Geld & Recht alle pijlers

Reality check.... Blutter dan blut.

02-01-2014 21:32 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd prima geld gehad, tijdens mijn studie stufi, werk en bijdrage van mijn ouders, spaarrekening waarmee ik naar hartelust kon schuiven als ik bijvoorbeeld op vakantie ging.

Paar maanden werkeloos geweest, nu blutter dan blut. Spaarrekening leeg, creditcard afgeschreven dus betaalrekening min 300, al 200 van mn creditcard gebruikt voor komende maand en 1500 van mijn ouders geleend om de werkeloze periode te overbruggen. Nou krijg ik eind van de maand ongeveer 3000 euro (weer aan het werk en werk december wordt dan pas uitbetaald, heel onhandig), en hoef ik mijn ouders niet direct terug te betalen, maar ik vind het wel heel erg spannend, ik ben nog nooit blut geweest. Ik heb nog contanten (100 euro) en kan mn creditcard gebruiken, maar kan gewoon echt niet pinnen. En ik moet bijvoorbeeld elke dag een treinkaartje kopen, en mn ov kaart kan nu niet automatisch opladen.

Kortom: reality check dat ik mijn financiën niet op orde heb en dat ik dat wel moet gaan doen, en even heeeel zuinig aan doen...
In die werkloze maanden, had je geen ww of bijstand? Heb je niet genoeg bezuinigd of was er helemaal geen inkomen?
Waarom een CC gebruiken als je al blut bent? Niet zo handig, toch? Of kan je het binnenkort weer bij laten schrijven?
Geen inkomen en niet genoeg bezuinigd, echt niet slim.

Cc gebruikt maar niet goed nagedacht dat dat dus gewoon word afgeschreven, ook al kan ik niet rood staan... Eind van de maand is het probleem opgelost want weer geld, maar in de tussentijd stress en moet ik dus heel zuinig aan gaan doen.... En dan moet ik mijn financiele situatie beter in de gaten houden, heb immers geen buffer meer en moet ouders terug betalen, dus even hand op de knip. Kan mezelf wel voor mn kop slaan!
Heb je een goed overzicht van je vaste + variabele lasten?

Hoe kan het trouwens dat je helemaal geen inkomen had? Nederland heeft niet voor niks ww en wwb.
Ik weet niet hoeveel ruimte er op je creditcard zit, maar als je nu nog ¤ 100,- voor 3 weken voor 1 persoon hebt, en je verdient ¤ 3000,- netto (?!) per maand zou ik me geen zorgen maken. Reality check inderdaad, maar niet echt een probleem.
Geen inkomen lang verhaal maar klopt wel. Heb nu nu een kladblok voor me liggen om een mooi overzichtje te maken, maar meer vaste lasten dan huur (is inclusief), zorgverzekering, telefoon en tv/internet heb ik niet, dus moet verder budgetten gaan bedenken en daar een beetje aan houden. Heb nooit tekort gehad dus geen idee wat ik uitgeef verder. Ben maar met de site van het nibud aan het rekenen geslagen.

Verdien geen 3000 per maand helaas, maar de betalingen van mijn laatste baantje lopen een maand achter dus krijg deze maand twee keer...

100 euro voor drie weken vind ik echt heel weinig! En heb ook nog veel verjaardagen (cadeautjes), en vervoer (trein naar werk) die ik moet betalen. Pfff moet denk ik uitrekenen hoeveel ik nog nodig heb tot ik loon krijg en kijken of ik dat red, anders moet ik weer bij mn ouders aankloppen en dat wil ik echt niet!
Je kan bij banken vaak wel budgetteren bij je internetbankieren, en dan meteen kijken hoeveel je gemiddeld uitgeeft per maand. Rabobank in ieder geval wel.

Er zijn ook websites voor, maar dan moet je even kijken of je dat online 'durft' (heb me niet verdiept in de beveiliging).

Voor de komende drie weken:

- Hoeveel ruimte heb je nog op je creditcard

- Hoeveel kadobonnen heb je evt nog liggen

- Hoeveel voorraad heb je in huis (pasta, vriezer etc)

- Welke/ hoeveel moet je in ieder geval uitgeven (trein)?
Ik heb uitgerekend dat ik in elk geval 160 euro kwijt ben aan trein, dus ik ga morgenochtend naar de ov balie en vragen of ze dat er op kunnen zetten als ik betaal met mn creditcard, want je kan niet met creditcard betalen bij zo'n automaat... Dan heb ik dat in elk geval 'veilig' gesteld.

Qua boodschappen heb ik nog best wat voorrraad en wat cash, dus dat red ik wel denk ik.

Die cadeaubonnen is een goed idee! Ik heb nog een boekenbon, en heel veel flessen drank van een feestje over, dus cadeau's kan ik wel wat bedenken.

Heb nog wel genoeg ruimte op mn creditcard als er geen gekke dingen gebeuren, heb net met die site van het nibud zitten kijken en mezelf gebudgetteerd, en een soort kasboek gemaakt. Nu alleen nog bijhouden en dan zou ik in maart die lening van mn ouders ook wel af moeten kunnen lossen als het allemaal meezit..

Pfff ben weer een beetje op rust maar was echt zo boos op mezelf! Dank voor al het meedenken/relativeren, en realiseer me weer wat voor luxe positie ik heb dat ik nog nooit geen geld heb gehad...
waarom heb je geen maandkaart om naar je werk te reizen, heb je gecheckt wat daar de kostenbesparing van zou kunnen zijn?

je vaste lasten: je hebt geen andere verzekeringen (inboedel, WA, uitvaart enz)? je vergeet je ER voor de zorg mee te berekenen in wat je schrijft. gemeentelijke belastingen: daar zal ook jij niet onderuit komen?

volgens mij kan je met VVVbonnen ook bij AH betalen, dus in uiterste nood kan je daar wat boodschappen doen (check het even)

cadeautjes moeten misschien maar even op zich laten wachten?

zorg inderdaad voor een goed overzicht van inkomsten en uitgaven.

vast bedrag per week pinnen voor boodschappen en leuke dingen, vast bedrag per maand naar je spaarrekening
cadeautjes: geen prioriteit, als het geode vrienden zijn begrijpen ze je, zijn het geen goede vrienden dan zijn ze geen cadeau waard

En verder: Mijn ex-chef zou zeggen "als je er maar van leert" er zijn nog geen onoverkomelijke dingen gebeurd, dus gewoon een levensles. Heeft iedereen wel eens,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Waarom kan je aan een van de werkgevers geen voorschot vragen?
Zeg maar Spijker.
Inderdaad een voorschot vragen, dat lijkt me geen probleem, een beetje werkgever zal dat echt wel begrijpen.

Je hebt niet toevallig nog declaraties liggen voor je zorgverzekering, statiegeldflessen, dingen die je kunt verkopen?

Voor de reiskosten zou ik ook eens kijken naar een maandkaart of zo, dat moet toch goedkoper kunnen?

Vervelende situatie maar wel goed en snel op te lossen als ik dat zo hoor!
quote:ranny1989 schreef op 02 januari 2014 @ 21:36:

Waarom een CC gebruiken als je al blut bent? Niet zo handig, toch? Of kan je het binnenkort weer bij laten schrijven?

Bij creditcards moet je debetrente (rente over je schuld betalen). Bij de ING Bank betaal je geen rente als de schuld aan het eind van de maand niet meer is dan ¤ 45,-. Bij meer dan ¤ 45,- los je maandelijks ¤ 45,- af en betaal je debetrente totdat de schuld daar weer onder zit. Weet niet hoe het bij andere banken zit.

Dus als het kan, de creditcard niet gebruiken.
World of Warcraft: Legion
Dit is niet waar hans, het ligt aan het soort contract dat je hebt.

De meeste mensen hebben een creditcard, waarbij het gebruikte saldo de maand erop automatische wordt afgeschreven van de betaalrekening. Je betaalt dan geen rente.

Wat jij omschrijft is een creditcardkrediet, waarbij je een minimum bedrag per maand aflost. Over de schuld betaal je rente.

TO heeft een creditcard zoals ik beschrijf, waarbij het gehele openstaande saldo dus ineens wordt geïncasseerd en er geen rente hoeft te worden betaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven