Kerstpakket samenstellen

18-12-2013 21:49 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet een kerstpakket (voedsel) samenstellen voor een gezin dat financieel nogal in de knoop zit: vader, moeder, dochter van 9, zoon van 7 en zoon van 3. Krijg de vrije hand, maar het probleem is dat ik zelf geen kinderen heb en dus geen idee heb wat een gemiddeld kind wel of niet lust en het moet koemelk- en sojavrij zijn. En daar heb ik al helemaal geen kaas van gegeten (Dat die kaas uit den boze is snap ik dan nog wel )

Wie kan me een zetje in de goede richting geven?
Ik zou ook voor de luxe producten gaan.

Ken je ze? Weet je of ze een gourmet stel hebben? Ik zag ze pas ergens voor 11 euro. Misschien ook leuk met alles erop en eraan om te kunnen gourmetten.
Ik ken ze als mijn broekzak en een gourmetstel, steengril e.d. hebben ze.
Wat zou er in de kinderchampagne zitten? ( Lidl heeft ze ook, zag ik )

Kindervuurwerkpakketje.

Wat voor soort pakket moet het nu eigenlijk worden? lang houdbaar en " gewoon " , luxe, feestdagen, kinderen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:SillySill schreef op 18 december 2013 @ 22:47:

Ken je ze? Weet je of ze een gourmet stel hebben? Ik zag ze pas ergens voor 11 euro. Misschien ook leuk met alles erop en eraan om te kunnen gourmetten.

Ja en nee. Een keer wat luxe is heerlijk. Maar kan me zo voorstellen dat als je het moet hebben van voedselbank pakketten dat je liever een kilo gehakt hebt dan een ons biefstuk.

Bonnen van een slager lijkt me ideaal. Kunnen ze zelf iets uitzoeken.
Het mag vanalles zijn BGB. Van de voedselbank is het vaak al lang houdbaar (pakken knorr enz) dus dat hoeft niet echt.
Ik weet niet wat gangbaar is in een gezin met kinderen, dus dat maakt het voor mij al moeilijk. Maar met een allergie erbij wordt het voor mij echt lastig. En met de voedselbank heb ik, buiten wat ik hoor, geen ervaring en dus ook geen idee of er bijvoorbeeld voor kerst extraatjes gegeven worden. Ik denk het eigenlijk niet,, want de gewone pakketten zijn al geen vetpot.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 december 2013 @ 22:40:

Je zal maar op een Glutenvrij, Tarwezetmvrij, koemelkvrij, lactosevrij, sojavrij en suikervrij dieet zijn!

http://receptenheaven.webs.com/soepsausjesgerechten.htm

Ik was (op het sojavrij na) ooit met zo'n iemand op reis die net met een dergelijk dieet was begonnen. Was voorgeschreven door een of andere orthomoleculaire kwakzalver voor een candida infectie. Nog nooit iemand zo snel afvallen en grauw zien worden.

On Topic:

Met 50 euro zou je ze ook vier weken een proefabonnement op een fruit/groentenpakket kunnen geven (11.70 per week bij odin). Kunnen ze daarmee een maand hun voedselbankpakket aanvullen. Gebruik je de rest van het geld voor iets lekkers.
Heb je een natuurvoedingswinkel/supermarkt in de buurt. Die verkopen veel melkvrije en sojavrije producten. Meestal hebben de medewerkers er ook verstand van. Daar vind je koekjes, snoep en andere producten die geen melk/soja bevatten.

Mijn zoon at graag Bastogne koek toen hij geen melk mocht, maar ik weet niet of er geen soja in zit. Verder zul je alle etiketten moeten lezen. Ik zag hier de optie paprika chips voorbij komen. Een paar jaar geleden zaten er melkbestanddelen in de kruiden van paprika chips van Lays. Het zit ook in producten waar je het niet verwacht.
quote:nina1966 schreef op woensdag 18 december 2013 22:50 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="SillySill in "Kerstpakket samenstellen"" class="messagelink">SillySill schreef op 18 december 2013 @ 22:47</a>:</b>

Ken je ze? Weet je of ze een gourmet stel hebben? Ik zag ze pas ergens voor 11 euro. Misschien ook leuk met alles erop en eraan om te kunnen gourmetten.</div></blockquote>

Ja en nee. Een keer wat luxe is heerlijk. Maar kan me zo voorstellen dat als je het moet hebben van voedselbank pakketten dat je liever een kilo gehakt hebt dan een ons biefstuk.

Bonnen van een slager lijkt me ideaal. Kunnen ze zelf iets uitzoeken.

Ja van een kant natuurlijk wel. Maar ik heb een poosje krap geleefd en dan kan het zo ongekend heerlijk zijn om opeens iets heel luxe te kunnen eten zonder schuldgevoel waar je normaal nooit geld aan uit kunt geven.

Als je binnen krijgt koop je natuurlijk die kilo gehakt. Dan kun je het je niet veroorloven om voor die biefstuk te gaan. Maar als je het krijgt, ja dan heb je geen keus en moet je die lekkere biefstuk wel opeten :-)

Maar iedereen die in zo'n situatie zit zal er anders instaan.
Ik zou idd vlees/ vleeswaren cadeau doen. Mits ze een vriezer hebben!!

Verder wasmiddel/ wasverzachter/ deo/ vaatwas tabletten (als ze die al hebben) en meer van dat soort dure noodzakelijke (?) dingen..

Lief trouwens.. Enne succes!
Bedankt voor alle adviezen tot nu toe! Ik ga er eens een nachtje over slapen, letterlijk, en krgen maar eens een rondje langs winkels maken.
quote:meestmistig schreef op 18 december 2013 @ 21:52:

Voor de kinderen hagelslag, muizen of choco pasta of dergelijke.

chocopasta bij koemelkallergie niet doen

hagelslag alleen puur

ik zou wat afbakbroodjes, vruchtenhagel, spekjes, snoepjes enz doen

let op dat er in veel dingen koemelk zit (paprikachips bijvoorbeeld, smeerworst)

Linde: veel merken knakworst, chocopops, paprikachips, croissantdeeg, koekjes, ook niet doen

(ws ken je de etiketten niet)

kies als margarine de Wajang, die kan wel

en vraag eerst aan de ouders of het om koemelk of lactose gaat, dat is nl verschillend
Zijn bioscoopbonnen niet ook leuk?
quote:boekenlegger0 schreef op 18 december 2013 @ 23:39:

Zijn bioscoopbonnen niet ook leuk?als je van de voedselbank leeft en daar veel onbruikbaars in het pakket zit heb je ws weinig aan bioscoopbonnen
quote:borderwalk schreef op 18 december 2013 @ 22:59:

[...]

Ik was (op het sojavrij na) ooit met zo'n iemand op reis die net met een dergelijk dieet was begonnen. Was voorgeschreven door een of andere orthomoleculaire kwakzalver voor een candida infectie. Nog nooit iemand zo snel afvallen en grauw zien worden.

On Topic:

Met 50 euro zou je ze ook vier weken een proefabonnement op een fruit/groentenpakket kunnen geven (11.70 per week bij odin). Kunnen ze daarmee een maand hun voedselbankpakket aanvullen. Gebruik je de rest van het geld voor iets lekkers.Dat is precies waaraan ik ah denken was. Misschien in gesprek gaan met een plaatselijke groenteboer (vd markt) en de slager en zo een aantal weken verse producten kunnen schenken. Vd kinderen dan mss 3 kleine pakketjes maken met wat lekkere dingetjes erin !
wat je wel kan overwegen:

geen eten maar wc papier, schoonmaakmiddel, wasmiddel, luiers, flesvoeding (wat ze daarvan gebruiken) zodat ze hun eigen eten kunnen kopen van het geld dat ze anders aan de nonfood besteed hadden

weet je zeker dat ze iets kopen wat ze kunnen eten
Ik zou er zeker verse groenten en fruit bij doen, mits het niet een week ergens in een warm magazijn staat. Groenten zijn toch relatief duur en krijg je niet veel bij de voedselbank (voor zover ik weet).

Wat kindvriendelijke groente is weet ik dan weer niet. Wortel, spinazie en paprika kan ik me voorstellen?
Zit er een Ekoplaza bij je in de buurt? Dat is een biologische supermarkt en vind je zelf al veel dat je kan gebruiken en kunnen ze je zeker goed helpen.
Plusmarkt in de buurt toevallig?

Meldt je daar bij de servicebalie, je krijgt een medewerker mee met verstand van producten die je helpt! Echt, qua allergieën die ideale supermarkt.

(ze hebben zelfs afbakbroodjes zonder melk daar)

Sojamelk kost bij de aldi slechts 99 cent
Uhm, waarom meld je hoeveel sojamelk kost als in de op. staat dat ze geen soja mogen?

Het eerder genoemde Odin pakket klinkt wel leuk, maar daar zit nu dit in;

witlof - pastinaak - mangold - peer (stoof) (gieser wildeman) - rode sla (krop)

Is dat een aanvulling op het voedselbank pakket, of zijn ze juist extra kwijt om er volwaardige maaltijden van te maken?

En je moet het maar net leuk vinden, ik persoonlijk zou er niet zo veel mee kunnen - ben niet zo creatief in de keuken.

Waar houden ze van? Kunnen ze een lekker stuk vlees waarderen, of is het net als hier thuis; liever hamburgers en slavinken dan biefstuk.

Houden de ouders van wijn?

Hebben ze behoefte aan dure basisdingen zoals schoonmaakmiddelen, wasmiddel, tandpasta, tandenborstels, douche gel, scheermesjes?

Voor de kinderen wat lekkere dingen halen bij de reform winkel.

Merknamen of producten van de supermarkt is moeilijk, producten worden regelmatig vernieuwd, of ingrediënten worden gewijzigd, dus wat vorige week nog kon, kan nu misschien niet meer.
quote:priority schreef op 18 december 2013 @ 22:30:

We hebben hier een goede slager die we goed kennen, dus daar kan ik vast wel iets van tegoedbonnen regelenTip: Weet niet of je er al aan gedacht had, maar ik zou aan de slager vertellen waar je mee bezig bent, mijn ervaring is dat winkeliers dan ook graag meewerken en je veel meer krijgt dan waar je om gevraagd hebt!
De moeder doet hier in de wijk heel veel voor ouderen en zieken, in de winkels kennen ze haar dus ook doordat ze iedereen op sleeptouw neemt om boodschappen te doen enz

Nu ben ik vanochtend bij de slager, groenteboer en kaasboer (voor nootjes en kaas voor mezelf) geweest en allemaal geven ze inderdaad wat extra mee. Het leukste was nog dat de bloemist toevallig bij de slager stond voor een broodje en hij het verhaal ook hoorde, mag vanmiddag bloemen bij hem gaan halen! :-)
Priority, wat een leuk nieuws! Ik word altijd blij van dit soort berichten. Wat nou, individualistische samenleving!? Ik krijg hier tranen in mijn ogen van.

Ik weet zeker dat jullie er een mooi pakket van gaan maken.

Fijne dagen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven