Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Hoi allemaal,

Gisteren heb ik voor het eerst Start to run van Evy gedaan. Het ging super, dus vandaag les 2 gedaan, maar oef, dat voel ik nu flink!

Is de rustdag waar ze het over heeft belangrijk of kan ik morgen gewoon verder met les 3?
quote:Lucky_Birdie schreef op 11 januari 2014 @ 18:10:

Hoi allemaal,

Gisteren heb ik voor het eerst Start to run van Evy gedaan. Het ging super, dus vandaag les 2 gedaan, maar oef, dat voel ik nu flink!

Is de rustdag waar ze het over heeft belangrijk of kan ik morgen gewoon verder met les 3?

De werkelijke opbouw van spieren/pezen nodig voor de toenemende belasting vind plaats in de rustfase na de inspanning. De rustdag is dus zeer zeker van belang en wel net zo belangrijk als de training zelf. Sterker nog zonder herstelfase uiteindelijk geen effect meer van de trainingen en snel blessures.

Zodra je belastbaarheid in de loop der jaren toeneemt zal de herstelfase korter worden en zal je door afstellen van de intensiteit van de diverse trainingen wel dagen achtereen kunnen trainen. Maar in de opbouwfase nooit een rustdag overslaan.
Ok, dank je voor het antwoord. Ik ga morgen lekker een rustdag inlassen en maandag weer verder.
Dank je wel Lexie Wij waren ook zeer verrast.

Ik train inderdaad niet meer met Evy of Renate.

Ik heb wel onlangs de 4EM van Renate gedownload, misschien ga ik daar nog wat mee doen.

En ik heb een MP3 met een intervaltraining.

Kijken of ik van de zomer de 5K sneller kan lopen
Never regret something that once made you smile.
@lucky_birdie, veel plezier met Evy.

Maar zoals baukje al aangeeft zijn de rustdagen ook heel belangrijk.

Geniet van je rustdag morgen
Lexie ik hoop dat je morgen geen last meer hebt van je spier.

Lucky_Birdy welkom hier en succes!

Doris alweer een loop, goed bezig!

Shisensa irritant dat je gebeld wordt tijdens het lopen. Ben je ook even uit je concentratie lijkt me.

Ik heb vandaag gewandeld, zo'n 10 km. (ben langere stukken gewend) Gewoon omdat het mooi weer was tweede deel van de middag en ik er even uit moest. En zo wandelend kom ik ook weer mooie stukjes tegen om nog eens te gaan rennen.
Dank je wel Moonlight.

Het was een uitdagende route

Wandelen is ook lekker.

En 10K is ook een lekkere workout.

Ik ga van de week hier nog een paar keer met de honden over de hei wandelen.
Hallo activelingen,

Het is weer een mooie zondagochtend en ik heb al helemaal zin om te gaan lopen

Zeker als ik jullie verhalen hier lees over wedstrijden, dan denk ik alleen maar "dat wil ik ook kunnen"

Dus nu nog even mn ontbijt laten zakken en dan zo meteen eens voor les 8 gaan. Volgens mij ga ik vandaag een heleboel stukjes van 2 minuten lopen met kortere pauzes. Yes!
Lucky birdie, wat goed dat je bent begonnen met Evy en wat fijn dat de 1e lessen super gingen!

Dorisdoos, mooi doel om je tijd op de 5km te gaan verbeteren. Hoe lang loop je nu over 5km?

Moonlight, wat goed dat 10km hebt gewandeld. Wandel je dan alleen?

Laylalala, hoe is les 8 gegaan?

Ik heb vanochtend ook gelopen en jammer genoeg ging het niet zo goed. Had bedacht dat ik 30 min wilde gaan lopen op een heeeel rustig tempo. Natuurlijk weer te snel van start gegaan en na 3km begon ik erg last te krijgen van die spier. Nog een paar 100 meter verder gerend en toen maar besloten om de rest te gaan lopen, want wil het niet erger gaan maken. Morgen maar weer een rustdag en dinsdag weer een klein rustig rondje gaan proberen met wandelen tussendoor. Het is trouwens wel heeeeerlijk loopweer!
@laylalala, hoe ging je les 8? Ik vond dat zelf een van de leukste lessen van Evy. Hij komt nog een keer in de volgende week

@lexie, Ik loop rond het half uur de 5K. Bij een wedstrijd in november heb ik 29:58 gelopen. En de wedstrijd in december, was het parcours 700 meter langer... toen heb ik 36:21 gelopen (de 5K was toen in 32:01)

Beterschap met je spier. Hopelijk gaat het dinsdag weer helemaal goed!
De les was inderdaad heerlijk. Ik raakte lekker in een goede flow en kon het goed volhouden. Tot dat tot twee keer toe een veter los raakte en vervolgens bij de 7e x 2 minuten rennen mn mp3 speler ineens leeg was..

Jammer, want ik denk wel dat ik hem goed vol zou hebben gehouden. Ik heb wel nog twee stukjes gerend, maar ga dinsdag deze les nog maar even opnieuw doen. Ook niet erg omdat het verder zo'n fijne les is.

Het was inderdaad een heerlijke loop-zondag.

Lexie, jammer dat het bij jou niet zo lekker ging. Hopelijk is het niet structureel en kun je het dinsdag weer oppakken.
Layla, meestal wandel ik samen met anderen maar zaterdag dus alleen. Vroeger vond ik het vreselijk hoor. Ik kon niets eenzamers bedenken dan in mijn eentje door de weilanden te lopen.

Maar nu met de juiste muziek vind ik het wel fijn juist.

Ben helaas nog steeds niet in vorm, gisteren lukte het hardlopen weer niet. Heb de les niet uit gelopen.

Ik ben wat oververmoeid (heb ik inmiddels ook op mijn werk laten weten) en helaas kwam gisteravond het bericht dat mijn vader vermoedelijk Parkinson heeft. Das ook wel ff slikken.

Ik ga wel proberen het lopen vol te houden maar zal niet te streng zijn voor mezelf. Ik plan ook nog geen wedstrijd, bouw echt heel langzaam op.

Lege MP3-spelers zijn irritant ja. Ik heb ook wel eens dat ik per ongeluk mijn oortjes eruit 'maai' met mijn armen en dan ben ik ook meteen in de war
Nadat ik vanmorgen de honden had uitgelaten, heb ik mijn hardloopkleren aangedaan en heb een crossloopje van 4K gedaan op het natuurgebied vlak bij ons vakantiehuisje.

Het was heerlijk weer hier

En vanmiddag met man en honden nog 6,5K door het bos gewandeld.

Vanavond lekker op de bank hangen

@laylalala, balen dat je mp3 speler leeg was, zal je altijd zien.

Maar het is zeker niet erg om les 8 nog een keer te doen

@moonlight, dat zijn mindere berichten. Kan me helemaal voorstellen dat je hoofd dan niet naar hardlopen staat.

Sterkte!
quote:Moonlight82 schreef op 13 januari 2014 @ 10:35:

Lege MP3-spelers zijn irritant ja. Ik heb ook wel eens dat ik per ongeluk mijn oortjes eruit 'maai' met mijn armen en dan ben ik ook meteen in de war

Waarom heb ik hier nu het beeld bij dat jij loopt als Phoebe uit Friends?

maar wel heftig om zulk slecht nieuws te krijgen. Gewoon even lekker naar je lijf luisteren. Als je eraan toe bent om lekker je hoofd leeg te lopen, dan kun je dat doen en als je meer zin hebt om in een joggingbroek op de bank te liggen, inderdaad niet te streng zijn.

Ik heb vanochtend alsnog les 8 van Evy gelopen. Lekkere les, op zich goed volgehouden en dit keer geen losse veters of lege mp3 spelers.

Maar zeg me alsjeblieft dat ze ook nog andere muziek hebben.. ik heb het idee dat ik nu al 3 weken dezelfde liedjes hoor. Komt daar nog meer variatie in?

En ik moet op zoek naar een nieuw rondje, want ik moet nu een lus rond mn huis dubbel lopen omdat ik te vroeg terug bij huis ben. Daaraan merk je toch wel dat je naar die 5 km toe werkt.

Tijdens het uitlopen de mp3 aan laten staan en het eerste stukje van les 9 gehoord.. Moet ik vrijdag echt 5 (!) minuten achter elkaar lopen?

is dat niet een beetje gekke opbouw dan? 1-2-3 minuten, nu 8x 2 en dan volgende les ineens 5?

Lukte les 9 bij jullie andere Evy-lopers direct de eerste keer?
Hahahahahah ik ben al eerder (toen ik niet liep) vergeleken met Phoebe van Friends.

Maar het komt door Evy.... ze zegt dan dat je met je armen moet schudden... hoppa dan liggen dus mijn oortjes eruit.

Toen ik het net gehoord had wilde ik juist veel gaan hardlopen. Ik dacht heel ver vooruit dat ik later met mijn vader op een tandem moet fietsen of achter de rolstoel moet lopen en dan moet ik wel fit zijn.... Maar mijn lichaam ziet het even niet zo zitten. Ik had al een dip voor dit nieuws. Gisteren ook nog een kies laten trekken en daar krijgt het lijf ook een klap van...

Ik kijk per dag wel. Vandaag zie ik het niet gebeuren, heel moe lijf. Misschien morgen weer.

Ik heb les 9 wel in één keer gered. t Was wel een vrije dag ergens in de kerstvakantie waardoor ik al mijn energie voor het lopen kon gebruiken. Vond m wel pittig, dat wel.
@laylalala, die 5 minuten ga je echt wel halen hoor

Zelf heb ik alle lessen van Evy in 1x uitgelopen.

Er komt nog wel een kleine variatie in muziek.

Volgens mij is het eerste liedje van les 14 een apart liedje voor het hardlopen

@moonlight, rustig en aan je merkt vanzelf wanneer je weer aan lopen toe bent.

Ik ga hopen dat het morgenochtend hier nog een beetje droog is, dan kan ik nog een laatste keer hier op vakantie hardlopen.
Ik heb toch gelopen

Ik voelde me vanmiddag een beetje opknappen en na het eten durfde ik het weer aan. Heb les 10 gelopen, een oudje maar tenminste een makkelijke. Als ik deze dagen mijn niveau op peil houd ben ik al tevreden.

Heb m uitgelopen.

Het was wel vies weer. t regende niet zo hard meer maar wel overal plassen die ik in het donker ook niet altijd zag...

Maar t is lekker dat ik weer een les volgehouden heb.
Vraagje: hoe wassen jullie je sportBH? Met de hand of gewoon in de machine?
Hoi allemaal, Ik zie dat dit topic al een tijdje loopt, maar volgens mij zijn er onlangs ook wat mensen gestart met Evy toch? Ik zou het leuk vinden zo af en toe mee te schrijven en te lezen. Ik loop zelf nu een aantal weken met Evy. Het bevalt mij erg goed. Mijn eerste doel is om 5km achter elkaar te kunnen lopen. Op dit moment zit ik in week 8! Het gaat eigenlijk best wel goed. Wel merk ik dat mijn lichaam (positief) aan het veranderen is en dat af en toe wat kwaaltjes de kop opsteken. Ik verbaas me eigenlijk dat het me nu lukt 15min achter elkaar te lopen, terwijl ik een paar weken geleden nog met de tong op mijn knieen de eerste keer 5min liep.

Hoe zijn jullie ervaringen? Blijft dat gevoel dat je iedere keer een beetje dood gaat? Ook als je op een gegeven moment verder kan lopen?
Welkom Prima. Ik ben nog niet zo ver als jij dus helaas kan ik je daar geen antwoord op geven
Wat fijn Moonlight dat je toch nog even lekker gelopen hebt. Dat is misschien nu ook een stukje me-time dat je kunt pakken in een drukke, spannende periode.

En inderdaad, al ga je nu maar 1 keer per week, dan is dat in ieder geval 1 keer.

Ik heb zelf geen sport BH, heb ook niet zulke grote borsten, dus kan met een gewone BH hardlopen.

Prima: ik ben inderdaad ook bezig met Evy, maar ik ben nog lang niet zo ver als jij hoor. Je bent zo te lezen al bijna klaar joh! Ik zit zelf inderdaad nog in het stadium tong-op-de-knieen.

Over knieen gesproken: ik had vanochtend bij het lopen wel last van mn beide knieen. En vandaag naar het werk hoge hakken aan en heb eigenlijk wel de hele dag een zeurend pijnlijk gevoel onder mn knieschijven gehouden bij het lopen.

Kent iemand van jullie dit? Is dit een vorm van gewenning- of spierpijn? En hoe lang/hoe vaak mag ik hier last van hebben als het gewone spierpijn is?
@Moonlight82: Dank voor je welkom! Ik zag je vraag over de sportbh. Ik doe ze gewoon in de wasmachine hoor. In de droger dan weer niet...

@Laylalala: Ik had na een aantal weken ook last van mijn knieën. Heb toen goede hardloopschoenen aangeschaft en sindsdien geen last meer. Goed schoeisel is echt onmisbaar; wat een verademing. Een beetje (spier)pijn hoort volgens mij wel bij het opbouwen. Heb gelezen dat lopen met spierpijn op zich geen kwaad kan. Ik merk nu ik echt in minuten aan het opbouwen ben ook dat mijn lichaam hard aan het werk is (lees spierpijn in bovenbenen, gevoelige knieen en voeten).
Layla kun je morgen platte schoenen dragen, of kan dat niet op je werk? Dan zou ik kijken of het minder wordt doordat je een rustdag hebt.

Ik heb zondag reunie van mijn wandelvakantie. Ik was daar wel een beetje de slome-die-steeds-achteraan-liep. Ben blij dat ik nu kan zeggen dat ik aan hardlopen doe.

Ja ik dacht desnoods blijf ik in deze spannende weken mijn oude lessen herhalen, als ik maar regelmatig blijf lopen. Het zou zo kut zijn als ik straks weer opnieuw moet beginnen.
Goedemorgen allen,

Afgelopen dagen heel dit topic doorgelezen en gelezen hoe jullie in korte tijd al zo ver kunnen hardlopen. Chapeau!!!

Twee jaar geleden zelf ook al eens een poging ondernomen, maar dat liep op niks uit. Conditie van nul, veel te zwaar en snel de moed opgegeven. Nu ben ik sinds september al 16 kg afgevallen en ben sinds half oktober lid van de sportschool waar ik 3x per week een uur echt goed actief ben, lees: 30 minuten op de crosstrainer + half uur krachttraining voor armen, benen, rug, buik en billen.

Heb onlangs de podcasts van Evy gedownload en op mijn telefoon gezet en wil eigenlijk wel weer gaan lopen, maar mijn perfectionisme houd me tegen. Heb al wel goede hardloopschoenen en een paar shirts en jasje. Ben zo bang dat ik weer na 100 m opgeef. Zie mezelf ook al in de sportschool op de loopband staan

Ook heb ik al de app van Runtastic op mijn telefoon staan, maar ik zie mezelf zo lopen op straat, aarrgghh!!!

HELP!!!
Pluk de dag!
Gewoon proberen Daantje! Het wordt echt goed opgebouwd. Ik ben bijna nooit echt buiten adem omdat het zeker in het begin stukjes zijn van maar een paar minuten.

En die 16 kg hoef je niet meer mee te zeulen, dat scheelt al

Echt goed gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven