo'n belangrijk en (uiteraard) uniek verhaal, ik ben 19 jaar en ik weet het, waarom jij niet?
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 13:32:

[...]

Je verdraait m'n woorden, ik heb niks over dementie/niks meekrijgen gezegd. De meeste mensen die de oorlog bewust hebben meegemaakt zijn of dood of erg oud. Iemand hier beweert dat er maar enkelingen zijn die een vernietigingskamp hebben overleefd, ik geef aan dat er meerdere ontsnappingen waren (en uit Sobibor bijv. een grootschalige met honderden overlevenden). Dat staat los van het feit of de overlevenden nu nog levend of dood zijn. Neem een Selma Wijnberg (iets van 90 jaar en dus oud), zij leeft nu nog steeds in Nederland. Ook een overlevende uit een vernietigingskamp.

Ik weet niet wát je precies probeert te zeggen, maar wat ik zeg is niet tegenstrijdig. Ken je geschiedenis gewoon. Het is inmiddels al een lange tijd geleden en de jeugd staat er niet zo erg meer bij stil. Er worden gewoon grappen over gemaakt, iedereen vindt dat oké en ik vind dat mensen het niet zo serieus moeten nemen.

Nee hoor, ik heb je letterlijk geciteerd, dan valt er weinig te verdraaien.

Maar blaat jij lekker een stuk verder, als jij denkt dat jij hier de geschiedenisexpert bent.
quote:shahla schreef op 01 december 2013 @ 13:37:

[...]

Gelul. Er zijn al meerderen in dit topic die het níet oké vinden.Het gaat niet om jou, maar om de jeugd. En de jeugd is de toekomst. Die hele oorlog speelt gewoon niet zo'n grote rol en niet veel jongeren zijn er enorm bij betrokken. Jammer, maar zo gaat het.
Zuz, wat probeer jij te bereiken? Je gaat echt niemand hier overtuigen dat de holocaust wel meeviel hoor. En je gaat extreem off topic met je cijfertjes (waren de heren nazi's zelf ook dol op trouwens).
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 13:42:

[...]

Ik weet niet wat je wil bereiken, maar er zijn zo'n 300 mensen ontsnapt bij dé ontsnapping uit Sobibor. Zo'n grote ontsnapping met zo'n belangrijk en (uiteraard) uniek verhaal, ik ben 19 jaar en ik weet het, waarom jij niet?http://www.sobiborintervi ... erlevenden-van-de-opstand

Ik zou zeggen, lees even hier.

En jij dénkt het te weten, maar je weet het niet.

Er zijn géén honderden overlevenden.

Kun je de link soms niet leggen tussen honderden mensen die probéérden te ontsnappen, maar die de dood vonden?

Bovendien waren het geen 300 mensen, maar 365, volgens onderstaande link.

http://www.stichtingsobibor.nl/opstand-2/
quote:Lughnasadh schreef op 01 december 2013 @ 13:43:

[...]

Nee hoor, ik heb je letterlijk geciteerd, dan valt er weinig te verdraaien.

Maar blaat jij lekker een stuk verder, als jij denkt dat jij hier de geschiedenisexpert bent.

Dementerend? Welnee, je verdraait wel degelijk. Nu verdraai je weer door te zeggen dat ik mezelf een geschiedenisexpert vind terwijl ik bepaalde dingen gewoon weet en jullie blijkbaar niet.

Maar het is sowieso al te gek dat de meeste volwassenen het hier zonder schelden/beledigen niet af kunnen: ook jij niet.
quote:Murdoch schreef op 01 december 2013 @ 13:44:

Zuz, wat probeer jij te bereiken? Je gaat echt niemand hier overtuigen dat de holocaust wel meeviel hoor. En je gaat extreem off topic met je cijfertjes (waren de heren nazi's zelf ook dol op trouwens).Maar waar zeg ik dat de holocaust wel meeviel? Dit vind ik dan weer een beetje eng. Ook de laatste zin.
Je zegt dat men er overdreven mee omgaat en dat het niet meer zo leeft. Bovendien ben je nogal krampachtig bezig met het bewijzen dat er 'veel' overlevenden waren. Maar het is me inmiddels weer te binnen geschoten wie je bent en nu ben ik geneigd het door de vingers te zien. Sterkte.
(Hint: koekoek)
quote:shahla schreef op 01 december 2013 @ 13:47:

[...]

http://www.sobiborintervi ... erlevenden-van-de-opstand

Ik zou zeggen, lees even hier.

En jij dénkt het te weten, maar je weet het niet.

Er zijn géén honderden overlevenden.

Kun je de link soms niet leggen tussen honderden mensen die probéérden te ontsnappen, maar die de dood vonden?

Bovendien waren het geen 300 mensen, maar 365, volgens onderstaande link.

http://www.stichtingsobibor.nl/opstand-2/Ik zeg ook niet per definitie 300, ik zeg honderden en zo'n 300. Ik weet het niet exact, maar het zijn honderden. Goede bronnen, maar ik heb er een heel werkstuk over geschreven, allerlei feiten moeten opzoeken (het waren wel degelijk honderden personen) en interviews gehouden: ik weet het ook gewoon echt, ik heb mezelf er best lang in verdiept. Vandaar dat ik weet dat er nu nog overlevenden zijn uit vernietigingskampen.
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 13:48:

[...]

Dementerend? Welnee, je verdraait wel degelijk. Nu verdraai je weer door te zeggen dat ik mezelf een geschiedenisexpert vind terwijl ik bepaalde dingen gewoon weet en jullie blijkbaar niet.

Maar het is sowieso al te gek dat de meeste volwassenen het hier zonder schelden/beledigen niet af kunnen: ook jij niet.

Jij hebt er geen idee van wat ik weet of niet weet. Van niemand hier. En toch beweer je meer te weten.

En nogmaals, ik heb je geciteerd, aan een citaat valt niets te verdraaien en bovendien kun je je posts zelf teruglezen.

En beledigen, dat doe jij uiteraard geenszins met je posts.

Dat de betreffende mensen hier(waarschijnlijk) niet mee lezen of posten doet daar niets aan af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven