Geld & Recht alle pijlers

Op mezelf wonen

29-12-2013 21:31 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn relatie is 6 maanden geleden verbroken. Wij hadden het plan samen te gaan wonen op hele korte termijn. Dit gaat dus niet door, ik woon nu nog thuis bij mijn ouders.

Maar ik zou dus heel graag een eigen plekje willen. Helaas is mijn inschrijving bij de woningvereniging beëindigd, omdat ik deze account niet had geactualiseerd...( wist niks van die voorwaarden af helaas). Ik zou graag in de buurt van mijn huidige woonplaats (dorp) blijven, maar alle sociale huurwoningen gaan via deze vereniging. Ik ben nu naar huizen via makelaars ed. aan het kijken, maar deze beginnen pas vanaf ¤600,- pm.

Ik heb op mijn werk een halfjaarcontract (net begonnen) en heb wel spaargeld voor inrichting en dergelijke. Ik verdien netto ¤1200,-. Ik heb verder geen hoge ' vaste lasten ' (geen auto, wel zorgtoeslag). Vandaag aan het zoeken geweest en erachter gekomen dat ik nét geen recht heb op huurtoeslag, verschil a 25 euro boven grens...

Een appartementje nemen waarvan de huur de helft van mijn salaris is lijkt me niet slim, zeker omdat er een kans is dat mijn contract niet wordt verlengt en ik dus misschien heel even gebruik zal moeten maken van eventuele ww.

Ik heb even een baalmomentje en zie het allemaal even niet meer lukken..Wachten op een sociale huurwoning zal 3 jaar gaan duren gok ik...Ik hoopte hier wat meningen en ervaringen te vinden om als twintiger op jezelf te gaan wonen of is het in mijn geval écht niet te doen?
Kun je niet eens gewoon bellen over de huurtoeslag of daar niks aan te regelen is? Die 25,- te veel lijkt me niet zo'n verschrikkelijk groot probleem.

En anders vraag je je werkgever of ie die 25,- van je jaarlijkse salaris af kan halen, haha.

Nee okee, gaat natuurlijk allemaal niet zo makkelijk. Vooral die omgeving lijkt het me pittig zoeken, Eindhoven is al een hel!

Kijk ook verder naar andere woningbouwverenigingen. Bij mij in de buurt hebben we er ook vele verschillende en we huren nu bij eentje die verschillende vestigingen heeft (ook in Eindhoven) en we wonen nu in een 'dorp'(/stad) waar de gemiddelde wachttijd voor sociale huurwoningen op ongeveer 6-7 jaar staat.

Moet ik wel zeggen dat wij niet in een sociale huurwoning konden gaan zitten, aangezien mijn vriend te veel verdient (ik studeer nog).

We zijn overigens 20 en 23 jaar, dus het is goed te doen! Alleen is onze huurprijs iets hoger, maar het zal je vast uiteindelijk lukken! Succes in ieder geval!
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.
begin met een kamer of antikraak

en anders bij je ouders blijven totdat je genoeg punten hebt
Ik zou mijn keuze nooit laten afhangen van huurtoeslag, wie weet wat er nog komen gaat. Die adviezen van bel met de belastingdienst en ga minder werken vind ik dan ook niet erg slim. 650+Servicekosten is gewoon te veel als je 1200 netto verdiend.

En als je 23 bent met een halfjaarcontract, dan moet je jezelf toch gaan bewijzen? Niet vragen om minder uren :s

Mijn advies, wijk uit naar een andere stad/dorp als je echt op jezelf wilt wonen. Er moet vast iets voor 500 incl te vinden zijn, van iemand die zn huis niet verkocht krijgt bijv. Of op kamers...
Nee, het is inderdaad niet echt een optie om te vragen of mijn salaris omlaag mag

Wil juist graag doorgroeien natuurlijk. En zodra het dan ook maar 1 keer verhoogd wordt is mijn toeslag sowieso weg, dus moet gewoon gaan kijken zonder toeslag.

Wat denken jullie dat de max huur kan zijn met een salaris van 1200?
Oh ja, dat blijft natuurlijk ook een probleem. Nouja, het was van mij uit meer als grapje bedoeld.

Max huur? Laat ik 't zo zeggen. Mijn vriend houdt ongeveer 1800 euro netto over, heeft een auto en ons appartement kost inclusief servicekosten + g/w/l ongeveer 800,-.

Als je hierbij nog alle kosten berekent van boodschappen en alle andere extra's etc komt dat best op een flink bedrag uit. Hij heeft het afgelopen jaar ongeveer 500,- per maand kunnen sparen. Het ligt er dus ook aan hoeveel je wilt sparen, hoe de isolatie is van het appartement (i.v.m. g/w/l enzo). Ik zou zeggen dat je met 600 incl heel goed uitkomt. Als dat exclusief is misschien ook nog wel, maar dan kun je wel minder sparen.
Dat kan niemand voor jou bepalen, hangt helemaal af van jouw overige vaste lasten en van jouw uitgavenpatroon. Ga alsjeblieft niet af op wat andere mensen aan huur kunnen missen in de maand, maar ga uitgebreid op een rij zetten wat jij gemiddeld uitgeeft aan eten, benzine, OV., uitgaan, studieschulden aflossen, kleding, verzekeringen, kapper, cadeautjes voor verjaardagen etcetera. Zoek ook alvast uit wat je ongeveer kwijt zou zijn aan gas en water en eventueel aan televisie/internet. Dan krijg je zicht op wat er overblijft en kun je bepalen wat je aan huur kunt opbrengen. Vergeet daarbij niet dat je misschien ook nog maandelijks geld wilt overhouden om te sparen.
Ik spreek toch geen Chinees?!
@-tinkerbell-

Je hebt denk ik wel gelijk, maar sommige kosten kan ik niet inschatten.

Ik geef nu bijv 250 euro uit aan uitgaan aangezien ik nu nog thuis woon. Als dat straks niet meer gaat is dat logisch. Hoeveel voor boodschappen en gwl is heel wat lastiger voor mij om in te schatten.

Mijn vaste lasten zijn 50¤ zorg + 20¤ tel. Voor de rest geen vaste lasten en geen schulden.

Uitgavenpatroon gaat niet helemaal op denk ik, aangezien ik nu 1100 pm vrij te besteden heb, ik weet wel dat ik moet inleveren als ik op mezelf ga..
Ik zou inderdaad zoals tinkerbell zegt toch echt even een excel lijstje opzetten van je uitgaven en inkomsten. Je kan het zo wel opsommen, maar ga nu eens echt goed na hoeveel je nu overhoudt, hoeveel je zou kunnen missen e.d. Dat heeft mijn vriend ook gedaan toen wij naar een woonruimte op zoek waren. (En dan scheelt het nog dat mijn ouders meebetalen aan de huur tot ik klaar ben met studeren)
quote:lialiaatje schreef op 30 december 2013 @ 15:47:

@-tinkerbell-

Je hebt denk ik wel gelijk, maar sommige kosten kan ik niet inschatten.

Ik geef nu bijv 250 euro uit aan uitgaan aangezien ik nu nog thuis woon. Als dat straks niet meer gaat is dat logisch. Hoeveel voor boodschappen en gwl is heel wat lastiger voor mij om in te schatten.

Mijn vaste lasten zijn 50¤ zorg + 20¤ tel. Voor de rest geen vaste lasten en geen schulden.

Uitgavenpatroon gaat niet helemaal op denk ik, aangezien ik nu 1100 pm vrij te besteden heb, ik weet wel dat ik moet inleveren als ik op mezelf ga..

vergis je niet. Weten/ inschatten is anders dan voelen. Probeer je uitgaven een tijdje bij te houden en misschien nu al te verminderen zodat je kunt zien wat het is. Zet het geld opzij zodat je een buffer hebt want die heb je nodig straks.

Kijk even op de site van NIbud. Daar staan gemiddelde bedragen voor diverse huishoudens op.

Persoonlijk geef ik voor gas water en licht ongeveer 100 per maand uit. Daarnaast de gemeentelijke belastingen niet vergeten zoals rioolrecht, afvalheffing etc denk aan tv inet. Meestal ligt dat rond de 40 a 50 per maand. Telefoon, ziekenfonds, eigen risico etc... inboedel, rechtsbijstand en andere verzekeringen. Eventuele servicekosten indien je voor flat of appt gaat etc
Ja idd en vooral in het begin moet je nog je weg zoeken etc. Ik zou daarom nooit een hoge huur aangaan (als het niet hoeft) als je voor het eerst op jezelf gaat wonen.

En idd er komen zoals broodtrommel zegt ook kosten bij waar je nooit aan gedacht hebt: wa, inboedel, internet+tv, gemeentebelasting.

Op kamers was mn tv aansluiting inbegrepen, maar daarna heb ik er niet eens aan gedacht om m´n tv aan te sluiten....zat ik de eerste week zonder.

Mijn advies...met een huur van ongeveer 1/3 van je salaris zit je meestal goed.
quote:lialiaatje schreef op 29 december 2013 @ 21:37:

[...]

Ik woon in een dorp in de omgeving van Rotterdam, valt ook onder 'woonnet-Rijnmond' dus de wachttijd is erg lang helaas.

Let vooral op woningen die via loting vergeven worden! Zo zijn mijn vriend en ik ooit tweede geworden bij zoiets. En verder kun je kijken bij die woningen die speciaal voor jongeren zijn.

En anders is anti-kraak misschien een optie.
O, ik lees net dat je schrijft dat er in jouw gemeente geen lotingen zijn. Anders misschien het idee loslaten om per se in dit dorp te willen blijven wonen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven