Geld & Recht alle pijlers

Belastingaftrek oppas?

18-01-2014 18:49 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Misschien weet iemand hier meer over?

We willen gebruik gaan maken van een oppas, kunnen we deze kosten dan aftrekken van de belasting? Of kan dit alleen bij een geregistreerde gastouder en een kinderdagverblijf? Kan er nergens een duidelijk antwoord op vinden..

Groetjes, Ella
Het moet toch niet gekker worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Niet bij de inkomstenbelasting. Eventueel kun je kinderopvangtoeslag krijgen. Lees daar de regels voor door.
Nee dat kan niet. En waar zoek jij dan?
http://www.kinderopvangto ... jk-register-kinderopvang/
Kinderopvangtoeslag krijg je alleen voor opvang door een geregistreerd KDV of gastouder. Gastouders moeten voor registratie voldoen aan verschillende voorwaarden. Ze moeten o.a. een examen afleggen.

Kan me alleen niet voorstellen dat dit echt nergens te vinden is.
et Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen – afgekort tot LRKP – is belangrijk voor ouders omdat hierin alle vormen van kinderopvang staan die aan alle wettelijke kwaliteitseisen voldoen. Je hebt deze lijst nodig om een goede opvang voor je kind te regelen en kinderopvangtoeslag aan te kunnen vragen.

Alleen kinderopvang en geregistreerde gastouders met een registratie via een bureau uit de lijst vallen onder de kinderopvangtoeslag regeling.

En met een goede reden. Of eigenlijk meerdere.
Kot kun je alleen krijgen als de oppas geregistreerd is. Vreemd dat je dit niet kunt vinden, het is nogal een harde eis.
Bedankt!
Nee natuurlijk kan dat niet. Je kunt de oppas niet aftrekken van de belasting voor 'gezellig een avondje stappen'. En gelukkig maar.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 18 januari 2014 @ 19:18:

Nee natuurlijk kan dat niet. Je kunt de oppas niet aftrekken van de belasting voor 'gezellig een avondje stappen'. En gelukkig maar.

Dat zegt ze toch ook helemaal niet?

Lijkt mij dat het gewoon voor oppas overdag is, als TO (+man?) werkt.

Zo niet.. dan is het wel heel naief..
Hr zal de belastingdienst een worst zijn wat jij in de tijd doet als je kind op het kdv zit hoor. Zolang je aan de urennorm voldoet, mag je ook naar de kroeg in die tijd.
quote:Starshine schreef op 18 januari 2014 @ 20:15:

Hr zal de belastingdienst een worst zijn wat jij in de tijd doet als je kind op het kdv zit hoor. Zolang je aan de urennorm voldoet, mag je ook naar de kroeg in die tijd.Nou, dan kom je alleen voor de kinderopvangtoeslag in aanmerking als dat kroegbezoek een onderdeel van je werk, opleiding of inburgeringstraject is:

"U kunt kinderopvangtoeslag krijgen als:

◾ u werkt, een opleiding volgt, een traject naar werk volgt of een inburgeringscursus. Dit geldt ook voor uw toeslagpartner.

◾uw kind naar een geregistreerde kinderopvang gaat

Lees meer over de voorwaarden bij Kan ik kinderopvangtoeslag krijgen?

Hoe werkt kinderopvangtoeslag?

Hoeveel kinderopvangtoeslag u krijgt, hangt af van uw inkomen en van het aantal kinderen dat naar de opvang gaat. Er geldt ook een maximumuurtarief"

De term "urennorm" komt me trouwens niet bekend voor.
dubbel
quote:plurque schreef op 18 januari 2014 @ 21:50:

[...]

Nou, dan kom je alleen voor de kinderopvangtoeslag in aanmerking als dat kroegbezoek een onderdeel van je werk, opleiding of inburgeringstraject is:

"U kunt kinderopvangtoeslag krijgen als:

◾ u werkt, een opleiding volgt, een traject naar werk volgt of een inburgeringscursus. Dit geldt ook voor uw toeslagpartner.

◾uw kind naar een geregistreerde kinderopvang gaat

Lees meer over de voorwaarden bij Kan ik kinderopvangtoeslag krijgen?

Hoe werkt kinderopvangtoeslag?

Hoeveel kinderopvangtoeslag u krijgt, hangt af van uw inkomen en van het aantal kinderen dat naar de opvang gaat. Er geldt ook een maximumuurtarief"

De term "urennorm" komt me trouwens niet bekend voor.

ik heb al een aantal jaar geen kinderopvang meer, dus misschien is er het een en ander veranderd. Toen ik nog opvang afnam mocht je de uren van de minst werkende partner + een beetje extra voor reistijd opgeven. Dat is de urennorm.

Stel nou dat je zoals ik in de zorg werkt en dus regelmatig 's avonds en in het weekend aan het werk is terwijl je partner thuis zit. Dan heb je voor die uren geen opvang nodig, maar dat weet de BD allemaal niet en mag je gewoon al je uren mee laten tellen. Uren waarin je je kind naar het kdv of gastouder kunt sturen terwijl je zelf lekker gaat shoppen, naar de sauna gaat, in de kroeg hangt etc.

Nou zijn er weinig kdv's met avondopvang en de meeste gastouders doen er ook niet aan, dus het zal allemaal wel loslopen, maar ik vond het best lekker dat ik soms een middag voor mezelf had hierdoor.
Wat starshine zegt geldt nog steeds. Als je maar niet boven het Max aantal opvanguren uit komt (obv de uren die je werkt) maakt het echt niet uit of je naar de sauna gaat of aan het werk bent terwijl je je kind bij de opvang hebt. Dan krijg je gewoon de toeslag.
ja, ik had buitenschoolse opvang en dan betaal je gewoon van 15.15 tot 18.00 uur of iets dergelijks. Als ik dan om 16.00 klaar was, ging ik me niet als een gek haasten om kind om half 5 op te halen. Dan ging ik rustig boodschappen doen, thuis even douchen en forummen en dan pas kind halen. Als ik eerder haalde, betaalde ik echt niet minder en kind vond het vaak leuk bij de opvang. win-win

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven