Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en volwassen deel 4

22-12-2011 19:26 3121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer van ons beugelkletstopic!

Hier kunnen alle stoere vrouwen met een beugel (of beugel-to-be) zich verzamelen en gezellig meepraten over die hele metalen of keramische handel in hun mond.

Klaag, vraag, lach en baal dus gerust met ons mee!

Het vorige topic vind je hier: Beugel en volwassen: deel 3

En aangezien iedereen hier intussen wel een tandentic heeft gekweekt zijn foto's steeds meer dan welkom!

Foto's plaatsen doe je zo:

1. Je foto moet al op het internet staan (hyves, mijnalbum, tinypic,..)

2. Je klikt de foto aan die je wil plaatsen

3. Dan klik je met rechts, en kiest 'eigenschappen'

4. Kopieer de hele regel die achter 'Adres' staat

5. Kies nu hier in dit scherm het icoontje van het schilderij ('voeg een afbeelding toe')

6. Plak de gekopieerde regel in het schermpje dat verschijnt (verwijder de 'http' die er al staat)

7. En daar is je foto!

(bij Mac gaan 3 en 4 samen in 'kopieer locatie afbeelding')
quote:manmar schreef op 11 december 2013 @ 22:26:

Die raggers heb ik ook nog nooit gebruikt. Onder staan mijn tanden zelfs te dicht op elkaar om te flossen.

Ik denk dat ik qua verzekering naar VGZ ga (tand best),met korting via United Consumers. Dan krijg ik ¤1500,- in totaal vergoed. In de kleine lettertjes staat wel dat ik 2 vragen moet beantwoorden, dus ik ga morgen bellen om te vragen wat die vragen zijn.Die gaat het dus niet worden, 1 van de vragen was of je een beugel zou gaan krijgen. Je moet daar eerst 2 jaar verzekerd zijn voor ze je accepteren. Tegen die tijd heb ik waarschijnlijk meer aan de verzekering betaald dan dat ik betaald zou hebben aan de orthodontist. Ik ga nog even verder zoeken.
http://vergelijkmondzorg. ... odontie-voor-volwassenen/

Ik vermoed dat ik mij verder niet ga verzekeren voor de orthodontie. Welke verzekering hebben jullie gekozen? Ik vind de kosten niet opwegen tegen de vergoeding, maar misschien kijk ik niet bij de juiste verzekeringen.
Ik ben verzekerd bij Stad Holland en krijg 75% vergoed.

Ik moest ook eerst een jaar voor de behandeling bijverzekeren. Wanneer je alles optelt, betaal je in de meeste gevallen het hele behandelplan zelf, alleen in termijnen.

Tegenwoordig krijg je niets meer voor niets.
quote:Carma schreef op 12 december 2013 @ 14:05:

Ik ben verzekerd bij Stad Holland en krijg 75% vergoed.

Ik moest ook eerst een jaar voor de behandeling bijverzekeren. Wanneer je alles optelt, betaal je in de meeste gevallen het hele behandelplan zelf, alleen in termijnen.

Tegenwoordig krijg je niets meer voor niets.

Krijg jij 75% van het hele bedrag vergoed? Of zit daar een maximum aan?

Het gaat er mij niet om of het gratis kan, ik heb gewoon geen zin om hele hoge verzekeringskosten te krijgen en dan achteraf bedenken dat ik daar meer geld aan kwijt ben dan wanneer ik de beugel zelf zou hebben betaald.
Dat verschilt per verzekering, denk ik. Dat zal je even moeten uitzoeken.
Zojuist het traject begonnen. Er zijn foto's gemaakt en er zijn afdrukken gemaakt. In verband met andere bezigheden is de volgende afspraak pas in februari, dan krijg ik elastiekjes om ruimte te maken. Ook wordt dan het behandelplan verder besproken. Ik vind het best spannend allemaal.

Mijn verzekering vergoed eenmalig maximaal 750,- de rest is voor mezelf. Ik wilde nog gaan overstappen, maar dan zit je inderdaad met wachttijden e.d. en deze verzekering had ik al.
Succes Twijfeldoos!
Hoi, iedereen de resten van het kerstdiner en de oliebollen weer uit de beugel geprutst? Voor iedereen in ieder geval de beste wensen voor 2014, en een mooie lach!

Voor mij wordt dit dan toch eindelijk het jaar waarin mijn beugel eruit mag. Kan niet wachten! Eind januari weer een afspraak. Mijn diasteem linksonder is inmiddels met een powerelastiek weer dicht getrokken. En mijn nieuwe (laatste!) draad boven heeft ook zijn werk gedaan. Er is een knikje in gemaakt om een snijtand nog wat rechter te zetten, en die staat nu al nagenoeg goed. Laatste loodjes hopelijk
Ik heb uiteindelijk voor de verzekering van Azivo gekozen. Vergoeden tot ¤1000,- en je hoeft niet eerst een jaar verzekerd te zijn. De afspraak bij de ortho is ook al gemaakt, ben benieuwd wat ik allemaal nodig zal hebben.

Heeft hier iemand een invisalign beugel? http://www.invisalign.nl/wat-is-invisalign/

Ben erg benieuwd naar ervaringen hiermee.
Zo, mijn beugel zit er in. Tot nu toe valt het reuze mee en heb ik geen pijn. Ik voel wel een drukkend gevoel. Na hoeveel tijd ongeveer gaat het pijnlijk worden?

Gelukkig had ik mijn vragen op papier gezet. Toen de beugel geplaatst was durfde ik nl. bijna niet meer te praten, uit angst dat ik met de beugel in zou gaan slissen en moeilijk te verstaan zou zijn.

Nu ben ik thuis eerst even aan het oefenen met praten. Ik had al,wel een vriending gebeld. Dit hoorde het wel een beetje, maar niet heel erg.
@Torrentia,

Hoe is het nu met je? Is de pijn uitgebleven? Ben je een beetje gewend aan al dat ijzer in je mond?

@Manmar. Ik geef je weinig kans op een invisalign, tenzij een 1 lichtelijk scheefstaand tandje hebt. Ik hoop voor je dat het daarmee opgelost kan worden, maar...

@Rebelsmeisje, spannend hoor, die laatste loodjes. Ik ben zo benieuwd naar je voor- en na- foto's!

Ik kan inmiddels ook gaan aftellen. Waarschijnlijk eind april!

Succes allemaal!
Hoi Carma.

Fijn voor je dat je bijna klaar bent. En jij ook succes met de laatste loodjes, rebelsmeisje, en de anderen die bijna klaar zijn. Ik vind het ook leuk om foto's van de buegels te zien maar ik weet nog niet of ik die van mij er op zet hoor.

Eigenlijk heb ik niet echt pijn. Wel voel ik constant de druk, vooral bij het bovengebit. Sommige tanden zijn wel gevoelig als ik er tegenaan duw.

De zelfde dag dat de beugel geplaatst was zat er 's avonds een slotje los, deze is gisteren weer terug vast gezet.

Het eten vind ik wel een hoop gedoe. De eerste dag at ik stampot. Wat voelde ik mij daarna vies zeg, ik voelde (en zag) het eten overal tussen zitten. En met tanden poetsen ben je ook wel even bezig, wel ontdekt dat een kleine plantenspuiter, met een harde straal handig is om de etensresten tussen de beugel uit te spuiten.

Ik zal wel niet veel tussendoortjes eten.

Zo meteen ga ik naar een nieuwjaarsreceptie, denk dat ik daar niet zoveel zal eten.

Over het algemeen valt het mij tot nu toe toch wel mee. Maarja, hij zit er dan ook nog amper 3 dagen in. Over drie weken moet ik terug voor controle, ik ben benieuwd wat hij dan gaat doen. Hij verwachte nl. nog niet dat ik dan al een nieuwe draad zal krijgen. Er is nog niks van mijn ondertanden gevijld, dus misschien gaat dat dan gebeuren?

Na hoeveel dagen beugelen kan je al wat veranderingen zien?
Erger dan de "pijn" die je nu hebt, zal het waarschijnlijk niet worden. Ik heb altijd een dag of drie last van de druk op mijn tanden, wanneer ik een nieuwe draad heb gekregen. De rest van de tijd heb ik nergens last van.

Een beugel is meer ongemak dan pijn. Vooral met eten. Hard eten, kauwen, veel poets en onderhoudswerk, dat soort dingen kunnen lastig zijn. Maar ach, ook dat went allemaal wel.

Succes!
Bij mij zit de beugel er ook in en het viel mij alles mee.

Geen pijn, alleen inderdaad het drukkende gevoel.

Wat ik wel moeilijk vind is om te kiezen hoe ik mijn lippen zal houden, er overheen, er op, eronder. Ik ben er de hele tijd mee aan het spelen.

De ortho zei dat hij verwachtte dat ik hem 9-12 maanden zou moeten dragen. Dat wordt dus vermoedelijk beugelloos aan de Kerstdis dit jaar.
Hoi manmar. En hoe gaat het nu met je? Wat bedoel je met de stand van je lippen, als je die eropmzal houden is toch de hele tijd je beugel zichbaar omdat dan je tanden bloot liggen? Of begrijp ik dit verkeerd? Ik jeb mijn mondstand met beugel gewoon dicht dus als ik niet praat zie je (bijna) niks, misschien enkel dat mijn bovenlip ietwat meer naar voren staat.

Heb je uiteindelijk voor de invisalign gekozen?

Ik heb mijn beugel nu een week en een dag. Het gaat eigenlijk best goed. Geen echte pijn gehad en ook geen wondjes. Wel wat gevoelige tanden, telkens een andere. Ik zie al wat veranderingen. De snijtand naast mijn voortand stond wat schuin over mijn voortand heen. Na een dag of 3 stond hij al wat minder scheef en nu staat hij er bijna helemaal naast.

Bij mijn ondersnijtanden heb ik ruimte gebrek. Hier is ook al wat verschoven. Echter lijkt nu een snijtand juist schuiner te gaan staan, meer te draaien. Ik weet niet of dit de bedoeling is.

Op mijn werk krijg ik van sommigen de vraag van : "he, heb jij een beugel."? geen negatieve reacties maar van sommigen krijg je dan te horen dat zij ook een buegel gehad hebben. Dat is wel leuk. Niet iederen vraagt er naar gelukkig. Ik lach nu alleen maar met mijn mond dicht, durf de beugel niet te tonen door met mond open te lachen. Verder ben ik er goed aan gewend, op het eten na.
Ik was alleen benieuwd naar de ervaringen met invisalign, heb zelf voor slotjes gekozen.

Ik heb alleen op mijn ondergebit slotjes, weet niet of ik boven ook zal doen.

Het slapen vannacht was niet echt een pretje, mijn wangen deden erg pijn omdat ik een buikslaper ben.

Met mijn onderlip ben ik telkens aan het wrijven langs de brakets en het stoort mij echt dat mijn kiezen elkaar nu niet meer raken door de bumpers. Dit zal vast later beter gaan, maar nu vind ik het niet kunnen kauwen heel vervelend.

Ik ben overigens wel heel erg tevreden over mijn ortho. De praktijk kende ik al van toen mijn zoon zijn beugel kreeg, maar nu ik het zelf onderging kon ik het nog beter beoordelen.

Wat fijn dat jij al verandering ziet na zo'n korte tijd. Om de hoeveel weken ga jij op controle? Mij werd geadviseerd om na 4 weken terug te komen, dan zou ik het snelste resultaat hebben. Nu staan mijn tanden ook niet heel erg schuin, dus is het makkelijk recht te zetten. (Middelste tanden staan over elkaar)
Hoi Manmar.

Hopelijk gaat het snel weer beter met je zere wangen. Ik ben ook een buikslaper. Ik had het nog aan mijn ortho gevraagd en het buikslapen kon geen kwaad, hooguit dat het voor je zelf vervelend is zei hij. Ik draai denk ik wel veel dus lig niet heel de nacht op mijn buik dus misschien gaat dat beter. Buikslapen schijnt dus niet zo goed voor je nek te zijn. Ik heb geen last van mijn nek maar ben het daarom wel wat aan het afwennen. Maar ja, dat is lastig als je zo al jaren slaapt.

Voor de eerste controle zit er bij mij drie weken tussen. Ik weet niet of de periodes ertussen daarna langer duren. Heb verder nog geen afspraken staan.

Mijn boventanden staan redelijk rech en er moeten wat openingen dicht getrokken worden.

Mijn ondertanden staan niet mooi recht, de zgn crowding. Met de beugel erin lijkt nu een tand juist schever te gaan staan en ik ontdekte net dat ik daar een elastiekje mis. Ik weet niet of dat de bedoeling is of dat hij er af geshoten is. Er moet ws. van mijn ondertanden wat van de zijkanten gevijld worden dus msschien moet hij eerst schever gaan staan om er met het vijltje bij te kunnen?

Maandag ga ik maar even voor de zekerheid bellen .

Die bumpers die jij hebt lijkt me wel heel vervelend. Die heb ik niet en vind het zo ook al lastig met kauwen
Die bumpers zijn om mijn boventanden te beschermen tegen de braket op de ondertanden.

Bij mij moet er straks ook wat weggevijld worden van mijn ondertanden. Met de braket op mijn schuine (denk dat ik ook last van crowding heb in mijn ondergebit) tand lijkt deze nog meer scheef en naar achteren te staan.

Ik heb wel heel veel foto's gemaakt, zodat ik het telkens kan vergelijken met het begin.
Heb jij wel op iedere bracket op je ondertanden een elastiekje zitten?

Ik mis er dus een. Of deze eraf geschoten is, vergeten of bewust niet geplaatst is weet ik niet. Toen ik wat beter ging kijken omdat een tand juist schever is gaan staan zag ik dat er geen elastiekje om zit. Ik heb zilveren brackets en dezelfde kleur elastiekjes, vandaar dat denk dat dit me niet gelijk opgevallen is. De draad zit nog wel gewoon in de bracket aan een kant.

Ik ging eigenlijk alleen voor een beugel voor mijn bovenkant. Aan mijn ondertanden stoorde ik mij eigenlijk ook wel maar omdat ik bang was dat daar dan 2 kiesjes voor getrokken moesten worden vond ik een onderbeugel eigenlijk niet echt nodig.

Maar omdat ik bang was dat ik hier achteraf toch spijt van zou krijgen heb ik toch maar ook voor een onderbeugel gekozen. En gelukkig hoefde er niks getrokken te worden, hoewel afvijlen mij ook niet alles lijkt.
Ik heb zelfregulerende brackets, maar geen elastieken.

Goed dat je maandag meteen gaat bellen. Dan weet je tenminste zeker of er wel of geen elastiek omheen zou moeten.
Ik ben weer terug geweest naar de ortho. Er had inderdaad een elastiekje gemoeten op de onderste tand. Geen idee wanneer ik deze dan verloren ben, warschijnlijk heb ik hem dan gewoon doorgeslikt. Er zat ook een slotje niet meer helemaal goed vast, dus dezecis ook weer hersteld.

De ortho kon al wat verschuivingen zien. Dat had ik zelf ook gezien. Ik had ook foto's gemakt en zie daarop ook wel het verschil. Deze tweede week lijkt er niet veel meer te veranderen. Maar misschien kijk ik er te vaak naar, waardoor het niet meer opvalt.

De beugel is verder nagekeken. Helaas is mijn eerste controle afspraak nu verzet en zit er i.p.v drie weken, vijf weken tussen. Hopelijk krijg ik dan een nieuwe draad.

Hoe is het nu met jou manmar?
Ik heb de tweede dag wax op mijn achterste slotjes gedaan. Het deed behoorlijk zeer, maar ik dacht dat dat erbij hoorde. Tot ik even mijn vinger erlangs deed en voelde dat de draden recht uitstaken! Niet gek dat het zo'n pijn deed met slapen. Mijn wangen waren gelukkig na een paar dagen al genezen en ik heb er echt geen last van.

Ik merk wel dat mijn kaakgewricht gevoelig is. Ik vond mijn beugel al meteen zwaar aanvoelen, dus misschien komt het door het extra gewicht. (Ik vind nagellak op mijn nagels ook al zwaar)
Het is te merken dat die elastiekjes om de slotjes best wel veel doen. Mijn ondersnijtant waar het elastiekje miste, en die er gisteren opgezet is, is sinds vandaag gevoelig.
Ik heb nu ruim 1,5 jaar een blokjesbeugel en ik heb in het begin heel veel last gehad. En ook heel lang. Heb weken niet normaal kunnen eten.

Nu zijn er wat blokjes herplaatst op basis van de stand van de wortels (foto gemaakt) en weer doet het echt veel pijn, maar nu hoeven mijn wangen en lippen gelukkig niet meer te wennen. Het herplaatsen doen ze omdat de slotjes geplaatst zijn op scheve tanden en nu net verkeerd kunnen staan als de wortel dan scheef staat, stagneert heel het proces. Er gebeurde ook niet veel meer.

Bij mij zijn er 4 kiezen getrokken in het begin en het schiet gelukkig op nu. Ik begin het langzaam zat te worden.

Ik heb vrij snel een spleetje bij de tand naast mijn voortanden gekregen, die wil maar niet weg. Hopelijk gaat die ook dicht door het verplaatsten van de slotjes. Is echt niet mooi, terwijl die tand altijd het minste ruimte had en erg scheef stond.
@wellieB Ik kan mij voorstellen dat je er na anderhalf jaar wel genoeg van hebt. Hebben ze bij jou ook met ijzerdaad de slotjes aan elkaar gevlochten? Dat hebben ze bij mijn zoon gedaan om de voortanden mooi bij elkaar te houden.

Wat zonde dat er 4 kiezen getrokken moesten worden. Waren dit je verstandskiezen? Die ben ik al vanaf mijn puberteit kwijt, maar mijn overige kiezen zou ik niet willen missen.

Jouw stuk over zolang pijnlijke kaak en moeite met eten stemt mij niet echt vrolijk, ik had juist besloten om vandaag de ortho te bellen en te vragen of het slotje iets lager gezet kan worden zodat ik mijn kiezen weer gewoon op elkaar kan zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven