NSB-studentenfeest afgelast

29-11-2013 21:01 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://nos.nl/artikel/580530-nsbstudent ... elast.html

NSB-studentenfeest afgelast

Een groep studenten in Groningen is van plan geweest om een NSB-feest te organiseren. De zaak kwam aan het licht toen een van de studenten veertig Jodensterren bestelde bij een bedrijf dat buttons maakt.

Een 20-jarige studente van de Rijksuniversiteit Groningen bestelde de buttons bij het bedrijf Classic Buttons. Volgens het Nieuw Israëlietisch Weekblad (NIW) schreef ze in haar e-mail dat "het een beetje ongebruikelijke button is. Maar ter verklaring: het is bedoeld voor een themafeest". Dat feest stond voor 16 november gepland.

Schaamte

De eigenaar van het bedrijf sloeg steil achterover. "Ik heb een Joodse vader en heb hem meteen gebeld. Dat studenten zoiets bedenken", zegt hij in het NIW.

De vader alarmeerde de politie. De speciale studentenagent die erop af werd gestuurd, kreeg te horen dat het feest al was afgelast.

"Ze realiseerden zich dat het NSB-thema niet zo grappig en ludiek was als op voorhand was gedacht. Ze schaamden zich er diep voor", zegt de Groningse politie.

Nog sneller bezopen

De studente die de buttons bestelde, zei tegen het NIW dat de studenten een verjaardagsfeest organiseerden met als thema Nog Sneller Bezopen. " Op een gegeven moment dacht iemand: hé, laten we wat sterren bestellen. Als student doe je weleens iets stoms".

Volgens het NIW plaatste de studente eerder een foto van Adolf Hitler op haar Facebookpagina met een grappig bedoelde tekst eronder.

Jaren 60

Het incident herinnert aan een schandaal rond een Amsterdamse studentenvereniging in de jaren zestig. Daar werden bij een ontgroening 200 feuten, eerstejaars leden, opgesloten in een afgesloten kamer. Daarin werd een varken losgelaten dat een laxeermiddel had gegeten. De studentenvereniging noemde dat 'Dachautje spelen'.

Het incident kwam naar buiten omdat een aantal studenten door gebrek aan zuurstof was flauwgevallen.

-----------------

Ik verbaas me er toch iedere keer weer over hoe dom sommige studenten wel niet zijn. Hoe kom je alleen al op het idee? Laat ze maar verplicht een schokkende documentaire over de tweede wereldoorlog zien. Maar ook dat zal niet overkomen.
quote:Murdoch schreef op 01 december 2013 @ 13:53:

Je zegt dat men er overdreven mee omgaat en dat het niet meer zo leeft. Bovendien ben je nogal krampachtig bezig met het bewijzen dat er 'veel' overlevenden waren. Maar het is me inmiddels weer te binnen geschoten wie je bent en nu ben ik geneigd het door de vingers te zien. Sterkte.Het leeft ook simpelweg niet onder jongeren. Misschien wil je geloven van wel, maar dat is gewoon niet zo. Ik zeg niet dat er 'veel' overlevenden zijn (weer verdraaien), maar er zijn redelijk wat overlevenden. Ook een feit. En het zijn geen 'enkelingen'.
Het feit dat het niet leeft, hoeft nog niet te betekenen dat je er zo onrespectvol mee om hoeft te gaan.
De oorlog leeft niet onder jongeren? Onder domme jongeren niet nee, en kijk maar is naar 4 en 5 mei hoeveel jongeren er "niet" mee meeleven, hoe iemand hierop kan komen ongelofelijk.
quote:Lughnasadh schreef op 01 december 2013 @ 14:00:

Het feit dat het niet leeft, hoeft nog niet te betekenen dat je er zo onrespectvol mee om hoeft te gaan.

Dat krijg je als het niet leeft/je er geen 'feeling' mee hebt: je denkt minder na over mogelijke consequenties, denkt niet na over mogelijke slachtoffers.

Maar dan heb je nog de gekken die denken dat deze actie expres is gedaan om mensen te kwetsen, dat vind ik echt ziek bedacht.
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 14:05:

[...]

Dat krijg je als het niet leeft/je er geen 'feeling' mee hebt: je denkt minder na over mogelijke consequenties, denkt niet na over mogelijke slachtoffers.

Maar dan heb je nog de gekken die denken dat deze actie expres is gedaan om mensen te kwetsen, dat vind ik echt ziek bedacht.

Dat is blijkbaar in jouw(belevings)wereld zo. Dieptriest dat je niet eens de moeite wilt nemen om erover na te denken of je met een controversieel onderwerp als dit(en dat weet toch werkelijk waar echt elke idioot) niets kwetsends doet.

En bijzonder dat je mensen van ziekheid beticht en de werkelijke zieken zo lekker vergoelijkt.
Nee, dat is dus bij veel personen zo. Anders stond dit artikel hier nu niet, want dan had het nooit plaatsgevonden.
Ja, noem deze studenten maar ziek.

Ik ben weg hier.
Noem de mensen die dit veroordelen maar ziek.

En lach daar vooral hard om. Duidelijker kun je niet zijn.
quote:zuz, 5 minuten geleden

Ik ben weg hier. Ja, deze studenten zijn ziek in hun bolletje, ik begrijp niet waarom dit zo grappig is.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 14:13:

Ik ben weg hier. Eindelijk
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 13:54:

[...]

Goede bronnen, maar ik heb er een heel werkstuk over geschreven, allerlei feiten moeten opzoeken (het waren wel degelijk honderden personen) en interviews gehouden: ik weet het ook gewoon echt, ik heb mezelf er best lang in verdiept. Vandaar dat ik weet dat er nu nog overlevenden zijn uit vernietigingskampen.Dan heb je zeker je informatie bij neonazi's gehaald want anders zet je het bestellen van jodensterren niet zo makkelijk weg als 'het leeft niet meer bij jongeren'. Juist als je je er in verdiept hebt, moet de boodschap overkomen of je bent gewoon compleet gevoelloos.
Dit feestje is gewoon net zo gestoord als die debiel die een aantal jaren geleden zogenaamd een dansfeest Housewitz organiseerde. Zelfde argumenten: het was een grapje en hij wilde niemand kwetsen. Hij kreeg gelukkig nog wel een taakstraf.

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340 ... 79,00.html

Filmpje zal ook nog wel ergens te vinden zijn, maar dat ga ik hier niet promoten.
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 13:44:

[...]

Het gaat niet om jou, maar om de jeugd. En de jeugd is de toekomst. Die hele oorlog speelt gewoon niet zo'n grote rol en niet veel jongeren zijn er enorm bij betrokken. Jammer, maar zo gaat het.Mijn kinderen, die ook de toekomst zijn, weten dat je over de oorlog geen grapjes maakt. Mijn vader (geboren in 1930) heeft een flinke tik gekregen van de oorlog, dat heeft ook zijn uitwerking gehad in ons gezin. Mijn kinderen zijn 9-11 en 12 jaar en dit gaat over hun opa, dan is de oorlog toch iets minder lang geleden voor mij als voor jou denk ik.
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 13:54:

[...]

Ik zeg ook niet per definitie 300, ik zeg honderden en zo'n 300. Ik weet het niet exact, maar het zijn honderden. Goede bronnen, maar ik heb er een heel werkstuk over geschreven, allerlei feiten moeten opzoeken (het waren wel degelijk honderden personen) en interviews gehouden: ik weet het ook gewoon echt, ik heb mezelf er best lang in verdiept. Vandaar dat ik weet dat er nu nog overlevenden zijn uit vernietigingskampen.

Als je het allemaal zo goed wist, had je wel exact geweten hoe groot het aantal was dat geprobéérd heeft te ontsnappen. Vélen is het dus niet gelukt. Je kunt bij hoog en bij laag volhouden dat jij het allemaal beter weet, maar dat is gewoonweg niet waar.

Dat tonen alleen al die twee links aan en dan heb ik er ook nog maar een klein minuutje in gestoken met googlen.

En dan beweer jij dat je er heel veel tijd in hebt gestoken met onderzoek? Ik denk dat je uit je nek kletst.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
---op quote button ipv edit button gedrukt---
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 13:58:

[...]

Het leeft ook simpelweg niet onder jongeren. Misschien wil je geloven van wel, maar dat is gewoon niet zo. Ik zeg niet dat er 'veel' overlevenden zijn (weer verdraaien), maar er zijn redelijk wat overlevenden. Ook een feit. En het zijn geen 'enkelingen'.

Wat ben ik blij dat ik heel andere jongeren ontmoet, je weet wel die jongeren die hun gezonde verstand wel gebruiken.

Wat een ongelooflijke onzin krijg jij uit je toetsenbord gerammeld, en dat heet student te zijn
Laat ook maar.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:zuz schreef op 01 december 2013 @ 12:57:

[...]

Waar leuter ik uit m'n nek dan? Het sluit toch precies op elkaar aan? De meeste zijn nu of dood of te oud voor woorden (in de 90/100 jaar). Klopt gewoon precies. Misschien vind jij dat jong, dat kan, maar ik vind het bijzonder oud.

Ik heb een boel ooms en tantes van midden 70. Die waren ten tijden van de hongerwinter 7-10 jaar oud. Ze weten zoch nog goed te herinneren hoe dat was hoor. Uren lopen in de sneeuw op kapotte schoenen ( of klompen) voor een beetje eten, dagen honger hebben, de angst om mijn opa die in dienst was.

Of is iemand van 74 ook te oud voor woorden?
Nou nou, je zal toch Dana heten. Dat is hier haast nog erger dan racist genoemd worden, zo te lezen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
En jij bent?
Tja, dat zijn zo van die levensvragen...
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Dana schreef op 01 december 2013 @ 18:09:

Tja, dat zijn zo van die levensvragen...In elk geval de laatste dagen nogal de gebeten hond voor mensen als Oscarzetaacosta, Zuz en Hollebollegijs, kennelijk.
Je vraagt er zo ook wel een beetje om.
Jeetje zuz wat een onzin komt er uit je toetsenbord, ik hoop dat je de komende jaren nog veel bijleert over...

De oorlog (de tweede wereldoorlog in dit geval) speelt nog zeker bij mensen in Nederland. En niet alleen bij oude mensen (die jij ontzettend onbeschoft afserveert). Een oorlog stopt namelijk niet bij één generatie. Denk je dat een beschadigd mens makkelijk een kind kan opvoeden? En dat dat kind daar dan vervolgens ook geen last van heeft of de volgende generatie?

En ja alle oorlogen zijn erg, laten we daarom vooral niet vergeten wat we kunnen leren van oorlogen die zijn geweest! Niet weer in dezelfde valkuilen lopen.

Dan snapt toch elk weldenkend mens dat je geen NSBer gaat spelen. Toch!?
Zuz is nog volop aan het puberen. Toen ik 16 was zat ik ook graag 's nachts op kerkhoven te blowen en het is helemaal goed gekomen dat doe ik nu bijna nooit meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven