Gezondheid alle pijlers

Extreme winderigheid en borrelende darmen

09-01-2014 17:11 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds nu bijna een jaar heb ik ontzettende last van winderigheid, de enige dag wat erger als de ander maar het is er constant en m'n sociale leven lijd er onder.

Soms als ik een verjaardag heb zie ik er al tegen op omdat ik het dan moet inhouden en dat leidt tot een opgeblazen buik en borrelende darmen.Ik heb al van alles geprobeerd.. Rennie deflatine en probiotica. Ook heb ik vezels van de huisarts gehad maar dit hielp naar mijn idee niet erg. Ik heb nu duspatal en dat neem ik wel iedere ochtend maar echt helpen doet het ook niet.

Echt ongezond eet ik ook niet, gewoon een brooje overdag,fruit en s'avonds normaal warme maaltijd. Zelden drink ik frisdrank, ik drink eigenlijk alleen thee en water, uitzondering daargelaten met een feestje. Melk laat ik al zoveel mogelijk staan omdat ik vaak hoor dat dit een oorzaak kan zijn maar dit kan het dus ook niet zijn.

Ik ben echt ten einde raad want ik word er letterlijk helemaal gek van, waar het door gekomen is ook echt geen idee want ik had hier namelijk tot vorig jaar nooit last van! tenminste, niet in zulke erge mate dat m'n sociale leven eronder lijd.

WIE O WIE heeft de gouden tip voor mij waar het door zou kunnen komen of welke voeding ik beter kan weglaten...
quote:dolfje schreef op 09 januari 2014 @ 17:14:

Ik heb het ook gehad en bij mij kwam het (volgens mij tenminste) door de zoetstoffen. Dronk toen veel lightdranken en zoetjes in de koffie etc. sinds ik dat niet meer doe is het een stuk minder..

Ik eet ook wat minder brood en dat scheelt volgens mij ook wel.

En kaas. Eerst dagelijks nu af en toe een paar dagen en dan weer niet.Zoetstoffen heb ik vaker gehoord. Zelf heb ik het van koffie uit de automaat op het werk en in tijden dat ik gehaast eet. Want dat eet en praat ik, kauw ik niet goed: veel lucht inslikken
Je bent zelf een theepot
probeer eens kefir, dat hielp mij enorm
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
quote:naba90 schreef op 09 januari 2014 @ 17:11:

Melk laat ik al zoveel mogelijk staan omdat ik vaak hoor dat dit een oorzaak kan zijn maar dit kan het dus ook niet zijn.Zo dacht ik eerst ook, maar als je ècht wilt weten of het aan melk ligt, moet je gedurende twee weken echt alles waar maar een kruimeltje melk in zit, laten staan. Het hoeft dan niet perse om de bekende lactose-intolerantie te gaan maar je kunt ook overgevoelig zijn voor wei of caseïne (= allebei melk-eiwit). Pas toen ik alles met melkbestanddelen liet staan (dus ook koekjes bereid met roomboter, chips waar wei aan toegevoegd was, brood waar bij de ingrediënten 'melk' stond), was ik verlost van m'n overmatige gasvorming.
quote:Miss.Innuendo schreef op 09 januari 2014 @ 18:45:

[...]

Ik ben er het levende bewijs van dat het wel waar is.

Mijn darmklachten (en die waren behóórlijk, mijn leven was nagenoeg onleefbaar geworden) zijn volledig weg nadat ik een 10-daagse antibioticakuur tegen die parasiet heb geslikt.

Belachelijk dat je huisarts het zo makkelijk wegwuift.

Is het een huisartsencollectief? Kun je niet naar een andere huisarts met je klachten en vragen?

Met een ontlastingonderzoek wordt vastgesteld of je de parasiet hebt. En nogmaals, heel veel mensen hebben deze parasiet zonder klachten, maar bij sommigen kan hij dus wel (heel vervelende) klachten geven. De parasiet in kwestie heet 'dientamoeba frigilis'.

Google daar maar eens op Kan ik ook via een andere weg m'n ontlasting laten controleren in het lab? ik voel me namelijk echt een zeurpiet als ik wéér naar m'n huisarts moet.. denk dat ik nou al 5x bij hem ben geweest voor dit probleem
quote:Java schreef op 09 januari 2014 @ 22:06:

[...]

Zo dacht ik eerst ook, maar als je ècht wilt weten of het aan melk ligt, moet je gedurende twee weken echt alles waar maar een kruimeltje melk in zit, laten staan. Het hoeft dan niet perse om de bekende lactose-intolerantie te gaan maar je kunt ook overgevoelig zijn voor wei of caseïne (= allebei melk-eiwit). Pas toen ik alles met melkbestanddelen liet staan (dus ook koekjes bereid met roomboter, chips waar wei aan toegevoegd was, brood waar bij de ingrediënten 'melk' stond), was ik verlost van m'n overmatige gasvorming.Thanks dit ga ik dan toch maar is proberen! In boter zit ook melk neem ik aan? dat eet ik dus wel elke dag op brood
quote:norma_jeane schreef op 09 januari 2014 @ 21:42:

probeer eens kefir, dat hielp mij enormIk heb even gegoogled, dit ga ik zeker proberen! dankjewel
quote:norma_jeane schreef op 09 januari 2014 @ 21:42:

probeer eens kefir, dat hielp mij enormwaar koop je dit, of kan het via internet besteld worden?
Ik ben de hele mallemolen door geweest met dezelfde en nog wat andere darmklachten. De parasiet is nooit volledig uitgesloten geweest omdat ik door bijwerkingen de kuur niet af kon maken, maar de uiteindelijke diagnose was: prikkelbare darmsyndroom.
quote:naba90 schreef op 10 januari 2014 @ 09:56:

[...]

Thanks dit ga ik dan toch maar is proberen! In boter zit ook melk neem ik aan? dat eet ik dus wel elke dag op broodDat ligt eraan of het volledig plantaardige margarine is of 'gewone' margarine/boter (bereid met melk). Twee weken lang even alle etiketjes lezen dus.
quote:yolcu schreef op 10 januari 2014 @ 10:06:

Ik ben de hele mallemolen door geweest met dezelfde en nog wat andere darmklachten. De parasiet is nooit volledig uitgesloten geweest omdat ik door bijwerkingen de kuur niet af kon maken, maar de uiteindelijke diagnose was: prikkelbare darmsyndroom.

Ja, die kuur is nasty met die bijwerkingen. Ik had ook last van alle bijwerkingen. Maar ik moet zeggen dat mijn darmklachten al tijdens de kuur afnamen dus dat zorgde ervoor dat ik sterk genoeg was om de kuur af te maken.

Wat jammer dat je nu nog niet weet of het die parasiet was.

Wat ik je wel kan meegeven; bij mij werden de klachten over een periode van 2 jaar steeds een beetje erger.

Als je merkt of als het lijkt alsof je klachten toenemen, dan is het wellicht tóch die parasiet.

Mijn klachten werden trouwens ook jarenlang toegeschreven aan Prikkelbare DarmSyndroom. Maar dat vind ik te makkelijk. Het is een soort algemene noemer waaronder alle darmklachten maar worden weggeschreven. Fijn voor de dokter dat ie je een diagnose geeft, maar het helpt je geen bal, want er is weinig te doen tegen Prikkelbare DarmSyndroom. Je klachten worden er dus niet mee opgelost en je moet er maar mee leren leven. En in sommige gevallen (zoals bij mij) werd mijn leven dus echt onleefbaar. Het belemmerde mij echt bij dingen, zoals bijvoorbeeld uit eten gaan. Ik had geen zin in borrelende darmen of een toiletgang van een half uur in een restaurant.

Daarom raad ik dus iedereen aan om je niet te laten afschepen met Prikkelbare DarmSyndroom. Blijf zoeken, want er is gewoon een echte oorzaak voor je klachten!
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:naba90 schreef op 10 januari 2014 @ 09:55:

[...]

Kan ik ook via een andere weg m'n ontlasting laten controleren in het lab? ik voel me namelijk echt een zeurpiet als ik wéér naar m'n huisarts moet.. denk dat ik nou al 5x bij hem ben geweest voor dit probleemMisschien kun je het via deze organisatie proberen:

Prescan

Ik zie trouwens dat het daar goedkoper is ook.

Via de huisarts kostte het onderzoek 279 euro en dat viel onder mijn eigen risico, dus dat moest ik uit eigen zak betalen.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:Miss.Innuendo schreef op 11 januari 2014 @ 09:06:

[...]

Ja, die kuur is nasty met die bijwerkingen. Ik had ook last van alle bijwerkingen. Maar ik moet zeggen dat mijn darmklachten al tijdens de kuur afnamen dus dat zorgde ervoor dat ik sterk genoeg was om de kuur af te maken.

Wat jammer dat je nu nog niet weet of het die parasiet was.

Wat ik je wel kan meegeven; bij mij werden de klachten over een periode van 2 jaar steeds een beetje erger.

Als je merkt of als het lijkt alsof je klachten toenemen, dan is het wellicht tóch die parasiet.

Mijn klachten werden trouwens ook jarenlang toegeschreven aan Prikkelbare DarmSyndroom. Maar dat vind ik te makkelijk. Het is een soort algemene noemer waaronder alle darmklachten maar worden weggeschreven. Fijn voor de dokter dat ie je een diagnose geeft, maar het helpt je geen bal, want er is weinig te doen tegen Prikkelbare DarmSyndroom. Je klachten worden er dus niet mee opgelost en je moet er maar mee leren leven. En in sommige gevallen (zoals bij mij) werd mijn leven dus echt onleefbaar. Het belemmerde mij echt bij dingen, zoals bijvoorbeeld uit eten gaan. Ik had geen zin in borrelende darmen of een toiletgang van een half uur in een restaurant.

Daarom raad ik dus iedereen aan om je niet te laten afschepen met Prikkelbare DarmSyndroom. Blijf zoeken, want er is gewoon een echte oorzaak voor je klachten!Heel herkenbaar! Ik wilde inderdaad niet aan de diagnose PDS, maar tegen de tijd dat ik éindelijk doorverwezen kon worden naar het ziekenhuis had ik het enorm gehad. Daarnaast had ik inmiddels ook door dat het bij mij enorm samenhangt met stress. In stressvolle periodes is het voor mij inderdaad enorm belemmerend, in zowel de dingen die ik doe als de kelderende hoeveelheid energie die ik eraan kan besteden.
Toch maar weer naar de huisarts. Ook bij mij bleek het coeliakie te zijn en daardoor ook tijdelijk lactose intolerant. Maar ook een parasiet zou kunnen, vervelend dat hij je niet serieus neemt. Je hebt al een jaar klachten!
Miss Innuendo, en wat was dan jouw echte oorzaak van de klachten?

Ik heb zelf paar jaar geleden ook diverse onderzoeken in het ziekenhuis gehad, omdat ik vaak zo ziek was als een hond door lasten/pijn aan mijn buik.

Bloedonderzoek, ontlasting onderzoek, endescopie. Niks te vinden, alles was goed. Uiteindelijk kreeg het de naam PDS. Ik kreeg begeleiding van een dietiste, om erachter te komen waar ik wel/niet tegenkon.

Ik weet in ieder geval dat stress echt funest is voor mij. Dat de lasten nu een naam hebben, PDS, maak k me niet zoveel zorgen meer en weet ik waar het vandaan komt. Dat geeft rust.

Maar soms kan ik er écht geen vinger op leggen waarom ik ineens zo'n last heb. Heel frustrerend.

En dat winden soms zó stinken (sorry ) snap ik niet, waarom? Wat heb k nou verkeerd gedaan? Ik heb daar eigenlijk elke dag last van. Ik beperk snoepen ten zeerste (soms een uitschieter en dan merk k dat absoluut) , k drink redelijk (kan meer), drink laatste tijd geen melk meer om dat uit te proberen, maar waar die lucht vandaan komt? En soms die buikpijn? Lastig hoor.....
Misschien moet je eerst jezelf tegen komen, voordat je het kunt zijn
Heel veel sinaasappels of mandarijnen eten (stuk of 3 per dag), helpt mij echt.

Aardappels in welke vorm ook zorgen vaak voor dit soort problemen.

Heb je een glutenallergie al uitgesloten?
Neee..dat niet.

Ik krijg wel extra last bij het eten van lasagna en pasta
quote:ella6006 schreef op 11 januari 2014 @ 10:50:

Miss Innuendo, en wat was dan jouw echte oorzaak van de klachten?

Ik heb zelf paar jaar geleden ook diverse onderzoeken in het ziekenhuis gehad, omdat ik vaak zo ziek was als een hond door lasten/pijn aan mijn buik.

Bloedonderzoek, ontlasting onderzoek, endescopie. Niks te vinden, alles was goed. Uiteindelijk kreeg het de naam PDS. Ik kreeg begeleiding van een dietiste, om erachter te komen waar ik wel/niet tegenkon.

Ik weet in ieder geval dat stress echt funest is voor mij. Dat de lasten nu een naam hebben, PDS, maak k me niet zoveel zorgen meer en weet ik waar het vandaan komt. Dat geeft rust.

Maar soms kan ik er écht geen vinger op leggen waarom ik ineens zo'n last heb. Heel frustrerend.

En dat winden soms zó stinken (sorry ) snap ik niet, waarom? Wat heb k nou verkeerd gedaan? Ik heb daar eigenlijk elke dag last van. Ik beperk snoepen ten zeerste (soms een uitschieter en dan merk k dat absoluut) , k drink redelijk (kan meer), drink laatste tijd geen melk meer om dat uit te proberen, maar waar die lucht vandaan komt? En soms die buikpijn? Lastig hoor.....Dit is zooo herkenbaar.. ik vraag me ook altijd af waar die lucht vandaan komt en waarom ze stinken idd. en ook als ik een snoepje eet merk ik dit meteen. vooral chocola of drop doet het hem
Vervelend he?

Ik lees dat je 'sochtends brood eet. Ik heb dit vervangen voor Alpro Soya met speltmuesli, schepje lijnzaad en een stuk fruit erin (mijn voorkeur is mandarijn). Dit werkt zo verzadigend en kan daarna ook heel goed naar de wc

Verder heb ik wel een normale geleidelijke stoelgang hoor.

Ik merkte wel, sinds ik weet dat ik PDS 'heb', dat ik veel dingen kan terughalen van tijden geleden en vroeger. Wanneer ik lasten had, ziek was, gerelateerd aan stress. Het valt wel op z'n plek.

Maar nu ik iets lees over parasieten??

Daar moet ik me eens gauw in verdiepen! Hoe weet je dat je dat hebt? Ontlastingonderzoek?

Ik heb paar jaar geleden diverse onderzoeken laten doen en daar kwam niks uit.
quote:bumble_bee schreef op 09 januari 2014 @ 18:49:

Eet desembrood. Dat gist minder in de maag. Gist gaat dood bij een temperatuur van 35 graden en een brood wordt door en door 90 graden. Gist doet dus helemaal niks meer in je maag. Daarbij zitten er in desem ook gistcellen (en verder ben ik absoluut vóór het eten van desembrood, goed desembraad is lekkerder en ik denk ook wel beter voor je, maar ik kan niet zo goed tegen foute feiten)
Tarewe-allergie? Je zegt dat je veel brood eet....
quote:earlgreythee schreef op 18 januari 2014 @ 20:02:

Tarewe-allergie? Je zegt dat je veel brood eet....is het mogelijk mij hiervoor te laten testen bij de huisarts?
quote:ella6006 schreef op 14 januari 2014 @ 22:31:

Vervelend he?

Ik lees dat je 'sochtends brood eet. Ik heb dit vervangen voor Alpro Soya met speltmuesli, schepje lijnzaad en een stuk fruit erin (mijn voorkeur is mandarijn). Dit werkt zo verzadigend en kan daarna ook heel goed naar de wc

Verder heb ik wel een normale geleidelijke stoelgang hoor.

Ik merkte wel, sinds ik weet dat ik PDS 'heb', dat ik veel dingen kan terughalen van tijden geleden en vroeger. Wanneer ik lasten had, ziek was, gerelateerd aan stress. Het valt wel op z'n plek.

Maar nu ik iets lees over parasieten??

Daar moet ik me eens gauw in verdiepen! Hoe weet je dat je dat hebt? Ontlastingonderzoek?

Ik heb paar jaar geleden diverse onderzoeken laten doen en daar kwam niks uit.

Ik vind het heel lastig om helemaal geen brood meer te eten, ook al probeer ik het wel te minderen. Aardappelen wil ik een tijdje helemaal links laten staan. Van de week had ik patat gegeten en daarna had ik ontzettend last van m'n darmen, nu dus maar proberen of dit een trigger is...

En over die parasatieten, kan je idd laten testen door de huisarts! mijne nam me helaas niet serieus toen ik dat aankaartte bij hem
quote:naba90 schreef op 21 januari 2014 @ 16:45:

[...]

is het mogelijk mij hiervoor te laten testen bij de huisarts?Ja .dm.v. bloedonderzoek. Dan zou coeliakie ook gelijk getest kunnen worden. Dat is niet hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven