Geld & Recht alle pijlers

Rug gebroken door val.

22-12-2013 11:49 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb onlangs mijn rug gebroken door een val. Ik had hier voor een contract bij mijn baas voor 5 uur per week, maar werkte er 48 uur per week. Nu heb ik dus mijn rug gebroken en kan ik een aantal weken niet werken. Ik werkte er pas 2,5 maand, en nu heb ik schijnbaar geen recht op doorbetaling van mijn loon. Ik vraag me af wat mijn opties zijn, omdat ik toch wel uitgaven van minimaal 700 per maand heb en nu 0 euro binnen krijg.

Ik hoop dat er een mogelijkheid is voor mij dat ik de komende maanden toch een beetje binnenkrijg waardoor ik enigzins normaal kan leven.

Alvast bedankt!
Ziektewet?
Maar, ik heb een 5 uren per week contract en ben dus eigenlijk een oproepkracht, dan zijn er weer andere regels. Op de uwv website staat dit ook zeeeeer vaag beschreven:

Met arbeidsovereenkomst: loondoorbetaling

Heeft u een arbeidsovereenkomst? Dan betaalt uw werkgever waarschijnlijk loon door.

In dat geval heeft u meestal geen recht op een Ziektewet-uitkering.

De woorden waarschijnlijk, en meestal maken dit een vaag verhaal. Er staat nergens hoe ik er achter kom of hij door moet betalen, of hoe ik er achter kom of ik in dit geval recht heb op de uitkering.
ben je op het werk gevallen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou morgen gewoon het UWV hierover bellen. Dan kunnen ze je alles uitleggen.
Uwv bellen en evt t juridisch loket.

Succes en beterschap
Been there, done that, got the T-shirt.
Geen idee hoe dat in elkaar zit maar ik wil je even beterschap wensen, lijkt me ontzettend naar
.
quote:Starshine schreef op 22 december 2013 @ 12:09:

Ik zou morgen gewoon het UWV hierover bellen. Dan kunnen ze je alles uitleggen.+1 en veel beterschap
Heel veel beterschap, klinkt heel naar. Hopelijk biedt het uwv of rechtsbijstand snel inzicht want je moet je focussen op herstel etc lijkt me. Geldzorgen er nog bij wens ik je iig totaal niét toe.
stond je al ingepland voor de komende tijd? Dat ktijg je dan altijd uitbetaald
wat een ellende en moet je dat allemaal zelf doen op je ziekbed? Volgens mij krijg je in elk geval bijstand ook al hoop je natuurlijk op iets beters. Sterkte in elk geval en beterschap!
it's a big club and you ain't in it
quote:shaney schreef op 22 december 2013 @ 12:06:

Maar, ik heb een 5 uren per week contract en ben dus eigenlijk een oproepkracht, dan zijn er weer andere regels. Op de uwv website staat dit ook zeeeeer vaag beschreven:

Heeft u een arbeidsovereenkomst? Dan betaalt uw werkgever waarschijnlijk loon door.

De woorden waarschijnlijk, en meestal maken dit een vaag verhaal. Er staat nergens hoe ik er achter kom of hij door moet betalen, of hoe ik er achter kom of ik in dit geval recht heb op de uitkering.

Allereerst beterschap!!

Tegenwoordig moeten werkgevers zelf loon doorbetalen. Je hebt een contract voor 5 uur, dus die moet hij sowieso uitbetalen. Daarnaast heb je, als je drie maanden lang elke week 15 uur gewerkt hebt, automatisch een contract voor 15 uur.

Probleem zit hem in die 2,5 maanden en volgens mij ook in een werkgever die de regels niet helemaal kent. Juridisch loket even bellen (maar das al mosterd ) en het uwv.
quote:shaney schreef op 22 december 2013 @ 12:06:

Je hebt recht op ZW over je gemiddelde uren van afgelopen jaar dacht ik.

je kan morgen even UWV bellen, ze helpen je graag met dit soort vragen.
Beste Shaney,

Het is inderdaad zoals Exces zegt.

De werkgever moet sowieso betalen voor de uren die in je contract staan.

Ook moeten de uren die je al opgeroepen was worden doorbetaald.

Daarnaast kan het zijn dat je werkgever je meer uren moet doorbetalen.

Dit is bepaald in je arbeidsovereenkomst.

Als je wilt weten hoe dit voor jou zit, kun je dit het beste navragen bij een jurist.

Dit kan bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020) zijn.

Wanneer je werkgever je loon niet meer hoeft door te betalen dan moet hij je bij UWV ziek melden.

Dan gaat UWV binnen vier weken beoordelen of er recht is op een Ziektewet uitkering.

Actuele informatie over oproepcontracten vind je hier: http://bit.ly/uNgo6a

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven