Erwtensoep bewaren

05-12-2013 13:24 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren een grote pan erwtensoep gemaakt. Buiten gezet om af te koelen en vannacht heeft het in de schuur gestaan. Vanavond

zouden we het opeten maar ..... vanwege de storm kan ik oma niet ophalen voor de Sinterklaasavond en stellen we het uit tot morgen.

Kan ik die soep in de schuur laten staan tot morgenavond? Of toch maar overgieten in kleine bakjes en in de koelkast bewaren?
Soep van peulvruchten bederft vrij snel. Ik zou het in ieder geval in de koelkast bewaren. Liever nog invriezen.
Ik zou het invriezen als het in de vriezer past
Hoe 'warm' is het in jouw schuur?
eeuh in nederland is het geloof ik rond de 8 graden.(hoorde ik op de radio.

Een koelkast is gemiddeld 4 tot 6 graden.

Als het 's nachts vriest gaat het lukken, maar anders raad is het af.

Waar ik woon, in Bayeren, lukt het wel.
Denken dat het gaat lukken is het halve werk.
Ik zou hem rustig in de schuur laten staan. Eer je hem ingevroren hebt moet je weer gaan ontdooien
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
In de schuur is het net zo koud als buiten.

Invriezen hoeft niet als we het morgenavond op willen eten, Maar zou 8 graden te warm zijn?
Ik zou het risico niet lopen.

Bepaalde weersomstandigheden kunnen ook invloed hebben op eten.

Verdeel het in kleine portie's, en in de koelkast.

Morgen anders misschien zure soep.

Zonde van je tijd, werk en soep.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Kan prima, gisteren gemaakt en morgen eten. Lekker in de schuur laten staan. Maar ik ben dan ook heel makkelijk met dit soort zaken en nooit ziek.
Ik zou het risico niet nemen en in de koelkast doen.
Lekker in de schuur laten staan.

Dat doen wij nu ook met de pan met stoofvlees.
Been there, done that, got the T-shirt.
Is invriezen geen optie ? Weet niet of het kan met erwtesoep...
quote:nlies schreef op 05 december 2013 @ 13:37:

Ik zou hem rustig in de schuur laten staan. Eer je hem ingevroren hebt moet je weer gaan ontdooienEens. Een enkelsteens schuurtje is nu bijna net zo koud als de koelkast, en dat redt-ie best tot morgen.
Het probleem met dikke soep zoals erwtensoep is, dat het in de kern te warm blijft. Als je het af en toe goed hebt omgeroerd tijdens het afkoelen is er niets aan de hand. Doordat in de kern misschien toch al wat bacteriegroei is begonnen zou ik de soep naar binnen halen en hem in kleine porties in de koelkast doen of invriezen. Voor het eten opnieuw heel goed verwarmen. Is de soep inmiddels toch al bedorven dan ruik je dat meteen. Hoe vetter en zouter de soep, hoe minder snel hij bederft. Maar het blijft oppassen.
Helemaal als oma oud is en misschien een broze gezondheid heeft zou ik even geen risico's nemen.
Zeg maar Spijker.
quote:Spijk-er schreef op 05 december 2013 @ 15:43:

Helemaal als oma oud is en misschien een broze gezondheid heeft zou ik even geen risico's nemen.Als oma oud is dan heeft ze, net als mijn moeder, nooit erwtensoep gegeten die in de koelkast heeft gestaan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
denk dat temperatuur buiten/in de schuur bijna hetzelfde is als in de koelkast, rond 6 graden. Goed doorwarmen als je de soep morgen opzet... moet lukken (lekker erwtensoep )
Soep die al 24 uur oud is zou ik niet gaan invriezen. Vandaag opeten en de rest weggooien.

Niet nog een dag bewaren.

Vaak wordt voedselvergiftiging veroorzaakt door de toxinen die de bacteriën maken. Daar helpt goed doorwarmen niet tegen.

Je voorkomt bacteriegroei door soep snel af te koelen, door de pan in de gootsteen te zetten in een bak met koud water. Regelmatig het water vervangen en dan de soep zo snel mogelijk in de koelkast of diepvries.
Ewtem soep is juist lekker als t ff.gestaan heeft!
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven