vertaling naar Latijn
zaterdag 28 december 2013 om 14:45
Ik wil binnenkort een tatoeage laten zetten. De tekst moet zijn : zij vliegen op eigen vleugels.
De vertaling van zij vliegt op eigen vleugels is: alis volat propriis. Maar daarin verwijst zij naar de vrouwelijke aanwijzing.
Welk talenwonder kan mij helpen?
De vertaling van zij vliegt op eigen vleugels is: alis volat propriis. Maar daarin verwijst zij naar de vrouwelijke aanwijzing.
Welk talenwonder kan mij helpen?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zaterdag 28 december 2013 om 18:24
Eerlijk? Ik zou het niet meteen weten, want Chadidjah heeft ook wel een punt met haar verhaal over rechtmatig eigendom. Het engelse 'property' is niet voor niks rechtstreeks afgeleid van proprius. Maar suis is dan weer te onbepaald... dat is gewoon een bezittelijk voornaamwoord met te weinig nadruk op die zelfstandigheid die je naar ik aanneem ten uitdrukking wil brengen.
Ik geloof dat ik helemaal geen zelfverzonnen latijnse tattoo zou laten zetten, juist om dit soort onduidelijkheden te voorkomen. Een mooie staande uitdrukking uit de tijd van Cicero kan wat mij betreft dan weer wel.
Ik geloof dat ik helemaal geen zelfverzonnen latijnse tattoo zou laten zetten, juist om dit soort onduidelijkheden te voorkomen. Een mooie staande uitdrukking uit de tijd van Cicero kan wat mij betreft dan weer wel.
zaterdag 28 december 2013 om 18:32
Het is geen zelfverzonnen iets natuurlijk, het is een redelijk bekende uitdrukking in het Latijn. Mijn kennis daarin is alleen te beperkt om te zeggen of deze zin ook in meervoud correct is.
Voor wat betreft suis en propriis, ik heb inmiddels achterhaald dat suis gebruikt wordt wanneer het onderwerp van de zin de "eigenaar" is. Met daar op aansluitend wat jij aangeeft. Iets om over na te denken dus.
Daarbij is het me ook duidelijk dat je het woord waarop je de meeste nadruk wil leggen achteraan moet zetten.
Voor wat betreft suis en propriis, ik heb inmiddels achterhaald dat suis gebruikt wordt wanneer het onderwerp van de zin de "eigenaar" is. Met daar op aansluitend wat jij aangeeft. Iets om over na te denken dus.
Daarbij is het me ook duidelijk dat je het woord waarop je de meeste nadruk wil leggen achteraan moet zetten.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zaterdag 28 december 2013 om 18:33
zaterdag 28 december 2013 om 18:39
Suis achteraan zetten scheelt inderdaad wel iets, in dat geval zou ik vertalen met 'zij vliegt op háár vleugels', dus met nadruk op die 'haar'. Eigen zou ik nog steeds weglaten. Maar ik heb geen latijn gestudeerd he, ik ben er gewoon per ongeluk vrij goed in en ik heb het na het gym voor de lol een beetje bijgehouden.
Overigens zie ik er nog steeds de grap niet van in om een tattoo te zetten in een taal die je niet beheerst. Is dat om een beetje geheimzinnig over te komen of zo?
Overigens zie ik er nog steeds de grap niet van in om een tattoo te zetten in een taal die je niet beheerst. Is dat om een beetje geheimzinnig over te komen of zo?
zaterdag 28 december 2013 om 19:01
Volgens het standaardwerk voor Latijnse stilistiek (de "Antibarbarus der lateinischen Sprache" van J. Krebs") beperkt het gebruik van proprius zich tot de "Eigenheit" als tegenstelling tot de gemeenschap. [...] Voor "eigen" als tegenstelling tot "van buitenaf komend/van anderen" wordt "meus, tuus, suus etc." gebruikt.
(vertaald van Krebs (1876), Antibarbarus, 943.)
(vertaald van Krebs (1876), Antibarbarus, 943.)