Gebruikt mijn kind drugs?

10-12-2013 06:55 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben er niet zeker van dat mijn kind drugs gebruikt en heb nooit iets aan hem gemerkt, maar ik heb hier gelezen dat 60% van de jongeren drugs gebruikt. Er staan wel tips op om het te controleren, maar draaf ik dan niet een beetje door?

Groetjes,

Cornel
Als je nooit iets hebt gemerkt wel ja.
Serieus??

Heb je reden om te denken dat hij drugs gebruikt?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Nee, ik heb geen echte reden, want het is me nooit opgevallen.

Wel gaat hij vaker naar 'feestjes' en festivals. Het schijnt dat het daar vaak gebruikt word.
Je drijft over.

60% van de jeugd zal vast wel eens een joint opsteken, dat maakt ze nog geen junkies hoor... Dat heet experimenteren.

Je kan je kind altijd voorlichten he? Als je je zorgen maakt.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Misschien een keer een gesprek aangaan?
Die 60% slaat niet op een joint, dat zijn er vast nog meer, maar op xtc. Als je kind naar festivals gaat, is de kans nog groter. Het gaat wel om 'een keer gebruikt hebben' niet om regelmatig gebruik.

Vraag is of het erg is,dat er geëxperimenteerd wordt. En je houdt t toch niet tegen.

Maar vraag er gewoon eens naar, voor je sherlock holmes gaat spelen.
.
quote:impala schreef op 10 december 2013 @ 07:20:

Die 60% slaat niet op een joint, dat zijn er vast nog meer, maar op xtc. Als je kind naar festivals gaat, is de kans nog groter. Het gaat wel om 'een keer gebruikt hebben' niet om regelmatig gebruik.

Vraag is of het erg is,dat er geëxperimenteerd wordt. En je houdt t toch niet tegen.

Maar vraag er gewoon eens naar, voor je sherlock holmes gaat spelen.Dat vraag ik me echt af, het internet staat vol met allerlei cijfers, variërend van 3% van de 18-jarigen (harddrugs, waaronder XTC valt) tot het angst aanjagende blogje dat Cornel aanhaalt met 60%...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Dat 'blogje' haalt een recent onderzoek van het Trimbos Instituut aan.

http://www.trimbos.nl/nie ... ecstasy-door-partygangers

Frequente bezoekers van party's en clubs drinken bijna allemaal alcohol tijdens een stapavond, roken stevig en één op de drie heeft de afgelopen maand ecstasy gebruikt. Dit brengt risico’s met zich mee, zowel voor de uitgaander als de omgeving. Zo rijdt een kwart van deze groep weleens onder invloed van drank en/of drugs en was één op de vier in het afgelopen jaar weleens betrokken bij een vechtpartij.

Dat blijkt uit 'Het grote uitgaansonderzoek 2013. Uitgaanspatronen, middelengebruik en risicogedrag onder uitgaande jongeren en jongvolwassenen'.

Het onderzoek werd uitgevoerd via een websurvey, waaraan ruim 3000 uitgaanders tussen de 15 en 35 jaar deelnamen, in het bijzonder frequente party- en clubbezoekers met een voorkeur voor techno en hardhouse.

===

Die laatste zin, dat maakt nogal wat uit natuurlijk. Iederéén weet toch dat er op housepartys enorm veel gebruikt wordt?
.
En dit zegt het artikel waarnaar verwezen word:

"Van de jongeren tussen 20 en 24 jaar die regelmatig naar party's en clubs gaan, gebruikte 60 procent het afgelopen jaar ten minste één keer xtc. Dit blijkt uit 'Het grote uitgaansonderzoek 2013' van het Trimbos Instituut. "

Het gaat dus over volwassenen (want tussen de 20 en 24) die regelmatig gaan feesten en daarvan is het percentage probleemgebruikers dus níet vastgesteld. Dit blogje jaagt dus onnodig angst aan...
Hier staat het hele rapport, voor de geinteresseerden:

http://www.trimbos.nl/~/m ... ek%202013%20digitaal.ashx

Lijkt me idd wel nuttig om het even helemaal te lezen, voor men in de paniek schiet.

Maar als je kind idd vaak naar party's gaat, pas thuiskomst als het alweer licht is en de dag erop 'naar de klote is', dan zou ik er wel van uitgaan dat er drugs gebruikt wordt ja.
.
quote:impala schreef op 10 december 2013 @ 07:42:

Maar als je kind idd vaak naar party's gaat, pas thuiskomst als het alweer licht is en de dag erop 'naar de klote is', dan zou ik er wel van uitgaan dat er drugs gebruikt wordt ja.Ik zou er niet vanuit gaan, maar ik zou er wel rekening mee houden dat dat zou kunnen? Hoe oud is je kind TO? Waarom zou je het hem niet eens vragen?
Ik lees nu dat ze de respondenten onder meer verzameld hebben via Partyflock. Tja, dan verbaast dat cijfer me helemaal niks.
.
Hier nog wat meer cijfers.
quote:impala schreef op 10 december 2013 @ 07:42:

Hier staat het hele rapport, voor de geinteresseerden:

http://www.trimbos.nl/~/m ... ek%202013%20digitaal.ashx

Lijkt me idd wel nuttig om het even helemaal te lezen, voor men in de paniek schiet.

Maar als je kind idd vaak naar party's gaat, pas thuiskomst als het alweer licht is en de dag erop 'naar de klote is', dan zou ik er wel van uitgaan dat er drugs gebruikt wordt ja.Nou.... vroegah, in de prehistorie, ging ik ook vaak naar party's (geen house overigens), kwam thuis toen het alweer licht werd en was de dag erop flink 'naar de klote', maar ik gebruikte geen harddrugs als XTC hoor.
quote:Hasse88 schreef op 10 december 2013 @ 07:49:

[...]

Nou.... vroegah, in de prehistorie, ging ik ook vaak naar party's (geen house overigens), kwam thuis toen het alweer licht werd en was de dag erop flink 'naar de klote', maar ik gebruikte geen harddrugs als XTC hoor.Ga nu eens naar zo'n party en kijk hoeveel nuchtere mensen je kan vinden.
Representativiteit

3.335 respondenten vormen de steekproef en zijn te karakteriseren als: ‘Uitgaande jongeren en jongvolwassenen (15-35 jaar) die in het afgelopen jaar minimaal één keer een party, festival, club of discotheek hebben bezocht’.

Het is goed om te belichten dat deze jongeren en jongvolwassenen niet representatief zijn voor alle Nederlanderse jongeren tussen de 15 en 35 jaar.

Het gaat in dit onderzoek om jongeren en jongvolwassenen die voornamelijk autochtoon zijn, waarvan het merendeel man is en waarvan het grootste deel tussen de 20 en 24 jaar oud is (zie hoofdstuk 3). In hoeverre deze groep ook de grootste groep uitgaanders in Nederland vormt, is niet duidelijk. Echter, man zijn en tussen de 20 en 24 jaar oud

zijn, zijn belangrijke voorspellers voor het gebruik van alcohol en drugs.

Mannen en jongeren in deze leeftijdscategorie gebruiken vaker middelen dan vrouwen en jongeren uit andere leeftijdsgroepen.

Niet alleen qua sociaal demografische kenmerken is deze steekproef niet te vergelijken met alle uitgaande Nederlandse jongeren en jongvolwassenen, maar ook qua uitgaansgedrag vertoont deze steekproef verschillen met de totale groep van

Nederlandse uitgaande jongeren en jongvolwassenen. Het gaat in dit onderzoek om

uitgaanders die in het afgelopen jaar minimaal één keer een party, festival, club of

discotheek hebben bezocht. Daarvan gaat ongeveer de helft eens per maand of vaker

naar een party/festival (zie paragraaf 4.1). Uitgaanders die in het afgelopen jaar

alleen naar de kroeg of op andersoortige feesten (schuurfeesten, verjaardagen, etc.)

zijn geweest maken dus geen deel uit van de steekproef. Dit gegeven is van belang

voor de schattingen van de prevalenties. Dit onderzoek laat immers zien dat jongeren

die in het afgelopen jaar nooit een party/festival hebben bezocht, veel minder vaak

drugs gebruiken dan jongeren die in het afgelopen jaar wel eens een party/festival

hebben bezocht. Tevens gaat frequenter party-/festivalbezoek gepaard met hogere

prevalenties van drugsgebruik.

In dit onderzoek is het grootste deel van de steekproef

autochtoon en heeft een voorkeur voor dancemuziek (techno/hardhouse, zie

paragraaf 4.5). Deze muziekstroming gaat gepaard met hogere prevalenties van

middelengebruik (zie paragraaf 5.3). Bij de interpretatie van de resultaten uit dit

onderzoek en bij de typering van ‘de uitgaander’ dient men bovenstaande kenmerken

van de steekproef daarom voor ogen te houden
.
Mijn moeder was er overigens ook bang voor, dat haar kinderen drugs zouden gaan gebruiken in het uitgaansleven. Ook toen werden ouders al 'bang gemaakt'. En ja, ik had vrienden die meer gebruikten dan een paar glazen alcohol of een joint. Dat is iets van alle tijden. Groepsdruk en experimenteren is niets nieuws. Het enige dat je als ouder kan doen is je kind open en eerlijk voorlichten over de gevaren van (overmatig) drugs- en alcoholgebruik.
quote:Frizz schreef op 10 december 2013 @ 07:51:

[...]

Ga nu eens naar zo'n party en kijk hoeveel nuchtere mensen je kan vinden.

Uit de cijfers:

Van de party-gangers heeft 9% nog nooit xtc gebruikt en doet 80 % dat eens per week of vaker.
.
60% van de hoeveel ondervraagden? Totaal niet representatief dus.

Maargoed... gebruik zelf eens wat of google eens op feesten zodat je ziet hoe mensen eruit zien als ze drugs op hebben?

Let op bewegende kaken, de ogen, schiftigheid, etc.
quote:bokvansteen schreef op 10 december 2013 @ 08:47:

60% van de hoeveel ondervraagden? Totaal niet representatief dus.

Ik snap jouw DUS niet. Ik denk dat jij het begrip representativiteit niet begrijpt, als je een verband legt met 60%.

Het onderzoek is representatief voor de groep die beschreven wordt. Niet voor de gemiddelde Nederlandse jongere, maar dat staat er ook in.

Maargoed... gebruik zelf eens wat of google eens op feesten zodat je ziet hoe mensen eruit zien als ze drugs op hebben?

Let op bewegende kaken, de ogen, schiftigheid, etc.
.
Nou Impala, ga ervan uit dat op een feest als Defqon.1 al min. 50.000 jongeren komen, dus wat stelt dan 60% van deze kleine groep voor.

"Jouw kind doet het waarschijnlijk ook", ja vast wel, wordt op deze feesten toch zo goed als gedoogd.
Je snapt het begrip dus niet. Het gaat erom of de steekproef groot genoeg is (en dat is-ie) en of die representatief is voor de hele populatie waarover de uitspraken worden gedaan.

Dat ze de respondenten geworven hebben via Partyflock, daar kun je wel vraagtekens bij zetten mbt de representativiteit. Op Partyflock zitten volgens mij bovengemiddeld veel drugsgebruikers.
.
Ik vind het aantal ondervraagden nogal weinig, maar ik denk (of eigenlijk weet ik wel zeker) dat ook 60% van alle jongeren minimaal xtc of snuif nemen met een goed feestje. Zelf val ik ook in deze categorie, maar vanwege angst van de mogelijke gevolgen doe ik het niet. Ik wil niet eindigen als de 1 op de 5 die schuimbekkend op de grond eindigd aan het einde van de avond.

Het is aan de verstandige jongere zelf te bepalen, het te nemen ja of nee. Leer je kind wat de gevolgen kunnen zijn.
Het aantal ondervraagden was meer 3000.

Dat is veel voor een enquete en méér dan genoeg om representatief te zijn. Welk percentage drugsgebruikers er vervolgens uitkomt doet er niet toe, al was het nul geweest dan was het nog representatief.

Misschien moet je eens een lesje statistiek nemen voor je iets zegt over representaviteit.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven