zelf kerstchocolade maken

20-12-2013 23:46 29 berichten
Ik heb in een vlaag bij de action een soort siliconen vorm gekocht waarmee je kerst chocolade kan maken.

Alleen nou bedacht ik me dat het vast wel meer zou inhouden dan chocolade smelten en het in de vorm doen, dat zal te dik zijn.

Hoe werkt dat dan? Moet ik er slagroom ofzo bij voegen? En moet het in de koelkast om te harden? Vragen, vragen, vragen. Wie weet het antwoord?
het is heel ingewikkeld. Je moet tableren en agiteren op een marmeren plaat
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, je kunt chocolade zonder problemen omsmelten (au bain-marie, bijv.). Hoe puurder de chocolade, hoe langer het duurt.. maar het kan prima Voordeel van omsmelten is dat je er zelf iets extra's mee kan doen, nootjes of koekstukjes toevoegen enzo.
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 december 2013 @ 23:52:

Je moet tableren en agiteren op een marmeren plaatEcht? Shit, heb ik het al die jaren verkeerd gedaan

het is heel ingewikkeld. Je moet tableren en agiteren op een marmeren plaatHoeft niet als je je chocolade niet de hele dag in de zon laat staan/onder een warme lamp ofzo. In de koelkast bewaren kan prima zonder te tableren.

het is heel ingewikkeld. Je moet tableren en agiteren op een marmeren plaat he het is al bijna kerst hoor hier heb ik geen tijd voor allemaal
quote:lostintranslation schreef op 20 december 2013 @ 23:55:

Nee hoor, je kunt chocolade zonder problemen omsmelten (au bain-marie, bijv.). Hoe puurder de chocolade, hoe langer het duurt.. maar het kan prima Voordeel van omsmelten is dat je er zelf iets extra's mee kan doen, nootjes of koekstukjes toevoegen enzo.Ok en dan kan ik het in zijn geheel in de vorm doen? Nou dat is wel makkelijk en goed te doen! Fijn dan heb ik wat te doen met mijn neefje maandag.
dit wordt geen kwalificatie voor "the taste"
quote:lostintranslation schreef op 20 december 2013 @ 23:55:

Nee hoor, je kunt chocolade zonder problemen omsmelten (au bain-marie, bijv.). Hoe puurder de chocolade, hoe langer het duurt.. maar het kan prima Voordeel van omsmelten is dat je er zelf iets extra's mee kan doen, nootjes of koekstukjes toevoegen enzo.Dat is toch heel wat anders dan zelf chocolade maken!
Nee maar is wel wat ik bedoelde. Het ging echt om de vorm. Nou ja ach is al laat he.

En ik hoef ook niet in the taste, niks voor mij. Vind dit gewoon leuk om te doen met neefje.
Het hoeft niet zo ingewikkeld als sabbaticalmeds beschrijft.. Maar gewoon ff omsmelten kan ook niet. Je zult toch echt de chocolade moeten voorkristaliseren. Anders blijft het zachte, matte chocolade..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:dubbeltje4 schreef op 21 december 2013 @ 00:34:

[...]

Dat is toch heel wat anders dan zelf chocolade maken!Ja, dat is zo, maar dat vroeg TO niet specifiek
quote:lostintranslation schreef op 21 december 2013 @ 01:09:

[...]

Ja, dat is zo, maar dat vroeg TO niet specifiek Klopt, maar dan nog steeds is het verstandig om advies te geven dat werkt.. Gewoon omsmelten werkt dus niet..
Hier staan nog wat goede tips: bonbons maken
quote:Splinter_ schreef op 21 december 2013 @ 01:34:

Hier staan nog wat goede tips: bonbons maken

Ik vreesde al dat ik het hele verhaal nogmaals moest typen op mijn tablet

Het bewerken van chocolade voor het gieten zoals TO dat wil doen, gaat idd net als bij het maken van bonbons.. Maar dan zonder vulling..
quote:Sense-1970 schreef op 21 december 2013 @ 01:27:

[...]

Klopt, maar dan nog steeds is het verstandig om advies te geven dat werkt.. Gewoon omsmelten werkt dus niet..Bij mij werkte het anders prima volgens deze en soortgelijke methoden.. als je geen Leonidas-kwaliteit ambieert maar gewoon wat wil spelen met je neefje
quote:Sense-1970 schreef op 21 december 2013 @ 01:38:

[...]

Ik vreesde al dat ik het hele verhaal nogmaals moest typen op mijn tablet Goeie tips blijven bewaard.
quote:lostintranslation schreef op 21 december 2013 @ 02:01:

[...]

Bij mij werkte het anders prima volgens deze en soortgelijke methoden.. als je geen Leonidas-kwaliteit ambieert maar gewoon wat wil spelen met je neefje Deze smeltmethode werkt, om te smelten en daarna als volgt te gebruiken (dat haal ik ook letterlijk van diezelfde site Gebruik het als dip, dressing of voeg het toe aan een ander recept

Het opnieuw laten stollen in een vorm zal niet werken...

Het werkt idd prima als je met je neefje fruit gaat dippen (chocolade fondue) maar geloof me.. Het zal een smurrie blijven..
De makkelijkste manier om chocolade te tempereren is om er gewoon ongesmolten chocola bij te doen.

Eigenlijk is het de bedoeling dat je de temperatuur meet, maar

je kunt ook gewoon de chocola au bain-marie smelten, zodra het allemaal gesmolten is de kom van de pan halen en een gelijke hoeveelheid in stukjes gebroken chocola toevoegen, net zolang roeren tot alles is gesmolten.

Niet helemaal zoals het hoort, maar het gaat meestal wel goed op die manier (als je gewoon chocola smelt heb je kans dat het nogal wit uitslaat)

Je zou ook een recept voor truffels kunnen zoeken en dat spul in de vormpjes kunnen doen, als je dat goed stevig laat worden in de koelkast dan krijg je ze er wel in z'n geheel uit denk ik.
chocola agiteren.

Je hoeft ze niet vol te gieten, die vormpjes. Heel dikke chocola hard langzaam uit en is niet te bijten.

Met bonbons maken doe je eerst een laagje van chocola aan de binnenkant, dan een vulling, dan de bodem. Dat zou neefje kunnen doen; eerst leuk kwasten, dan iets lekkers laten bedenken voor erin.

Met mijn driejarige zou ik dat lekkers erdoor doen en dunne laagjes in de vormpjes doen.
Ik heb dezelfde vorm gekocht en heb hem al uitgeprobeerd.

Je kunt gewone chocolade smelten. De helft smelt je au bain marie tot het geheel gesmolten is. Dan doe je de andere helft erbij(in kleine stukjes) Dat laat je afkoelen tot handwarm ongeveer.

Dat giet je in de vorm met een mes kun je het teveel aan chocolade afstrijken. Dat gaat in de koelkast, goed laten harden, lukt prima,

Succes!
quote:jesteble schreef op 21 december 2013 @ 07:39:

Ik heb dezelfde vorm gekocht en heb hem al uitgeprobeerd.

Je kunt gewone chocolade smelten. De helft smelt je au bain marie tot het geheel gesmolten is. Dan doe je de andere helft erbij(in kleine stukjes) Dat laat je afkoelen tot handwarm ongeveer.

Dat giet je in de vorm met een mes kun je het teveel aan chocolade afstrijken. Dat gaat in de koelkast, goed laten harden, lukt prima,

Succes!

Beter is 80%/20%

80% smelten en dan 20% er bij doen, ongesmolten, dan roeren tot dat gesmolten is
Gaat prima, gewoon smelten op een niet te hoge temperatuur. Direct het vuur uit als het water begint met koken.

Je kunt ook smeltsnoep kopen bij jumbo ofzo. Ik mengde die met 1 reep witte chocola en een half zakje smeltsnoep. Dit als eerste in de vorm, voor de helft. ( even koelen in de koelkast)

Bruine chocola smelten en die er boven op. Mooi twee kleuren chocola.

En lang bewaren doe je toch niet want het is voor kerst.

Ik zou ze wel in de koelkast bewaren.
Chocolade tempereren

Wanneer je chocolade smelt moet je het tempereren of kristalliseren om de chocolade een mooie glans te geven en krokant te maken. Dit kan op twee manieren.

Tableren

Bij tableren wordt twee derde van de chocolade afgekoeld tot circa 26 ºC en wordt het gemengd met de resterende chocolade die circa 40 ºC is. Hierdoor krijgt de chocolade de perfecte temperatuur van circa 32 ºC en kan het verder verwerkt worden. In het filmpje zie je hoe je chocolade kunt tableren.

'Ent'-methode

Als je geen marmeren plaat hebt, kun je chocolade ook tempereren in de pan.

Dit gaat als volgt: smelt twee derde van de chocolade au bain-marie. Zodra de chocolade is gesmolten, haal je de pan van het vuur en voeg je een derde stukjes ongesmolten chocolade toe.

Nu moet je de chocolade stevig doorroeren met een spatel.

Blijf de chocolade roeren totdat alle chocolade is gesmolten, je voelt dat de chocolade dikker en glanzender wordt.

Je kunt zelf testen of je chocolade goed getempereerd is. Doop een schoon mes met de punt in de chocolade en leg het mes weg. Het tempereren is goed gelukt als de chocolade na circa 4 minuten gestold is.

Tip: zorg ervoor dat er geen water bij de chocolade komt, dan stolt de chocolade direct en zal het niet meer smelten.

Klik hier ↓↓

Chocolade verwerken + demo-film
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Dank jullie wel voor de tips! Ik ga maandag ermee aan de slag en laat het jullie weten hoe het gegaan is,.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven