Geld & Recht alle pijlers

Tips nodig, wanbetaler

20-12-2013 10:56 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties. Het is allemaal toch nog goedgekomen middels een betalingsregeling.

Maar heb er veel van geleerd
anoniem_192589 wijzigde dit bericht op 03-09-2014 11:00
Reden: Opgelost
% gewijzigd
In dit geval zakelijk blijven en er een incassobureau op zetten. Jij hebt een dienst geleverd en dient daarvoor betaald te worden.

Hoe de moeder dat oplost is haar probleem.

Wat denk je dat je andere klanten gaan zeggen als zij wel moeten betalen en een ander niet?
Huts!
Gewoon zakelijk houden en uit handen geven aan incasso. Geef haar geen ruimte om op je gevoel te spelen, want het zijn wel jouw eigen zuurverdiende centjes.
Als zelfstandig ondernemer krijg je hier ongetwijfeld een keer mee te maken. Mijn zus heeft een eigen bedrijf en heeft in de 10 jaar dat ze bezig is al verschillende keren meegemaakt dat ze naar haar geld kon fluiten. Maar ze heeft wel elke keer uit principe haar uiterste best gedaan om het geld terug te halen met incassobureaus etc. Als ik jou was, zou ik dat ook zeker doen.

Ook zou ik haar echt nog persoonlijk aanspreken en als het kan ook haar (ex-)man. Ik kan er altijd heel slecht tegen als mensen denken dat ze een uitzondering zijn en het voor hen gratis is. En helemaal als de kinderen wel steeds in peperdure kleren lopen. Bah!
Nog eenmaal een aangetekende brief sturen waarin je schrijft dat je een incassobureau gaat inschakelen en dat alle daaruit voortvloeiende kosten voor rekening van de klant komen. Ondertussen zoek je een incassobureau. Er zijn er genoeg te vinden op het net.

Ik, als ondernemer, heb dit een keer gedaan. Ik heb een goed incassobureau gevonden en deze heeft goed gehandeld. Ik had redelijk snel het geld inclusief wettelijke rente. In 12 jaar ondernemerschap heb ik slechts een keer een incassobureau ingeschakeld en dus naar volle tevredenheid.

Je bent ondernemer, dus houdt het zakelijk.
quote:loudlikelove1 schreef op 20 december 2013 @ 11:06:

Ook zou ik haar echt nog persoonlijk aanspreken en als het kan ook haar (ex-)man. Ik kan er altijd heel slecht tegen als mensen denken dat ze een uitzondering zijn en het voor hen gratis is. En helemaal als de kinderen wel steeds in peperdure kleren lopen. Bah!Serieus? Zo níet zakelijk.
Gewoon een incassobureau inschakelen. Alle dingen die je nu wilt doen zijn zo onzakelijk.

En voor de volgende keer:

- Niet denken voor de portemonnee van andere mensen, dat ouders in scheiding liggen is niet jouw probleem, zij blijven jouw diensten afnemen.

- Eerder ingrijpen. Wordt er niet betaald, dan kan kind niet meer deelnemen aan wat jij aanbiedt.
Maak vast een dossier aan, getekende opdracht van moeder, de facturen, de herinneringen, verslagen van gesprekken. Dan kun je straks zo de hele boel over doen naar een incassokantoor.
Hoe zakelijk waren je betalingsherinneringen? De eerste keer ben ik nog erg vriendelijk. Daarna niet meer, ik heb een bevriende advocaat deze brieven laten opstellen. Dus vol met juridische jargon en dit komt best wel erg serieus over. Met de mededeling dat wanneer het niet overgemaakt is dat het dossier overgedragen wordt aan een incassobureau, dat deze kosten voor rekening zijn van de ouders, en dat er ook nog wettelijke rente geheven gaat worden etc. Dit werkt vaak al erg goed.

Ik zou de brief, zowel aan vader als aan moeder aangetekend sturen. Persoonlijk gesprek is al een gepasseerd station.

Ondertussen bel eens rond, er zijn verschillende bureaus die zich bezig houden met "oninbare rekeningen". Uiteraard kost dit geld. En van een kale kip valt niets te plukken. Dus mocht er niets te halen zijn, dan moet jezelf voor de kosten opdraaien waarschijnlijk.

Laat dit een goede leerschool zijn voor de toekomst. Wanneer de rekeningen niet betaald zijn, dan hebben de kinderen ook geen recht meer op jouw speciale lessen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Voor nu: incassobureau.

Voor de volgende keer: niet blijven doorgaan met les geven als mensen niet betalen.

Ben zelf ondernemer. De laatste keer dat iemand niet betaalde, heb ik het laten zitten na 5 brieven, geen energie voor om er achteraan te gaan.
Dank voor jullie reacties. Ik wil zeker zakelijk blijven.

Het zal me ook zeker geen tweede keer gebeuren want ik ga bij een volgende keer veel strenger optreden.

Voor nu een incassobureau. Als me dat tenminste niet meer geld gaat kosten dan wat het oplevert.
Kijk even naar no cure no pay....

En idd zakelijk houden. Als je een dienst afneemt dan weet je dagje moet betalen.
Als ik dit zo lees, denk ik dat je niet de eerste zal zijn met een vordering op dit gezin. De kans dat je het geld zult krijgen acht ik uiterst klein, de klassieke smoezen komen al op tafel.

Denk er ook over na of je de kinderen, voor zover dit mogelijk is, niet meer ontvangt op les. Jammer voor de kinderen, maar hopelijk valt het kwartje daardoor.
Ik vind het erg onprofessioneel dat je dit al zo lang laat sudderen, maar goed. Wellicht is dat een les voor de volgende keer, nu heb je laten zien dat er met je te sollen valt.

Jij bent een ondernemer en dus een zakelijk persoon, dat zij in scheiding ligt is niet jouw probleem. Net als dat het niet haar probleem zou zijn als jij zou scheiden en haar kinderen daaronder te lijden hebben als ze les van je krijgen. Wat andere moeders, haar kinderen/vriendinnetjes of de buurman van tante Toos erover te zeggen heeft is totaal irrelevant. Jij hebt een dienst geleverd, daar moet wat tegenover staan.

Uiteraard ben je daarnaast ook gewoon mens, net als zij, dus is het lief om rekening te houden met persoonlijke situaties en zeker ook heel goed om te doen. Echter, ze heeft niet om je medelijden gevraagd en ook niet gevraagd of jullie wat kunnen regelen. Blijkbaar zit ze niet op je medeleven te wachten, dan had ze zelf naar je toe gestapt om afspraken te maken.

Daarom zou mijn advies zijn; een laatste (aangetekende!) herinnering met de vermelding dat je anders een incassobureau inschakelt. Er staan op internet genoeg standaard brieven die je met eigen lay out kan aanpassen. Daarna neem je contact op met een incassobureau.

Voortaan kun je beter gelijk een serieuze, nette herinnering sturen zodra een klant te laat is met betalen. Mocht het dan in een stadium komen dat er maatregelen genomen kunnen worden heb je namelijk gelijk bewijs dat je genoeg herinneringen gestuurd hebt en netjes en zakelijk bent gebleven. Het is niet erg om mensen te herinneren aan een betaling, ben jij boos als er een herinnering van een bedrijf op de mat valt? Dan denk je toch alleen maar; oh, shit! vergeten! Zolang je dat contact zakelijk houd is er niets aan de hand.

Verder zou ik de kinderen de toegang tot je lessen ontzeggen.

Jammer dat dit zo moet he? Ik ben er keihard in. Zaken zijn zaken, kan me voorstellen dat dat wennen is. Zeker als er ook nog kinderen in gemoeid zijn.
Goedemiddag,

Ik ben werkzaam bij een deurwaarder en ik kan wel wat voor je regelen indien nodig!

Zo te horen kan je voldoende bewijs aanleveren zoals facturen en zijn er ook meerdere mensen in de omgeving die kunnen bevestigen dat deze twee kinderen naar school zijn geweest.

Een bankbeslag of loonbeslag is zo gelegd!

Ik ben het helemaal eens met Justmaartje, je mag hier wel wat harder in zijn. Natuurlijk geef zelfs ik toe dat er altijd uitzonderingen zijn, als deze mevrouw naar je toe was gekomen en haar vervelende situatie had uitgelegd en er overduidelijk wel de wil was om te betalen of ze had bv een aanbetaling gedaan, dan had ik wél rekening gehouden met haar persoonlijke situatie.

Anyway, zulke dingen moet je ook meemaken om er van te leren, nu weet je hoe je het de volgende keer meteen moet aanpakken. Als je meer info wilt dan kan je me een prive berichtje sturen. Hoe dan ook, succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven