Welk parfum?
maandag 9 december 2013 om 19:21
Ja alweer iemand die het niet weet.
Ik wil graag nieuwe parfum kopen maar weet niet welke. Hij moet geschikt zijn voor elke dag / op het werk (onderwijs) dus niet al te overheersend, zoet etc.
Mijn probleem: mijn absolute favoriet is opium!
En dat kan ik mijn studenten natuurlijk niet aandoen. Verder vind ik L van Lolita Lempicka best lekker (maar te indringend voor dagelijks gebruik) en droeg ik vroeger vaak Musk van Alyssa Ashley.
Op het moment draag ik White Musk van de Body Shop.
Wel allemaal een beetje zwaardere geuren.
Morgen wil ik een paar gaan ruiken, op de lijst staan Noa van Cacherel en de originele Lolita Lempicka.
Heeft iemand tips voor een geurtje dat ik lekker zou kunnen vinden?
Ik wil graag nieuwe parfum kopen maar weet niet welke. Hij moet geschikt zijn voor elke dag / op het werk (onderwijs) dus niet al te overheersend, zoet etc.
Mijn probleem: mijn absolute favoriet is opium!
En dat kan ik mijn studenten natuurlijk niet aandoen. Verder vind ik L van Lolita Lempicka best lekker (maar te indringend voor dagelijks gebruik) en droeg ik vroeger vaak Musk van Alyssa Ashley.
Op het moment draag ik White Musk van de Body Shop.
Wel allemaal een beetje zwaardere geuren.
Morgen wil ik een paar gaan ruiken, op de lijst staan Noa van Cacherel en de originele Lolita Lempicka.
Heeft iemand tips voor een geurtje dat ik lekker zou kunnen vinden?
maandag 9 december 2013 om 19:26
7 duidelijke families:
1.De Citrus-achtigen: deze parfums hebben allemaal de geur van een citrusvrucht als duidelijkste ingrediënt.
2.De Floralen: deze parfums lijken wel een boeket bloemen als je ze opdoet.
3.De Oriëntalen: alles wat je aan exotische oorden doet denken, hoort in deze categorie thuis.
4.De Hout-achtigen: deze parfums ruiken naar vers gekapte blokken voor de open haard, of naar net geschuurde meubelen in écht, vol hout.
5.De Chypre-achtigen: deze parfums zou je omschrijven als ‘houterige’ geuren, maar ze zijn minder zwaar dan de hout-achtigen. Vaak zit er bergamot of patchouli in.
6.De Fougère-achtigen: deze parfums lijken op een boswandeling: je herkent natte bladeren, varens, mos en coumarine (iets wat naar hooi ruikt).
7.De Leer-achtigen: heel dierlijke geuren, vaak gebruikt voor mannelijke parfums.
De bekendste parfums
Deze 7 categorieën zijn natuurlijk wel fijn om te kennen, maar wat heb je eraan als je ze niet kan thuisbrengen? Yunomi zet voor jou de bekendste parfums even op een rijtje en vertelt je bij welke familie ze (zouden kunnen) thuishoren.
•De bekendste is natuurlijk N°5 van Chanel: een floraal parfum. De ‘hartnoten', de kern van het parfum, zijn Jasmijn en roos. Ook J'adore van Dior en Eau d'Issey van Issey Miake zijn bekende florale parfums.
•Opium van Yves Saint Laurent is dan weer Orientaals: naast hout ruik je in de ‘grondtonen' ook amber, muskus en patchouli.
•Op zoek naar een Citrus-achtige? Aqua di Gió voor mannen en CK one van Calvin Klein voor vrouwen.
•Een bekende Fougère-achtige is Angel van Thierry Mugler (chocolade en coumarin).
•Een leer-achtige topper van dit moment is One Million voor mannen van Paco Rabane. Wat in de buurt komt van een leer-achtig parfum voor vrouwen, is Lolita Lempicka met zijn muskus - al is er ook veel voor te zeggen om het parfum in te delen bij de Oriëntalen door zijn vanille en anijszaad.
Conclusie?
Het helpt om te weten dat parfums in families worden opgedeeld om ze beter te kunnen klasseren. Helaas zijn er ondertussen nog een aantal andere indelingen en onderverdelingen opgedoken (een bekende is ‘oceaan', waar de geweldige Eau d'Issey ook onder valt). Bovendien blijft het indelen van geuren iets persoonlijks, en kan het dus goed zijn dat jij het niet eens bent met hoe de parfums hierboven zijn geklasseerd. Dat is geen probleem! Alles wat je moet weten als je naar de parfumzaak gaat, is welke geur je zelf lekker vindt. Dan vraag je aan de verkoopster wat ze ‘in dezelfde familie' heeft - en ze zal je gegarandeerd verder kunnen helpen!
1.De Citrus-achtigen: deze parfums hebben allemaal de geur van een citrusvrucht als duidelijkste ingrediënt.
2.De Floralen: deze parfums lijken wel een boeket bloemen als je ze opdoet.
3.De Oriëntalen: alles wat je aan exotische oorden doet denken, hoort in deze categorie thuis.
4.De Hout-achtigen: deze parfums ruiken naar vers gekapte blokken voor de open haard, of naar net geschuurde meubelen in écht, vol hout.
5.De Chypre-achtigen: deze parfums zou je omschrijven als ‘houterige’ geuren, maar ze zijn minder zwaar dan de hout-achtigen. Vaak zit er bergamot of patchouli in.
6.De Fougère-achtigen: deze parfums lijken op een boswandeling: je herkent natte bladeren, varens, mos en coumarine (iets wat naar hooi ruikt).
7.De Leer-achtigen: heel dierlijke geuren, vaak gebruikt voor mannelijke parfums.
De bekendste parfums
Deze 7 categorieën zijn natuurlijk wel fijn om te kennen, maar wat heb je eraan als je ze niet kan thuisbrengen? Yunomi zet voor jou de bekendste parfums even op een rijtje en vertelt je bij welke familie ze (zouden kunnen) thuishoren.
•De bekendste is natuurlijk N°5 van Chanel: een floraal parfum. De ‘hartnoten', de kern van het parfum, zijn Jasmijn en roos. Ook J'adore van Dior en Eau d'Issey van Issey Miake zijn bekende florale parfums.
•Opium van Yves Saint Laurent is dan weer Orientaals: naast hout ruik je in de ‘grondtonen' ook amber, muskus en patchouli.
•Op zoek naar een Citrus-achtige? Aqua di Gió voor mannen en CK one van Calvin Klein voor vrouwen.
•Een bekende Fougère-achtige is Angel van Thierry Mugler (chocolade en coumarin).
•Een leer-achtige topper van dit moment is One Million voor mannen van Paco Rabane. Wat in de buurt komt van een leer-achtig parfum voor vrouwen, is Lolita Lempicka met zijn muskus - al is er ook veel voor te zeggen om het parfum in te delen bij de Oriëntalen door zijn vanille en anijszaad.
Conclusie?
Het helpt om te weten dat parfums in families worden opgedeeld om ze beter te kunnen klasseren. Helaas zijn er ondertussen nog een aantal andere indelingen en onderverdelingen opgedoken (een bekende is ‘oceaan', waar de geweldige Eau d'Issey ook onder valt). Bovendien blijft het indelen van geuren iets persoonlijks, en kan het dus goed zijn dat jij het niet eens bent met hoe de parfums hierboven zijn geklasseerd. Dat is geen probleem! Alles wat je moet weten als je naar de parfumzaak gaat, is welke geur je zelf lekker vindt. Dan vraag je aan de verkoopster wat ze ‘in dezelfde familie' heeft - en ze zal je gegarandeerd verder kunnen helpen!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 9 december 2013 om 19:27
http://www.fragrantica.nl/geurfamilies/ ... idige.html
maandag 9 december 2013 om 19:29
Oriëntaalse geuren met hun warm, zoet en kruidig aroma zijn misschien het beste medicijn tegen de winterdepressie. Overdreven zwoel en verleidelijk, temperamentvol en hartverwarmend, exotisch en droomverwekkend. De veel voorkomende componenten van de oriëntaalse geuren zijn de zoete vanille, exotische harsen, warme kruiden, zware bloemengeuren, zachte houtnoten en sensuele dierlijke aspecten. Ze worden in evenwicht gebracht met de lichte en frisse noten van citrus, bloemen en fruit.
Er zijn verschillende manieren hoe de oriëntaalse geuren kunnen worden ingedeeld binnen de parfumerie. De classificatie van de Franse Vereniging van de Parfumeurs (SPF), bijvoorbeeld, verbindt de oriëntaalse geuren met het “amberakkoord”. Het is een warm zoet akkoord bestaande uit vanille, patchouli, labdanum (zonneroosje hars) en dierlijke noten. Het zijn, dus, amberparfums. Het amberakkoord kan op verschillende manieren worden geaccentueerd door de toevoeging van hout, bloemen, kruiden en citrusnoten. Dat bepaalt de zes basistypes van de oriëntaalse parfums volgens de SPF classificatie.
F – Ambergeuren of oriëntaalse geuren.
F1 – Zoete amber of oriëntaals (ambré doux):
Dat zijn de klassieke ambergeuern of oriëntaalse parfums gebaseerd om een amberakkoord. Zacht, zoet en warm met een duidelijk aanwezige aura.
Ambre Antique, Coty, 1905
Emeraude, Coty, 1921
Shalimar, Guerlain, 1925
Tabu, Dana, 1931
Chantilly, Houbigant, 1941
Vanilla Musk, Coty, 1994
Cristobal, Balenciaga, 1998
F2 – Bloemig kruidig oriëntaals (ambré fleuri épicé):
Een samenwerking tussen amberakkoord, kruiden en bloemen. Kruidige bloemen zoals anjer vormen vaak het hart van parfums uit deze categorie. Ook zware zoete zwoele bloemen zoals oranjebloesem of tuberoos worden vaak gebruikt in het hart van deze geuren.
L’Origan, Coty, 1905
Après L’Ondée, Guerlain, 1906
L’Heure Bleue, Guerlain, 1912
Soir de Paris, Bourjois, 1928
Vol de Nuit, Guerlain, 1933
Bal à Versaillers, Jean Desperez, 1962
Oscar de la Renta, 1977
Vanderbilt, Gloria Vanderbilt, 1982
Poison, Christian Dior, 1985
Panthère, Cartier, 1987
Senso, Ungaro, 1987
Byzance, Rochas, 1987
Red Door, Elizabeht Arden, 1989
Parfum Sacré, Caron, 1990
Spellbound, Estée Lauder, 1991
Organza, Givenchy, 1996
Just Me, Montana, 1997,
Délires d’Automne, Yves Rocher, 1997
Boudoir, Vivienne Westwood, 1998
F3 – Citrus oriëntaals (ambré hespéridé):
Bij deze geuren wordt een uitgesproken citrusakkoord gezet tegen het amberakkoord met een bloemig karakter. Dat zijn vooral de mannengeuren met een oosters karakter.
Mouchoir de Monsieur, Guerlain, 1904
Habit Rouge, Guerlain, 1965
Cardin pour Monsieur, Pierre Cardin, 1972
KL Homme, Karl Lagerfeld, 1986
Land, Lacoste, 1991
Sculpture, Nikos, 1994
Baby Blue Jeans, Gianni Versace, 1995
F4 – Bloemig houtig oriëntaals (ambré fleuri boisé):
Het amberakkoord binnen deze groep krijgt een houtig karakter met een uitgesproken bloemige topnoot. Patchouli en sandelhout zijn het meest gebruikte houtnoten binnen de orientaalse parfums.
Nuit de Noël, Caron, 1922
Habanita, Molinard, 1924
Bois des Iles, Chanel, 1926
Schocking, Schiaparelli, 1937
Chamade, Guerlain, 1969
Magie Noire, Lancôme, 1978
Lagerfeld, Karl Lagerfeld, 1978
Must du Soir, Cartier, 1981
Nocturnes, Caron, 1981
Parfum Hermès, Hermès, 1984
Salvador Dali, 1984
Ysatis, Givenchy, 1984
Dans la Nuit, Worth, 1985
Obsession, Calvin Klein, 1985
Obsession for men, Calvin Klein, 1988
Venise, Yves Rocher, 1986
Bijan, 1987
Passion, Elizabeth Tailor, 1987
Passion for men, Elizabeth Tailor, 1989
Roma, Laura Biagiotti,1988
Joop!, 1989
Homme, Joop!, 1989
Samsara, Guerlain, 1989
Ungaro, 1990
Casmir, Chopard, 1991
Dune, Christian Dior, 1991
Krazy, Krizia, 1991
White Diamonds, Elizabeth Tailor, 1991
Angel, Thierry Mugler, 1992
Guess, Revlon, 1992
Maroussia, Zaitsev, 1992
Tuscany para Donna, Tuscany, 1992
Venezia, Laura Biagiotti, 1992
Jean-Paul Gaultier, 1993
Tocade, Rochas, 1994
Cantate, Yves Rocher, 1994
Poème, Lancôme, 1995
Shafali, Yves Rocher, 1995
Allure, Chanel, 1996
Rose d’Ispahan, Yves Rocher, 1996
A Men, Thierry Mugler, 1996
Black Pearls, Elizabeth Taylor, 1996
Rykiel, Sonia Rykiel, 1997
By Dolce & Gabbana Woman, 1997
Lalique pour homme, 1997
Lolita Lempicka, 1997
Hypnotic Poison, Christian Dior, 1998
F5 – Bloemig halforiëntaals of zogenaamd floriëntal (semi-ambré fleuri):
Deze geuren zijn opgebouwd op het balans tussen de bloemenakkoord en amber en bestaan vaak uit de volgende facetten: bloemig, fris, kruidig en amberachtig.
Youth Dew, Estée Lauder, 1952
Private Collection, Estée Lauder, 1973
J’ai Osé, Guy Laroche, 1977
Opium, Yves Saint Laurent, 1977
Cinnabar, Estée Lauder, 1978
Dioressence, Christian Dior, 1979
KL, Karl Lagerfeld, 1982
Coco, Chanel, 1984
Gem, Van Cleef & Arpels, 1987
Ma Liberté, Jean Patou, 1987
Boucheron, 1988
Sublime, Jean Patou, 1992
Van Cleef, Van Cleef & Arpels, 1993
Byzantine, Rochas, 1995
Le Mâle, Jean Paul Gaultier, 1995
F6 – Bloemig fruitig oriëntaals (ambré fruité):
Dat zijn vaak florientals met een uitgesproken fruitige noot van appel, peer, abrikoos, framboos, aardbei, pruim etc.
Hanae Mori, 1995
Burberrys of London, Woman, 1995
Jungle Eléphant, Kenzo, 1996
Magic, Cèline, 1996
Escada Collection, Escada, 1997
Mirabi, Chopard, 1998
Alchimie, Rochas, 1998
Er zijn verschillende manieren hoe de oriëntaalse geuren kunnen worden ingedeeld binnen de parfumerie. De classificatie van de Franse Vereniging van de Parfumeurs (SPF), bijvoorbeeld, verbindt de oriëntaalse geuren met het “amberakkoord”. Het is een warm zoet akkoord bestaande uit vanille, patchouli, labdanum (zonneroosje hars) en dierlijke noten. Het zijn, dus, amberparfums. Het amberakkoord kan op verschillende manieren worden geaccentueerd door de toevoeging van hout, bloemen, kruiden en citrusnoten. Dat bepaalt de zes basistypes van de oriëntaalse parfums volgens de SPF classificatie.
F – Ambergeuren of oriëntaalse geuren.
F1 – Zoete amber of oriëntaals (ambré doux):
Dat zijn de klassieke ambergeuern of oriëntaalse parfums gebaseerd om een amberakkoord. Zacht, zoet en warm met een duidelijk aanwezige aura.
Ambre Antique, Coty, 1905
Emeraude, Coty, 1921
Shalimar, Guerlain, 1925
Tabu, Dana, 1931
Chantilly, Houbigant, 1941
Vanilla Musk, Coty, 1994
Cristobal, Balenciaga, 1998
F2 – Bloemig kruidig oriëntaals (ambré fleuri épicé):
Een samenwerking tussen amberakkoord, kruiden en bloemen. Kruidige bloemen zoals anjer vormen vaak het hart van parfums uit deze categorie. Ook zware zoete zwoele bloemen zoals oranjebloesem of tuberoos worden vaak gebruikt in het hart van deze geuren.
L’Origan, Coty, 1905
Après L’Ondée, Guerlain, 1906
L’Heure Bleue, Guerlain, 1912
Soir de Paris, Bourjois, 1928
Vol de Nuit, Guerlain, 1933
Bal à Versaillers, Jean Desperez, 1962
Oscar de la Renta, 1977
Vanderbilt, Gloria Vanderbilt, 1982
Poison, Christian Dior, 1985
Panthère, Cartier, 1987
Senso, Ungaro, 1987
Byzance, Rochas, 1987
Red Door, Elizabeht Arden, 1989
Parfum Sacré, Caron, 1990
Spellbound, Estée Lauder, 1991
Organza, Givenchy, 1996
Just Me, Montana, 1997,
Délires d’Automne, Yves Rocher, 1997
Boudoir, Vivienne Westwood, 1998
F3 – Citrus oriëntaals (ambré hespéridé):
Bij deze geuren wordt een uitgesproken citrusakkoord gezet tegen het amberakkoord met een bloemig karakter. Dat zijn vooral de mannengeuren met een oosters karakter.
Mouchoir de Monsieur, Guerlain, 1904
Habit Rouge, Guerlain, 1965
Cardin pour Monsieur, Pierre Cardin, 1972
KL Homme, Karl Lagerfeld, 1986
Land, Lacoste, 1991
Sculpture, Nikos, 1994
Baby Blue Jeans, Gianni Versace, 1995
F4 – Bloemig houtig oriëntaals (ambré fleuri boisé):
Het amberakkoord binnen deze groep krijgt een houtig karakter met een uitgesproken bloemige topnoot. Patchouli en sandelhout zijn het meest gebruikte houtnoten binnen de orientaalse parfums.
Nuit de Noël, Caron, 1922
Habanita, Molinard, 1924
Bois des Iles, Chanel, 1926
Schocking, Schiaparelli, 1937
Chamade, Guerlain, 1969
Magie Noire, Lancôme, 1978
Lagerfeld, Karl Lagerfeld, 1978
Must du Soir, Cartier, 1981
Nocturnes, Caron, 1981
Parfum Hermès, Hermès, 1984
Salvador Dali, 1984
Ysatis, Givenchy, 1984
Dans la Nuit, Worth, 1985
Obsession, Calvin Klein, 1985
Obsession for men, Calvin Klein, 1988
Venise, Yves Rocher, 1986
Bijan, 1987
Passion, Elizabeth Tailor, 1987
Passion for men, Elizabeth Tailor, 1989
Roma, Laura Biagiotti,1988
Joop!, 1989
Homme, Joop!, 1989
Samsara, Guerlain, 1989
Ungaro, 1990
Casmir, Chopard, 1991
Dune, Christian Dior, 1991
Krazy, Krizia, 1991
White Diamonds, Elizabeth Tailor, 1991
Angel, Thierry Mugler, 1992
Guess, Revlon, 1992
Maroussia, Zaitsev, 1992
Tuscany para Donna, Tuscany, 1992
Venezia, Laura Biagiotti, 1992
Jean-Paul Gaultier, 1993
Tocade, Rochas, 1994
Cantate, Yves Rocher, 1994
Poème, Lancôme, 1995
Shafali, Yves Rocher, 1995
Allure, Chanel, 1996
Rose d’Ispahan, Yves Rocher, 1996
A Men, Thierry Mugler, 1996
Black Pearls, Elizabeth Taylor, 1996
Rykiel, Sonia Rykiel, 1997
By Dolce & Gabbana Woman, 1997
Lalique pour homme, 1997
Lolita Lempicka, 1997
Hypnotic Poison, Christian Dior, 1998
F5 – Bloemig halforiëntaals of zogenaamd floriëntal (semi-ambré fleuri):
Deze geuren zijn opgebouwd op het balans tussen de bloemenakkoord en amber en bestaan vaak uit de volgende facetten: bloemig, fris, kruidig en amberachtig.
Youth Dew, Estée Lauder, 1952
Private Collection, Estée Lauder, 1973
J’ai Osé, Guy Laroche, 1977
Opium, Yves Saint Laurent, 1977
Cinnabar, Estée Lauder, 1978
Dioressence, Christian Dior, 1979
KL, Karl Lagerfeld, 1982
Coco, Chanel, 1984
Gem, Van Cleef & Arpels, 1987
Ma Liberté, Jean Patou, 1987
Boucheron, 1988
Sublime, Jean Patou, 1992
Van Cleef, Van Cleef & Arpels, 1993
Byzantine, Rochas, 1995
Le Mâle, Jean Paul Gaultier, 1995
F6 – Bloemig fruitig oriëntaals (ambré fruité):
Dat zijn vaak florientals met een uitgesproken fruitige noot van appel, peer, abrikoos, framboos, aardbei, pruim etc.
Hanae Mori, 1995
Burberrys of London, Woman, 1995
Jungle Eléphant, Kenzo, 1996
Magic, Cèline, 1996
Escada Collection, Escada, 1997
Mirabi, Chopard, 1998
Alchimie, Rochas, 1998
maandag 9 december 2013 om 19:51
maandag 9 december 2013 om 19:57
maandag 9 december 2013 om 20:40
quote:dutchsuzanne schreef op 09 december 2013 @ 20:15:
Overigens vind ik de Opium die nu verkocht wordt iets andes dsn die van de jaren tachtig. De geur is een paar jaar geleden geherformuleerd. Net als Ysatis vsn Givenchy..
Dat vind ik bv ook jammer van Eau de Lancome, is ook heel anders dan "vroeger".
Dank voor de uitgebreide info over parfumsoorten BGB.
Overigens vind ik de Opium die nu verkocht wordt iets andes dsn die van de jaren tachtig. De geur is een paar jaar geleden geherformuleerd. Net als Ysatis vsn Givenchy..
Dat vind ik bv ook jammer van Eau de Lancome, is ook heel anders dan "vroeger".
Dank voor de uitgebreide info over parfumsoorten BGB.