Gezondheid alle pijlers

Struma?

14-12-2013 20:13 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft ineens een hele dikke bult bij zijn keel, zo'n 5/6 cm groot. Ik ben geen dokter maar aangezien ik zelf vaak een lymfeproblemen heb voelt dit zeker niet als een lymfeklier. Het zit ter hoogte van de schildklier. Vandaar dat ik aan struma denk. Hij voelt zich niet fit momenteel. Klachten lijken op griep: buikloop, keelpijn, koortsig, lamme benen. De bult is ineens gegroeid.

Iemand die dit bekend voorkomt?

We zullen uiteraard met de ha contact opnemen maar aangezien het weekend is, zullen we dat na het weekend doen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
In ieder geval bellen met de HAP om het voor te leggen.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, maar als hij er erg last van heeft even de HAP bellen. Grote kans dat het toch een lymfeklier is.
Hap bellen! Kan ook abces oid zijn en daar moet je nooit te lang mee wachten...
Ik heb struma, in lichte mate, maar dit lijkt er niet op. Het komt niet ineens.
verba volant, scripta manent.
Ik zou maar even bellen met de HAP.

Niemand hier kan er een zinnig antwoord op geven en de bult is plots ontstaan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Kan een nodus zijn, heb ik ook gehad en ontstond ook in vrij korte tijd (ff googlen). Voor mijn gevoel zat die er toen "opeens". Die klachten zouden daar dan zeker wel vandaan kunnen komen.

Bij mannen komen schildklieraandoeningen veel minder voor, maar het komt voor. Schildklier zit vrij laag, he, links en rechts van de luchtpijp, net boven je bot (sleutelbeen). Kan me niet herinneren dat ik er pijn aan had (is al meer dan 10 jaar geleden).. Heeft hij pijn? opvallend veranderde (sneller of trager dan anders) hartslag misschien? Temperatuur gemeten? Koorts? Een nodus is gevuld met weefsel, soort (meestal goedaardige) wildgroei. Dat kan je schildklierfuncties van slag brengen (hyper of hypo klachten, of zelfs beide).

Het kan ook een cyste zijn, dat kan in een paar dagen groeien (vochtgevuld, al dan niet ontstoken), dat kan nogal pijnlijk opzwellen, en dan zouden die klachten (grieperig en koortsig) misschien wijzen op een ontsteking.

(Ik ken 2 mannen die dit hadden, google bijv op laterale halscyste) maar zat bij hun meer naar boven, richting oor. Maar er zijn dacht ik meer gebieden in die buurt (niet de zijkant), dus dat kan heel waarschijnlijk zijn.

Lymfeklieren zitten redelijk dicht bij de oren, dacht ik, echt opzij in de hals.. die zwellen geloof ik oa op bij verkoudheid/ griep of ontsteking ergens, (ben geen arts, alleen eigen ervaring, maar dus niet met lymfeklieren)ik weet het niet precies).

Tja, ik weet niet hoe snel het gegroeid is en nu groeit, met zoiets is het heel vervelend en zelfs eng gevoel als het weekend is en je kan pas maandag naar je huisarts. Alleen al omdat jullie je zorgen maken wat het zou kunnen zijn, en het gewoon geen fijne plek is, je niet weet hoe snel dat doorzet enzo, zou ik het heel normaal vinden om naar een dokterspost te gaan.

Of bel even naar de HP.. (mijn ervaring is dat als zolang je nog kan ademen en slikken je niet "mag" komen, als je eerst belt, dus misschien kan je er dan beter gewoon naartoe gaan)..

Afhankelijk van wat ze vermoeden (ahv de locatie waar het zit) en de ernst van de last die je man heeft, zullen ze misschien een echo maken of scan om te zien wat er aan de hand is.. ik denk niet dat dat 's nachts of in het weekend nog gebeurt, maar nogmaals, dat hangt af van de ernst vd plek en last.

Kan ook dat ze een punctie doen (maar dat doet een huisarts niet zelf, ook daarvoor ga je eerst naar radiologie (echo) omdat ze natuurlijk moeten zien wat er zit en waar. Ik vond dat vervelend, maar niet pijnlijk. Bij ontsteking zullen ze waarschijnlijk ook antibiotica voorschrijven.

Maak je niet teveel zorgen, het zijn vervelende plekken, zo dicht bij je hoofd, maar hoeft niets ernstigs te zijn. Voor je gemoedsrust is het toch fijn als een arts er iig dit weekend alvast naar gekeken en aan gevoeld heeft, icm andere symptomen. Met dit soort dingen kan je beter te snel naar een arts hollen, dan afwachten, maar dat is mijn mening..

Sterkte!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
quote:MarianneDavids schreef op 14 december 2013 @ 21:20:

Ik heb struma, in lichte mate, maar dit lijkt er niet op. Het komt niet ineens.Nee, daarom twijfel ik ook.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
De bult is nu ook aan de buitenkant zichtbaar en moeite met slikken. Ik vind dit niet iets om daarvoor de weekenddienst te bellen.
quote:suzyqfive schreef op zondag 15 december 2013 11:47 De bult is nu ook aan de buitenkant zichtbaar en moeite met slikken. Ik vind dit niet iets om daarvoor de weekenddienst te bellen.Nee ik ook niet... Dela straks wellicht.. Maar hap, neuhh
quote:suzyqfive schreef op 15 december 2013 @ 11:47:

De bult is nu ook aan de buitenkant zichtbaar en moeite met slikken. Ik vind dit niet iets om daarvoor de weekenddienst te bellen.Moeite met slikken is wel iets om de hap voor te bellen!
quote:suzyqfive schreef op 15 december 2013 @ 11:47:

De bult is nu ook aan de buitenkant zichtbaar en moeite met slikken. Ik vind dit niet iets om daarvoor de weekenddienst te bellen.

Dan doe je het niet.

Waarom dan wel hier vragen? Succes morgen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Zou het toch maar doen hoor. Heb ooit een abces gehad in mijn keel, en daar waren ze maar net op tijd bij terwijl het ook niet zo ernstig leek. Als dat ding knapt, of voor je luchtweg gaat zitten ben je domweg te laat...
Maar lees je ook als je om advies vraagt hier?

Het lijkt me dat iedereen zegt: wel de HAP raadplegen. Niet op eigen houtje besluiten of het ernstig genoeg is daarvoor, daar zijn zij nou juist voor.. Zeker als slikken moeilijk gaat.

Laat je ook even weten hoe het afgelopen is?

Succes!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Je kunt niet beoordelen of het iets ernstigs is. Wat doe je als het nog erger wordt waardoor hij dreigt te stikken?
verba volant, scripta manent.
Hoe is het nu met je man?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven