Berenlucht bah!
zondag 29 december 2013 om 12:29
Mijn jongste is jarig, was ik gister al de rijsttafel aan het voorbereiden, laat ik de Indonesische speklapjes aanbranden.
Dus nu net opnieuw gemaakt. Zit er weer eens berenvlees tussen, ik sta de boel hier dus kokhalzend klaar te maken. Met verder wat blikken van onbegrip om me heen.
Ik ben de enige hier in huis die het ruikt, bah!!
Ik proef het vaak ook nog, dus gelukkig zijn er nog genoeg andere gerechten. En dat word mijn pan minstens 2 keer wassen voor daar de lucht af is.
Dus nu net opnieuw gemaakt. Zit er weer eens berenvlees tussen, ik sta de boel hier dus kokhalzend klaar te maken. Met verder wat blikken van onbegrip om me heen.
Ik ben de enige hier in huis die het ruikt, bah!!
Ik proef het vaak ook nog, dus gelukkig zijn er nog genoeg andere gerechten. En dat word mijn pan minstens 2 keer wassen voor daar de lucht af is.
zondag 29 december 2013 om 13:07
zondag 29 december 2013 om 13:09
quote:ravel schreef op 29 december 2013 @ 12:33:
ja ik ken het, wel eens een snitzeltje die erg vreemd rook en raar smaakte..brrr...
Oooooh, was dàt het!! Ik had dat laatst ook, ook met schnitzels, mèn, wat stonken die zeg! Ik dacht serieus dat het vlees bedorven was oid.
Nooit begrepen dat het berenvlees was. gelukkig maar éénmaal gehad.
ja ik ken het, wel eens een snitzeltje die erg vreemd rook en raar smaakte..brrr...
Oooooh, was dàt het!! Ik had dat laatst ook, ook met schnitzels, mèn, wat stonken die zeg! Ik dacht serieus dat het vlees bedorven was oid.
Nooit begrepen dat het berenvlees was. gelukkig maar éénmaal gehad.
Vind het erg apart dat jij het zo vaak wel ruikt. Het ontstaat namelijk maar bij een heel klein deel van de mannetjes en er is een klein deel van de mensen dat het niet kan ruiken. Verder worden de varkens in nederland gecastreerd waardoor de lucht niet kan ontstaan.
Wat is het?
Bij mannetjesvarkens (beren) die ouder worden, verandert de natuurlijke hormonenhuishouding.
Onder invloed van testosteron kan bij sommige varkens de stoffen Androstenon, Skatol en Indol zich ontwikkelen. Deze kunnen bij een klein deel (2 tot 10%) van de beren in een ingewikkeld samenspel de berengeur vormen.
Aan het varken of het vlees is niets te zien. Pas zodra het vlees wordt verhit, ontwikkelt de geur zich. De geur dringt nogal door en is voor veel mensen ronduit onaangenaam. Een klein aantal mensen ruikt het niet, maar de meeste mensen die het ruiken, vergaat de eetlust.
Herkomst, voeding, houderij en genetische achtergrond lijken bij het ontstaan een rol te spelen.
Buitenlandse afnemers van Nederlands vlees (Duitsland, Italië) eisen dat varkensvlees gegarandeerd vrij is van berengeur en weigeren daarom vlees van niet gecastreerde mannetjes varkens.
Om deze reden en om de geur bij consumenten te voorkomen, zijn beerbiggen afgelopen jaren gecastreerd zodat de geur de laatste tientallen jaren eigenlijk niet meer voorkwam.
Voor de biggen is het castreren een pijnlijk stressmoment.
Varkenshouders vinden het vervelend en kostenverhogend werk. De sector zoekt al jaren naar mogelijkheden om de belangen van consumenten, buitenlandse afnemers, varkenshouders en dieren te combineren.
Wat is het?
Bij mannetjesvarkens (beren) die ouder worden, verandert de natuurlijke hormonenhuishouding.
Onder invloed van testosteron kan bij sommige varkens de stoffen Androstenon, Skatol en Indol zich ontwikkelen. Deze kunnen bij een klein deel (2 tot 10%) van de beren in een ingewikkeld samenspel de berengeur vormen.
Aan het varken of het vlees is niets te zien. Pas zodra het vlees wordt verhit, ontwikkelt de geur zich. De geur dringt nogal door en is voor veel mensen ronduit onaangenaam. Een klein aantal mensen ruikt het niet, maar de meeste mensen die het ruiken, vergaat de eetlust.
Herkomst, voeding, houderij en genetische achtergrond lijken bij het ontstaan een rol te spelen.
Buitenlandse afnemers van Nederlands vlees (Duitsland, Italië) eisen dat varkensvlees gegarandeerd vrij is van berengeur en weigeren daarom vlees van niet gecastreerde mannetjes varkens.
Om deze reden en om de geur bij consumenten te voorkomen, zijn beerbiggen afgelopen jaren gecastreerd zodat de geur de laatste tientallen jaren eigenlijk niet meer voorkwam.
Varkenshouders vinden het vervelend en kostenverhogend werk. De sector zoekt al jaren naar mogelijkheden om de belangen van consumenten, buitenlandse afnemers, varkenshouders en dieren te combineren.
quote:Florienepien schreef op 29 december 2013 @ 13:07:
Nooit van gehoord en nog nooit geroken. Ik eet ook niet zo vaak varkensvlees. Kun je het al ruiken voordat je het bakt? Of krijg je de geur pas als je het bakt?De geur komt op, op het moment dat je het in de pan gooit. Heel soms kan ik het al ruiken aan het rauwe vlees. Dat is handig kan ik gewoon gelijk wegdoen.
Nooit van gehoord en nog nooit geroken. Ik eet ook niet zo vaak varkensvlees. Kun je het al ruiken voordat je het bakt? Of krijg je de geur pas als je het bakt?De geur komt op, op het moment dat je het in de pan gooit. Heel soms kan ik het al ruiken aan het rauwe vlees. Dat is handig kan ik gewoon gelijk wegdoen.
zondag 29 december 2013 om 13:14
quote:nina1966 schreef op 29 december 2013 @ 13:09:
Vind het erg apart dat jij het zo vaak wel ruikt. Het ontstaat namelijk maar bij een heel klein deel van de mannetjes en een klein deel van de mensen kan het maar ruiken. Verder worden de varkens in nederland gecastreerd waardoor de lucht niet kan ontstaan.
Wat is het?
Dat had ik ook gevonden, maar ik ruik het echt regelmatig. Misschien ben ik een van de gelukkigen die zelfs gecastreerde mannetjes ruikt?
Weet ik veel, maar aan de reacties te lezen ben ik zeker niet de enige die het regelmatig ruikt.
En lang niet altijd maar de lucht is zo erg dat het je voorlopig van varkensvlees geneest, je hele huis stinkt. de pannen stinken, alles stinkt
Vind het erg apart dat jij het zo vaak wel ruikt. Het ontstaat namelijk maar bij een heel klein deel van de mannetjes en een klein deel van de mensen kan het maar ruiken. Verder worden de varkens in nederland gecastreerd waardoor de lucht niet kan ontstaan.
Wat is het?
Dat had ik ook gevonden, maar ik ruik het echt regelmatig. Misschien ben ik een van de gelukkigen die zelfs gecastreerde mannetjes ruikt?
Weet ik veel, maar aan de reacties te lezen ben ik zeker niet de enige die het regelmatig ruikt.
En lang niet altijd maar de lucht is zo erg dat het je voorlopig van varkensvlees geneest, je hele huis stinkt. de pannen stinken, alles stinkt
zondag 29 december 2013 om 13:35
Als je van beren leren kan
Van slimme beren leren kan
Is dat iets wat je echt proberen moet
Want hoe je profiteren kan
Daar weten beren veel meer van
En beren zijn als leraar beregoed
Dit bos is een wonder
Eet alles op
Sla ook eens een noot
Stuk op je kop
De lekkere honing van de bij
Die maakt dat dier speciaal voor mij
Ook mieren smaken deksels goed
Een mier die houd van lekker zoet
En mieren smaken naar.....
Er valt een heleboel te leren van een beer
Ja van een beer
Als je bij beren leren kan
Bij slimme beren leren kan
Dan is dat in het bos een groot gemak
Ja wat een beer je leren kan
Dat zal je zeer waarderen man
Het oerwoud valt je minder op je dak
Maak zelf eens een fruitsla
Met fruit dat prikt
Iets waar ik van uitga
Zodat ik nooit schik
Ik denk dan er prikken misschien een paar
Dus ik pas op mijn fikken
En kees is klaar
En een hoge boom die krijgt een dauw
Een beer schud het eten uit zijn mouw
Er valt een heleboel te leren van Baloe
Van beer Baloe
Dan sta je later zelden meer voor aap
Nee je kan nooit beweren man
Dat jou een beer niks leren kan
Een beer die zegt het echt recht voor z'n raap
Een beer die staat als leraar nooit voor aap
Is dat iets wat je echt proberen moet
Want hoe je profiteren kan
Daar weten beren veel meer van
En beren zijn als leraar beregoed
Dit bos is een wonder
Eet alles op
Sla ook eens een noot
Stuk op je kop
De lekkere honing van de bij
Die maakt dat dier speciaal voor mij
Ook mieren smaken deksels goed
Een mier die houd van lekker zoet
En mieren smaken naar.....
Er valt een heleboel te leren van een beer
Ja van een beer
Als je bij beren leren kan
Bij slimme beren leren kan
Dan is dat in het bos een groot gemak
Ja wat een beer je leren kan
Dat zal je zeer waarderen man
Het oerwoud valt je minder op je dak
Maak zelf eens een fruitsla
Met fruit dat prikt
Iets waar ik van uitga
Zodat ik nooit schik
Ik denk dan er prikken misschien een paar
Dus ik pas op mijn fikken
En kees is klaar
En een hoge boom die krijgt een dauw
Een beer schud het eten uit zijn mouw
Er valt een heleboel te leren van Baloe
Van beer Baloe
Dan sta je later zelden meer voor aap
Nee je kan nooit beweren man
Dat jou een beer niks leren kan
Een beer die zegt het echt recht voor z'n raap
Een beer die staat als leraar nooit voor aap
zondag 29 december 2013 om 13:42
quote:masquenada schreef op 29 december 2013 @ 13:37:
Laten we dan maar weer gaan lobby'en voor lekker onverdoofd castreren.
Varkens hebben het toch al zo getroffen in de voedselketen.
Nee hoor dat hoeft helemaal niet. Daar ben ik helemaal niet voor. Maar als je er last hebt zou het handig zijn dat je kunt kiezen of je beer of zeug hebt. En mijn hele huis stinkt nu, terwijl ik een verjaardag heb straks
Dat is gewoon jammer.....
Laten we dan maar weer gaan lobby'en voor lekker onverdoofd castreren.
Varkens hebben het toch al zo getroffen in de voedselketen.
Nee hoor dat hoeft helemaal niet. Daar ben ik helemaal niet voor. Maar als je er last hebt zou het handig zijn dat je kunt kiezen of je beer of zeug hebt. En mijn hele huis stinkt nu, terwijl ik een verjaardag heb straks
Dat is gewoon jammer.....
zondag 29 december 2013 om 13:50
quote:yasmijn schreef op 29 december 2013 @ 13:43:
Maar, Sassie, de meeste mensen ruiken het toch niet.
Wedden dat jouw gasten niks in de gaten hebben?
Ik hoop het zo Yasmijn, zou toch wel jammer zijn van mijn uren koken als iedereen het vind stinken in huis
En voor mezelf hul ik me denk maar in een lekker parfum. Ik blijf het nu nml ruiken.
Maar, Sassie, de meeste mensen ruiken het toch niet.
Wedden dat jouw gasten niks in de gaten hebben?
Ik hoop het zo Yasmijn, zou toch wel jammer zijn van mijn uren koken als iedereen het vind stinken in huis
En voor mezelf hul ik me denk maar in een lekker parfum. Ik blijf het nu nml ruiken.