Werk & Studie alle pijlers

sollicitatie per mail

02-12-2013 10:14 16 berichten
Het is lang geleden dat ik gesolliciteerd heb. Ik wil een sollicitatie per mail gaan sturen.

Maar..... hoe komt dat het beste over?

Zet je de inhoud van je brief gelijk in de mail of stuur je een begeleidende mail met in de bijlage je brief en je cv?

En als ik mijn brief in de bijlage doe, wat ik eigenlijk van plan was,

moet ik dan ook helemaal een briefhoofd maken met het adres van de organisatie erbij of gelijk beginnen met de aanhef: Geachte heer.........

Dat lijkt me weer zo kaal overkomen.

Graag even wat tips.......
Alle reacties Link kopieren
Ik solliciteer vrijwel altijd over de mail.

Brief in bijlage

Bovenaan datum, dan 'betreft: sollicitatie...' En dan 'Geachte.....'

Gen idee of het zo 'hoort' ik doe het gewoon
Ik zet de brief en c.v. in de bijlage en in de mail slechts:

Geachte ...,

In de twee bijlages vind u mijn sollicitatie naar de functie van ..

Met vriendelijke groet,
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Precies zoals hierboven beschreven is!

Zo ben ik ook aan mijn huidige baan gekomen.
Ik vind de brief in de bijlage eigenlijk ouderwets worden.

Ik zet het gewoon in de mail met cv als bijlage.
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:Apatura schreef op 02 december 2013 @ 10:36:

Ik vind de brief in de bijlage eigenlijk ouderwets worden.

Ik zet het gewoon in de mail met cv als bijlage.Ben ik niet met je eens. Ik vind het juist erg ouderwets als de brief als mail staat. Mijn baas zei me dit ook, toen we het laatst over solliciteren hadden. Hij wil in de mail eigenlijk geen 'belangrijke' informatie hebben staan, maar dit gewoon in 2 bijlagen (cv en motivatiebrief), zodat hij dit netjes uit kan printen. Oja, in het onderwijsleven (daar werk ik) verwachten ze een motivatiebrief van maximaal 1 kantje en een cv van maximaal 2 kantjes. Dit om het allemaal leesbaar te houden.
Zorg ervoor trouwens dat je je brief en cv als pdf toevoegt. Zo voorkom je dat de lay-out verspringt o.i.d. als de ontvanger een net iets andere versie van word gebruikt.
Ik heb in het verleden voor beide opties gekozen. in bijlage heeft als voordeel dat ke de opmaak beter in de hand hebt. maar idd wel de standaardregels hanteren wat betreft briefindeling. dus eerst eigen adres, dan adres van bedrijf etc
quote:dapperedoda schreef op 02 december 2013 @ 11:03:

Ik heb in het verleden voor beide opties gekozen. in bijlage heeft als voordeel dat ke de opmaak beter in de hand hebt. maar idd wel de standaardregels hanteren wat betreft briefindeling. dus eerst eigen adres, dan adres van bedrijf etc

Ik solliciteer alleen nog maar online (kom nooit andere vacatures tegen) en stuur de brief en cv in de bijlage. Maar gebruik voor die brief nooit meer de oude conventies. Begin de brief gewoon met geachte.... Heb nog nooit gehoord dat iemand er over viel hoor. Integendeel ik krijg heel vaak complimenten over mijn brief en wordt vrij vaak uitgenodigd.

Dus briefhoofd in je brief (bijlage bij e-mail) hoeft niet maar kan wel. Net wat je zelf prettig vindt.
Eigenadres + adres bedrijf heb ik alleen in mn aller eerste sollicitaties gedaan (2005) daarna nooit meer. Zeker niet digitaal.
Ik stuur een mail en mijn CV en brief in de bijlage.

Ik gebruik ook geen hele briefformat voor mijn motivatiebrief als ik deze digitaal stuur. Ik las toevallig vorige week op intermediair dat ze dat dus WEL willen. Dat je motivatiebrief de ouderwetsche briefformat heeft. Maar vind dat zoiets geks..

Ik begin altijd met 'beste' en niet met 'geachte'. Ik vind 'geachte' te deftig. Helemaal voor het vakgebied waarin ik solliciteer.

In de begeleidende mail zet ik dat ik solliciteer en voor welke functie en dat mijn brief en CV in de bijlage zitten.
Als de motivatiebrief direct in de mail zit doe ik de adres-riedel er ook niet bij. Alleen wanneer ik de brief als bijlage doe. Ik geloof dat ik dat bij mijn huidige baan ook heb gedaan en het heeft gewerkt .

Als ik alles in de bijlage doe zet ik in de mail zoiets als: Geachte meneer.........., Graag verwijs ik u naar mijn sollicitatiebrief en CV in de bijlage. MVG, Dapperedoda
Ik wil mijn brief op 1 kantje hebben en niet een té klein lettertype. Als ik een briefhoofd ga hanteren dan heb ik 1/3 minder om mijn motivatie uit te zetten.

En als ik dan lees wat er allemaal in moet staan. Alles formuleren met voorbeelden uit de praktijk en link leggen naar de functie van de vacature, etc etc.

Ik vind het nogal wat. (Sorry, beetje moedeloos aan het worden van de sollicitaties die op niks uitlopen terwijl je moeite steekt in een brief)
Doda maak er aub geachte heer ipv geachte meneer van.
Ohja da's een goeie. Geloof dat ik dat ook wel gedaan zou hebben. Laatste brief was aan een mevrouw gericht. Voorlopig hoop ik van de markt te blijven!
Ok de meeste mensen doen de brief dus in de bijlage.

Dat kan ik wel doen, alleen..... mijn brief is nogal origineel/zeker niet standaard.

Dus dan vind ik het weer zo raar om in de mail best formeel te verwijzen naar mijn "opvallende" brief.

Het beste zou dan natuurlijk zijn om in de mail ook nog eens pakkend of origineel te zijn.........

Of ik zat te denken om de inhoud van de brief zowel in de mail als in een bijlage te doen. Dubbelop dus, voor het geval ze hem willen uitprinten. Maar dat kan ook weer klunzig overkomen.

Nog meer tips of ideeën?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven