Hulp met konijnen

21-01-2014 10:56 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
De winter is nog steeds niet echt begonnen, maar wie weet komt dat nog binnenkort. Daarom maak ik mij een beetje zorgen over een van mijn konijnen. We hebben sinds mei vorig jaar twee (volwassen) franse hangoren die buiten in een hok staan. Nu heeft de ene een hele mooie dikke vacht terwijl de vacht van de andere echt een stuk dunner is.

Ze eten allebei wel goed.

Heeft iemand een idee of ik hier iets aan kan/moet doen?
Wat voor hok hebben ze? En hebben ze ook buitenruimte? Je kunt wanneer het gaat vriezen een wollen deken over het hok heen leggen. Zorg er ook voor dat ze voldoende stro en hooi hebben en controleer hun water regelmatig.
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Ik heb twee konijnen (uit hetzelfde nestje) die een heel verschillende vacht hebben. De een ziet er in de winter uit alsof ze een dikke bontjas aan heeft, bij de ander zie je van een afstand geen verschil met de zomervacht. Als je echter goed kijkt in hun vacht, zou je wel moeten zien dat die dik is (beetje wollige onderlaag). Maar als je nooit naar hun zomervacht hebt gekeken zul je het nu misschien niet zien. Als ze sinds het voorjaar buiten zitten, zou het nu gewoon goed moeten zitten trouwens. Daarbij kunnen konijnen echt strenge vorst aan.

Verder wat de vorige poster zegt: veel stro en bij vorst beschermen tegen tocht/wind dmv een deken.
Ik heb ook 2 konijnen in de achtertuin. Voor als het echt koud word heel veel stro in het hok doen kunnen ze lekker in weg kruipen. Als er een raampje in het hok zit kan je er plexiglas voor doen tegen de snijdende wind. Ik zelf heb de ren boven en bij de zijkanten bubbeltjes plastic opgezet met punaises. Dat isoleert een klein beetje en houd de wind een beetje tegen. Wat je ook kan doen is een snugglesafe kopen die kan je opwarmen in de magnetron en die blijft dan 12 uur warm. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Konijnen kunnen uitstekend tegen de kou, ze hebben nodig: Een ruim hok met een ren. In het hok een hele dikke laag stro en voldoende hooi om van te eten! Als het hok tochtvrij en waterdicht is zijn er geen problemen!
"In een hok", hebben ze wel genoeg beweginsruimte? Ren ofzo?
Konijnen hebben vooral ruimte nodig om te bewegen. Het zijn harde dieren die echt veel beter tegen kou dan tegen warmte kunnen.

Natuurlijk wil je dat ze er comfortabel bijzitten.

Een goed hok met een binnenhok is essentieel. Ik heb het zelf geïsoleerd met plastic bubbeltjes folie en daaromheen nog MDF platen. Aan de voorkant een grote plexiglas plaat zodat ze altijd uit de regen en wind zitten. En niet direct op de koude stenen.

Kwalitatief goed en gevarieerd voedsel zorgt ervoor dat ze genoeg energie krijgen om zichzelf warm te houden.

Maar ruimte is echte heel belangrijk. Een flutrennetje van 50x100cm is niks. Een blij konijn is een springend en huppelend beestje, niet eentje of 2 die stilletjes in een hoekje zitten.

Succes
Ja en?
Bedankt voor alle reacties.

Onze konijnen hebben een mooi hok met een twee verdiepingen. Boven een 'slaapkamer' en een ruimte waar het eten en drinken staat en beneden een ruimte waar de wc staat. De benedenverdieping is normaal open, maar nu hebben we aan de zijkanten plexiglas gemaakt tegen de regen en wind. We hebben er ook een ren aan.

Er is ook voldoende stro en hooi.

Het 'dunne' konijn lijkt het ook niet te koud te hebben, maar ik vind het verschil zo opvallend. Ze zijn idd sinds de lente al buiten en ze heeft ook wel een andere vacht gekregen dan ze in de zomer had.

Sinds een paar maanden krijgen ze ander eten omdat het 'dikke' konijn slechte ontlasting had van het vorige voer. Ze krijgen sindsdien ook nauwelijks groenvoer meer. Wel eten ze best veel hooi.
Eerder heb ik ook wel een heel topic gezien dat speciaal over de omgang met konijnen ging. Ik kan hem nu niet meer vinden. Kent een van jullie die?
Een standaard tweeverdiepingenhok is normaal al niet zo groot, maar voor twee Franse hangoren is het véél te klein. Waarschijnlijk kunnen ze zich er niet in uitrekken en ook niet in rennen. Ze hebben echt een flinke ruimte nodig waar ze hun poten kunnen strekken.
Eens met Trotter. Hangt er wel vanaf hoe groot en hoog je ren is... Kunnen ze zich daar helemaal in uitrekken, in springen, rennen etc? De standaard hokken zijn over het algemeen te klein. En franse hangoren zijn heel groot.
Hmm, een hok met twee verdiepingen is echt te klein. Wij hebben zo'n hok staan in een buitenren van 5x2,5m. Konijnen moeten kunnen rennnen, ontdekken ( dus verstopplekken, etc.), knagen ( takken), beetje graven ( kan bij ons dan weer niet). Ze kunnen het hele jaar buiten. Volgens de dierenarts kunnen ze -15 aan. Wordt het kouder, dan moeten ze in de schuur. Niet in huis waar het 18graden is! Die overgang is veel te groot.
Hooi is trouwens prima. Groenvoer is meer een lekker ' snoepje' tussendoor.
*mezelf gequote, dat was niet de bedoeling*
quote:Esfa schreef op 21 januari 2014 @ 19:39:

Hooi is trouwens prima. Groenvoer is meer een lekker ' snoepje' tussendoor.Hooi is inderdaad onontbeerlijk, maar groenvoer is niet alleen maar een tussendoortje. Als konijnen aan groenvoer gewend zijn is dat een groot en gezond deel van de dagelijkse voeding.
Mijn Vlaamse Reus kreeg elke dag een grote winterpeen en is er heel oud mee geworden! Ook noodzakelijk om tanden te 'slijpen', verder een gedroogde boterham, korrels en hooi.

Mijn Franse Hangoor is met 2 jaar in een halve dag overleden. T was zoooo'n lieverd, maar Franse Hangoren zijn geen sterk ras! Wees er dus voorzichtig mee!
Wortels zijn nou juist weer minder geschikt, omdat daar relatief veel suiker in zit. En wortelen zijn zéker niet nodig om de tanden te 'slijpen', daarvoor is nou juist dat hooi! Ook brood kun je beter niet geven, dat is veel te zout voor een konijn, en héél slecht voor de nieren.

Ik heb mijn Lotharinger (ook een groot ras) dit jaar laten inslapen omdat hij vreselijk last had van artrose. Hij is 9 jaar geworden, en dat is best oud voor zo'n groot konijn. Het gemiddelde konijn in Nederland wordt maar een jaar of twee/drie, alleen maar omdat ze zo slecht verzorgd worden (verkeerd voer, te weinig ruimte, geen gezelschap van andere konijnen).
Bedankt voor de reacties.

Ik merk dat ik erg in de verdediging schiet bij het lezen ervan.

We hebben namelijk echt wel een goed hok voor ze gekocht. Daar heb ik lang naar gezocht. Ze kunnen er niet in rennen, maar wel uitrekken, languit in liggen enzo. In de ren huppelen ze wel lekker rond.

Maar jullie hebben gelijk dat dat heel belangrijk is.

Ik ben vooral blij met de opmerking van Nucky, dat haar konijnen ook een verschillende vacht hebben. Ik denk dat dat bij mijn konijnen ook het geval is en dat ze het wel warm genoeg hebben.
Als ze een (grote) ren bij het hok hebben waar ze altijd in kunnen dan is dat natuurlijk ook prima. Het gaat er maar om dat konijnen (en zeker van die grote!) veel ruimte nodig hebben om te kunnen bewegen. En dan niet alleen als het baasje er toevallig aan denkt om ze in de ren te laten, maar altijd, 24/7.
Wij hebben vroeger vlaamse reuzen gehad, dus het leest nog steeds een beetje vreemd om deze konijnen groot te noemen.

(En bedankt voor het meedenken.)
quote:Trotter schreef op 22 januari 2014 @ 07:20:

Wortels zijn nou juist weer minder geschikt, omdat daar relatief veel suiker in zit. En wortelen zijn zéker niet nodig om de tanden te 'slijpen', daarvoor is nou juist dat hooi! Ook brood kun je beter niet geven, dat is veel te zout voor een konijn, en héél slecht voor de nieren.

Ik heb mijn Lotharinger (ook een groot ras) dit jaar laten inslapen omdat hij vreselijk last had van artrose. Hij is 9 jaar geworden, en dat is best oud voor zo'n groot konijn. Het gemiddelde konijn in Nederland wordt maar een jaar of twee/drie, alleen maar omdat ze zo slecht verzorgd worden (verkeerd voer, te weinig ruimte, geen gezelschap van andere konijnen).

3! Wat jong zeg.

Mijn dierenwinkel konijntje is 9 geworden. Was nog gezond maar pootje gebroken dus laten inslapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven