welke tajine

28-12-2013 17:52 40 berichten
Een vriendin heeft er een van le creuset, maar voor mij onbetaalbaar. Wie kan me een goed alternatief aanraden.

Een voorwaarde, het moet een grote zijn, zodat ik hem ook kan gebruiken voor grote gezelschappen.
Het beste alternatief is gewoon een echte Marokkaanse, daar hebben de Marokkanen al eeuwen succes mee.
Alle reacties Link kopieren
Bij een turkse/marokkaanse toko even kijken.

Ik zie ze ook wel eens bij de Xenos staan maar geen idee of die goed zijn.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Wat Cateautje zegt. Lijkt me logisch.
Gewoon bij de Marokkaan halen.
Bij de Marokkaan natuurlijk! Niks dure merken. Onzin. Kopen daar waar de doorgewinterde Tajine-gebruikers hem ook kopen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ja, ik zou ook bij een Marokaanse winkel kijken.

Ik heb de kleinste vd twee die leCreuset heeft, maar die is eigenlijk voor de meeste gerechten te klein. Dan pruttelt ie over en is m'n hele fornuis vies..,
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Ik heb er eentje vd Xenos. Deze heb ik van iemand gekregen die hem nooit gebruikt. Ik maak daar altijd gerechten mee voor 4 personen en dat gaat prima. Met zo'n warmhoudplaatje doet hij prima z'n werk. Heerlijk gerecht!

Even een extra vraag: wat maakt de Creuset zo fantastisch? Ik vind hem zo duur in vergelijking met die van de marokaan of Xenos.
quote:jules schreef op 28 december 2013 @ 18:51:

Even een extra vraag: wat maakt de Creuset zo fantastisch? Ik vind hem zo duur in vergelijking met die van de marokaan of Xenos.De merknaam.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Pas op met goedkope exemplaren, die kunnen een hoog gehalte aan lood bevatten.
verba volant, scripta manent.
Met een bolle toet, daar kan een hele kip in.
quote:MarianneDavids schreef op 28 december 2013 @ 19:21:

Pas op met goedkope exemplaren, die kunnen een hoog gehalte aan lood bevatten.Hoe merk je dat er een hoog gehalte aan lood in zit? Ik heb nml zo'n goedkoop exemplaar.
quote:jules schreef op 28 december 2013 @ 19:31:

[...]

Hoe merk je dat er een hoog gehalte aan lood in zit? Ik heb nml zo'n goedkoop exemplaar.

Er is destijds over geschreven, misschien is er iets te vinden op de site van de Consumentenbond, of even googelen op tajine en lood.

Doe dat laatste maar, je komt er meerdere items over tegen.
verba volant, scripta manent.
Oeh, wat goed. Een topic over een tajine.

Een vriend is onlangs naar Marokko geweest en was onwijs enthousiast over de tajines.

Nu hebben wij net als cadeautje voor hem bij de kookwinkel een tajine meegenomen om aan hem te gaan geven, maar ik heb zelf compleet geen idee hoe dit werkt..

Hoe kook je met zo'n ding? Kan dat in de oven? Of kook je hiermee op je kookstel?

volgens mij kookt onze vriend op inductie en hij heeft niet zo'n hele grote oven. Heeft hij uberhaupt iets aan ons cadeautje of kan ik beter in mn tas duiken op zoek naar het bonnetje?
Ok waar zit een goede marokaan? Hier Turkse supers, Aziatische toko's maar die verkopen ze niet...
@laylalala

Een creuset tajine kan wel op inductie die is van gietijzer, een tajine van aardewerk niet.
Ok, het is een aardenwerken schaal, dus die kan niet op inductie. Maar ik had begrepen dat ze misschien ook in de oven konden? En dan gerechten stomen ?
In de oven zal wel lukken
quote:laylalala schreef op 28 december 2013 @ 20:28:

Ok, het is een aardenwerken schaal, dus die kan niet op inductie. Maar ik had begrepen dat ze misschien ook in de oven konden? En dan gerechten stomen ?Ja, maar dan moet je wel een grote oven hebben. In mijn gewone combimagnetron past ie niet.
hmmm.. ik ga wel op zoek naar het bonnetje.. Dan geven we het cadeautje en proberen we direct of hij in de oven past. Zo niet, dan houdt het op.

En ik was na zijn enthousiaste verhalen zo benieuwd geworden naar de gesmoorde lam uit de tajine..
Het is ook ontzettend lekker!
En anders misschien een smulsteen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:momodoe schreef op 28 december 2013 @ 20:21:

Ok waar zit een goede marokaan? Hier Turkse supers, Aziatische toko's maar die verkopen ze niet...In Amsterdam ontelbare.
Is er niet iets van een plaatje dat je op de inductiekookplaat kan leggen zodat je toch de tajine erop kan gebruiken?

Ik ben nog steeds op zoek naar het recept van een notentajine mjum! (Iedereen die wel eens bij de padangbar in Groningen heeft gegeten weet vast wel wat ik bedoel)

Mijn tajine is simpel en komt gewoon bij de Souk vandaan.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Mylene_Valerie, wat is een smulsteen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven