Geld & Recht alle pijlers

Ingewikkelde huizenkoop

16-12-2013 16:27 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben een leuk huis gezien. Of eigenlijk hebben we het al gekocht, nog wel onder voorbehoud van financiering. Maar nu staan we voor het dilemma: hoe gaan we het op papier allemaal regelen?

Mijn vriend werkt, ik studeer. De hypotheek is dus van hem. Ik kan nu nog niet echt voldoende meebetalen, maar ik verwacht dat dat de komende jaren uiteraard wel mogelijk gaat worden.

Moeten we het huis e.d. alvast op beide namen zetten voor de toekomst? We verwachten het niet, maar je weet maar nooit. Stel dat de relatie voorbij is, dan vind ik het erg oneerlijk dat ik aanspraak kan maken op een half huis waar ik geen cent aan heb uitgegeven.

Moeten we dan maar het huis eerst op zijn naam zetten en tegen de tijd dat ik mee ga betalen pas mijn naam toevoegen? Maar wat doe je dan, na hoe lang? En de achterstand die ik op de betalingen van mijn vriend heb, neem je dat nog mee of verwaarloos je dat.. En is dat niet ontzettend zonde van het geld ivm overdrachtsbelasting?

Of is het het handigst dat we het gewoon op zijn naam laten staan, en dat ik dus ook niet meebetaal en gratis woon
Ik zou het op zijn naam zetten, hem de aflossing laten betalen, en jij wel meebetalen aan de rente. Dan is het zijn huis, maar deel jij wel mee in de verbruikskosten zeg maar.

Edit: dan moet hij ook alle investeringen betalen trouwens, om geen gedoe te krijgen.
Als je mede-eigenaar wordt zul je ook de hypotheek op twee namen moeten nemen. Als jij geen inkomen hebt maar wel een (studie)schuld, zou het zomaar kunnen dat je met z'n tweeen minder kunt lenen dan hij alleen. Besluit je het huis en de hypotheek alleen op zijn naam te zetten, dan is het het eerlijkst als jij de helft van de netto hypotheekrente betaalt en hij de rest van de rente en de aflossing ( als jullie fiscaal partner zijn).

De betaalde rente is immers voor hem ook geld dat verdwijnt waar ie niets van terugziet.

een goede hypotheekadviseur kan e.e.a voor je berekenen.

Zou jij toch geld in het huis gaan steken kun je dit bij een notaris laten vastleggen en afspraken maken over verdeling bij uitelkaar gaan. Misschien het verstandigst om eens met een notaris te gaan praten ook over samenlevingscontract en testament.

Want naast de verdeling heb je ook de vraag: Wat als je vriend een ongeluk krijgt en komt te overlijden? Kunnen zijn erfgenamen jou dan op straat zetten? en wat als de relatie spaak loopt? Dat jij dan geen aanspraak wil maken op het huis dat je niet kunt betalen en waar je niet aan hebt meebetaalt vind ik een goed uitgangspunt, maar ik zou wel een verblijvingsbeding laten vastleggen waarin jij een redelijke termijn krijgt om andere woonruimte te zoeken.
Jij krijgt geen hypotheek want je hebt geen inkomen. Het gaat op die van hem.

Hij is natuurlijk gek als hij de volledige hypotheekschuld voor zijn rekening neemt, maar slechts de helft van het huis. Maar goed, misschien krijg je het voor elkaar bij hem.

Maar goed, als hij niet gek is, dan moet je met je eerste baan die overdracht doen. Die overdrachtsbelasting, dat is uiteraard een duur geintje, maar goed, dat heb je als je ondoordacht bezig door eerst te kopen en dan pas na te denken.

Qua achterstand op de betalingen; ik zou gewoon de uitgaven naar rato doen. Dan is er ook geen achterstand.
Wat dacht je om dit eens met de notaris te gaan bespreken? die zijn bekend met "dit probleem" en zullen vast wel voorbeeld contracten hebben liggen. Je moet sowieso naar de notaris toe wanneer je een huis koopt. Dan kan je direct de rest ook regelen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Was misschien handig geweest om dat even te bedenken voor je een bod uitbrengt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:monsterpinguin schreef op 16 december 2013 @ 16:49:

Hij is natuurlijk gek als hij de volledige hypotheekschuld voor zijn rekening neemt, maar slechts de helft van het huis. Maar goed, misschien krijg je het voor elkaar bij hem.

Misschien bij hem wel, maar bij de bank krijg je dit nooit voor elkaar. Cruciaal voor een hypotheek is namelijk dat het huis onderpand is dat bij niet betalen de bank het kan opeisen en verkopen. Als slechts de helft van het huis van vriend is en andere helft van TO, kan de bank het huis niet zomaar verkopen als TO niet ook schuldenaar is. Bank kan immers niet het eigendom van iemand anders verkopen. Dus zal TO als ze mede-eigenaar wil zijn, ook moeten meetekenen op de hypotheekakte en mede hoofdelijk aansprakelijk zijn. Kan wel van invloed zijn op het maximaal te lenen bedrag.

Ik vind het trouwens best suf dat TO en vriend hier pas over nadanken nadat ze hebben getekend, ookal is het onder voorbehoud financiën, want ook afwijzingen krijgen kost tijd en krijgen ze ms niet voor elkaar voor de termijn is verstreken.
Waarom zou ze zo nodig bij hem op de hypotheek moeten? Ik zou het echt zo laten hoor, zijn huis, zijn hypotheek, zijn aflossing, wel helft van de rente betalen.
Zou ik in dit geval ook doen, maar dan is het idd ook alleen zijn huis en is ze geen mede-eigenaar en kan hij (of na zijn overlijden zijn nabestaanden) haar in theorie elk moment op straat zetten.Daarom ook naar Notaris.
't Is net hoe je het bekijkt. Jullie starten een gezamelijke huishouding en hij betaald dus 'alles'. Ook jouw eten

Dat hij dus zijn deel van de aflossing betaald en ook jouw deel van de aflossing... is ergens helemaal niet zo gek.

Je moet het nu wel goed gaan regelen bij een NOTARIS. Daar is de plek om de afspraken te maken.

Voorbeeld kan ook zijn dat jij, op een later tijdstip, jouw aflossingsdeel gaat inhalen. Zoveel is dat in het begin niet... (dan betaal je meer rente dan aflossing).
Wonen jullie al lang samen?

Ik zou ervoor kiezen om huis en hypotheek op zijn naam te doen. Jij betaalt de helft mee van de netto rente, de andere helft plus de aflossing zijn voor hem. Het bedrag wat hij aflost, zou je zelf kunnen sparen zodat je een buffer hebt om weer op jezelf te gaan wonen als het onverhoopt mis loopt. In dat geval heb je ook geen gezeik met een gezamenlijk huis wat weer verkocht moet worden, scheelt een hoop ellende.

Wel even bedenken wat je wilt in geval van overlijden. Ben jij dan de erfgenaam? Dan moet je dat vastleggen in een testament en evt. een levensverzekering afsluiten die een deel van de hypotheek aflost op dat moment.
quote:forumfossiel schreef op 16 december 2013 @ 17:01:

Zou ik in dit geval ook doen, maar dan is het idd ook alleen zijn huis en is ze geen mede-eigenaar en kan hij (of na zijn overlijden zijn nabestaanden) haar in theorie elk moment op straat zetten.Daarom ook naar Notaris.Klopt, dat moet je wel even regelen met samenlevingscontract en testament, maar dat moet je sowieso vind ik, als je gaat samenwonen (in een koopwoning).
quote:monsterpinguin schreef op 16 december 2013 @ 16:49:

Maar goed, als hij niet gek is, dan moet je met je eerste baan die overdracht doen. Die overdrachtsbelasting, dat is uiteraard een duur geintje, maar goed, dat heb je als je ondoordacht bezig door eerst te kopen en dan pas na te denken.

Je moet niks natuurlijk. Je kunt ook gewoon trouwen in GvG op het moment dat je een baan hebt gevonden. Dan is het huis automatisch ook van jou.
12twister, 5 minuten geleden

Ik zou ervoor kiezen om huis en hypotheek op zijn naam te doen. Jij betaalt de helft mee van de netto rente, de andere helft plus de aflossing zijn voor hem. Het bedrag wat hij aflost, zou je zelf kunnen sparen zodat je een buffer hebt om weer op jezelf te gaan wonen als het onverhoopt mis loopt. In dat geval heb je ook geen gezeik met een gezamenlijk huis wat weer verkocht moet worden, scheelt een hoop ellende.

Dit dus, om precies deze reden. Zo heb ik het ook geregeld, behalve dan dat ik de huis- en hypotheekeigenaar ben. Vriend heeft lekker gespaard in afgelopen 10 jaar en ik ben de lul met waardedaling. Toch zou ik het niet anders willen.

Ik zou nooit een huis op 2 namen zetten. Alleen maar ellende van zien komen.
.
quote:impala schreef op 16 december 2013 @ 17:15:

Ik zou nooit een huis op 2 namen zetten. Alleen maar ellende van zien komen.Ik wil het ook niet weer, wat een gedoe, laat maar lekker op 1 naam hoor, als 1 van beiden zich dat financieel kan veroorloven.
quote:impala schreef op 16 december 2013 @ 17:15:

dit dus, om precies deze reden. Zo heb ik het ook geregeld, behalve dan dat ik de huis- en hypotheekeigenaar ben.

ik zou nooit een huis op 2 namen zetten. Alleen maar ellende van zien komen.

En zo ga ik het ook regelen als ik t.z.t. weer een huis koop.

Paar jaar geleden gescheiden met een koophuis wat verkocht moest worden. Dat is redelijk snel gelukt, dus veel geluk gehad, maar ook best wat stress van gehad. Wil ik niet nog eens meemaken!

Hypotheekregels worden ook nu nog verder aangescherpt, dus hypotheek die je nu op één salaris kan krijgen, kan best over 2 jaar niet meer zo makkelijk gaan. Was toen ook ons probleem. Zelf op één salaris berekend, zodat één persoon de hypotheek kon betalen, maar samen gekocht. Na aanscherping van de regels was diezelfde hypotheek niet meer op één naam te zetten. Heel vervelend probleem, heeft veel geld gekost door de gedwongen verkoop.
Ik zou een dansje maken als vriendlief een huis zou willen kopen op zijn eigen naam.

Jouw naam op de hypotheek maakt het niet 'beter' of zo, je kan niet meer lenen gezien jij toch weinig inkomen hebt. Ik zou hem gewoon de hypotheek af laten sluiten, en zelf een redelijk deel bijdragen aan de rente en andere kosten/voorzieningen. Jij houdt je vrijheid, en alles wat impala zegt.
Ik zou dit een lastige situatie vinden. Als alles goed gaat tussen jullie en jullie bij elkaar blijven is het huis over 10 of 15 jaar meer waard. Als jullie dan uit elkaar gaan zie jij niets van die overwaarde terug omdat het zijn huis is. Terwijl jij waarschijnlijk wel aan van alles en nog wat meebetaalt. Nu misschien weinig maar als je bent afgestudeerd vast wel meer.

Nog een ander probleem: als jullie uit elkaar gaan kan hij jou zomaar uit huis zetten omdat het zijn huis is.

Aan de andere kant: als jullie na 3 jaar uit elkaar gaan heb jij geen last van een financiele strop door een huis met onderwaarde omdat het zijn huis is.
quote:hannah1980 schreef op 16 december 2013 @ 17:52: Terwijl jij waarschijnlijk wel aan van alles en nog wat meebetaalt. Nu misschien weinig maar als je bent afgestudeerd vast wel meer. Nee hoor, hij moet gewoon ook de investeringen betalen, en zij alleen de helft van de rente. Overwaarde komt niet zo snel meer voor.quote:Nog een ander probleem: als jullie uit elkaar gaan kan hij jou zomaar uit huis zetten omdat het zijn huis is.Lijkt me prettiger dan noodgedwongen nog een half jaar (of langer) moeten samenwonen omdat het huis maar niet verkocht wordt en je allebei de hypotheek moet betalen... Van het geld dat zij kan sparen door niet aan de aflossing mee te betalen kan ze altijd in nood op korte termijn iets huren.
Ik zie het juist als eenvoudige situatie.

Het huis en de hypotheek op naam van je vriend. Hij is verantwoordelijk voor de hypotheekbetalingen en het huis. Laat hem alleen de risico's dragen.

Je betaalt een gedeelte van de rente en spaart zelf, bijvoorbeeld ten grote van de aflossing.

Als jullie toch besluiten gezamenlijk te investeren in de woning, laat je dit vastleggen bij de notaris in een samenlevingscontract. Dit zodat je jouw deel van de investering terug krijgt bij de verkoop.

Als je ooit wil trouwen met deze man doe het dan op huwelijkse voorwaarden.

Echt ik zou heel blij zijn als ik jouw was, dat hij een huis wilt kopen op zijn eigen naam. Dit soort zaken moet je echt zakelijk bekijken.
Ik zou dit maar eens goed uitzoeken met iemand die ervoor geleerd heeft. De hypotheekadviseur...
quote:mabelle schreef op 16 december 2013 @ 17:59:

Ik zou dit maar eens goed uitzoeken met iemand die ervoor geleerd heeft. De hypotheekadviseur...Welnee, die moet je dan gaan betalen voor hetzelfde advies wat wij geven. En als TO geen inkomen heeft, heeft ze sowieso geen keus. Dan krijg je helemaal geen hypotheek.
.
Ik zou op vriends naam kopen en dan over een paar jaar gaan trouwen en de waarde die het huis op dat moment heeft in de huwelijkse voorwaarden vast laten leggen. En dat het huis vanaf dat moment van jullie samen is. Dat is nu bij trouwen altijd zo tenzij je dat uitsluit. Op die manier wordt je op een gegeven moment wel eigenaar maar hoeft geen overdragsbelasting te betalen.
Qua investeringen: de niet-eigenaar betaalt mee aan gewoon onderhoud, zoals schilderwerk enzo (waardebehoudend). Investeringen die de waarde van het huis verhogen (verbouwing) zijn voor rekening van de eigenaar.
.
quote:hannah1980 schreef op 16 december 2013 @ 17:52:

Ik zou dit een lastige situatie vinden. Als alles goed gaat tussen jullie en jullie bij elkaar blijven is het huis over 10 of 15 jaar meer waard. Als jullie dan uit elkaar gaan zie jij niets van die overwaarde terug omdat het zijn huis is. Terwijl jij waarschijnlijk wel aan van alles en nog wat meebetaalt. Nu misschien weinig maar als je bent afgestudeerd vast wel meer.

Nog een ander probleem: als jullie uit elkaar gaan kan hij jou zomaar uit huis zetten omdat het zijn huis is.

Onzin, want TO betaalt niet mee aan de aflossing maar spaart dat geld zelf op. Ze heeft dus een spaarpot als de relatie mocht eindigen.

En dat 'uit huis zetten' is ook een fictief probleem. Als de relatie eindigt moet er toch iemand uit huis. En dat gaat een stuk makkelijker als je niet samen eigenaar bent. Bovendien heeft ze dan dus een spaarpot. Het is wel handig om je in te schrijven bij de woningbouw, voor het geval dat.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven