Werk & Studie alle pijlers

hoe hard werken we?

17-12-2013 12:04 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben wel beniewd hoe jullie werken. altijd full speed ahead of soms ook even wat rustiger aan. zit zelf vandaag eea uit te stellen omdat ik iets moet doen waar ik geen zin in heb, ben totaal niet goed bezig. Andere dagen werk ik me een slag in de rondte. Moet de boog altijd gespannen staan?
Bij ons gaat het in golven. In februari en september is het sowieso meestal vrij rustig. Van maart-juni en november-januari is topdrukte. Ik werk eigenlijk 24 uur, maar werk nu al wekenlang rond de 32-36 uur per week. Veel avonden, veel op mijn vrije dagen thuis doen, geen tijd voor pauzes of middageten. Morgen is mijn laatste werkdag, dan zou ik 2 weken vakantie moeten hebben, ik hoop dat het lukt, anders moet ik volgende week nog een paar dagen door. Ben er wel aan toe langzamerhand, want ik slaap ook nog eens slecht, dus zie eruit als een vaatdoekje dat te lang heeft gelegen....
..
Ik werk in de bediening, dit is fysiek best zwaar de hele avond met borden zeulen, lopen. Als ik thuis kom na een drukke avond ben ik echt kapot, wanneer ik een dag vrij ben weet ik van ellende niet wat ik moet doen ik kan echt niet stil zitten.. Ik moet iets te doen hebben, als ik mezelf voorstel om boodschappen te doen, loop ik als een malle door de winkel, alles moet snel snel, soms wel frustrerend, maar kan het nu nog "handelen"
Ik ben een student en heb een bijbaan (oproepcontract) maar momenteel werk ik veel meer dan ik studeer.

Een aantal dingen die ik doe moeten door een collega worden gecontroleerd (haar naam staat eronder) voordat het de deur uit kan. Ik heb nog nooit klachten gehad dat ik te langzaam werk o.i.d.

Als ik weet dat dingen écht de deur uit moeten dan werk ik in de vijfde versnelling maar dus niet altijd. Ik werk nu aan een achterstand en ik weet dat als dat weggewerkt is dat ik dan zeer waarschijnlijk de volgende ben die op straat wordt gezet. Pas geleden met een andere oproepkracht ook gebeurd. Dus zo lang ze tevreden zijn over mijn werktempo ga ik niet altijd de benen onder mijn kont uit rennen.

Ik kan me overigens wel ergeren aan collega's die zichzelf zooo onmisbaar vinden en vooral aan iedereen te pas en onpas moeten laten merken hoe "druk" ze het wel niet hebben. Steeds dat 'jaa ik blijf maar weer wat langer anders krijg ik het niet weg' ja als je er een dagtaak aan hebt om te vertellen hoe druk je het wel niet hebt dan krijg je inderdaad niet veel gedaan.
Dat laatste herken ik zo. Een uur staan klagen dat je het zo druk hebt, in dat uur had je een hoop kunnen doen. Of eentje die klaagt dat ze niet toekomt aan haar werk door telefoon en andere zaken. En dan vervolgens de halve dag alleen maar zitten ouwehoeren en lol trappen.

En we hebben er ook eentje die soms om half 8 nog een mailtje stuurt. Zo van kijk mij er nog eens laat zitten. Maar hem kennende zal hij verder niet echt veel doen de uren dat hij daar zit en niemand die ziet wat hij doet.

Zo heerlijk als ik thuiswerk, dan zie ik dat soort dingen niet. Kan ik tenminste doorwerken zonder dat ik hoef te ergeren.
Hier onderwijs,Ik begin om 7.30 uur en ga meestal weg rond 17.30 uur.Rustig aandoen kan eigenlijk nooit , want de kinderen moeten toch een hoop leren.

Tussen de middag heb ik een uurtje pauze , maar dan ben je meestal bezig om schriften na te kijken of voor te bereiden voor de middag.

Het verdient wel goed.
In de zorg rende ik de longen uit mijn lijf, tegen de klok in. Ik had soms geen keus, je kan niet langzamer lopen als er een sterfgeval is en eentje die op sterven ligt met nog de gewone zorg er omheen in de nacht met z'n tweeën. Als het een nacht rustig was, liepen we vaak wel wat aan te kloten maar dat gebeurde misschien 1x per maand. Nu werk ik veel relaxer, heerlijk.
Heel herkenbaar Ranny1989!! Ik werk in de zorg. Altijd rennen en vliegen! Ben altijd kapot na een dag werken
Toen ik in het onderwijs werkte was het altijd hollen en vliegen en daar was ik echt op geconditioneerd: leerlingen en collega's die een praatje willen maken wel aardig te woord staan, maar tevens het gesprek zo snel mogelijk vriendelijk afkappen, want er was gewoon geen tijd voor. En als je er wel bewust voor koos om de tijd te nemen voor een leerling die overstuur was, of voor een collega die in de put zat wegens een rampzalig verlopen les, was er dat stemmetje in je achterhoofd: "dit betekent vanavond nog langer doorwerken".

Ik moest de eerste weken na mijn overstap naar het bedrijfsleven echt wennen: dan ging soms een collega een anekdote vertellen over een voorval met een klant, en dat werd een uitgebreid verhaal van een minuut of tien, en dan voelde ik me gejaagd: "ik zit hier tien minuten te lummelen, luisterend naar dat verhaal". Ik was dan echt opgefokt, voelde me alsof ik mijn tijd aan het verspillen was.

Inmiddels ben ik eraan gewend en vind ik het zo veel prettiger. Natuurlijk werk ik hard, dat is ook fijn want je bent lekker bezig en de dagen vliegen voorbij. Maar het is ook goed om af en toe de tijd te kunnen nemen voor smalltalk, voor rustig overleg of voor een anekdote van een collega. En dat ik nu de ruimte heb om rustig te kunnen lunchen, even de garage of de tandarts te bellen voor een afspraak, dat vind ik heerlijk. Die dingen geven lucht en ik heb gemerkt dat dat me heel veel goed doet.
Ik werk helemaal niet, doe de hele dag alleen maar dingen die ik leuk vind!
Ik kende lange tijd maar 1 stand: de 5e versnelling. Tot het hartstikke mis ging. Nu aan het leren schakelen
Hier ook onderwijs. Ja het is hard werken, zeker de tijd dat de kinderen er zijn. Ik werk met een doelgroep die continu aandacht en zorg nodig heeft, mijn 'pauzes' heb ik dus bij de kinderen, en ik heb dus nooit echt pauze waar ik even afstand kan nemen van de kinderen. Daar staat wel tegenover dat ik om 8.15 even een kwartiertje pak voordat we beginnen en om 15.30 na school we ook met alle collega`s even een kwartiertje/half uurtje gaan zitten. Ik begin rond 7.30 omdat ik heb fijn vind om rustig op te starten.

Maar; het werk na school gaat vind ik wel in pieken en dalen. Ik ben altijd wel tot ongeveer 17.00 op school aan het werk, maar ik hoeft dan echt niet standaard thuis nog aan het werk. In de drukke weken wel natuurlijk, maar dan pak ik in de rustigere weken ook gemakkelijker even een woensdagmiddag terug dat ik om 15.00 naar huis ga.

Kortom; ja het onderwijs is best hard werken, maar er staat een best goed salaris tegenover en als je een beetje goed plant zit je echt niet dag in dag uit nog `s avonds thuis door te werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven