Welke woning ?

15-01-2014 20:07 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een hele tijd gezocht te hebben naar woonruimte, heb ik nu wat aangeboden gekregen.

En juist nu ik een woning aangeboden kreeg, kwam er ook een andere aanbieding voor een eventueel andere woning.

Dus nu heb ik niet de keuze uit 1 , maar 2 woningen.

Alleen na de eerste woning al gezien te hebben en daar mijzelf op ingesteld te hebben, vind ik het heel lastig om, nu ik ook de andere woning aangeboden kreeg, echt goed te bekijken welke woning het meest geschikt voor mij is.

Ik zou het dan ook fijn vinden als er wat "neutrale" ogen naar kijken.

Woning 1

Gelijkvloers appartement in een vrij nieuw complex.

Twee slaapkamers, waarvan 1 ruime (12 vierkante meter ) en 1 wat kleinere ( 7 vierkante meter ).

Een klein woonkamertje (ongeveer 21 vierkante meter exclusief keuken) en een erg mooie halfopen keuken.

Een ruime douche van zo'n 6 vierkante meter, geen balkon of tuin.

Ik zou er zo in kunnen aangezien echt alles al gedaan is behalve de vloeren.

Wel een lift aanwezig.

Het appartementencomplex ligt bij het centrum van een kleine stad ( 500 meter lopen sta ik in het stadcentrum ) zo'n 10 km van de plek waar ik nu woon en waar ook mijn familie, vrienden ed wonen.

De woning zelf ligt in een mooi rustig stukje met meerdere vrij nieuwe woningen, appartementen en rijtjeshuizen.

Er is geen trein station maar er komen meerdere bussen die mij met een half uur overal kunnen brengen waar ik zou wezen moeten.

Dan woning 2 :

Nieuwe maisonnette met twee woonlagen. Gelegen op de tweede woonlaag, dus de tweede en derde verdieping.

Ruimere woonkamer (28 vierkante meter zonder keuken) evenals een ruime halfopen keuken , en een open trap in de woonkamer naar de tweede verdieping.

Op de tweede verdieping zitten twee erg ruime slaapkamers, ( 17 vierkante meter & 14 vierkante meter )een badkamer met 2e toilet van ongeveer 4,5 vierkante meter.

Het balkon zit aan de voorkant gelijk met de woonkamer.

Ik heb hier nog niet kunnen kijken aangezien er nog verbouwd wordt, dus hoe alles er precies uit komt te zien weet ik nog niet. Wel is alles nieuw dus ik neem aan dat het allemaal wel netjes is.

De ligging van deze woning is echter heel anders.

Deze woning ligt namelijk in een grote stad naast de stad waar ik nu woon.

Maar in een wijk die ver van het centrum afligt.

Wel heeft deze wijk een klein winkelpleintje en ligt een kilometer verderop een groot winkelcentrum.

Om naar mijn huidige woonplaats te komen of naar mijn familie / vrienden hier zou ik kunnen kiezen tussen een rechtstreekse bus die er een uur over doet om in het centrum van mijn huidige woonplaats te komen, en anderhalf uur om bij mijn familie / vrienden te komen.

Of eerst 20 minuten bus, dan 15 minuten trein en vervolgens nog eventueel een bus of trein.

Qua ligging is woning 1 echt perfect voor mijn gevoel en de woning zelf is wel wat klein, maar wel heel mooi en zoals ik al zei kan ik er zo in.

Woning twee ben ik wat minder te spreken over de ligging, en vooral over de verbinding tussen die woning en mijn huidige woonplaats, maar heeft wel een stuk meer ruimte, en een balkon.

En dan de belangrijkste overweging , ik ga er wonen met een baby die op komst is en voorlopig zou ik de komende jaren ook niet meer verhuizen. Dus ik wil er echt zeker van zijn dat ik de aankomende jaren goed zit.

Kortom, nog een aardig lastige keuze en als ik maar één van de twee woningen aangeboden kreeg zonder van de andere af te weten, was ik er hartstikke blij mee geweest. (Nu ook natuurlijk)

Maar nu zijn het er dus twee en moet ik wel een keuze maken.

Alle inzichten en meningen zijn welkom!

Alvast bedankt :-)
Voor jou alleen klinkt woning 1 het fijnst, maar aangezien er een kind komt is het ook handig om te kijken naar de toekomst. Kan je kind bij 1 van de 2 woningen een beetje fijn spelen, is het druk qua verkeer? Wonen er meer gezinnen?

Wij wonen in een buitenwijk van een stad, maar voor kinderen is het hier superfijn. Wel iets verder van alles af, maar dat weegt voor ons niet op tegen het woongenot met kinderen.
Woning 1. Het klinkt alsof je bij woning twee alleen nadelen ziet, en de reisafstand tot familie en vrienden met een klein kind is gewoon niet handig.

Verder nadeel van woning 2 is wellicht als deze geen lift heeft. dan zou ik het al niet overwegen. Dat is echt lastig met een kinderwagen. Daarnaast zou ik een open trap in de woonkamer met een klein kind ook niet fijn vinden.
En ook gekeken naar de verbinding naar school/kdv?
Ivm baby zou ik kiezen voor een plek dichtbij je achtervang, vrienden en fam. Zeker als daar een park, speeltuin oud in de buurt is.
Hoe is de buurt? Veilig, schoon, kindvriendelijk, welke voorzieningen?

Op basis van je omschrijving tnt zou ik gaan voor woning 1: zolang je 1 kind hebt, is dat voldoende ruimte. Het voordeel van dicht bij je netwerk wonen lijkt me doorslaggevend.
Woning 1.
Zou je later nog meer kinderen willen? Dan is woning 2 misschien fijner ivm ruimte.
ik ga ongezien voor woning 1... zo fijn om alles in de buurt te hebben, zeker met kindje straks en alles gelijkvloers en een lift vind ik ook toppie
Kun je niet wachten op woning drie?

Ik vind geen buitenruimte met een kind eigenlijk niet verantwoord.

Hoe groot is de kans dat je (straks als je kind er is) voor een benedenwoning in aanmerking komt?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ja beide woningen liggen een een nieuwe rustige wijk. Echt wijken die opgezet zijn voor gezinnen met kinderen.

Bij woning twee liggen zowel twee kinderdagverblijven als een basisschool op loopafstand van de woning en verder zijn er best veel kinderdagverblijven en basisscholen die een stukje verder maar wel op fietsafstand liggen aangezien het ook een grote stad is.

Bij woning 1 liggen zowel basisscholen als kinderdagverblijven een stukje verder, maar wel nog te doen met de fiets.

Wel is er dan minder keuze omdat er ook minder scholen zijn.

Woning 1 ligt wel in een mooi rustig stukje,

Maar er is niet echt een echte speelplek of speeltuin.

Woning 2 is de wijk nog een beetje in aanbouw maar die hele wijk word wel zo opgebouwd dat er flink wat groen komt en het echt een wijk word voor gezinnen, met voor zover ik heb kunnen zien "pakjes" ed.
Nee absoluut geen plannen voor een tweede straks.

En woning drie dat zou zo maar weer maanden kunnen duren, aangezien ik nu ook al een hele tijd op zoek ben en deze woningen echt bij puur toeval tegelijk aangeboden kreeg.

Zoals het er uitziet zou ik wel weer met zo'n 4 jaar kunnen verhuizen en dan natuurlijk naar een woning met tuin.

En momenteel zit ik niet echt in een situatie dat ik nog maanden wil/kan wachten op een eventuele woning nummer 3 helaas.
woning nummer 1 heeft als grote nadeel dat er geen buitenruimte is. Je kan dus nooit even lekker buiten zitten als baby in zijn bedje slaapt en het mooi weer is. Verder vind ik de woonkamer wel erg klein.

Voordeel is wel dat het dichtbij vrienden en familie is. Vooral als je alleenstaande ouder wordt (is dat zo?) dan is het erg fijn als je hulptroepen kan inschakelen.

Woning 2 heeft als grote nadeel dat er geen lift is. Dat lijkt mij geen doen om een kinderwagen steeds een trap op en af te sjouwen en in een kelderbox wordt hij vochtig en klam ook niet ideaal. Die open trap in de woonkamer lijkt mij ook niets. Kun je waarschijnlijk ook moeilijk een traphekje voor krijgen en dat is niet handig als je kind dreumes/peuter is. Bovendien moet je verder reizen en dat kan ook erg tegen gaan staan.

Kun je inschatten wat de stookkosten zijn bij beide woningen?

Wat zijn de gemeentelijke lasten? misschien dat er dan een doorslaggevend argument. naar voren komt.

Heb je bij woning 2 ook bovenburen? Het hebben van bovenburen is erg vervelend. Van steeds loopgeluiden boven je hoofd kun je erg gestrest raken.
Geen buitenruimte is geen reden, je kan iedere dag naar buiten.

Natuurlijk is een tuin een pre.

Maar als je nu al 2 aanbiedingen hebt, dan zit nr. 3 er vast snel aan te komen ne zou ik persoonlijk dus even wachten.
En bij woning 1, is daar een park in de buurt? Heb je een plek op loopafstand om s zomers samen met kind en eventueel een picknickkleed de middag door te brengen? Dat zou voor mij erg belangrijk zijn.
Je werkt niet? Omdat je reisafstand/duur naar werk niet vermeldt. Wel op zoek naar werk? En plannen voor rijbewijs en/of eigen vervoer? Vader van de baby niet meer in beeld?
De woningen zijn qua huur nagenoeg gelijk. En de strekkingen zullen bij woning twee wel wat hoger liggen gezien de omvang van de woning.

Echter heeft woning twee wel een energielabel A , wat deze bij woning 1 is weet ik niet zeker meer maar volgens mij was dat label B.

Ik heb bij woning twee bergruimte beneden de woningen, maar hoe dat precies zit weet ik ook nog niet.

Bovenburen heb ik bij woning 1 wel en bij woning 2 niet.
Ik werk wel maar momenteel heb ik zwangerschapsverlof.

Mijn werk zit bij mijn huidige woonplaats in het centrum, vandaar ook telkens dat ik ook bekijk hoever het is naar het centrum van mijn huidige woonplaats.

En vader niet in beeld.

Met de tijd wil ik inderdaad wel een auto aanschaffen maar daar is momenteel de mogelijkheid nog niet voor.
Ik zou voor woning 1 gaan, zonder lift is erg lastig met een baby.

Hebben jou familie/vrienden geen tuin of balkon?
Dus woning 1 is een half uur naar je werk, en eventueel te fietsen (10km).

En woning 2 is een uur met het openbaar vervoer...

Dat zou voor mij wel min of meer de doorslag geven voor woning 1.
Ik zou gaan voor woning 2. Meer ruimte heb je echt nodig met een kleintje. Vergeet niet dat dit kleintje over een jaar al loopt, genoeg speelgoed heeft om een grote kast te vullen etc. Ik heb zelf op de tweede etage gewoond met een baby en het sjouwen valt echt reuze mee. Ik had de wandelwagen in de opbergruimte beneden staan.

Ook de tweede slaapkamer is een stuk ruimer, wat je echt nodig hebt.

Open trap in de woonkamer is echt geen obstakel. Je kunt er goed een traphekje voor maken.

woning 1 zou ik echt te klein vinden met een baby.
Hoe wil je opvang regelen? Stel je kiest voor woning 2. Dan heb je dus twee uur reistijd plus je werktijd. Of kies je voor kdv vlak bij je werk? Maar dan moet je een uur reizen met kind. Realiseer je je dat je een jonge baby niet kan meenemen op de fiets. Je hebt het over fietsafstand woning 1 - kdv. Ik vind beide woningen niet ideaal eerlijk gezegd.
Ik zou voor woning 2 gaan.

Zou mij opgesloten voelen als ik niet eens een balkonnetje heb!

Daarnaast is ruimte met een kind erg prettig! En hoe lang zal je die kinderwagen nu gebruiken?

Geen bovenburen.... Ik zou het wel weten zeker als je straks toch voor een autootje gaat kijken!
Als je echt nu de knoop door moet hakken zou ik absoluut voor woning 1 gaan. Op de buitenruimte na zie ik weinig nadelen. omdat jullie met zijn tweeën zijn is dat appartement heus ruim genoeg. Maar vooral je fam en vrienden in de buurt toch wel het belangrijkste. Zeker gezien je er strakjes met die kleine alleen voor staat! Al die tijd die je anders kwijtbent aan het reizen kan je in woning 1 ook in je bed doorbrengen
Nou de knoop is door.

Het is woning 1 geworden, bedankt allemaal voor het meedenken, het dicht bij familie en vrienden wonen en zo het centrum in kunnen was toch wel wat de doorslag gaf.

Met de tijd verwacht ik ook wel te verhuizen naar een eengezinswoning.

Voorlopig de komende paar jaartjes denk ik dat ik hier prima op mijn plek zit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven