Waarom Wintersport?

09-01-2014 18:41 71 berichten
Ik snap het dus niet, dat hele wintersport.

Elk jaar komen er minstens twee of drie collega's gehavend van terug, met complexe botbreuken, gescheurde schouders en kniepezen. Wordt het geen tijd om een eigen risico in te voeren voor de wintersport?

Waarom denken hordes Nederlanders dat ze de conditie en de kunde hebben om in de echte bergen te skiën? Het hele jaar door zitten ze op hun reet in ons platte landje, maar als er sneeuw ligt in de Alpen worden het opeens top-atleten.. En wij maar betalen voor dat speciale gele vliegtuig om ze op te halen als het weer eens misgaat.

Wat is dat nou voor gekkigheid?
Wat een generalisaties in je OP. Hele hordes die normaal alleen maar zitten en nu top-atleten denken te zijn? Ik ken veel mensen die op wintersport gaan, maar niemand die denkt een top-atleet te zijn. En, ja echt, ze sporten bijna allemaal het hele jaar door hoor!

Er zijn veel meer mensen die de wintersport ongeschonden overleven dan die geblesseerd raken.

En dan komt nog de vraag: waardoor liggen mensen bij jullie volledig uit de running? Met veel blessures en breuken kun je nog wel (aangepast) werken.
quote:kadanz schreef op 09 januari 2014 @ 19:08:

[...]

Dat kan natuurlijk ook.

Maar voor welke andere sport heb je speciale gipsvluchten om al die helden weer naar Nederland te repatriëren? Of zijn dat ook allemaal kneuzen?

Dat komt door de afstand. Hier kan iemand je zo bij de SEH afzetten, desnoods is er een ambulace.

Maar wintersport is maar een korte tijd van het jaar, dus gaat iedereen tegelijk. Komen er dan 2/3 gewond terug, lijkt dat meteen veel. Maar als ik over het hele jaar bij ons kijk, komen er veel meer met blessures van paardrijden, fietsen, hardlopen(!) volleybal en wat dacht je van motorrijden. En dan heb ik voetbal nog niet eens genoemd.

Alleen dit komt niet allemaal tegelijk, dus valt het minder op.

Er gaan heeel veel mensen op wintersport. Er komen ook heel veel zonder kleerscheuren terug. Wat wel een steeds groter probleem wordt is drank op de piste. En dan hoeven jou collega's niet zo dom te zijn, maar wel iemand die tegen ze aan skied.
Alle reacties Link kopieren
Wintersport is leuk! Wordt tijd dat ik weer eens ga. Trouwens, "vroeger" stonden we op de ski's zonder helm, dus wat dat betreft is t veiliger geworden.
Cum non tum age
Ik vind het wel grappig dat wintersport zo populair is geworden in een land dat vrijwel volledig vlak is en waar op zijn best 1 of 2 weken per jaar sneeuw ligt.

Ik weet eigenlijk niet of skiën veel gevaarlijker is dan voetballen of squashen. Ook bij deze sporten kan wel het een en ander misgaan aan gebroken botten, gescheurde spieren en kneuzingen. Maar bij skiën valt het wat meer op omdat alle ongevallen zijn geconcentreerd in een korte periode en de gipsvluchten nog wel eens het nieuws halen.

Wel is het natuurlijk een vrij decadent tijdsverdrijf: je moet er vakantie voor nemen, accomodatie regelen, dure materialen aanschaffen of voor veel geld huren, een klein fortuin uitgeven aan liftpassen en skiles, en ook accepteren dat voor jouw sport een groot deel van het Alpenlandschap is verpest.

Ik denk verder dat er bij skiën een groter risico is in de 'tail': een hele kleine fractie van de skiërs krijgt te maken met hele zware ongevallen, soms met dodelijke afloop. Bij andere sporten gebeurt dat niet zo snel. Over het algemeen zijn dat mensen die de risico's ook wel een beetje opzoeken (off-piste) en ze ook wat lijken te onderschatten.
quote:noa schreef op 10 januari 2014 @ 09:51:

Wintersport is leuk! Wordt tijd dat ik weer eens ga. Trouwens, "vroeger" stonden we op de ski's zonder helm, dus wat dat betreft is t veiliger geworden.Dat denk ik ook. Je ziet inderdaad steeds meer helmen. Mijn indruk is dat het materiaal ook wat beter is geworden; met moderne ski's kun je beter remmen en meestal zitten er ook hele goede bindingen op die op tijd losschieten als er iets mis gaat.
quote:dolfje schreef op 10 januari 2014 @ 09:00:

Kadanz waarom krijg jij minder verlof? Jij hebt er toch gewoon recht op.

Blijf jij met je verlof uren zitten omdat je ze niet op kan nemen wegens afwezigheid collega's?

Vervelend voor je werkgever inderdaad maar daar zou ik me niet druk over maken.

De wintermaanden zijn voor ons de langzame maanden. Juist nu zou ik dus meer onbetaald verlof op kunnen nemen, iets waar ik het hele jaar door naar uitkijk. Nu zijn er, geheel voorspelbaar, al twee collega's uitgevallen en is er dus minder onbetaald verlof beschikbaar.

Ik neem het ze niet persoonlijk kwalijk. Het zijn allemaal goede jongens en ik leef ontzettend met ze mee. Eentje heeft maanden moeten revalideren, dat wens je niemand toe, laat staan dat je pietluttig gaat doen over gemist verlof. Maar gewoon in het algemeen heb ik dus mijn vraagtekens over wat daar gebeurt op die bergen.
quote:Siepel schreef op 10 januari 2014 @ 09:43:

[...]

Dat komt door de afstand. Hier kan iemand je zo bij de SEH afzetten, desnoods is er een ambulace.

Dat accepteer ik, deels. Als een bevolkingsgroep massaal naar het buitenland gaat om een risicosport te beoefenen dan is het niet meer dan terecht dat ze meer betalen voor de repatriëring. Wat dus ook gebeurt via speciale verzekeringen, als ik het goed begrijp uit dit topic.

quote:

Maar wintersport is maar een korte tijd van het jaar, dus gaat iedereen tegelijk. Komen er dan 2/3 gewond terug, lijkt dat meteen veel. Maar als ik over het hele jaar bij ons kijk, komen er veel meer met blessures van paardrijden, fietsen, hardlopen(!) volleybal en wat dacht je van motorrijden. En dan heb ik voetbal nog niet eens genoemd.

Je kunt het ook andersom bekijken. Als mijn collega's het hele jaar door wintersporten, dan houden we op den duur niemand over!!quote:Er gaan heeel veel mensen op wintersport. Er komen ook heel veel zonder kleerscheuren terug. Wat wel een steeds groter probleem wordt is drank op de piste. En dan hoeven jou collega's niet zo dom te zijn, maar wel iemand die tegen ze aan skied.

Ook al gebeurd..

Ik snap echt wat jullie zeggen, maar er gebeurt gewoon vrij weinig qua blessures het hele jaar door. Tot de wintersport..
Ze betalen meer verzekeringspremie of een hele hoge kostenpost als er wat gebeurt en tja dan kan je wel een heleboel prive zaken/hobby's aan de haak gaan stellen zeg, wat een nare betutteling!
quote:kadanz schreef op 09 januari 2014 @ 18:58:

[...]

Dit jaar heeft niemand op het werk ook maar iets gebroken met 'zaalvoetballen'. Maar er zijn nu al twee uitgeschakeld in de Zwitserse Alpen. En zo gaat het elk jaar weer.

Dáár heb ik het over.Das puur toeval. Ik heb nl. wél collega's die van alles hebben gebroken met zaalvoetbal, volleybal, hochey, tennis en slipperijen op de fiets. Van wintersport is nog geen 1 collega teruggekomen met enig letsel. Dat heft zich dan mooi weer op.
quote:kadanz schreef op 10 januari 2014 @ 10:14:

[...]

Ik snap echt wat jullie zeggen, maar er gebeurt gewoon vrij weinig qua blessures het hele jaar door. Tot de wintersport..En de voetbal, zaalvoetbal vooral! Hardlopen ook een goede voor been blessures. Enz enz .. wat een onzin en waarom maak je je daar druk over?
quote:Mevrouw75 schreef op 10 januari 2014 @ 10:21:

[...]

Das puur toeval. Ik heb nl. wél collega's die van alles hebben gebroken met zaalvoetbal, volleybal, hochey, tennis en slipperijen op de fiets. Van wintersport is nog geen 1 collega teruggekomen met enig letsel. Dat heft zich dan mooi weer op.

Precies, ik heb nu 2 bekenden in het gips zitten, beiden gewoon gevallen, een van de fiets en de ander van de trap.

Niemand van de wintersporters heeft wat gehad, en de 10 jaren er voor ook niet. je zeurt TO.
Hoewel ik helemaal niet van kou houd, vind ik wintersport echt wel een weekje genieten. Lekker de hele dag buiten, beetje actief bezig en daarna in ons hotel heerlijk in de watten gelegd worden. Voor mij is het de ideale combi van relaxen en toch actief bezig zijn.

Voor de wintersport sluit ik een extra wintersportdekking af bij m'n reisverzekering. Mocht er iets gebeuren, dan is dat dus gedekt. En als je die niet hebt, betaal je fijn alles zelf, dus daar heeft niemand last van.
quote:Siepel schreef op 10 januari 2014 @ 09:43:

[...]

Dat komt door de afstand. Hier kan iemand je zo bij de SEH afzetten, desnoods is er een ambulace. Die mensen in de gipsvlucht zijn allang al behandeld bij de dokter of het ziekenhuis naast de piste.Ze blijven daar wel wat minder kort dan in Nederland. Er moet in Nederland verder behandeld worden. In Nederland gaan ze dan met de taxi of een bevriende autorijder naar huis, vanuit het buitenland gaat dat soms wat moeilijker.

Er gaan heeel veel mensen op wintersport. Er komen ook heel veel zonder kleerscheuren terug. Wat wel een steeds groter probleem wordt is drank op de piste. En dan hoeven jou collega's niet zo dom te zijn, maar wel iemand die tegen ze aan skied.
Het is overigens wél weer zo dat de kosten van ziekteverzuim (loondoorbetalingsplicht + de boel maar oplossen) altijd bij de werkgever liggen, ook als dat verzuim heel duidelijk het gevolg is van een vrijetijdsbesteding zoals skiën of bungeejumpen.
quote:wysiwyg schreef op 10 januari 2014 @ 10:23:

Hoewel ik helemaal niet van kou houd, vind ik wintersport echt wel een weekje genieten. Lekker de hele dag buiten, beetje actief bezig en daarna in ons hotel heerlijk in de watten gelegd worden. Voor mij is het de ideale combi van relaxen en toch actief bezig zijn.

Voor de wintersport sluit ik een extra wintersportdekking af bij m'n reisverzekering. Mocht er iets gebeuren, dan is dat dus gedekt. En als je die niet hebt, betaal je fijn alles zelf, dus daar heeft niemand last van.

Dat klopt niet echt, als er echt wat gebeurt heeft je baas daar bij terugkomst wel last van.

Maar dat is bij veel hobby's en tot hoever moet dat uitmaken of jij wel of niet iets mag doen?

Je kan ook gewoon vallen.
quote:kadanz schreef op 09 januari 2014 @ 20:36:

[...]

Maar dat is het dus. We doen niet aan zaalvoetbaltournooien maar gaan wel massaal skiën.

Als we massaal gaan voetballen 1 maand per jaar waardoor er minstens twee of drie collega's maanden lang uitvallen, dan zet ik daar ook mijn vraagtekens bij.Dus jij hebt gewoon luie collega's die allemaal niet sporten? Want hier worden er regelmatig toernooien van weet ik veel welke sport allemaal georganiseerd. Laat staan wat mensen búiten het werk allemaal doen. En omdat mijn collega's dus heel veel sporten en daar af en toe omvallen gebeurt dat niet tijdens de wintersport?
Ik was vroeger trouwens anti-wintersport, tot ik een serieuze relatie met een Zwitser kreeg. Toen moest ik natuurlijk. Na de eerste week zag ik het licht. Ik snapte opeens heel erg goed waarom mensen zo verslingerd kunnen zijn aan wintersport. Ik snapte ook heel goed dat als je moet je kiezen dat je dan wél 1 week op wintersport gaat ipv 3 weken zomervakantie bv.
Bij je reisverzekering sluit je een wintersportdekking af en volgens mij betaalt die de gipsvlucht. Blijkbaar maakt de verzekeringsmaatschappij daar nog winst op anders zouden ze het niet meer doen. Wij skien al 20 jaar en de enige keren hier in het gezin dat er wat gebroken was was met voetballen (bij man en zoon).

Ben het deels wel met je eens hoor, er bevinden zich een hoop brokkenpiloten op de piste. Veel mensen denken dat ze na 3 lesjes op de borstelbaan wel even van de rode piste af kunnen, daarmee zichzelf en anderen in gevaar brengend. Maar goed hoe ga je controleren of iemands blessure daaraan te wijten is of de blessure van het slachtoffer?

Ik heb trouwens een familielid, die ging voor het eerst in jaren fitnessen (jaren niks gedaan), het schoot in zijn rug en die heeft 3 maanden thuis gezeten. Ik denk dat het met mensen die jarenlang niks gedaan hebben en die opeens veel te ver gaan het niet zoveel uitmaakt welke sport dat is. Ga trouwens eens op een zaterdag of zondagmiddag op de spoedeisende hulp zitten, je zult zien dat voetbal met stip bovenaan staat qua blessures, gevolgd door hockey (ok is uit eigen waarneming van die 2 keer dat ik er met man en zoon zat).
Welbeschouwd is skiën maar een klein onderdeel van een skivakantie. Het hele sfeertje en alles eromheen is net zo goed deel van de lol.

Een gemiddelde skidag begint ergens rond half 10 en eindigt uiterlijk rond half 5.

Tussendoor ga je nog lunchen en neem je minstens 2 keer pauze om wat te drinken.

Je moet altijd eerst de berg op, wat vaak een lang stuk met de lift of gondel betekent met in het hoogseizoen wachtrijen.

Als je op een gemiddelde skidag effectief 2 uur skiet dan doe je het waarschijnlijk al heel goed.
quote:ondernemer schreef op 10 januari 2014 @ 10:37:

Welbeschouwd is skiën maar een klein onderdeel van een skivakantie. Het hele sfeertje en alles eromheen is net zo goed deel van de lol.

Een gemiddelde skidag begint ergens rond half 10 en eindigt uiterlijk rond half 5.

Tussendoor ga je nog lunchen en neem je minstens 2 keer pauze om wat te drinken.

Je moet altijd eerst de berg op, wat vaak een lang stuk met de lift of gondel betekent met in het hoogseizoen wachtrijen.

Als je op een gemiddelde skidag effectief 2 uur skiet dan doe je het waarschijnlijk al heel goed.

Zo weinig?

Nu ga ik altijd met school en die kinderen beginnen wat vroeger en die 2 drinkpauzes tussendoor ken ik niet en wachtrijen zijn in onze gebieden (heel klein dus ook niet zo populair) ook niet aan de orde. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon op je gemak die berg af, dan ben je ook niet écht aan het sporten, maar een beetje aan het freewheelen. Het echte berg afknallen is inderdaad zeker niet meer dan 2 uur per dag.
quote:ondernemer schreef op 10 januari 2014 @ 10:37:

Als je op een gemiddelde skidag effectief 2 uur skiet dan doe je het waarschijnlijk al heel goed.Twee uur effectief skiën? Met mijn peuter en kleuter wel, maar zonder de peuter en kleuter skiën wij toch wel heel wat meer, zeker wel het dubbele. Maar met de kerst geen wachtrijen bij de liften, een enkele keer 10 min. en dat is dan echt lang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven