Grensoverschrijdend in het klein

02-04-2026 11:12 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Door het hoger beroep van Ali-B ben ik nog eens terug gaan denken aan mijn eigen date/seks geschiedenis. Ik heb weleens tegen mensen gezegd dat ik zo blij ben dat ik niet de verkeerde kerels heb getroffen, maar is dat wel echt waar? Ook als je (gelukkig!) geen grote ervaringen hebt met grensoverschrijdend gedrag dan hebben de meeste vrouwen hier volgens mij veel 'kleine' ervaringen mee. Ik in ieder geval wel, maar heb dat snel geparkeerd, geprobeerd te vergeten. Terwijl ze zeker wel impact hadden. Ik merk dat ik dit bij mezelf wil erkennen, maar ook wil gebruiken in de opvoeding van mijn (nog jonge) meiden. Ook dit soort situaties doen ertoe! Dit is niet ok, dit hoef je niet te accepteren. Natuurlijk ga ik de details niet allemaal met hen delen, maar hoop dat zij nog beter hun grenzen aan kunnen geven dan ik. Welke ervaring met zulke zaken hebben jullie? Dus niet strafbaar, maar zeker niet ok.

Voorbeelden:
- In een leuk gesprek telkens op seks blijven aansturen, ook al geef je aan dat je daar geen behoefte aan hebt.
- Het ongevraagd sturen van dickpics.
- Jongens die je hand de hele tijd op hun (al dan niet blote) geslacht leggen, ook als je je hand al weggehaald hebt.
- Of zelfs aftrekkende bewegingen gaan maken met jou hand.
- Je hoofd naar hun kruis duwen om aan te geven wat ze van je verwachten.
- Het letterlijke zeuren om seks, terwijl je aan hebt gegeven (nu) niet te willen.
- Ondanks een ongelijke machtsverhouding een seksueel contact aan willen gaan (groot leeftijdsverschil, docent-ex leerling, artiest-jonge fan etc.)
Je topictitel klopt niet of jouw referentiekader klopt niet.

Niets van jouw voorbeelden is 'klein' maar gewoon grensoverschrijdend.
Dat snap ik, maar ik wil de grote ervaringen van anderen niet minimaliseren denk ik. Dus misschien heb ik de neiging om dit daardoor 'klein' te maken. Dit topic opende ik juist om hier woorden aan te geven, omdat te erkennen dat we dingen klein laten maken, terwijl ze dit niet zijn. Dat ze schadelijk zijn en mijn kinderen wil helpen om zich hier tegen te wapenen. Volgens mij kan dit alleen door hierover te praten. Misschien lag het aan mijn opvoeding (heel gelovig), of de tijd (90's), maar zulke dingen werden nooit besproken. Dat het nu in de lentekriebels een onderwerp was vind ik ontzettend belangrijk, maar denk dat er nog meer concrete aandacht voor mag zijn.
Bij al jouw voorbeelden trek ik mijn wenkbrauwen hoog op. Zeker niet klein! Ik zou verder zoeken naar voorbeelden...

snap dat je dat met dit bericht ook doet ;-) maar jouw voorbeelden vallen niet in je eigen categorie óf je clustering van categorieen klopt niet
Ik maak het hiermee ook te klein, dat snap ik. Misschien omdat in deze gevallen uiteíndelijk wel geluisterd werd. Zo wordt/werd het voor vrouwen vaak kleiner gemaakt. Misschien daarom juist dit topic, omdat er zoveel momenten zijn waarin je te maken (kunt) krijgen met deze situaties. En dan maakte ik het kleiner. Ok, die tienerjongens waren nogal opdringerig, maar uiteindelijk hielden ze wel op. Dat maakt het alleen niet minder fout.
Waitingforthenight schreef:
02-04-2026 11:40
Ik maak het hiermee ook te klein, dat snap ik. Misschien omdat in deze gevallen uiteíndelijk wel geluisterd werd. Zo wordt/werd het voor vrouwen vaak kleiner gemaakt. Misschien daarom juist dit topic, omdat er zoveel momenten zijn waarin je te maken (kunt) krijgen met deze situaties. En dan maakte ik het kleiner. Ok, die tienerjongens waren nogal opdringerig, maar uiteindelijk hielden ze wel op. Dat maakt het alleen niet minder fout.
Maar het woord nee zorgde er niet meteen voor dat ze ophielden en daarom is het niet klein grensoverschrijdend. Het woord nee zou er altijd onmiddellijk voor moeten zorgen dat de ander stopt. En er moet eerst toestemming gevraagd worden voor degene überhaupt begint aan iets wat mogelijk grensoverschrijdend is. Dus het is altijd nee tenzij iemand expliciet aangeeft wel iets seksueels te willen. Jouw kleine ervaringen zijn al op 2 manieren overschrijdend voor je nee zei. En je dochters hoef je hopelijk niet te leren hiermee om te gaan, hopelijk groeien zij op in een wereld waarin andere mensen ze dit überhaupt niet aan doen.
Ervaringen met dit soort mannen zou niet in mijn opkomen het gevoel van 'geen verkeerde kerel, wat een geluk'.
@Frost, nee dat snap ik! En realiseerde ik me dus eigenlijk nu pas. Te lang goedpraten en toedekken. En nog steeds vind ik het lastig merk ik, want het gaat hier ook om jongens. Die toen 16 waren, of 18. Heel lang geleden. Dus dan heb ik de neiging om heel mild te zijn, terwijl dat juist in stand houdt. Zoals Eefje al schrijft, omdat stoppen niet genoeg is, die standaard moet omhoog.

Ik denk dat het realistisch is dat mijn dochter ook in situaties zullen komen waarin dit zich kán voordoen.
Waitingforthenight schreef:
02-04-2026 12:17
@Frost, nee dat snap ik! En realiseerde ik me dus eigenlijk nu pas. Te lang goedpraten en toedekken. En nog steeds vind ik het lastig merk ik, want het gaat hier ook om jongens. Die toen 16 waren, of 18. Heel lang geleden. Dus dan heb ik de neiging om heel mild te zijn, terwijl dat juist in stand houdt. Zoals Eefje al schrijft, omdat stoppen niet genoeg is, die standaard moet omhoog.

Ik denk dat het realistisch is dat mijn dochter ook in situaties zullen komen waarin dit zich kán voordoen.
een van de akeligste realisaties met opgroeiende dochters was, dat ik hoopte dat zij niet mee zouden hoeven maken, wat mijn generatie meemaakte.
maar nee. Het is echt niet beter geworden alle jaren
Herkenbaar hoor, TO. En ook dat de omgeving dat soort dingen bagatelliseerde.
Er werd echt nauwelijks geschokt gereageerd als je zei dat je dit had meegemaakt.
Dan krijg je ook het idee dat het iets kleins is dat er een beetje bij hoorde.
Yejii schreef:
02-04-2026 12:46
Herkenbaar hoor, TO. En ook dat de omgeving dat soort dingen bagatelliseerde.
Er werd echt nauwelijks geschokt gereageerd als je zei dat je dit had meegemaakt.
Dan krijg je ook het idee dat het iets kleins is dat er een beetje bij hoorde.
Precies.
En dat geldt dan helaas ook voor die 16-jarige jongen.
Ik weet niet of het ook in deze catogorie valt maar ik heb wel te maken gehad met emotioneel grensoverschrijdend gedrag. Ik was 17 en ik wilde mijn verjaardag niet vieren. Toen heeft mijn toen vriendje een verrassingsfeestje gepland ook al had ik expliciet gezegd dat ik zoiets niet wilde. Hij had ook alleen maar zijn vrienden ervoor uitgenodigd. Ik kende meer dan de helft van de mensen niet. En de hele avond werd hij opgehemeld van wat een goed vriendje hij wel niet was. Geen enkele keer werd er gevraagd hoe ik mij voelde.
Lila-Linda schreef:
02-04-2026 12:33
een van de akeligste realisaties met opgroeiende dochters was, dat ik hoopte dat zij niet mee zouden hoeven maken, wat mijn generatie meemaakte.
maar nee. Het is echt niet beter geworden alle jaren
En de opgroeiende zonen dan? Waarom worden die niet eens opgevoed met het idee dat je met je tengels van vrouwen moet afblijven.
Om te beginnen zullen de ouders aan de bak moeten om hun kinderen hierin te onderwijzen. Dat doet een gedeelte van al de ouders nu ook. Maarrr er is o.a. een grote groep ouders die zelf grensoverschrijdend zijn en dus niet hun kinderen kunnen onderwijzen hierin. Dan nog een groep die gewoon niet opvoedt om welke redenen dan ook.

Ik ben voor wat dit onderwerp betreft, pessimistisch. Ik ben bang dat een grote groep mensen nauwelijks tot niks wijzer worden tijdens hun leven.
Helaas zijn ook veel mensen, zoniet de meeste, overal in in wereld, in leidinggevende posities en mensen die in de politiek zitten, van het soort dat alleen bezig is met macht en status om hun ego te boosten.

Zij zijn het fundament nu.

We denken te klein, op alle fronten.
Tijdens mijn werk maak ik regelmatig iets mee.
Vooral opmerkingen. Zoals in: ik vind het geen en probleem om mijn hoofd recht te houden, want een heel mooi uitzicht om naar te kijken.
Verdere voorbeelden vind ik lastig ivm herkenbaarheid.

Tot 2 jaar geleden zei ik er niet zoveel van en deed het me ook niets. Tot dat wij een scholing hadden. Hierin werd uitgelegd dat juist de medewerkers die niet 'geraakt' worden, cliënten moeten aanspreken. Om de collegas/stagiaires die dit minder goed kunnen, te beschermen.

Sindsdien spreek ik zowel in mijn werk als prive mannen aan. In het begin vond ik dat wel ingewikkeld, maar dat begint ook wel te wennen.
Dan moet iedereen hun kinderen genderneutraal gaan opvoeden. En de meeste mensen willen dat volgens mij niet want die vinden dat er heel veel verschil tussen jongens en meiden is. Ja, dat is er ook, door hoe we ze opvoeden.
Misschien off topic maar ben benieuwd wat jullie vinden van dit gedrag.

Nieuwe vrouwelijke kantoor medewerker in een overwegend mannenbedrijf, denk aan een fabriek met staalbewerkers. Deze dame maakt opmerkingen naar mannelijke collega's als: 'brrr, het is koud, dat kun je wel zien zeker?' (de dame heeft nogal een grote boezem). Of 'oh, ik kan wel een worst vasthouden hoor, daar hou ik wel van' aan de 'mannentafel' in de kantine.

Ik vind het grensoverschrijdend maar geen enkele man neemt hier aanstoot aan.

Bovendien, als een man er een keer erop ingaat en denkt iets te kunnen doen, is hij de klos. Terecht hoor, poten thuishouden, maar dit is toch wel uitlokkend gedrag? En grensoverschrijdend.
I wanna live my life with the volume full!
Queenie_70 schreef:
02-04-2026 13:11
En de opgroeiende zonen dan? Waarom worden die niet eens opgevoed met het idee dat je met je tengels van vrouwen moet afblijven.
die heb ik niet
Eidde schreef:
02-04-2026 13:30
Misschien off topic maar ben benieuwd wat jullie vinden van dit gedrag.

Nieuwe vrouwelijke kantoor medewerker in een overwegend mannenbedrijf, denk aan een fabriek met staalbewerkers. Deze dame maakt opmerkingen naar mannelijke collega's als: 'brrr, het is koud, dat kun je wel zien zeker?' (de dame heeft nogal een grote boezem). Of 'oh, ik kan wel een worst vasthouden hoor, daar hou ik wel van' aan de 'mannentafel' in de kantine.

Ik vind het grensoverschrijdend maar geen enkele man neemt hier aanstoot aan.

Bovendien, als een man er een keer erop ingaat en denkt iets te kunnen doen, is hij de klos. Terecht hoor, poten thuishouden, maar dit is toch wel uitlokkend gedrag? En grensoverschrijdend.
absoluut niet oke, het heeft ook iets triests, blijkbaar denkt ze dat ze zo moet meekletsen met de boys

Ik zou er,in een gesamenlijk project over Omgang-op-het-werk aandacht aan besteden, dat sommige opmerkingen (van wie dan ook) niet oke zijn
Yejii schreef:
02-04-2026 13:20
Dan moet iedereen hun kinderen genderneutraal gaan opvoeden. En de meeste mensen willen dat volgens mij niet want die vinden dat er heel veel verschil tussen jongens en meiden is. Ja, dat is er ook, door hoe we ze opvoeden.
waarom moet je genderneutraal opvoeden om mensen te leren elkaars grenzen te respecteren? En van elkaar af te blijven?
Lila-Linda schreef:
02-04-2026 13:39
waarom moet je genderneutraal opvoeden om mensen te leren elkaars grenzen te respecteren? En van elkaar af te blijven?
Omdat meisjes/vrouwen zichzelf dan misschien niet meer kleiner maken en wegcijferen en jongens/mannen niet meer degenen zijn die alle ruimte pakken die ze willen. Dat vrouwen als minder waard worden gezien/ of er zijn voor jouw plezier, komt voort uit allerlei denkwijzen die we toepassen in de opvoeding. Ik denk dat genderconform opvoeden heel erg slecht is voor iedereen.
Yejii schreef:
02-04-2026 13:53
Omdat meisjes/vrouwen zichzelf dan misschien niet meer kleiner maken en wegcijferen en jongens/mannen niet meer degenen zijn die alle ruimte pakken die ze willen. Dat vrouwen als minder waard worden gezien/ of er zijn voor jouw plezier, komt voort uit allerlei denkwijzen die we toepassen in de opvoeding. Ik denk dat genderconform opvoeden heel erg slecht is voor iedereen.
Dat heeft veel meer te maken met het patriarchaat.
Als we niet langer 1 sekse als 'superieur' beschouwen, maakt het niet uit van welke sekse je bent

OT: voed jij genderneutraal op? Interessant voor een topc!
Queenie_70 schreef:
02-04-2026 13:02
Ik weet niet of het ook in deze catogorie valt maar ik heb wel te maken gehad met emotioneel grensoverschrijdend gedrag. Ik was 17 en ik wilde mijn verjaardag niet vieren. Toen heeft mijn toen vriendje een verrassingsfeestje gepland ook al had ik expliciet gezegd dat ik zoiets niet wilde. Hij had ook alleen maar zijn vrienden ervoor uitgenodigd. Ik kende meer dan de helft van de mensen niet. En de hele avond werd hij opgehemeld van wat een goed vriendje hij wel niet was. Geen enkele keer werd er gevraagd hoe ik mij voelde.
Oei, wat een nare ervaring. Heb je nog overwogen om aangifte te doen?
Ik vind het het lastigste dat er verschil zit in situaties die identiek lijken. Als buurman 1 gewoon vriendschappelijk een arm om mijn schouders legt kan dat prima zijn. Maar als buurman 2 die ik een vreselijke creapy glijer vindt omdat hij altijd zo nat kijkt en net te dicht langs je schuurt hetzelfde doet ga ik bijna over mijn nek en staan mijn haren recht overeind.
Ik merk het ook in de reacties van volwassen vrouwen op het hele Ali B gebeuren. Dat zij het leed van die vrouwen ook vaak minimaliseren en wegwuiven. Het kan niet anders dat zij dit ook hebben meegekregen, en misschien zelf ook niet erkent zijn in een grensoverschrijdende situatie.
En helaas, deze 16-jarige jongens die niet corrigeerd zijn, zijn de mannen van 40+ van nu. Je hóópt dat ze wijzer zijn geworden, maar in veel situaties is dat niet zo. En denken ze dat hun gedrag ok is. Ik vind het idee van unisex opvoeden ingewikkeld, want jongens zijn vanaf de pubertijd nu eenmaal sterker en groter dan meiden. Dat geeft een bepaalde dynamiek die je niet hebt tussen homoseksuele stellen. En de manier waarop jongens en meiden in de puberteit reageren op hormonen is ook anders. Ik heb iig het gevoel dat de opwinding van jongens veel urgenter voelt dan bij meisjes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven