Nelson Mandela overleden

05-12-2013 22:52 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nelson Mandela op 95-jarige leeftijd overleden

Oud-president van Zuid-Afrika Nelson Mandela is op 95-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de Zuid-Afrikaanse president Jacob Zuma zojuist bekendgemaakt in een televisietoespraak.

Mandela, die 8 juni in het ziekenhuis in Pretoria werd opgenomen met een longontsteking, kampte al maanden met terugkerende problemen aan zijn luchtwegen.

De toestand van Mandela werd steeds beschreven als kritiek, maar stabiel. Bij zijn ziekenhuisopname in juni werd er al ernstig rekening mee gehouden dat hij zou sterven. Hij hield het onverwachts echter langer vol. In september werd hij zelfs ontslagen uit het ziekenhuis, omdat hij volgens zijn artsen thuis op hetzelfde niveau intensieve zorg kon krijgen.

SYMBOOL VAN VREEDZAAM VERZET TEGEN APARTHEID

Mandela, de anti-apartheidsstrijder die een wereldwijd symbool van vrede en heldendom werd, raakte tijdens zijn studie geïnteresseerd in anti-koloniale politiek. Hij sloot zich aan bij het Afrikaanse Nationaal Congres (ANC), een politieke groepering die werd opgericht om de belangen van de zwarte bevolking te behartigen. Hij richtte de jeugdafdeling op en toen de regering in 1948 begon met het invoeren van de apartheid, kreeg hij al snel allerlei vooraanstaande functies binnen het ANC.

Zijn activiteiten leidden tot zijn veroordeling in 1964, vanwege sabotage en de poging de regering omver te werpen. Zevenentwintig jaar zat Mandela vast in erbarmelijke omstandigheden. Eerst op Robbeneiland, toen in Kaapstad, ten slotte nabij Paarl. Een krachtige internationale lobby zorgde ervoor dat hij in 1990 werd bevrijd.

Vier jaar later werd hij president van Zuid-Afrika, tot 1999. Mandela was de eerste zwarte president én de eerste president die tijdens representatieve, eerlijke verkiezingen gekozen werd. Na zijn presidentschap verscheen hij nog geregeld in het openbaar, veelal met bekende mensen: wereldleiders, popsterren, koningen en koninginnen. Totdat zijn fragiele toestand dat een paar jaar terug niet meer toestond.
Wel natuurlijk 95 geworden, maar vind het wel erg.
Mooie leeftijd! RIP
Inderdaad. Hij is een van de meest geliefde en beroemdste politici die de wereld gekend heeft. Hij heeft samen met F.W. de Klerk samengewerkt aan het einde van de apartheid en een rechtvaardig Zuid-Afrika ongeacht de huidskleur.

Hij hoort in het rijtje thuis van de politici die een grote ommezwaai hebben veroorzaakt: F.W. de Klerk, N. Mandela en M. Gorbatsjov.
World of Warcraft: Legion
Het is wel een moment om bij stil te staan, maar erg vind ik het niet. Hij is 95 jaar geworden waarvan de laatste maanden al geen leven meer had. Het is goed zo.

Nu maar hopen dat zijn familie zich kan gedragen.
Tjonge jonge, mocht hij eindelijk gaan?
Tja, het zat er aan te komen....kan ook wel als je de leeftijd van 95 hebt behaald. Toch raakt het me, hij betekent zo veel in de moderne geschiedenis. Hij heeft zijn idealen altijd vastgehouden. Niets dan respect voor hem, moge hij, in vrede, verder leven in een mooi en kleurrijk hiernamaals......
Tekenis: Inderdaad, hij heeft ontzettend lang geleden, en heeft een mooie leeftijd behaald, maar toch vind ik het erg triest omdat het zo'n mooi mens was.
Och... jeetje.

Fijn dat je het even hier plaatst.

Wat een leeftijd heeft die man bereikt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Vind het een mooie man.. Vind het ook een mooie leeftijd..
Mooie man
De laatste maanden moeten zwaar voor hem geweest zijn.

Wat een krachtige man.
quote:Weekend schreef op 05 december 2013 @ 22:59:

vind ik het erg triest .Ik weet het niet, ik ken de man niet. Gezien zijn leeftijd bestaat de kans dat hij er best klaar mee was.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zag hem als het icoon van de vrijheid. Ik zie de man nog over die brug langzaam dichterbij komen. Ademloos zat ik te kijken.
Ik las het ja, op whatsapp, FB, twitter, NOS melding en nu hier.

RIP
Een mooi mens is heen gegaan!

95 jaar een prachtige leeftijd,maar ook zeer verdient als je daar 23 jaar van vast hebt gezeten .
quote:Weekend schreef op 05 december 2013 @ 22:59:

Tekenis: Inderdaad, hij heeft ontzettend lang geleden, en heeft een mooie leeftijd behaald, maar toch vind ik het erg triest omdat het zo'n mooi mens was.

Juist omdat het zo'n mooi mens was, vind ik het mooi dat hij nou 'heen' is. Je kunt zo'n leven wel eeuwig rekken, en als hij nog in goede gezondheid was dan ook graag, maar op is op.

Het was goed dat hij er was

Hij heeft goede dingen gedaan

Hij zal altijd herinnerd blijven

maar het is goed dat hij is gegaan

denk ik
Later is nu
@Enn: hij zou er vast en zeker ontzettend klaar mee zijn geweest, maar toen ik het las, raakte het me.
Ja dat hoop ik ook voor hem.
@ikje86: haha ja ik ook Telegraaf app, fb, nu.nl app en ga maar door.
R.I.P.
Ik zag t ook net op tv. Wat een mooie leeftijd heeft die man bereikt en hij heeft veel goeds gedaan
Ik ben er toch wel een beetje sip door…een groot verlies voor de wereld
Eens met Dreamer. Het is wel weer een afsluiting van een tijdperk.
quote:matroesjka_ schreef op 05 december 2013 @ 23:05:

Ik ben er toch wel een beetje sip door…een groot verlies voor de wereld Absoluut.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven