Geld overmaken
dinsdag 7 januari 2014 om 11:27
Van mijn partners rekening gaat zo'n 80% van de rekeningen af. We zijn niet getrouwd en ook geen registreerd partnerschap oid.
Zijn WW is afgelopen en we hebben geen recht op bijstand dus zijn inkomen is op moment 0 en moet ik dus de rekeningen betalen.
Kan ik elke maand gewoon zo'n 900 euro naar zijn rekening overmaken voor de rekeningen zonder dat de belastingdienst dit als schenking gaat zien?
Alles staat op automatische incasso en ik vind het nogal omslachtig als ik van alle rekeningen het rekeningnummer moet wijzigen naar de mijne,en weer naar de zijne zodra hij werk heeft. Dan maak ik liever 1x per maand geld over maar wil dit wel zonder consequenties doen natuurlijk anders word het toch van alles het rekeningnummer wijzigen
Zijn WW is afgelopen en we hebben geen recht op bijstand dus zijn inkomen is op moment 0 en moet ik dus de rekeningen betalen.
Kan ik elke maand gewoon zo'n 900 euro naar zijn rekening overmaken voor de rekeningen zonder dat de belastingdienst dit als schenking gaat zien?
Alles staat op automatische incasso en ik vind het nogal omslachtig als ik van alle rekeningen het rekeningnummer moet wijzigen naar de mijne,en weer naar de zijne zodra hij werk heeft. Dan maak ik liever 1x per maand geld over maar wil dit wel zonder consequenties doen natuurlijk anders word het toch van alles het rekeningnummer wijzigen
dinsdag 7 januari 2014 om 11:43
Als ik van alles het rekeningnummer kon wijzigen online of telefonisch dan was het inderdaad een kleine moeite, helaas kan dit niet van alles. Ik zal dan dus langs kantoren moeten gaan en ik werk zelf ook dus dan word het iets lastiger
Als het moet dan moet het, maar wel omslachtig als we er weer heen kunnen zodra partner weer werkt heeft.
Als het moet dan moet het, maar wel omslachtig als we er weer heen kunnen zodra partner weer werkt heeft.
dinsdag 7 januari 2014 om 11:47
dinsdag 7 januari 2014 om 12:00
Lijkt me niet dat de belastingdienst dit als schenking ziet. Volgens mij zijn er echt zat mensen die samenwonen waarvan de een maandelijks geld overmaakt naar de ander om vaste lasten te betalen. Het zijn toch ook gewoon jouw lasten, dan is het toch duidelijk geen schenking?
Maar anders bel je even de belastingdienst om het te vragen.
Maar anders bel je even de belastingdienst om het te vragen.
Zeg maar Spijker.
dinsdag 7 januari 2014 om 12:05
dinsdag 7 januari 2014 om 12:29
Krijgt hij wel bijstand als jullie samen een huishouden voeren?
Waarom wil je anders weten of ze dit als schenking zien?
Edit: verkeerd gelezen geen recht op bijstand.
Nou dan zet je er bij Huishoudgeld, of betaald vanaf jouw rekening? Of je opent een gezamelijke rekening.
Waarom zou de belastingdienst denken dat het een schenking is?
Waarom wil je anders weten of ze dit als schenking zien?
Edit: verkeerd gelezen geen recht op bijstand.
Nou dan zet je er bij Huishoudgeld, of betaald vanaf jouw rekening? Of je opent een gezamelijke rekening.
Waarom zou de belastingdienst denken dat het een schenking is?
dinsdag 7 januari 2014 om 13:48
In eerste instantie denk ik natuurlijk ziet de belastingdienst dat niet zo. Jullie voeren toch gezamenlijk een huishouding.
Maar dan komt toch bij mij op. Als vriend een eigen huis heeft dat alleen op zijn naam staat en jij maakt aan hem geld over voor de hypotheek dan wordt dat misschien toch als een schenking gezien.
Het is immers niet jouw huis en officieel ben je niets van hem.
Aan de andere kant dan zou je het weer als huur kunnen zien.
want jij staat natuurlijk wel ingeschreven op dat adres.
Ik denk dus eigenlijk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Maar nu kun je dus zien dat het gescheiden houden van de financiën niet werkt binnen een relatie. Vriend wordt werkloos en voilà je kan toch voor de ander gaan betalen.
Maar dan komt toch bij mij op. Als vriend een eigen huis heeft dat alleen op zijn naam staat en jij maakt aan hem geld over voor de hypotheek dan wordt dat misschien toch als een schenking gezien.
Het is immers niet jouw huis en officieel ben je niets van hem.
Aan de andere kant dan zou je het weer als huur kunnen zien.
want jij staat natuurlijk wel ingeschreven op dat adres.
Ik denk dus eigenlijk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Maar nu kun je dus zien dat het gescheiden houden van de financiën niet werkt binnen een relatie. Vriend wordt werkloos en voilà je kan toch voor de ander gaan betalen.
dinsdag 7 januari 2014 om 13:55