Erwtensoep bewaren
donderdag 5 december 2013 om 13:24
Ik heb gisteren een grote pan erwtensoep gemaakt. Buiten gezet om af te koelen en vannacht heeft het in de schuur gestaan. Vanavond
zouden we het opeten maar ..... vanwege de storm kan ik oma niet ophalen voor de Sinterklaasavond en stellen we het uit tot morgen.
Kan ik die soep in de schuur laten staan tot morgenavond? Of toch maar overgieten in kleine bakjes en in de koelkast bewaren?
zouden we het opeten maar ..... vanwege de storm kan ik oma niet ophalen voor de Sinterklaasavond en stellen we het uit tot morgen.
Kan ik die soep in de schuur laten staan tot morgenavond? Of toch maar overgieten in kleine bakjes en in de koelkast bewaren?
donderdag 5 december 2013 om 13:34
donderdag 5 december 2013 om 14:28
Ik zou het risico niet lopen.
Bepaalde weersomstandigheden kunnen ook invloed hebben op eten.
Verdeel het in kleine portie's, en in de koelkast.
Morgen anders misschien zure soep.
Zonde van je tijd, werk en soep.
Bepaalde weersomstandigheden kunnen ook invloed hebben op eten.
Verdeel het in kleine portie's, en in de koelkast.
Morgen anders misschien zure soep.
Zonde van je tijd, werk en soep.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
donderdag 5 december 2013 om 15:05
donderdag 5 december 2013 om 15:07
Het probleem met dikke soep zoals erwtensoep is, dat het in de kern te warm blijft. Als je het af en toe goed hebt omgeroerd tijdens het afkoelen is er niets aan de hand. Doordat in de kern misschien toch al wat bacteriegroei is begonnen zou ik de soep naar binnen halen en hem in kleine porties in de koelkast doen of invriezen. Voor het eten opnieuw heel goed verwarmen. Is de soep inmiddels toch al bedorven dan ruik je dat meteen. Hoe vetter en zouter de soep, hoe minder snel hij bederft. Maar het blijft oppassen.
donderdag 5 december 2013 om 17:40
quote:Spijk-er schreef op 05 december 2013 @ 15:43:
Helemaal als oma oud is en misschien een broze gezondheid heeft zou ik even geen risico's nemen.Als oma oud is dan heeft ze, net als mijn moeder, nooit erwtensoep gegeten die in de koelkast heeft gestaan.
Helemaal als oma oud is en misschien een broze gezondheid heeft zou ik even geen risico's nemen.Als oma oud is dan heeft ze, net als mijn moeder, nooit erwtensoep gegeten die in de koelkast heeft gestaan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 5 december 2013 om 17:59
Soep die al 24 uur oud is zou ik niet gaan invriezen. Vandaag opeten en de rest weggooien.
Niet nog een dag bewaren.
Vaak wordt voedselvergiftiging veroorzaakt door de toxinen die de bacteriën maken. Daar helpt goed doorwarmen niet tegen.
Je voorkomt bacteriegroei door soep snel af te koelen, door de pan in de gootsteen te zetten in een bak met koud water. Regelmatig het water vervangen en dan de soep zo snel mogelijk in de koelkast of diepvries.
Niet nog een dag bewaren.
Vaak wordt voedselvergiftiging veroorzaakt door de toxinen die de bacteriën maken. Daar helpt goed doorwarmen niet tegen.
Je voorkomt bacteriegroei door soep snel af te koelen, door de pan in de gootsteen te zetten in een bak met koud water. Regelmatig het water vervangen en dan de soep zo snel mogelijk in de koelkast of diepvries.