Feliway-verdamper, werkt het?
vrijdag 20 december 2013 om 07:52
Onze kater is afgelopen maandag geopereerd aan een ernstig geval van blaasstenen, nadat hij zondag ook al geweest was voor een katheterisatie. Zijn zus is een beetje neurotisch en was al niet te pruimen toen hij maar even weg was geweest en terug kwam, stinkend naar dierenarts, maar nu hij een paar dagen is weggeweest is ze helemaal van het padje. Grommen, blazen, slaan(hij trekt zich er overigens niets van aan, loopt om haar heen en doet zijn eigen ding), maar ze wil ook niet meer op de bak(ken). Tot nu toe heb ik niets gevonden, dus ze houdt het op. Ze kan de tuin in(maar er niet uit) en ik vind het prima als ze daar haar behoefte doet, ruim ik wel weer op, maar het is toch ook prettig als ze de bak weer op gaat en zich weer lekker voelt in huis.
Helpt een Feilway-verdamper echt? Ik lees er verschillende verhalen over.
Helpt een Feilway-verdamper echt? Ik lees er verschillende verhalen over.
vrijdag 20 december 2013 om 08:03
Wij hebben ook zo een duur ding gekocht voor een gecastreerde sproeiende kater. Verloren moeite bij ons. Maar je moet iets doen natuurlijk. Misschien werkt het wel bij jullie. Misschien vind je zoiets wel op marktplaats? Ik denk dat er vele apparaatjes werkloos in kasten liggen.
Je zou ook even kunnen afwachten natuurlijk of het weg gaat naarmate de geur van DA verdwijnt.
Je zou ook even kunnen afwachten natuurlijk of het weg gaat naarmate de geur van DA verdwijnt.
vrijdag 20 december 2013 om 08:24
Bij de ene kat werkt het wel, bij de andere niet. Wat met zo'n verdamper wel belangrijk is, is dat je goed de ramen en deuren dicht houd. Weet niet of dat bij jullie thuis mogelijk is Lugh? Of dat je mevrouw desnoods een paar dagen in een aparte kamer kan doen (met bak etc) zodat de verdamper goed zijn werk kan doen?
vrijdag 20 december 2013 om 08:45
Ik ben er sinds 1 week mee bezig omdat mijn kater van 7 maanden bloed plast zonder dat er een oorzaak gevonden is. Waarschijnlijk is stress dus de oorzaak. Hij plast geen bloed meer en het gaat weer goed. Mijn andere poes die van zichzelf altijd al gestrest is is een stuk rustiger en ligt vaker op schoot. Geen idee of dat toeval is maar ik denk wel dat het goed werkt.
vrijdag 20 december 2013 om 10:20
Ja, ramen en deuren dichthouden wil wel, al gaat de achterdeur wel regelmatig even open.
Kat in andere kamer wil niet, geen plek. We hebben een van de kattenbakken op een hoge kast gezet, waar zij graag zit en hij niet kan komen, maar dat was ook niet de bedoeling geloof ik.
De stekker zit er inmiddels in. Kater rook blijkbaar al wat, liep er al snuivend heen en heeft het ding uitgebreid besnoven, maar hij hoeft niet relaxed te worden, dat is ie van zichzelf al.
De waterfontein, die we ook aangeschaft hebben, want ze moeten dus veel meer drinken dan ze doen, kan ook niet op enig enthousiasme rekenen, van beide niet. Rotbeesten
Kat in andere kamer wil niet, geen plek. We hebben een van de kattenbakken op een hoge kast gezet, waar zij graag zit en hij niet kan komen, maar dat was ook niet de bedoeling geloof ik.
De stekker zit er inmiddels in. Kater rook blijkbaar al wat, liep er al snuivend heen en heeft het ding uitgebreid besnoven, maar hij hoeft niet relaxed te worden, dat is ie van zichzelf al.
De waterfontein, die we ook aangeschaft hebben, want ze moeten dus veel meer drinken dan ze doen, kan ook niet op enig enthousiasme rekenen, van beide niet. Rotbeesten
vrijdag 20 december 2013 om 10:24
quote:Lughnasadh schreef op 20 december 2013 @ 08:16:
Afwachten vind ik lastig, omdat mevrouw de zuurpruim niet meer op de bak wil. Anders had ik inderdaad nog een paar dagen gewacht.
Ze is net wel een tijd in de tuin geweest, maar ik kan moeilijk de hele tuin afspeuren of ze ergens geplast of gepoept heeft.
Afwachten vind ik lastig, omdat mevrouw de zuurpruim niet meer op de bak wil. Anders had ik inderdaad nog een paar dagen gewacht.
Ze is net wel een tijd in de tuin geweest, maar ik kan moeilijk de hele tuin afspeuren of ze ergens geplast of gepoept heeft.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 20 december 2013 om 10:44
Feliway is een ondersteunend middel dat katten helpt zich veiliger in het territorium te voelen. Soms is dat alles wat nodig is, heel vaak ook niet. Denk dat je richting je kater wat moet doen met geuroverdracht zodat hij de groepsgeur weer krijgt en als het escaleert of niet beter wordt is een herintroductie op zijn plaats. Laat het in ieder geval niet te lang op zijn beloop, want hoe langer de poes agressie laat zien naar de kater hoe langer het weer gaat duren om het te herconditioneren.
Fonteintje moeten ze meestal even aan wennen, vooral als er veel geklater van water is. Het helpt ook als het op een goede locatie staat.
Fonteintje moeten ze meestal even aan wennen, vooral als er veel geklater van water is. Het helpt ook als het op een goede locatie staat.
vrijdag 20 december 2013 om 12:43
quote:Lughnasadh schreef op 20 december 2013 @ 11:02:
[...]
Waarom? Mevrouw Zuurpruim is haar bijnaam. Ze is nooit het zonnetje in huis geweest.
Bijzonder dat je nu net dat er uit pikt.
Met die geuroverdracht ben ik bezig.Oh god je ziet zelf niet eens waarom dit is.
[...]
Waarom? Mevrouw Zuurpruim is haar bijnaam. Ze is nooit het zonnetje in huis geweest.
Bijzonder dat je nu net dat er uit pikt.
Met die geuroverdracht ben ik bezig.Oh god je ziet zelf niet eens waarom dit is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 20 december 2013 om 12:53
vrijdag 20 december 2013 om 18:46
De feliway hielp bij mij niet. Toen ik hetzelfde euvel had, moest ik van de DA met een wattenschijfje wrijven over de zijkanten van het bekje en bovenop de staart. Bij beide katten om zo elkaars geur weer te geven. Dat hielp, maar had een nadeel. Laten we zeggen dat ik de littekens nog niet kwijt ben.
Waar zit de any-key?
vrijdag 20 december 2013 om 19:03
quote:Houston77007 schreef op 20 december 2013 @ 18:46:
De feliway hielp bij mij niet. Toen ik hetzelfde euvel had, moest ik van de DA met een wattenschijfje wrijven over de zijkanten van het bekje en bovenop de staart. Bij beide katten om zo elkaars geur weer te geven. Dat hielp, maar had een nadeel. Laten we zeggen dat ik de littekens nog niet kwijt ben.
Ja, dat doe ik ook, met mijn handen. Zo lang ze ver genoeg bij elkaar vandaan zijn, vinden ze het best, aaien is altijd lekker. Vanmiddag heeft ze zowaar naast hem zitten eten, maar dat was dan ook een beetje blikvoer en daar is ze zo gek op dat ze hem op de koop toe nam.
Ze zijn allebei wel rustiger, zolang ze uit elkaars vaarwater blijven.
Ja, dat doe ik ook, met mijn handen. Zo lang ze ver genoeg bij elkaar vandaan zijn, vinden ze het best, aaien is altijd lekker. Vanmiddag heeft ze zowaar naast hem zitten eten, maar dat was dan ook een beetje blikvoer en daar is ze zo gek op dat ze hem op de koop toe nam.
Ze zijn allebei wel rustiger, zolang ze uit elkaars vaarwater blijven.
vrijdag 20 december 2013 om 20:29
Ok, adem in, adem uit. Geduld helpt hier. Feliway kan helpen maar de damp moet zich eerst goed verspreiden! Ik heb hier twee stekkers hangen ivb met nieuwe kat. Je kan ook beide katten inwrijven met gerookte zalm! Dit doe je zo: Neem een stuk zalm tussen je handpalmen en wrijf het goed in, aai daarna de ene kat, herhaal de zalmprocedure en aai de andere kat!
vrijdag 20 december 2013 om 21:05
Geduld heb ik best
Het gaat mij er vooral om dat de poes de rust kan vinden om op de kattenbak te gaan. Als ze het er naast gaat doen, of alsmaar blijft ophouden ben ik nog verder van huis.
Maar ze liggen al uuuuren te maffen.
Iemand nog belangstelling voor een drinkfontein? Ze moeten er echt helemaal niets van hebben. De adapter bromt en dat vinden ze doodeng. Geen succes dus.
Het gaat mij er vooral om dat de poes de rust kan vinden om op de kattenbak te gaan. Als ze het er naast gaat doen, of alsmaar blijft ophouden ben ik nog verder van huis.
Maar ze liggen al uuuuren te maffen.
Iemand nog belangstelling voor een drinkfontein? Ze moeten er echt helemaal niets van hebben. De adapter bromt en dat vinden ze doodeng. Geen succes dus.
zaterdag 21 december 2013 om 05:25
Ik heb wel goede ervaringen met dat spul.
Het is geen wondermiddel, maar ik heb wel het idee dat ze er rustiger van worden.
Ik heb met mijn kater een tijdje geleden hetzelfde meegemaakt als jij
en heb het spul de laatste tijd ook weer veel in huis.
Ik heb zelfs het idee dat zodra ik ermee stop of als het leeg is er weer wat meer 'gesproeid' wordt dus dat kater weer wat gestressder wordt zonder...
Offtopic: (nou na niet helemaal) Cestoda: jij bent toch iets van kattengedragsdeskundige? Mag ik je wat vragen, desnoods via prive bericht?
Het is geen wondermiddel, maar ik heb wel het idee dat ze er rustiger van worden.
Ik heb met mijn kater een tijdje geleden hetzelfde meegemaakt als jij
en heb het spul de laatste tijd ook weer veel in huis.
Ik heb zelfs het idee dat zodra ik ermee stop of als het leeg is er weer wat meer 'gesproeid' wordt dus dat kater weer wat gestressder wordt zonder...
Offtopic: (nou na niet helemaal) Cestoda: jij bent toch iets van kattengedragsdeskundige? Mag ik je wat vragen, desnoods via prive bericht?
woensdag 9 april 2014 om 21:50
Hallo,
Sinds ander halve week heb ik een kitten kater van vijf mnd bij mijn kater die gecastreerd is van bijna 2.
Het gaat al aardig samen eten naast mekaar en soms is de oudere wel jaloers en slaat de kitten wel is.. De kitten blaast heel hard als de oudere in de buurt komt.
Ik dacht ik koop die faliway verstuiver want ik heb zoveel goede dingen daarover gelezen.
Nu ben i op zoek naar ervaring met mensen waarvan de kat heel suff werd..of ging spugen.
Toen ik de ouder kat net kreeg had ik ook een verdamper gekocht, ivm castratie toen en verhuizing..maar hij moest toen bijne een week spugen van de narcose etc..toen dacht ik misschien kan hij niet tegen faliway en heb ik dat ding ook uit het stopcontact gehaald. Na een week na de narcose heeft hij niet meer gespuugd.. Twee mnd later weer onder narcose en toen weer hetzelfde.. Vijf dagen spugen erna....
nu had ik zaterdag avond die verdamper in het stopcontact gedaan benéde... Ik heb een open hal boven zonder deur en alle deuren staan open totaal oppervlakte is 105m2.
En vannacht om half vier moest de oudere cat ook kokhalsen en beetje spugen..geen brokjes ofzo..
Hij is heel suff en loom..
Herkent iemand dit met die verdamper?
Ik heb hem nu maar weer eruit gehaald...kan het dat het zo sterk werkd..hij is wel heel gevoelig en voor veel dingen allergisch. Zelfs voor de medicijne na de castratie reageerde hij op..
Sinds ander halve week heb ik een kitten kater van vijf mnd bij mijn kater die gecastreerd is van bijna 2.
Het gaat al aardig samen eten naast mekaar en soms is de oudere wel jaloers en slaat de kitten wel is.. De kitten blaast heel hard als de oudere in de buurt komt.
Ik dacht ik koop die faliway verstuiver want ik heb zoveel goede dingen daarover gelezen.
Nu ben i op zoek naar ervaring met mensen waarvan de kat heel suff werd..of ging spugen.
Toen ik de ouder kat net kreeg had ik ook een verdamper gekocht, ivm castratie toen en verhuizing..maar hij moest toen bijne een week spugen van de narcose etc..toen dacht ik misschien kan hij niet tegen faliway en heb ik dat ding ook uit het stopcontact gehaald. Na een week na de narcose heeft hij niet meer gespuugd.. Twee mnd later weer onder narcose en toen weer hetzelfde.. Vijf dagen spugen erna....
nu had ik zaterdag avond die verdamper in het stopcontact gedaan benéde... Ik heb een open hal boven zonder deur en alle deuren staan open totaal oppervlakte is 105m2.
En vannacht om half vier moest de oudere cat ook kokhalsen en beetje spugen..geen brokjes ofzo..
Hij is heel suff en loom..
Herkent iemand dit met die verdamper?
Ik heb hem nu maar weer eruit gehaald...kan het dat het zo sterk werkd..hij is wel heel gevoelig en voor veel dingen allergisch. Zelfs voor de medicijne na de castratie reageerde hij op..