wat te doen met tuin?

16-01-2014 13:10 41 berichten
Wij hebben een kleine tuin, ongeveer 8 m breed en 5 diep.

Toen wij hier kwamen wonen niet zoveel geld en wat we hadden voornamelijk besteed ah huis zelf.

In de tuin ligt nu een standaard terrasje van grijze tegels. Ze liggen er netjes in maar zijn wat saai. Verder een stukje gras wat nogal hobbelig is, langs de achterkant 1 border met wat planten en een aantal houten flonders.

Nu is het met een paar maanden hopelijk weer wat mooier weer en willen we de tuin wat opknappen. Helaas nog steeds niet erg veel te besteden dus iemand inhuren gaat niet lukken.

Wij dachten zelf aan een flonderterras gemaakt van losse flonderplanken, dat kan mijn man zelf doen.

Stuk gras mag maar hoeft niet te blijven, border mag weg. Ik wil 1 boompje wel behouden, die staat tegen de schutting aan op het gras.

Qua hoogte zouden de planken wel op de stenen kunnen, want eigenlijk is onze tuin net even te laag ten opzicht van de deur.

Groen wil ik dan naast dat ene boompje en evt het gras, in potten doen.

Heeft er iemand nog leuke ideeën of oplossingen hiervoor?

Oh jawel kind vriendelijk, heb er 2
Hier groeide het gras niet onder de boom, was altijd dor en half kaal. Wij hebben een mooi stukje kunstgras erin gedaan (ideaal voor dochter, rubberen tegels eronder zodat het zacht valt) met tegen de schuur een klein terras waar zo'n tete a tete zitje staat. Daar is schaduw, heerlijk! Links hebben we een border en tegen het huis een gewoon terras waar de tafel op staat. Heb openslaande deuren en een zonnescherm daar. Tussen het gras en de border door loopt een pad naar achteren.

Ben er zo blij mee, heerlijk!
Ik maak zo wel ff een foto trouwens...
Vind je een vlonderterras echt mooi? Het vergt best wat onderhoud om het mooi te houden. Wij hebben ook een stukje met vlonders, wij zetten dit elk jaar in een beschermende lak.

Ook voor een vlonderterras dient de ondergrond goed te zijn geegaliseerd.
Dit is onze tuin nu :

Links in de border vooraan moet nog een boompje zoals deze komen :

Die vuurkorf staat normaal op het terras, maar dochter zat er continu aan dus vandaar dat we hem weggezet hebben even
Alle reacties Link kopieren
Op zich is het al een leuke tuin!

Waarom is het zo erg dat het gras hobbelig is? Op de foto valt het wel mee zo te zien. Houten vlonders erop kan leuk zijn. Oude keiformaat klinkers is misschien wat?

Verder zou ik er wat meer groen/kleur in aanbrengen. Of de border vullen of potten idd.

Om het geheel wat vrolijker te maken kun je een tuinposter overwegen. Dat maakt het wat minder eentonig lichtbruin allemaal. Of hang een spiegel op.
Eh...dat is de tuin van TO niet he. dat is mijn opgeknapte tuin
Pfff de tuin.

Wii zijn ooit heel ambitieus met gras begonnen, maar omdat we.een nogal schaduwrijke tuin hebben (s winters zelf geheel zonloos) bleef daar niks van over. Ook speciaal schaduwgras pakte niet. Nu dus maar saai tegels en borders. Het is niet anders maar in een nieuw huis ga ik zeker beter op de.ligging van de tuin letten.
Heb sinds kort ook kunstgras liggen , ideaal met kinderen! Zelfs als het even geregend heeft kunnen ze er al snel weer op. ( schijnt wel warm te worden in de zo'n maar daar kan ik nu nog over oordelen)

Ons gras was niet eens het duurste van duurste maar lijkt best echt.

Als je echt wat groen wil in de tuin zou ik het niet alleen doen met potten. Je kan ook bv wat klimmers tegen de muur plaatsen. ( klimhortensia blijft groen en woekert niet als klimop, of een zomerbloeier bv)

Wat ik zelf leuk vind is grote bloembakken ( verrijdbaar) planten hebben dan net wat meer grond om te groeien en als het in de weg staat ofzo kan je ze zo ergens anders zetten. Hierin kan je dan groen zetten en/ of zomerspul.
Love2dance : het word inderdaad wel warm in de zomer, maar dat is eigenlijk ook meteen weer weg als je er dan op gaat liggen. En ik vind het ook zo fijn dat het bijna meteen droog is idd! Hier zetten we het badje er ook op voortaan en dat is gewoon prettig met telkens erin en eruit, geen vieze voetjes. En even de stofzuiger er overheen en je bent weer klaar haha!
Zo langzamerhand verdwijnt er steeds meer groen uit de tuinen om plaats te maken voor beton en ander levenloos/dood materiaal. Het plan om de border te bestraten en vervolgens potten met planten neer te zetten vind ik heel jammer. Planten horen niet in potten (als het even kan...) maar in de volle grond. Daar hebben ze trouwens ook minder onderhoud nodig, je hoeft ze dan minder water te geven, je hoeft ze niet om te potten en nauwelijks tegen de vorst te beschermen. Veel potten moeten elk jaar opnieuw gevuld worden terwijl mooie vaste planten elk jaar weer opnieuw uitlopen, dat is de magie van een tuin. Ik kan me echt verheugen op de opkomst van de gebroken hartjes, de pioemroos, de bloei van de sering, de wisteria, de hosta;s enzovoorts. Neem eens de moeite om je een beetje te verdiepen in tuinplanten en probeer die border goed aan te planten, daar heb je 1000X meer plezier van.
quote:Desperate_Housewive schreef op 16 januari 2014 @ 13:25:

Dit is onze tuin nu :

[afbeelding]

/P1000941_zps1c3fea62.jpg"]afbeelding[/url]]

Sorry DH, maar dat vind ik dus geen echte tuin, het is een buitenruimte met een verzameling steen, hout en plastic.

Ik hoop dat je gauw wat gaat planten, in de bieb hebben ze mooie tuinboeken, als je de juiste plant op de juiste plek zet heb je er jaren plezier van.
Tja, ieder z'n ding. Mijn tuin was 1 groot oerwoud waar dochter niet veilig kon rondlopen ivm scheefliggende stenen in het pad, geen border dus kon zo de tuin (echt de aarde waar de planten stonden) inlopen, zat nog een afgezaagde boom in de grond waar ze over de wortels kon struikelen. Ze kon met een fietsje geen kant op, omdat alles schots en scheef lag. En gras onderhouden was niet onze sterkste kant, planten overigens ook niet buiten dat heb ik daar ook gewoon geen zin in. Dan is dit dus perfect voor ons.
quote:guirne schreef op 16 januari 2014 @ 14:13:

[...]

Sorry DH, maar dat vind ik dus geen echte tuin, het is een buitenruimte met een verzameling steen, hout en plastic.

Ik hoop dat je gauw wat gaat planten, in de bieb hebben ze mooie tuinboeken, als je de juiste plant op de juiste plek zet heb je er jaren plezier van.Daar heb ik geen zin in. Ik heb geen groene vingers en wil die ook niet. Ik heb andere hobby's dan een tuin met planten te onderhouden.
Kraaltje, het hoeft niet allemaal in 1x he.

Snuffel rond op marktplaats en laat familie en vrienden weten dat je wat aan je tuin wilt doen. Grote kans dat je op marktplaats voor een zacht prijsje terrastegels/klinkers kunt ophalen, dat een familielid een paar planten teveel in de tuin heeft staan en dat vrienden van vrienden snoeien en kunnen stekken. Liguster bijvoorbeeld, is een kwestie van takje schuin afsnijden en in de grond zetten, komt vanzelf goed. Hibiscus zaait zichzelf uit, clematis doet het goed langs schuttingen (voetjes in de schaduw zetten, desnoods van een halve pot of dakpan) en kost niet veel.

Wel alvast een plan tekenen voor je tuin, want je hebt er niks aan als je 6m² terras wilt en een paadje, en dan ergens 80m² klinkers kunt ophalen.
Prachtig boompje is dat DH! Weet je hoe hij heet?

Kraaltje, lastig, een tuin aanleggen is vaak toch echt duur. Misschien kun je voor verjaardagen planten/plantenbonnen vragen en eens wat stekjes meepikken uit tuinen van familie/vrienden? Verder vind ik zelf hoekjes/eilandjes van verschillende materialen (gras, vlonders, tegels bij jullie zo te horen) een tuin wel doorbreken, dus niet te rechttoe rechtaan. Al eens gedacht aan verhoogde borders, bv van hout? Kun je vrij veel planten in kwijt, geeft net wat meer sfeer. Succes!
Ik weet nog niet precies welk type boom het is, dat weet de hovenier wel. Die gaat hem ook bestellen voor ons als het de goede periode is ervoor. Maar het is iig een cornus kousa. Daar zijn heel veel types en soorten van helaas, maari k wil perce deze dus dat was wel ff zoeken voor de hovenier

Dit is van dichtbij :

Ik vind het net van die suikerbloemetjes, net of ze nep zijn
Iemand was me al voor zag ik, maar ik heb voor de stenen ook de marktplaats tip.

Wij hebben een tuin van 15 bij 9 & de stenen die erin zitten komen gratis van marktplaats. Wel zelf uit de tuin van de vorige eigenaren moeten halen, dat dan weer wel. In de planning hebben we (als alles af is, vorig jaar konden we het niet redden) 2 flinke stukken gras met moestuin/aardbeien/fruitstruiken borders, een verhoogde border, een moestuin, 2 terrassen, een pad en een schuur.

En dat alles komt met appelboom en kersenboom, zandbak, speelhuisje en andere kinderzooi.
Ja, kijk eens op marktplaats, daar kun je vaak een hoop goedkope stenen op de kop tikken. En gras is ook niet zo duur! Ik houd zelf wel van een beetje groen in de tuin, zo zonde, al die helemaal betegelde tuinen. Maar ja, het kost wel tijd, dat dan weer wel.
Thanks DH, die ga ik ook eens opzoeken! Leuk is-ie!
Bedankt voor alle tips tot nu toe.

Punt met de stenen van mp is dat het leggen/leeghalen niet gaat lukken; m'n man heeft een verleden met zijn rug en kan dat dus niet doen, kan hij meteen de ziektewet weer in.

Laten leggen is te duur.

Dus het is of deze tegels houden of er iets overheen leggen.

Als je die vlonderplanken in de beits, lak oud zet, en in het voorjaar goed schoonmaakt, blijft het dan een beetje netjes?

Dat kunstgras ken ik, heerlijk spul.

Ik woon aan een speelplein waar een grote oppervlakte met dat spul gedaan is.

Vind het in m'n eigen tuin dan eigenlijk net te nep, houdt ik liever m'n eigen grasveldje.

We denken nog even verder, bedankt tot nu toe
Wat er op een speelplein ligt is over het algemeen ander nepgras dan wat je in je tuin legt. Ziet er idd nepper uit, is korter, speciaal om veel op te spelen, rennen, noem maar op. Er zit heel veel verschil in kunstgras en het ligt er ook nog aan vanaf welke kant je erop kijkt of het nep oogt of niet. Als je het verkeerdom legt (sprietjes staan iets scheef en je moet tegen de sprietjes in kijken ipv ermee mee) zie je het glimmen en zie je meteen dat het nep is. Ook kan je weer kiezen hoeveel dorre/bruine sprietjes je erin wil enz. Ik vind het heel fijn, heb nog nooit zoveel buiten gelegen als afgelopen zomer. Lig dan gewoon languit op het gras en nooit meer groene plekken in je kleren maar het kost wel wat...als je echt mooi gras wil.
Aaatje : ik vind hem ook zo leuk! Ben hem tegen gekomen vlakbij europapark in Duitsland. Er stonden er daar meer, net buiten het park de foto is in april gemaakt, hij bloeit dus wel vroeg.
quote:guirne schreef op 16 januari 2014 @ 13:49:

Zo langzamerhand verdwijnt er steeds meer groen uit de tuinen om plaats te maken voor beton en ander levenloos/dood materiaal. Het plan om de border te bestraten en vervolgens potten met planten neer te zetten vind ik heel jammer. Planten horen niet in potten (als het even kan...) maar in de volle grond. Daar hebben ze trouwens ook minder onderhoud nodig, je hoeft ze dan minder water te geven, je hoeft ze niet om te potten en nauwelijks tegen de vorst te beschermen. Veel potten moeten elk jaar opnieuw gevuld worden terwijl mooie vaste planten elk jaar weer opnieuw uitlopen, dat is de magie van een tuin. Ik kan me echt verheugen op de opkomst van de gebroken hartjes, de pioemroos, de bloei van de sering, de wisteria, de hosta;s enzovoorts. Neem eens de moeite om je een beetje te verdiepen in tuinplanten en probeer die border goed aan te planten, daar heb je 1000X meer plezier van.Ik ben het helemaal met je eens.
quote:Desperate_Housewive schreef op 16 januari 2014 @ 22:06:

Wat er op een speelplein ligt is over het algemeen ander nepgras dan wat je in je tuin legt. Ziet er idd nepper uit, is korter, speciaal om veel op te spelen, rennen, noem maar op. Er zit heel veel verschil in kunstgras en het ligt er ook nog aan vanaf welke kant je erop kijkt of het nep oogt of niet. Als je het verkeerdom legt (sprietjes staan iets scheef en je moet tegen de sprietjes in kijken ipv ermee mee) zie je het glimmen en zie je meteen dat het nep is. Ook kan je weer kiezen hoeveel dorre/bruine sprietjes je erin wil enz. Ik vind het heel fijn, heb nog nooit zoveel buiten gelegen als afgelopen zomer. Lig dan gewoon languit op het gras en nooit meer groene plekken in je kleren maar het kost wel wat...als je echt mooi gras wil.

Het spijt me zeer, maar jouw gras ziet er ook niet heel natuurlijk uit. Je hebt het over de verkeerde kant op het gras kijken, maar je kijkt toch van alle kanten het gras op? Toch niet alleen vanuit je huiskamer?

Ieder zijn smaak natuurlijk, maar ik vind betegelde tuinen met een nep stukje gras echt heel heel erg eigenlijk. En dan heb ik het niet eens over lelijkheid eigenlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven